С до 30 км/ч в града, ПТП на завой – без книжка! Ефектът?

Мерките целят по-малко жертви на ПТП-та у нас
Обновена: 18 яну 2019 10:46 | 18 яну 2019 08:50, Веселина Йорданова
232
С до 30 км/ч в града, ПТП на завой – без книжка! Ефектът?
Снимка: архив, БулФото

При катастрофи на завой виновният шофьор да губи книжката си. И да си я връща след проверовъчен изпит, който да докаже, че е научил правилата за движение в завой.

Това гласи една от мерките за намаляване на жертвите от катастрофи у нас, които вътрешният министър Младен Маринов предлага за обсъждане. Идеите са част от визията "Нула жертви", която правителството одобри миналата есен, пише "24 часа".

Завоите са едни от най-опасните места по пътищата в България, мотивира Маринов по-строгите наказания за такива катастрофи. В периода 2011-2017 г. на завои са загинали 1156 души, а са ранени 10 917, като всяка четвърта жертва е именно при инцидент в завой.

Шокиращо е, че 49% от жертвите на катастрофа в завой са при т.нар. единични произшествия, което е всъщност изпускане на завоя и изхвърчане на автомобила от пътя. 39% от жертвите пък са при челен удар заради изпреварване в завой.

Според мотивите на МВР данните показвали незнание и неумение за шофиране в завои. Вместо досегашните 90 км/час скоростта на първокласните пътища да бъде 80, гласи друга идея.

Намаляването на скоростта по първокласните шосета от 90 на 80 км/ч е аргументирано в документа с факта, че свалянето на скоростта само с 1 км намалява с 3% катастрофите и с 4-5% жертвите. Младен Маринов дава пример с Франция, където такава мярка е въведена по първокласните двулентови пътища миналата година и вече дава резултат.

Максималните наказания за превишена скорост да се налагат не при превишение над 50 км/ч, а при над 40 км/ч, е друго от предложенията на вътрешния министър. Идеята в този случай е наказанието да бъде унифицирано, а да не зависи от това дали нарушението е в населено място, или извън него.

При тези големи надвишения на максималната разрешена скорост се предлага отнемане на книжката за месец, снемане на регистрацията на автомобила за още толкова, отнемане на 13 контролни точки и глоба от 1000 лв. За всякакво нарушение на правилата за движение, когато в колата се возят хора, да се отнемат 15 точки, за да се намали смъртността сред пътниците, предлага още шефът на МВР.

Наказанието през почивните дни пък задължително трябвало да включва отнемане на 10 точки от талона на шофьора. Мотивът е, че през уикендите смъртността на пътя е с 20% по-висока.

В сряда правителството одобри част от мерките в плана, които да бъдат приложени още през тази година. Те обаче са насочени главно към обезопасяване на пътищата, а мерките за дисциплиниране на шофьорите са оставени за следващ етап.

Ще бъде променена системата на обучение на новите шофьори, предвижда решението на министрите от вчера. Това е една от най-спешните задачи и министерствата на образованието и това на транспорта имат срок до края на март да представят предложението си за нова програма за обучение.

Увеличение на часовете за кормуване ще бъде заложено със сигурност в нея. В момента задължителните часове по кормуване са 31, а трябва да станат поне 50, пише към тази мярка в документа за предварително съгласуване на вътрешния министър.

До лятото на тази година трябва да има национална програма, която да успокоява движението при навлизане на пътя в населено място, предвижда друга от одобрените от правителството мерки. Мярката ще важи за населените места, през които движението минава транзитно. За входовете им се препоръчва поставянето на острови или кръгови движения, които да убият скоростта.

До лятото пък МВР и МРРБ трябва да предоставят чрез закон права на общините да определят специфични правила за пътното движение на тяхна територия. Това ще даде възможност на общините да въвеждат ограничение от 30 км/ч по улиците вместо сегашните 50. Местните власти така ще са и по-свободни да променят дизайна на пешеходните пътеки с острови или “спящи полицаи”.

Предвидено е също общините да имат правото да контролират спазването на Закона за движение по пътищата на тяхна територия. Тази мярка трябва да им даде възможност да ползват сегашното си видеонаблюдение за налагане на глоби на пътни нарушители, както искат кметовете на големите градове.

МВР, МРРБ, здравното и транспортното министерство трябва да създадат координационен център, който ще командва пътното движение при кризисни ситуации. Той ще следи за задръствания и големи катастрофи и ще пренасочва движението на останалите автомобили. Центърът ще поема управлението на трафика и при силни снеговалежи, които налагат затваряне на пътища, за да бъдат почистени.

