ВАЗ 2106: Тайните и заблудите зад най-престижната кола на СССР

Славата на "шестицата" всъщност се крепи на неизпълнени обещания
Обновена: 15 фев 2021 19:39 | 15 фев 2021 19:30, Нели Христова
112
ВАЗ 2106: Тайните и заблудите зад най-престижната кола на СССР
Снимка: Flickr

За няколко поколения в бившия Източен лагер това бе най-престижният автомобил, достъпен за обикновени хора ("Чайка" бе само за Политбюро, "Волга" - за по-дребните партийни величия). ВАЗ 2106, познат в България като Lada 1500 S и 1600, бе и един от двата най-успешни модела на Волжския автомобилен завод, произвеждан три десетилетия и в над 4 милиона екземпляра. В пика на славата си струваше повече дори от снабдената с 4х4 "Нива", и бе предпочитаната кола на киноактьори и спортни шампиони в съветския лагер.

Малцина обаче знаят, че славата на "шестицата" всъщност се крепи на няколко заблуди или неизпълнени обещания. През февруари 2021 се навършват 45 години от раждането на този автомобил, което е добър повод да си спомнем познатите - и недотам познати - факти за него.

Заблуда номер 1: не е точно нов модел

Работата по бъдещата "шесторка" започва просто като проект за леко модернизиране на съществуващия ВАЗ 2103. Даже е предвидено новата кола да носи същото име, с една добавена единица отзад - ВАЗ 21031.
Само че предстои ХХV конгрес на КПСС и на директора на Волжския завод не му е удобно да докладва, че са създали просто фейслифт на предишния фейслифт на Fiat 124. Затова обновената кола е представена като нов модел и получава ново име: 2106.

Заблуда номер 2: шестицата е по-премиум
Всъщност задачата, поставена на главния конструктор Ю. Папин, не е да направят новата версия по-скъпа от старата, а тъкмо обратното. Целта е да се понамали използването на хромирани и метални елементи в сравнение с 2103, и да се осъвременят светлините, но "без съществено увеличение на цената". За щастие в онази епоха пластмасите са на мода и замяната на хрома с черна пластмаса се приема добре от клиентите.

Заблуда номер 3: развива 80 конски сили

Онова, с което "шестицата" наистина е по-"премиум", е двигателят. Той идва от 2103, но е с увеличен размер на цилиндрите и работен обем 1.57 литра. При представянето е анонсирано, че ще развива "минимум 80 конски сили".
Действително новият агрегат има с 12% по-голям максимален въртящ момент от стария. Но мощността му си остава само 78 конски сили заради всмукателния колектор, който с цел икономия е запазен непроменен спрямо моделите с по-малки двигатели.

Заблуда номер 4: по-добри фарове и стъкла

При първоначалното представяне са направени и други гръмки обещания, които стават популярни сред публиката, но всъщност така и не се изпълняват наистина. Примерно обявено е, че "шестицата" ще има двустепенни мигачи, които ще светят по-ярко денем и по-приглушено - нощем, благодарение на специално реле. Стъклата пък трябва да са полирани. Но в хода на производството и двете рационализации отпадат.

Цената обаче е по-висока

При дебюта си в края на 70-те ВАЗ 2106 струва 7900 рубли, докато "обикновената" тройка струва 7500. През втората половина на 80-те това е вече най-скъпата общодостъпна серийна кола в СССР, с цена 9200 рубли - с 200 повече от ВАЗ 2121 - "Нива", независимо, че последният има по-сложно устройство.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


112
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
33
16
 
16
 
! Отговори
Средна класа, батка преди 3 години
А днес в бедност живеят над 70% от руснаците, но Вовата си я нарича "средна класа". Лично се изцепи, че това означавало 16 000 рубли месечен доход на човек. Я погледнете валутния курс колко е това в левове и се израдвайте за приказното щастие на мужиците.
32
11
 
11
 
! Отговори
Анонеимен преди 3 години
Абе кво става с новата Лада,колко десетилетия още ще я чакаме да излезе,сигурно е защото руснаците са големи майстори на коли.
31
3
 
12
 
! Отговори
аз да ви обадя преди 3 години
Прав е колегата, преди 20-тина години ходих до село с жигулата и като ще спирам се чу е стържене , оказа се че се е отлепило феродото от едната накладка , похлопах на първия комшия който си беше у тях и въпреки че караше "Аскона" , влезе в гаража и измъкна някаква износена до половината- с клещи и отверка и готово.Голяма романтика , спор няма.
30
11
 
12
 
! Отговори
... преди 3 години
Върхът на автомобилостроенето. 78 коня. В три други държави масовите автомобили са х2, с по- нисък разход, за пробег на двигателя да не говорим, комфорт...
29
14
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
"Гръмките обещания" е запазената марка на *** и до днес.Четем и се смеем.
28
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 28 - разбира се бмв то не беше мое - бяхме детски хор на гости на германци да сближаваме соц блока със запада. Не всички естествено караха бмв в германия но не беше нещо невиждано или супер недостижимо... сигурно не беше чакал 5 години за да си го купи германеца както се чакаше за ладата...
27
10
 
