Бонус-малус: Защо, как и какво представлява? Ето и отговорите

КФН разясни какво съдържа обсъжданата система
9 ное 2018 19:20,
103
Бонус-малус: Защо, как и какво представлява? Ето и отговорите
Снимка: Bulphoto, архив

Във връзка с откритата процедура по обществено обсъждане на предложената от Комисията за финансов надзор (КФН) наредба и методика за въвеждане на системата Бонус-малус за застраховката "Гражданска отговорност", се породиха редица въпроси в медийни изяви и интернет. КФН публикува разяснения по част от тези въпроси:

От доста време насам се говори, че застрахователи ще въведат системата "бонус-малус" за задължителната "Гражданска отговорност". Много се говори за тази система, но малко хора знаят какво точно съдържа тя. Затова от Комисията за финансов надзор предлагат отговорите.

Още по темата

Един от основните въпроси е: Защо при тази система "Гражданската отговорност" не се сключва на името на водачите и по този начин да отчита тяхната персонална отговорност и поведение?

От КФН поясняват, че застраховката се сключва за моторно превозно средство, защото у нас собствеността на кола може да се прехвърля само чрез нотариално заверено пълномощно, а това не се отразява в регистрите на МВР. Това означава, че автмобилът може да се управлява от човек, различен от собственика по документи.

"Така се създава реалната възможност множество на брой шофьори да предизвикат пътно-транспортно произшествие с едно МПС. Има страни в Европейския съюз, където в талона на автомобила изрично се вписват всички водачи, които имат право да го управляват, и законът не позволява водачи на дадено МПС да бъдат лица, които не са вписани в талона. Такава система позволява при сключването на застраховката реално да се отчитат характеристиките на действителните водачи на автомобила", посочват от КФН.

Те посочват, че никъде в ЕС не се сключва застраохвка само за водача.

Европейското законодателство изисква изрично Гражданската отговорност да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. Също така трябва да се покрива отговорността на хора, които управляват съответната кола без разрешение - например при кражба, или пък без валидна книжка. Това налага застраховката да бъде свързана с определен автомобил.

Друг фактор, който определя сключването на застраховката за автомобила е примерът, в който едно семейство използва един автомобил. Така ако двама души управляват една кола ще трябва да се сключи повече от една застраховка.

При сега съществуващата нормативна уредба не е възможно задължителната застраховка Гражданска отговорност да се сключва само на името на водача и съответно механизмът на системата „бонус-малус“ не може да отчита единствено и само поведението на даден водач.

Друг основен въпрос е защо малусът достига до 400%, а бонусът само до 25%?

КФН посочва, че застрахователната системата следва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети от застрахователни събития и след въвеждането на системата "бонус-малус". Това означава, че по-малкият приход от добросъвестните шофьори следва да се компенсира от по-голям приход от тези, които са извършили нарушения на пътя.

Според статистиката по-голямата част от водачите са изрядни и нямат регистрирани нарушения или причинени вреди и чисто математически процентът "бонус" няма как да бъде по-голям от процента "малус". Очаква се по-голямата част от собствениците на автомобили да бъдат в бонус класовете и да имат намаление на премията. Тяхното намаление трябва да се компенсира с увеличението, плащано от по-тесен кръг хора, което обуславя и по-големия процент на увеличение.

Според много хора с въвеждането на системата ще се наказват добросъвестни купувачи на автомобили, с които са извършени множество пътно транспортни произшествия или административни нарушения.

От Комисията посочват, че ако класът на автомобилите не се запазва, то системата ще се заобикаля лесно чрез формалното й прехвърляне на друг собственик, който няма нарушения. Например, при натрупани много нарушения баща може да прехвърли автомобила си на своето малолетно дете или на друг близък роднина, който няма регистрирани нарушения.

При покупка на автомобил се предвижда купувачът лесно и бързо да може да получи  информация от Гаранционния фонд относно статуса на автомобила, който го интересува, и да прецени дали да купи тази кола или да иска отстъпка от цената, която да покрие разходите му за по-скъпата застраховка. Това ще бъде и допълнително утежнение за собственика на автомобил, който допуска много административни нарушения или причинява много вреди при управлението на автомобила, защото този собственик ще бъде затруднен да продаде автомобила си.

Защо системата няма да се прилага за автомобили държавна и общинска собственост?

Тези автомобили се застраховат с обществени поръчки, в които всички превозни средства се застраховат по списък, а не индивидуално и по средна цена. На практика системата "бонус-малус" много трудно би могла да бъде съвместима с механизма на обществената поръчка. В някои от държавните ведомства дори не се обявяват индивидуални данни за МПС, за които се сключват застраховките и по този начин не може да се проследи индивидуална история за тези конкретни МПС.

Защо при старта на системата и изрядните шофьори, и тези с нарушения ще тръгват от равни позиции?

Защото е приложен принципът, че човек трябва да е информиран предварително за евентуални неблагоприятни икономически последици за него от настъпването на промени в нормативната уредба. Чисто логически изрядните шофьори ще имат интерес да останат с такова поведение на пътя, а нарушителите да коригират своето поведение.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


103
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
8
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
A как е в Германия, как е в Германия?
7
12
 
11
 
! Отговори
Василев преди 5 години
А според вас справедливо ли е шофьорите, които спазват правилата и са толерантни, всеки ден на пътя да изтръпват, когато засичате, изпреварвате, и сет нагли и нахални, защото характера на човек си личи зад волана!!!България е селска държава бе, селяни прости нагли!!!Агент Уди Франсис!ЦРУ!!!
6
2
 
30
 
! Отговори
д- швейка преди 5 години
По кой закон КФН нарежда на държавен орган (КАТ) да предоставя лични данни на часни фирми(застрахователни компании) и дали хората са съгласни.Който го е предложил да си ходи веднага-егати държавата
5
1
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Без нарушения застрахователите ще трябва да връщат парите на шофьорите.
4
1
 
39
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Системата по принцип е добре замислена и естествено не сме първите с нея, НО тази глупост, че процентите се прехвърлят и на колата, а не само на водача е чутовна и 100% БГ "изобретение".Пълна глупост! Независимо на кой е регистрирана колата, щом ще се качат %-тите, трябва да се плаща. Единственото обяснение е типичната българска Андрешковщина, която я виждаме в джиповете-баничарки и масово спортните коли на инвалиди.
3
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Едва ли ще ги свалят на по-малко от 200-300 лева даже и без нарушения. Това е много за по-бедните хора. При нарушения ще прехвърлят на друг колата и ще избегнат малуса.
2
16
 
8
 
! Отговори
Василев преди 5 години
Толкава сте некадърни шофьори, че не остава голяма печалба за застрохователните компании, трепете се на пътя, застраховките се изплащат, а горе не остават кинти!!!Кинти ве , селяни прости, кинтите са власт, кинтите движат икономиките, стига да има сиво вещество в обществото!!!Агент Манди Шийлдс!ЦРУ!!!
1
20
 
11
 
! Отговори
Василев преди 5 години
Някои шофьори определено не трябва да имат книжка , а ние говорим за гражданска!!!Малуса трябва да е 1000%!!!Селянина *** разбира само , когато си бръкне в джоба и изкара собствени пари, тогава го боли много!!!Агент Джуди Мейсън!ЦРУ!!!