Бонус-малус: Защо, как и какво представлява? Ето и отговорите

КФН разясни какво съдържа обсъжданата система
9 ное 2018 19:20,
103
Бонус-малус: Защо, как и какво представлява? Ето и отговорите
Снимка: Bulphoto, архив

Във връзка с откритата процедура по обществено обсъждане на предложената от Комисията за финансов надзор (КФН) наредба и методика за въвеждане на системата Бонус-малус за застраховката "Гражданска отговорност", се породиха редица въпроси в медийни изяви и интернет. КФН публикува разяснения по част от тези въпроси:

От доста време насам се говори, че застрахователи ще въведат системата "бонус-малус" за задължителната "Гражданска отговорност". Много се говори за тази система, но малко хора знаят какво точно съдържа тя. Затова от Комисията за финансов надзор предлагат отговорите.

Още по темата

Един от основните въпроси е: Защо при тази система "Гражданската отговорност" не се сключва на името на водачите и по този начин да отчита тяхната персонална отговорност и поведение?

От КФН поясняват, че застраховката се сключва за моторно превозно средство, защото у нас собствеността на кола може да се прехвърля само чрез нотариално заверено пълномощно, а това не се отразява в регистрите на МВР. Това означава, че автмобилът може да се управлява от човек, различен от собственика по документи.

"Така се създава реалната възможност множество на брой шофьори да предизвикат пътно-транспортно произшествие с едно МПС. Има страни в Европейския съюз, където в талона на автомобила изрично се вписват всички водачи, които имат право да го управляват, и законът не позволява водачи на дадено МПС да бъдат лица, които не са вписани в талона. Такава система позволява при сключването на застраховката реално да се отчитат характеристиките на действителните водачи на автомобила", посочват от КФН.

Те посочват, че никъде в ЕС не се сключва застраохвка само за водача.

Европейското законодателство изисква изрично Гражданската отговорност да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. Също така трябва да се покрива отговорността на хора, които управляват съответната кола без разрешение - например при кражба, или пък без валидна книжка. Това налага застраховката да бъде свързана с определен автомобил.

Друг фактор, който определя сключването на застраховката за автомобила е примерът, в който едно семейство използва един автомобил. Така ако двама души управляват една кола ще трябва да се сключи повече от една застраховка.

При сега съществуващата нормативна уредба не е възможно задължителната застраховка Гражданска отговорност да се сключва само на името на водача и съответно механизмът на системата „бонус-малус“ не може да отчита единствено и само поведението на даден водач.

Друг основен въпрос е защо малусът достига до 400%, а бонусът само до 25%?

КФН посочва, че застрахователната системата следва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети от застрахователни събития и след въвеждането на системата "бонус-малус". Това означава, че по-малкият приход от добросъвестните шофьори следва да се компенсира от по-голям приход от тези, които са извършили нарушения на пътя.

Според статистиката по-голямата част от водачите са изрядни и нямат регистрирани нарушения или причинени вреди и чисто математически процентът "бонус" няма как да бъде по-голям от процента "малус". Очаква се по-голямата част от собствениците на автомобили да бъдат в бонус класовете и да имат намаление на премията. Тяхното намаление трябва да се компенсира с увеличението, плащано от по-тесен кръг хора, което обуславя и по-големия процент на увеличение.

Според много хора с въвеждането на системата ще се наказват добросъвестни купувачи на автомобили, с които са извършени множество пътно транспортни произшествия или административни нарушения.

От Комисията посочват, че ако класът на автомобилите не се запазва, то системата ще се заобикаля лесно чрез формалното й прехвърляне на друг собственик, който няма нарушения. Например, при натрупани много нарушения баща може да прехвърли автомобила си на своето малолетно дете или на друг близък роднина, който няма регистрирани нарушения.

При покупка на автомобил се предвижда купувачът лесно и бързо да може да получи  информация от Гаранционния фонд относно статуса на автомобила, който го интересува, и да прецени дали да купи тази кола или да иска отстъпка от цената, която да покрие разходите му за по-скъпата застраховка. Това ще бъде и допълнително утежнение за собственика на автомобил, който допуска много административни нарушения или причинява много вреди при управлението на автомобила, защото този собственик ще бъде затруднен да продаде автомобила си.

Защо системата няма да се прилага за автомобили държавна и общинска собственост?

Тези автомобили се застраховат с обществени поръчки, в които всички превозни средства се застраховат по списък, а не индивидуално и по средна цена. На практика системата "бонус-малус" много трудно би могла да бъде съвместима с механизма на обществената поръчка. В някои от държавните ведомства дори не се обявяват индивидуални данни за МПС, за които се сключват застраховките и по този начин не може да се проследи индивидуална история за тези конкретни МПС.

