Караме трошки със средна възраст 18 г. Можем ли да намалим старите коли?

ААП предлага онлайн регистрации в КАТ и скрапинг програма
309
Караме трошки със средна възраст 18 г. Можем ли да намалим старите коли?
Снимка: БГНЕС

Единен регистър за автомобилите в България, държавна скрапинг програма, която да подпомогне закупуването на екологични превозни средства и онлайн регистрация на новите автомобили в КАТ - това са само част от предложенията на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България, които бяха представени по време на онлайн пресконференция днес.

Според представители на асоциацията възможността да се подават заявления за регистрация в КАТ онлайн е една от важните стъпки, които трябва да бъдат предприети, с оглед на епидемиологичната обстановка у нас.

ААП изяви и готовност да съдейства на Пътна полиция за стартиране на онлайн регистрациите на нови автомобили, като по този начин се цели намаляването на опашките в КАТ с до 15%, колкото е и броят на регистрациите на нови автомобили в общия брой регистрации.

"Електронната услуга ще се извършва с помощта на електронен сертификат на автомобила, издаден от производителя. Тези сертификати се подават към европейска организация, наречена EUCARIS. На базата на подаван от нас VIN номер на автомобила, от Пътна полиция ще могат да теглят този сертификат и така по електронен път да се извършва регистрацията. Очакваме процесът да стартира през следващата година", заявиха по време на пресконферецията от ААП.

Автопаркът у нас е най-старият в ЕС

"Едва ли някой ще се изненада, ако кажем, че България разполага с най-стария автопарк в Европа. По официални данни в края на 2019г. средната възраст на автомобилите, които се движат по нашите пътища, е над 18 години. Новите леки коли, тези които са до 5 години са само 6%, а тези до 10 г. - под 7%. За съжаление над 70% са автомобилите, които са над 15-годишни. И ако тази възраст при хората е тийнейджърска, при автомобилите си е направо старческа. За съжаление, през последната година броят на автомобилите над 20 години в автопарка на България се е увеличил с над 136 000, докато тези до 5 години е намалял с 2 500 броя. Пак никой няма да се изненада, ако кажем, че пътищата ни не са от най-добрите, маркировка обикновено липсва, а и самите ние не сме от най-дисциплинираните шофьори. Но със сигурност у нас не отчитаме достатъчно ясно категоричният факт, че и състоянието на автомобилния парк е един от фундаментите на пътната безопасност. Връзката между възрастта на автомобилите и тяхната сигурност и надеждност отдавна е задълбочено изследвана и многократно доказана в световен мащаб. Това, че караме стари коли, в лошо техническо състояние, без да са оборудвани със съвременни технологии за безопасност, пряко води и до високата смъртност при пътни произшествия. През 2018г. в 6 684 тежки катастрофи са загинали 611 и са ранени 8 466 участници в движението. През 2019г. техният брой се увеличава - тежките инциденти са 6 730, с 628 загинали и 8 499 ранени. "Евростат" отчита, че България е държавата с най-много жертви при пътни произшествия в ЕС за 2018г. - 89 на 1 млн. души население", допълниха от асоциацията.

Състоянието на автомобилния парк ни подрежда и на едно от първите места в класациите на ЕС за замърсяване на въздуха с фини прахови частици.

"За обновяване на автомобилния парк и за намаляване на негативните последици от остарелите, несигурни и спомагащи за замърсяването на въздуха автомобили, ние предлагаме създаване на постоянна държавна програма за бракуване (скрапинг) на стари автомобили от всички категории и класове. Програмата ще насърчи замяната на част от неефективните, необорудваните със съвременни системи за активна и пасивна безопасност, силно замърсяващи превозни средства с нови автомобили. Освен всички положителни резултати, които изброихме до момента, тази програма ще подпомогне и фирмите от бранша в този труден конкретен момент и ще стимулира автомобилния пазар за преодоляване на последиците от COVID-19. Защото пандемията оказа значително негативно икономическо и финансово въздействие върху автомобилната индустрия, включително и на българските компании, работещи в сектора. От началото на кризата намалението на оборота от дейността на членовете на ААП е близо 35 %. Проучването на въведените в европейските държави подобни програми с икономически стимули за увеличаване на пазарното търсене на нови автомобили е подобрило значително състоянието на автопарка в тези страни, намалило е броя на пътните инциденти и е подобрило чистотата на въздуха", заяви Храбрин Иванчев, председател на ААП.

Предлаганата скрапинг програма

Всеки гражданин в България, който предаде за бракуване/разкомплектоване употребяван регистриран автомобил с първа регистрация преди 01 Януари 2005 г. или с екологична категория от „Евро 1” до „Евро 3” (над 15 год. възраст) да получи бонус при закупуване на фабрично нов автомобил, от категория М1 и N1, без ограничения в сегментите.

Бюджет за Програмата: 50 350 000 лв.

