Електромобилите: Какво ще се случи с неизползваемите батерии?

По европейските пътища ще има 30 млн. е-коли до 2030 г.
10 май 2021 10:05, Анисия Иванова
53
Електромобилите: Какво ще се случи с неизползваемите батерии?
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

„Скоростта, с която развиваме индустрията, е плашеща“, казва Пол Андерсън от университета в Бирмингам, говорейки за пазара на електрически автомобили в Европа.

До 2030 г. ЕС се надява, че по европейските пътища ще има 30 милиона електрически автомобила.

„Това е нещо, което никога досега не е правено при този темп на растеж за изцяло нов продукт“, казва д-р Андерсън, който е и ко-директор на Birmingham Centre for Strategic Elements and Critical Materials.

Електрическите превозни средства са неутрални по отношение на въглеродните емисии по време на техния живот, но д-р Андерсън е загрижен за това какво се случва, когато се развалят, понеже всичко в някакъв момент се разваля. Акцент в изказването си той слага върху живота на батериите.

"След около 10 до 15 години, когато вече ще има голям брой, които са приключили живота си, ще бъде много важно да имаме работеща рециклираща индустрия“

Повечето от електрически компоненти са почти същите като тези на обикновените автомобили, разликата идва от батерията. Докато традиционните оловно-киселинни батерии могат да се рециклират навсякъде, то не можем да кажем същото за литиево-йонните, използвани за електрическите автомобили.

Тези батериите са по-големи и по-тежки от тези в обикновените автомобили и са съставени от няколкостотин отделни литиево-йонни клетки, всяка от които се нуждае от демонтиране. Те съдържат опасни елементи и имат неприятната тенденция да експлодират, ако бъдат разглобени неправилно.

"Понастоящем в световен мащаб е много трудно да се получат подробни данни за процента на литиево-йонните батерии, които се рециклират, но се говори за около 5%. А в някои части на света е значително по-малко.", казва д-р Андерсън, цитиран от Bloomberg TV Bulgaria.

Доставчиците на елекромобили обръщат все по-голямо внимание на темета. Те се стремят да гарантират, че техните продукти няма да бъдат просто изхвърлени в края на техния живот.

Например, Nissan използва повторно стари батерии от своите автомобили Leaf в автоматизираните превозни средства, които доставят части на работниците във фабриките.

Volkswagen прави същото, но наскоро отвори и първия си завод за рециклиране в Залцгитер, Германия и планира да рециклира до 3600 батерийни системи годишно по време на пилотната си фаза.

"В резултат на процеса на рециклиране се възстановяват много различни материали. Като първата стъпка е да се фокусираме върху катодни метали като кобалт, никел, литий и манган", казва Томас Тиедже, ръководител на отдел за рециклирането в Volkswagen Group Components. "Въпросните части от батерийните системи като алуминий и мед се предават в установени потоци за рециклиране.“

Междувременно Renault вече рециклира всичките си акумулатори за електрически автомобили - макар че цифрата възлиза само на няколкостотин годишно.

"Ние се стремим да можем да отговорим на 25% от пазара за рециклиране. Искаме да запазим това ниво на покритие и разбира се това би покрило до голяма степен нуждите на Renault", казва Жан-Филип Хермине, вицепрезидент е отдел „Екологично планиране“ на Renault.

Понастоящем например голяма част от веществото на батерията се редуцира по време на процеса на рециклиране до така наречената черна маса - смес от литий, манган, кобалт и никел - която се нуждае от допълнителна, енергоемка обработка за възстановяване на материалите в използваема форма.

Ръчното демонтиране на горивни клетки позволява ефективното възстановяване на повече от тези материали, но създава здравословни проблеми на работниците.

„На някои пазари, като Китай, безопасността на работното място и опазването на околната среда е много „по-разпуснат“ процес, а условията на труд не биха се приели на Запад.“, казва Гавин Харпър, научен сътрудник от института Фарадей.

Според него отговорът е в автоматизацията и роботиката. "Ако можем да автоматизираме този процес, ще можем да предпазим здравето на хората и да направим така че работата ни да икономически ефективна“.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


53
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
29
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До до 26 Стига рекламаИ нас кво ни грее тогава?Тия коли не са за нас. Ползата е отрицателна тука ако броя им стане голям.
28
1
 
3
 
! Отговори
до 26 Стига реклама преди 2 години
А ти още ли не си разбрал, че България не е никакъв фактор за нищо? Нормалните държави са си проектирали тец-овете както трябва. А поради това, че "стара електричка" е оксиморон, в БГ тея коли така или иначе ням да са фактор още мнооого години
27
0
 
8
 
! Отговори
до 25 преди 2 години
От много много години поточните линии само сглобяват готови компоненти. Всичко се произвежда отделно и се кара на място. Та акумулаторите ще са си отделно, както и фарове и гуми и т.н.Дори и в момента колите не се рециклират с акумулаторите си. Първо се махат акумулатори, катализатори, всички течности и чак тогава я почват.
26
1
 