Защо при старта на системата и изрядните шофьори, и тези с нарушения ще тръгват от равни позиции?

Защото е приложен принципът, че човек трябва да е информиран предварително за евентуални неблагоприятни икономически последици за него от настъпването на промени в нормативната уредба. Чисто логически изрядните шофьори ще имат интерес да останат с такова поведение на пътя, а нарушителите да коригират своето поведение.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


103
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
28
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Фокус-мокус, бонус-малус, бонус-грандус. воала.
27
0
 
20
 
! Отговори
реалист преди 5 години
Побългарен Бонус-Маус = пълнене гушите на фирмите на ГЕРБ. Оставка!!!
26
0
 
32
 
! Отговори
Киро Кардана преди 5 години
Изначало ГО да е на автомобила е една вселенска тъпотияя!!Как от автомобила определя дали шофьора е джигит или не ??Тук говорим са поведение на пътя на човек който управлява автомобила и носи ЛИЧНА отговорност.Трябва да има шофьорска застраховка и размера и да се определя от нарушенията на лицето !Щом имаш такава застраховка караш всякакви автомобили и нарушиш ли пише ти се в досието в кат и от догодина по-голяма застраховка!Катастрофите ги прави задкормилното у-во а не автомобила!
25
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Бонус- монус- молус-фолус... Валери кога ще подаде оставка?
24
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Утре ще има пред НС и МС фалус-голямус за мутрите
23
0
 
31
 
! Отговори
бай ПЕТКО преди 5 години
А как ще разбера ако си купя кола от автокъща, внос напр. от Япония? Тамошния КАТ ли ще ми каже, бе *** !
22
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Така де, ако нямаш нарушения 1200 лева, ако имаш нарушения 4800 лева, нали така?
21
0
 
27
 
! Отговори
Брадвата преди 5 години
Най-неадекватното обяснение за петък. Запразнили са от вчера.
20
0
 
30
 
! Отговори
Драйвър преди 5 години
Вече всичко ми се изясни, ще спя като къпан. Само дето работата във финансов план отива на Бонус-фалос !
19
0
 
41
 
! Отговори
Юрист преди 5 години
В България собствеността можела да се прехвърли с нотариално заверено пълномощно...Майко мила!Идиoтизмът и некомпетентността се превърна в норма в тая "държава".
18
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
мики-маус.
17
1
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
КФН, доста неубедително! За вашата некадърност да контролирате незаконната дейност на застрахователите се опитвате да ни баламосвате с някакви *** лафове! Или сте прекалено прости и неуки, или сте тоталнонкорумпирани мафиоти! За вас изходът е вдин! 7,62!
16
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
5 лева ако нямаш нарушение.
15
3
 
6
 
! Отговори
Пишман бугарин преди 5 години
До АнонименДобре е доволен съм.Чета ви тук сам да ви се смея.
14
9
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А как беше при царизма, как беше при царизма преди девети?
13
3
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Колеги, предлагам да приложим германския почин както е в Германия с индивидуални партиди по застраховките. Всеки си плаща премиите по индивидуална партита и после ако направи щета по ГО се плаща от партидата, ако няма достатъчно плаща от джоба си. Защо аз да плащам щетите на други които правят, аз не правя нарушения, а някой с трошка за 500 лв блъсне мерцедес и после ремонта струва 20 хил и от мойта партида се плаща. Това справедливо ли е, затова трабва да въведем германския почин.
12
0
 
29
 
! Отговори
ДЗИп преди 5 години
Застраховка е да си сложиш колан и тиранти едновременно.Докато бг застрахователите не се научат, че първо се изплащат обезщетенията по договор - веднага (вместо да се обжалват), а пък след това могат да си точат дела помежду си кооолкото си искат.Явно в КФН са взели на работа прекалено много хора в "неравностойно положение" , от съюза на слепите и глухите, предполагам.
11
22
 
3
 
! Отговори
Шенко преди 5 години
До Василевхахах, ти с 20 те лева надник на ***, 2 месеца ще бачкаш за гражданска. То това е идеята, да се махнат скъсаняците като теб с трошките от по 1000 лв.
10
0
 
26
 
! Отговори
Гашо преди 5 години
Ха сега. че то катжиите ша дигнат тарифата яко. сДвайсетачка няма да са мкнава вече. щот следващата година ша ти дигнат гражданската. баси обира.
9
0
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Недостатък е че при катастрофа от непочистен сняг или дупки шофьор ще плаща висока застраховка.