Бъдеще без личен автомобил: Защо става все по-трудно да притежаваме кола?

Новите коли са скъпи, старите - забранени
17 окт 2021 22:40, Нели Христова
207
Бъдеще без личен автомобил: Защо става все по-трудно да притежаваме кола?
Снимка: Pixabay

"Кола за всеки джоб и за всяка цел": под този девиз Алфред П. Слоун навремето превърна General Motors в най-големия производител на автомобили в света, а самия автомобил - в нещо общодостъпно. Притежаването на лично превозно средство даде на хората невиждана дотогава свобода, промени из основи трудовия пазар, увеличи конкуренцията между работодателите, разви изцяло нови индустрии, начело с масовия туризъм. Но днес все повече изглежда, че песента на личния автомобил е изпята. Просто защото девизът на Слоун вече не е в сила.

Автомобилите поскъпнаха драстично в последните десетина години. Ако през 2010 една малка градска кола в сегмент В (Ford Fiesta, Opel Corsa) струваше около 20 000 лева, днес е над 30 000 лева. В С-сегмента, наричан още "класа на Golf", доскоро можехте да имате прилично оборудван автомобил за 30 000 лева. Сега границата е около 40 000 лева. Най-достъпните седани в D сегмента започваха от 40 000 лева, сега са над 50 000. И така нататък.
Поскъпването на колите надминава в пъти обичайния ход на инфлацията. А, според единодушното мнение на експертите, това е само началото. Ето десетте основни фактора, които ще оформят бъдещето на личния автомобил.

Стандартите за вредни емисии

Най-съществената причина за поскъпването са опитите да се намалят вредните емисии. В името на тази цел още преди три десетилетия Европейският съюз създаде т. нар. "евростандарти". Започна се с Еuro 1 през 1992. Сега в сила е Euro 6d. Евростандартите ограничават максималните количества вредни вещества, изпускани от автомобилите - най-вече азотни оксиди, въглероден оксид, фини прахови частици. За годините от Euro 1 до 6d допустимите концентрации се понижиха в пъти. За да ги покрият, производителите трябва да изпозват нови и нови хитрости - катализатори, впръскване на урея в отработилите газове при дизелите (т. нар. AdBlue), въвеждане на филтър за твърди частици и за бензиновите двигатели (GPF) и така нататък. Естествено, всяка допълнителна технология оскъпява производството.

А отделно има и тавани за т. нар. парникови емисии - отделяните количества СО2. По сега действащия регламент 2019/631, в сила от януари 2020, те са ограничени на 95 г/км средно за автомобил. Производителите, които надхвърлят това, плащат глоби - по 95 евро за всеки допълнителен грам, за всеки автомобил. Това ще ви изясни защо по-големите двигатели внезапно изчезнаха от масовите автомобили, а цели марки, като Infiniti например, напуснаха Европа. И защо всички масово използват трицилиндрови турбодвигатели вместо по-просто устроените и по-надеждни мотори с атмосферно пълнене.

Но нещата тепърва ще стават по-сложни. От 2025 в сила ще влезе следващият стандарт - Euro 7. Чиновниците в Брюксел още не са уточнили какъв точно ще е той, но предложенията са за до 10 пъти намаляване на тавана за въглероден оксид и между 3 и 8 пъти - за азотните съединения. Много хора от автомобилната индустрия окачествиха това като реална забрана за двигателя с вътрешно горене, и дори за хибридните автомобили. След Euro 7 ще оцелеят само чистите електромобили.

Масовото електрическо задвижване

На теория електромобилите звучат като добро решение за Европа: нулеви емисии в градовете, по-ефективно използване на енергията от вятър и слънце, намаляване на зависимостта на ЕС от вноса на горива, който сега е на стойност 1 милиард евро... на ден. Има още проблеми в областта на инфраструктурата, генерацията на електроенергия и адаптирането на електропреносните мрежи, но те са решими.
Онова, за което все още няма решение, е цената на самия електромобил. "Ако се опитам да обобщя положението с електромобилите днес, то е много просто: цената на автомобила зависи от цената на батерията", каза в разговор с Automedia.bg Филип Брюне, вицепрезидент на групата Renault по задвижването (на снимката).

"Грубо казано, батерията е 50% от цената. Само батерията. Докато при конвенционалните автомобили двигателят е между 20 и 25% от себестойността. А при електромобила към батерията трябва да добавим и електромотора, и силовата електроника. Докато цената на батерията не се понижи до подобни стойности, няма да сме в състояние да предложим електромобил на наистина ниска цена... Възможен е бюджетен електромобил, но в днешните условия това означава малък електромотор и малка батерия". Добър пример е актуалният Citroen Ami - с две места, 8 конски сили, 45 км/ч максимална скорост и до 70 км пробег с едно зареждане на батерията. Но не всеки би определил това нещо като "автомобил".