Направените разчети показват, че програмата не само ще стимулира обновяването на автомобилния парк и ще ограничи негативните тенденции, но ще има положителен ефект и за държавния бюджет на страната. Сумата и броят на автомобилите е определен на база 15% от прогнозния брой продавани нови автомобили за съответната година. Това означава, че ще могат да бъдат изтеглени над 9 000 автомобила на възраст над 15години. В това време ще бъдат закупени същия брой нови автомобили, отговарящи на най-високите изисквания за екологичност и безопасност в Европа. Предлаганата субсидия за закупуване на фабрично нов автомобил е диференцирана, както следва:

- електрически BEV – 10 000 лв.;

- автомобили с хибридно/плъгин хибрид задвижване HEV/PHEV – 7 500 лв.;

- с екологична категория „Евро 6d” – 5 000 лв.

При примерна цена за новозакупен автомобил по програмата в размер на 35 000 лв. с ДДС, очакваните постъпления в държавния бюджет за същия период ще се увеличат от внесено ДДС, корпоративен данък и данък дивидент, годишния данък „превозно средство” и от винетни стикери със сумата от над 70 000 000 лв.", заявяват още от ААП.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


309
Още по темата: КАТавтопаркстари коли
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
241
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
айде какво стана с евтините мерцедеси, приготвли съм 40 хилки за е класа кожа, къде го ония мазник да му я плащам
240
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
то и дачия дустер е нова колица, ама вътре като корито. И кво? С това ли се хвалиш, ?
239
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
ти си идеалният клиент за тях, давай, пазарувай с пълни шепи хахахахаха
238
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Карам си новата колица, но в тази пандемия освен на работа и по работа... няма къде да се ходи.Банките са точно за да си купите, нещо за повече пари на момента, а не когато живота е почти отминал...
237
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Тука и разбирачи и продавачи се навъдили! Купувам нови коли по - възможност Мерцедес за 50 000лв., чакам оферти!
236
7
 
5
 
! Отговори
до 245 преди 3 години
Ама ти кола нямаш, ти имаш превозно средство. Няакъв античен Пасат СС или каквото беше казал там. За кола един ден ще дораснеш, рано ти е.
235
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
май ти не стопляш. не ме интересува какъв е лизингът, ако ще и трансконтинентален. интересува ме кола, която е моя, а не на банката. толкова ли е трудно да разбереш
234
3
 
6
 
! Отговори
до 243 преди 3 години
Какъв оперативен лизинг, бе?! Говорим за финансов лизинг. Той идея си няма какво е остатъчна стойност, седнал да спори с човек, който само нови коли кара. Еее, айде стига.
233
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
пич, говорим за крайна цена на кола, която остава за мен. не оперативен лизинг, не подобни глупости. няма как за 20к да имам нова кола, струваща поне 50к
232
0
 
6
 
! Отговори
До 240 преди 3 години
Айде спри се, че досаждаш! АЗ САМ исках този автомобил и се отчаях колко е тесен и взех по-големия GLE... Аман от всезнайковци и дървени философи.
231
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Малий какви разбирачи тоя зозо за 15000 евро нова Е клас купува ама пропусна да каже, че е сънувал!
230
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
пасат дължина 4.77. Фъстък с 10 см разлика - сигурен ли си, че не си равин :))))
229
0
 
4
 
! Отговори
до 236 преди 3 години
Защо да не можеш?! Можеш да дадеш и 4к първоначална за Suberb?! Сложи 40% остатъчна стойност и ето ти малко повече от 20к. Кое не е истина?! Не, че аз съм написал, че може да се вземе де.
228
1
 
5
 
! Отговори
до 234 преди 3 години
4.63м дължина. Спирам до тук. Колата е много малка и тясна, базирана на B-Класа. Неслучайно знам толкова за нея, защото се бях насочил точно натам, но се отчаях, че няма как да се съберем 2ма възрастни и 2 деца скиори вътре. Взех GLE. Мерси. Не учи попа как да се кръсти!
227
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До РеалистПреди 1989 г. крадяхте и с г-за си и затова си си изплатил новата кола "без чужда помощ". Обаче това "без чужда помощ" всъщност бяха поголовни и нагли кражби, които извършвахте на работните си места. За благозвучие им викахте "работа на частно".
226
3
 
6
 
! Отговори
Васко Клеца преди 3 години
някакъв оборотен играч ми обясняваше тук как за 20к дето дадох за втора ръка съм можел да си купя супърб на изплащане :))) пълно с клоуни
225
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До ФактТо и сега можеш със средна заплата да си купиш кола. Даже не една, а две. Само че колата ще е същата, каквато си можел да си купиш през 1988 г, когато средната заплата е стигала за 4200 билета за градския транспорт.
224
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
7 местен GLB по-малък от пасат?! ъъъъ добреее, както кажеш, чичка :))))))
223
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Преди 10 години нямаше човек, който да не иска да си купи чисто нова кола. И всеки, който имаше такава възможност, си купуваше нова кола. Откакто започнаха да слагат т.нар. даунсайзнати двигатели с по 3 турбота и екрани вместо нормални уреди и бутони, изведнъж броя на желаещите да си купят нова кола стана по-малък от броя на тези, които могат да си купят нова кола. Така, че нещата вече не опират само до пари, а и до това, какви "автомобили" започнаха да предлагат напоследък.
222
5
 
5
 
! Отговори
Факт преди 3 години
Ще си купуваме нови коли, когато с средната заплата ще може да си купим 4200 билета за градски транспорт, както беше през 1988 година.