4
 
! Отговори
Стига реклама! преди 2 години
До до 22"това се случва в ТЕЦ-а, който е на 20 километра от теб."Това къде е? или така е по рекламите?Тука в БГ ТЕЦ-овете са няколко и почти в града. И горят евро- *** щото им бутат парички.За това говоря!
25
1
 
3
 
! Отговори
кого защитаваш? преди 2 години
До do 23При прозводството на електрокари - надали ще се изолира за ""автоматизация" само сглабянето и утилизирането на акумулаторите.Нали се сещаш, или само се праиш?
24
1
 
7
 
! Отговори
до 22 преди 2 години
Кое е ти е толкова трудно? Единия вариант е на булеварда стотици коли бълват ЦО2 и азотни окиси под прозореца ти. 2-рия вариант - това се случва в ТЕЦ-а, който е на 20 километра от теб. А ти живееш 80% в града. Сам прецени кое има повече преки последствия за теб.
23
0
 
8
 
! Отговори
do 21 преди 2 години
Тоест ти си навит да работиш на поточна линия за отваряне и рециклиране на стари литиево-йонни батерии ?!??!?!Абие вие верно понякога мислите с г.. си !
22
3
 
2
 
! Отговори
и как? преди 2 години
"колите, че ти изнасят замърсяването извън населените места."Я го илюсртирай че бисферата е затворена система, а закона за запазване на енергията не са го отменяли, доколкото си спомням.
21
2
 
4
 
! Отговори
То кво стана... преди 2 години
отговорът е в автоматизацията и роботиката. "Ако можем да автоматизираме този процес, ще можем да предпазим здравето на хората и да направим така че работата ни да е икономически ефективна."автоматизацията и роботиката"...."работата ни да е икономически ефективна"..????Тоест ще махнем хората от конвейрите?! А доходите откъде?Или роботи ще правят автомобили за 'икономически ефективни' роботи??
20
3
 
9
 
! Отговори
до 15 То какво стана преди 2 години
На всички малко от малко технически грамотни е ясно, че ел колите не са по-зелени от ДВГ. На зелените им изнася да го повтарят, щото за пари те ще продадат и майките си или щото са неграмотни хипари.Предимството на ел. колите, че ти изнасят замърсяването извън населените места. Допълнително предимство ще е, че ще намалее и шума в градовете.
19
2
 
6
 
! Отговори
alf преди 2 години
ние нямаме за пластмаса. в момента как стават нещата в булекопак спонсорирана от герб. изтърсват *** и мангоси разделят на ръце. В европа всяка пластмаса струва 30-40 цента и съответно хората я връщат но не и тука в Бойколандия
18
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Пазарната икономика иска постоянни иноваци и движение, а сегашните коли са се изчерпали. От 10-15 години са все същите двигатели, във вредните емисии също няма напредък- горенето си е горене и с физиката не може да се пребориш. Иновациите са основно софтуер. Та ел. колите са така желаната иновация - създаваш проблем и го решаваш, като междувременно правиш пари.Пред същия проблем за изправени и смартфоните. Новите екстри са премахването на съществуващи екстри.
17
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Бобокови ще ги внесат тук за да ги заровят в плодорородната зона на някое село от фирма прехвърлена на клошар за 1 лев.
16
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Освен гуми - ще почнем да трупаме за поколенията и акумулаторни клетки!
15
5
 
9
 
! Отговори
То кво стана... преди 2 години
"разликата идва от батерията. Докато традиционните оловно-киселинни батерии могат да се рециклират навсякъде""зелените" автомобили ще излязат по-мръсни и от тези с ДВГ.
14
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Всяка технологична промяна води своите проблеми и техните решения. Няма нищо непреодолимо в този казус. Ще разработят методи за рециклиране, защото батериите ползват ценни метали и минерали, които са скъпи за добиване. Логично е, вместо да правят отворени километрични мини, да използват наличните батерии за техните ресурски. Бръщолевенето срещу електрическите автомобили е ехо на пропагандата ползвана от нефтената индустрия. Само дето нашите тъпчовци го правят за без пари.
13
6
 
3
 
! Отговори
chakali ne razbirat преди 2 години
Hydrogen e reshenieto >> plug power
12
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ние не се притесняваме. При нас новите коли се броят на пръсти. Масово се карат стари трошки, като с времето възрастта ще се увеличава и накрая ще минем на рикши. Причината - на една 10-12 годишна ел.кола батерията ще е за ***, а нова батерия ще е равносилно на нова кола.
11
4
 
8
 
! Отговори
Петко преди 2 години
Предполагам същия спор са водили преди повече от 20 години относно мобилните телефони, а някои хора са казвали, че нямат бъдеще, само 5% от хората ползват такива и всеки разчита на добрия стар домашен телефон, защото не му пада батерията.
10
1
 
10
 
! Отговори
Ник преди 2 години
горят ли? ако да, ще ги изнесат към нигерия да могат да си пекат агнетата и козите и на огън от литиеви батерии /нов по-модерен вкус на промоционална цена!/ стига са ги пекли само на огън от автомобилни гуми