С до 30 км/ч в града, ПТП на завой – без книжка! Ефектът?

Мерките целят по-малко жертви на ПТП-та у нас
Обновена: 18 яну 2019 10:46 | 18 яну 2019 08:50, Веселина Йорданова
232
С до 30 км/ч в града, ПТП на завой – без книжка! Ефектът?
Снимка: архив, БулФото

При катастрофи на завой виновният шофьор да губи книжката си. И да си я връща след проверовъчен изпит, който да докаже, че е научил правилата за движение в завой.

Това гласи една от мерките за намаляване на жертвите от катастрофи у нас, които вътрешният министър Младен Маринов предлага за обсъждане. Идеите са част от визията "Нула жертви", която правителството одобри миналата есен, пише "24 часа".

Завоите са едни от най-опасните места по пътищата в България, мотивира Маринов по-строгите наказания за такива катастрофи. В периода 2011-2017 г. на завои са загинали 1156 души, а са ранени 10 917, като всяка четвърта жертва е именно при инцидент в завой.

Шокиращо е, че 49% от жертвите на катастрофа в завой са при т.нар. единични произшествия, което е всъщност изпускане на завоя и изхвърчане на автомобила от пътя. 39% от жертвите пък са при челен удар заради изпреварване в завой.

Според мотивите на МВР данните показвали незнание и неумение за шофиране в завои. Вместо досегашните 90 км/час скоростта на първокласните пътища да бъде 80, гласи друга идея.

Намаляването на скоростта по първокласните шосета от 90 на 80 км/ч е аргументирано в документа с факта, че свалянето на скоростта само с 1 км намалява с 3% катастрофите и с 4-5% жертвите. Младен Маринов дава пример с Франция, където такава мярка е въведена по първокласните двулентови пътища миналата година и вече дава резултат.

Максималните наказания за превишена скорост да се налагат не при превишение над 50 км/ч, а при над 40 км/ч, е друго от предложенията на вътрешния министър. Идеята в този случай е наказанието да бъде унифицирано, а да не зависи от това дали нарушението е в населено място, или извън него.

При тези големи надвишения на максималната разрешена скорост се предлага отнемане на книжката за месец, снемане на регистрацията на автомобила за още толкова, отнемане на 13 контролни точки и глоба от 1000 лв. За всякакво нарушение на правилата за движение, когато в колата се возят хора, да се отнемат 15 точки, за да се намали смъртността сред пътниците, предлага още шефът на МВР.

Наказанието през почивните дни пък задължително трябвало да включва отнемане на 10 точки от талона на шофьора. Мотивът е, че през уикендите смъртността на пътя е с 20% по-висока.

В сряда правителството одобри част от мерките в плана, които да бъдат приложени още през тази година. Те обаче са насочени главно към обезопасяване на пътищата, а мерките за дисциплиниране на шофьорите са оставени за следващ етап.

Ще бъде променена системата на обучение на новите шофьори, предвижда решението на министрите от вчера. Това е една от най-спешните задачи и министерствата на образованието и това на транспорта имат срок до края на март да представят предложението си за нова програма за обучение.

Увеличение на часовете за кормуване ще бъде заложено със сигурност в нея. В момента задължителните часове по кормуване са 31, а трябва да станат поне 50, пише към тази мярка в документа за предварително съгласуване на вътрешния министър.

До лятото на тази година трябва да има национална програма, която да успокоява движението при навлизане на пътя в населено място, предвижда друга от одобрените от правителството мерки. Мярката ще важи за населените места, през които движението минава транзитно. За входовете им се препоръчва поставянето на острови или кръгови движения, които да убият скоростта.

До лятото пък МВР и МРРБ трябва да предоставят чрез закон права на общините да определят специфични правила за пътното движение на тяхна територия. Това ще даде възможност на общините да въвеждат ограничение от 30 км/ч по улиците вместо сегашните 50. Местните власти така ще са и по-свободни да променят дизайна на пешеходните пътеки с острови или “спящи полицаи”.

Предвидено е също общините да имат правото да контролират спазването на Закона за движение по пътищата на тяхна територия. Тази мярка трябва да им даде възможност да ползват сегашното си видеонаблюдение за налагане на глоби на пътни нарушители, както искат кметовете на големите градове.

МВР, МРРБ, здравното и транспортното министерство трябва да създадат координационен център, който ще командва пътното движение при кризисни ситуации. Той ще следи за задръствания и големи катастрофи и ще пренасочва движението на останалите автомобили. Центърът ще поема управлението на трафика и при силни снеговалежи, които налагат затваряне на пътища, за да бъдат почистени.

До ноември МРРБ трябва да внесе програма за обезопасяване на пътищата срещу челни удари. А до лятото трябва да е в сила задължителното одитиране на безопасността на шосетата.