13
 
! Отговори
Жо преди 3 години
До ИДЕАЛНА, АМИ....В Ловеч през 1968 г. се сглобиха 260 броя ФИАТ124 Пирин, който беше оригинал.РАЗЛИКИ С ЛАДАТА-Долен разпределителен вал с повдигачи на клапаните, къса верига.Различна цилиндрова глава.Различни цилиндри и бутала.Четири дискови спирачки.Различен съединител.Различно предно окачване и кормилни щанги.Карбуратор "Вебер".Различни седалки и дръжки на вратите.И още...Руснаците ни забраниха да правим оригинал ФИАТ124, когато започнаха с измененията в ментето Жигули/ЛАДА
26
3
 
13
 
! Отговори
Док преди 3 години
И гледам някой пише за БМВ се бил качил през 89 година. Абсолютно съм съгласен с теб, БМВ от онази епоха е бил несравнимо по-добър автомобил от 1600. Но, има едно голямо НО. Дори на свободен пазар колко от народа биха си позволили да си купят тогава ново БМВ? Май по-малко отколкото сега.
25
12
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 25 - точно така беше :) баща ми със съседа на няколко месеца разглабяха целия двигател на ладата на едно одеяло. не знам дали после са оставали части но вътре миришеше яко на изгорели газове в тази кошница...
24
6
 
23
 
! Отговори
Док преди 3 години
Дядо имаше такава. На нея се учих да карам. На нея се учих да ремонтирам. Имаше брутален тормоз от моя страна, газ до ламарината, дърпане на ръчни, дрифтове, всичко което се сещате. Това за мен си остава единствения автомобил, който може да постигне максимална скорост на всякаква настилка - асфалт, чакъл или просто през къра. Въпреки това си беше пределно проста и благодарение на това безотказна техника. А дори да се повреди с подръчни материали се оправяше пак газ до ламарината.
23
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Вероятно заблудите са мн повече, но има една огромна заблуда която не е спомената.Жигулетата и Ладетата както и Ниветата,съседите взаимно си помагаха дори с генералните ремонти по двигателите, ходовата част и ел, спирачните системи ползвайки едим моментен ключ,комплект гаечни, к-т ключове звезда, отвертка кръстачка, чук 0.5кг,шини за смяна на гумите, феродо за спирачките и по 3-4 чаши за бира. . . Та тези неща са най големия недостатък.Хората наместо да се разхождат, селфонират или интернетят
22
0
 
3
 
! Отговори
Коце Железото преди 3 години
Ти пък ще кажеш кой къде да заминава, пи6кодръпец
21
2
 
10
 
! Отговори
Това на снимката преди 3 години
не е Чайка. А преработен в лимузина полски фиат.Защо жени пишат по тези въпроси? Толкова ли няма някой редактор-мъж?Всичко е пълни глупости. Грешка до грешка, неверни данни, върху неверни данни.
20
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Донецк и Луганск - индустриалното сърце на Украйна - де факто са част от Руската федерация в икономическо отношение, както и във военно, културно, валутно, образователно, социално, паспортно, управленско (въпреки че последното изисква по-строг контрол от Москва).
19
14
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
няма такъв таралясник - като се качих 89 та в бмв в германия разбрах колко е "гнил" капитализма... въобще всеки който мисли че соца е бил добре трябва малко да му покара колите (те са незаконни сега де щото са много опасни и хората умираха като мухи при 10 пъти по малко коли. за еко норми забравете също!).
18
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Всеки месец броят на жителите на Донецк и Луганск, които получават руски паспорти, нараства. И Кремъл е длъжен да отговаря за всякаква опасност за гражданите на Руската федерация - и вариантите за отговор вече ще бъдат различни (включително нарушаването на Минските споразумения).
17
5
 
22
 
! Отговори
У преди 3 години
Морално стар още при създаването си. През 80те стават масови моно и с директно пълнене инжекторните системи, безконтактни запалителни системи с хол или индуктивен датчик и куп други неща, дето сега са във всяка кола. В тази най-сложно е релето за мигачите, а най-важното -управлението на искрата за запалването, става с чукче-наковалня. Интересно, че още има вървящи, днес видях една в движение !
16
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Залбудата е, да си мислиш, че е имало тайна престижна кола в СССР...
15
6
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
А в САЩ мога ли да замина да работя свободно мияч на американски тоалетни, или?
14
14
 
12
 
! Отговори
Состин преди 3 години
Ама заминавайте за русия бе другаре, кво дремете тук и пишете от не руски джаджи. Прав ви път и не се връщайте.