До ноември МРРБ трябва да внесе програма за обезопасяване на пътищата срещу челни удари. А до лятото трябва да е в сила задължителното одитиране на безопасността на шосетата.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


232
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
188
2
 
9
 
! Отговори
180 преди 5 години
И на 5 км/ч. да направят максималната разрешена скорост, като няма адекватен контрол - все тя.
187
2
 
12
 
! Отговори
Горанов преди 5 години
Поредно доказателство, че законите се пишат от безмозъчни
186
1
 
3
 
! Отговори
Skk преди 5 години
Не знам дали трафика има връзка с компютърна мрежа, но преценете сами! Едно време, когато нямаше високи скорости за интернет ограничавахме скороста на клиентите на 5 мбита, което прави около 600кв. Имаше 60 мбита за всички 100 клиента. Интересното беше че трафика на канала винаги беше фул. Щото всеки закача да тегли по един филм и така 3 часа и канала все пълен и като искаш да ползваш да отвориш една страница и върви бавно. Пуснахме 40 мбита на клиент и воала нета се отпуши.Пътя ще се задръсти!
185
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
С тази скорост обикновено Ви возят към последният Ви дом!
184
1
 
14
 
! Отговори
Редактор? преди 5 години
най добре е да почнем да си бутаме колите
183
1
 
9
 
! Отговори
101 преди 5 години
Хубаво е тези ограничения да важат и за колите на НСО - те предизвикват многокатастрофи. Така живота на хрантутниците ще е съхранен.
182
14
 
4
 
! Отговори
Аксиома преди 5 години
Щом комунисти,турци и *** пищят,значи новите закони са правилни!
181
15
 
3
 
! Отговори
Разбрали ганьовци преди 5 години
Лондон има в десетки пъти по голям трафик и скоростта е ограничена на 20мили в час и това е 30км в час...и задръствания няма...
180
2
 
20
 
! Отговори
До 191 преди 5 години
Още една куха лейка...задръстванията зависят от настройка на сфетофари капацитет на лентите и натоватеност на пътя а не от скоростта
179
0
 
3
 
! Отговори
До 193 преди 5 години
Абе куха лейко как ще изпреварваш като ограниченито важи и за теб...ка.ун ...или ти си от ония деби..ли които се мислят за богоизбрани....
178
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
...С до 30 км/ч в града?...И кой ще го спазва? В "Мусагеница"(квартал на София), *** карат с по мад 100 км/ч и се имат за недосегаеми....
177
3
 
18
 
! Отговори
Намаляването... преди 5 години
...на лимита на скоростта ще доведе до уникално увеличение на задръстванията, поне за София. Стреса, нервите и умората също ще нараснат. Лоши резултати ще дадат и потреблението на гориво и показателите на мръсния въздух, спрямо предходни периоди. Това ще бъде поредният закон в ущърб на шофьорите.
176
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Най-добре да санкционират шофьора защото се намира в колата. Така със сигурност няма да бъде пропуснат нарушител, защото всички ще са санкционирани.
175
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ако всяка четвърта жертва е от катастрофа на завой, това означава че 3 от 4 жертви са от катастрофи, които не са на завой. Ако логиката е броят на жертвите, както пишат в статията, то логичното е да отнемат книжката при катастрофа, която не е в завой.
174
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Поредната гавра на управляващите. Нито една от тези мерки няма да доведе до нищо по една проста причина - няма кой да ги налага. И сега има ограничения и на скоростта и на изпреварването и на всичко. Но като няма полицаи на пътя, които да следят, като няма камери, всеки си прави каквото иска. И всеки СИ прави каквото иска. Промяна няма да има, само шофьорите ще са по-стресирани, а рушветите по-високи. А трафика в големите градове ще е напълно задушен. 30км/ч е смешна скорост.
173
1
 
14
 
! Отговори
колоездач преди 5 години
Вече ще карам в най-лявата лента
172
3
 
22
 
! Отговори
Proverka преди 5 години
Във връзка с получени сигнали и общественото недоволство от качеството на изпълненото строителство на отделни пътни участъци в страната искаме ЕК и ОЛАФ да направят независима експертиза на участъци от автомагистралите Тракия, Хемус, Струма и Марица, изградени през последните 5 години със средства на ЕС. Целта на експертизата е да установи има ли в действителност пропуски в качеството на получения краен продукт (пътя).Търсете Гугала:елена йончева петиция
171
1
 
23
 
! Отговори
50 преди 5 години
А спътниците на шофьора да слизат на входа на града , за да стигнат пеша до обекта на своето посещение по-бързо!?
170
3
 
24
 
! Отговори
Некъф преди 5 години
Поредните герберски глупости
169
14
 
9
 
! Отговори
Седефчо Секишеф преди 5 години
На Бой Гоньо само бой и терор... Иначе не вдява тъпия чалгар!