232
Още от Коли
Продадоха най-скъпия Ford Mustang в историята
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
201
2
 
9
 
! Отговори
180 преди 3 седмици
И на 5 км/ч. да направят максималната разрешена скорост, като няма адекватен контрол - все тя.
200
2
 
12
 
! Отговори
Горанов преди 3 седмици
Поредно доказателство, че законите се пишат от безмозъчни
199
1
 
3
 
! Отговори
Skk преди 3 седмици
Не знам дали трафика има връзка с компютърна мрежа, но преценете сами! Едно време, когато нямаше високи скорости за интернет ограничавахме скороста на клиентите на 5 мбита, което прави около 600кв. Имаше 60 мбита за всички 100 клиента. Интересното беше че трафика на канала винаги беше фул. Щото всеки закача да тегли по един филм и така 3 часа и канала все пълен и като искаш да ползваш да отвориш една страница и върви бавно. Пуснахме 40 мбита на клиент и воала нета се отпуши.
Пътя ще се задръсти!
198
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
С тази скорост обикновено Ви возят към последният Ви дом!
197
0
 
8
 
! Отговори
до капацитета 196 преди 4 седмици
Тиква зелена ще има повече нарушения точно заради неразумните ограничения както и в момента има такива.
196
1
 
14
 
! Отговори
Редактор? преди 4 седмици
най добре е да почнем да си бутаме колите
195
1
 
9
 
! Отговори
101 преди 4 седмици
Хубаво е тези ограничения да важат и за колите на НСО - те предизвикват много
катастрофи. Така живота на хрантутниците ще е съхранен.
194
14
 
4
 
! Отговори
Аксиома преди 4 седмици
Щом комунисти,турци и джендъри пищят,значи новите закони са правилни!
193
15
 
3
 
! Отговори
Разбрали ганьовци преди 4 седмици
Лондон има в десетки пъти по голям трафик и скоростта е ограничена на 20мили в час и това е 30км в час...и задръствания няма...
192
2
 
20
 
! Отговори
До 191 преди 4 седмици
Още една куха лейка...задръстванията зависят от настройка на сфетофари капацитет на лентите и натоватеност на пътя а не от скоростта
191
0
 
3
 
! Отговори
До 193 преди 4 седмици
Абе куха лейко как ще изпреварваш като ограниченито важи и за теб...ка.ун ...или ти си от ония деби..ли които се мислят за богоизбрани....
190
0
 
11
 
! Отговори
. преди 4 седмици
И сега се кара с 30 км в всяко село понеже липсват пътища, че и в голяма част от градовете.Като цяло идеята е измислена от ***.
189
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
...С до 30 км/ч в града?...

И кой ще го спазва? В "Мусагеница"(квартал на София), кретените карат с по мад 100 км/ч и се имат за недосегаеми....
188
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Ограничението ще доведе до увеличение на челните удари поради изпреварванията на бавно движещите се.Тия тъпаци около седмица не бяха родили никаква идея но явно са се напъвали здраво и това е резултата.трябва да оправдават хонорарите си от комисии със подобни идеи всяка седмица.
187
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Pulni NESHTASTNICI. Za tqx pak nqma da vajat zakonite
186
3
 
18
 
! Отговори
Намаляването... преди 4 седмици
...на лимита на скоростта ще доведе до уникално увеличение на задръстванията, поне за София. Стреса, нервите и умората също ще нараснат. Лоши резултати ще дадат и потреблението на гориво и показателите на мръсния въздух, спрямо предходни периоди. Това ще бъде поредният закон в ущърб на шофьорите.
185
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Най-добре да санкционират шофьора защото се намира в колата. Така със сигурност няма да бъде пропуснат нарушител, защото всички ще са санкционирани.
184
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Ако всяка четвърта жертва е от катастрофа на завой, това означава че 3 от 4 жертви са от катастрофи, които не са на завой. Ако логиката е броят на жертвите, както пишат в статията, то логичното е да отнемат книжката при катастрофа, която не е в завой.
183
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Поредната гавра на управляващите. Нито една от тези мерки няма да доведе до нищо по една проста причина - няма кой да ги налага. И сега има ограничения и на скоростта и на изпреварването и на всичко. Но като няма полицаи на пътя, които да следят, като няма камери, всеки си прави каквото иска. И всеки СИ прави каквото иска. Промяна няма да има, само шофьорите ще са по-стресирани, а рушветите по-високи. А трафика в големите градове ще е напълно задушен. 30км/ч е смешна скорост.
182
1
 
14
 
! Отговори
колоездач преди 4 седмици
Вече ще карам в най-лявата лента