Постоянно поскъпващите суровини

Постоянно повтаряната мантра в индустрията е, че с масовизацията на производството електромобилите ще поевтинеят, защото ще постигнат икономии от мащаба, и цената им ще се изравни с тази на колите с вътрешно горене. Това обаче не се случва. Себестойността на батериите действително падна над десет пъти от ранните образци преди 15 години. Но все още си остава доста над 100 долара за киловатчас. А на икономиите от мащаба противодействат растящите заради повишеното търсене цени на суровините. Mining.com прави свой EV Metal Index, проследяващ котировките на основните метали, използвани в електромобилите. За периода от лятото на 2020 до лятото на 2021 този индекс се е покачил със 167 процента. Литиевият хидроксид надхвърля 21 500 долара за тон. Кобалтът е над 60 000 долара за тон.

Още по темата чете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


207
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
49
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Ясно е! - Ясно е, че имаш IQ от макс 120, това е ясно ...
48
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен - МИ ПРОЕРИ ИНФОРМАЦИЯТА БЕ! И не пич, в Дания, има слънце. Или си от тея калинки, дето вярват, че лятото в 9 стуринта е тъмно ...
47
3
 
5
 
! Отговори
Ясно е! преди 2 години
До 54- Не само това, но в света никога няма да има толкова електроенергия и батерии та всички да минем на електрокари дето изминават 400км. Това очевидно е просто временен бизнес и после ще измислят друг бизнес модел. А журналистите пак ще им слугуват за коричка хляб. И всичко ще е доброволно, както с ваксините, ако хората не се вдигнат още сега.
46
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Вече 20 години не могат да измислят решение, батериите са си същите както когато България произвеждаше електрокари през 70те" - Еха! ЕХЕ! Айде бе! Тогава такава технология, като сегашната не беше наличка. Имаше желечо-николеови акумулатори и бяха с 7-8 пъти по-малка енергийна стойнсот, спрамо днешните Telsa. Сегашните батерии са със 260 Wh kg, като тея в мотокарите бяха с 30 Wh kg и падах на 20 слд година. С телся, след година пада на 257-8. А новите 4860 батерии, ще са с 300 Wh kg.
45
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен - никъде няма 55% електроенергия е от вятърни мелници и соларни панели. В Дания дори няма слънце, а вятърът е вятър работа.
44
1
 
4
 
! Отговори
ЦИНИК преди 2 години
Бря ко забранът бендзина и нафтътъ ко жа прайм бря ?
43
0
 
2
 
! Отговори
Диаманта преди 2 години
Аз нямам книжка!
42
1
 
4
 
! Отговори
ЦИНИК преди 2 години
Ний и досагъ у селу си караме каруците. Ко кът няаа коли !
41
2
 
11
 
! Отговори
( '_' ) преди 2 години
Можете да разгледате написаното на тема ,, the great reset ,, в мрежата и ще ви стане ясно
40
10
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Вятърните перки и соланите панели могат да произведат едва 7-10% от необходимат енергия която потребляваме сега" - Обясни баце, как в Дания стигнаха 55% тогава, като до 2025 се надяват на поне 80+%?
39
5
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ел колите за сега не са решени - с тях не можеш и 200 километра да изкараш (иначе казват 500-800, но само по равен път без ускорение и скорост 110км), в градско свършват за 2 часа. И после 4 часа зареждане. Вече 20 години не могат да измислят решение, батериите са си същите както когато България произвеждаше електрокари през 70те. Само им слагат нови фарове, нова електроника и нова гаджети, но колата е същата технология принципно е както електрокар на Балканкар от 1975г.
38
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
2035 г. като забранят бензина няма да има коли, всичко ще мине на тротинетки и на колела, само избрани от елита ще имат коли. Вятърните перки и соланите панели могат да произведат едва 7-10% от необходимат енергия която потребляваме сега, а и без това електричестките коли са скъпи. Производството ще се свие с 80%, останалите без работа ще е са на базов доход, ако дотогава еврокомисарите не ги прочистат с ваксините, ако останат много хора ще има доброволна евтаназия. Става въпрос на Запад, в Русия и Китай не смятат да играят тая игра.
37
3
 
21
 
! Отговори
Ясно е! преди 2 години
Когато успеят да набоцкат всички преклонени главички, и дори тези дето се опъват и дрънкат за някакви човешки свободи ги претрепят чрез полиция и войска, и вкарат също в "правия път" чрез елитни дози и бустери, тогава над глобалните престъпници ще е само Бог. И ще ви казват какви коли да карате, какво да ядете, как и кого да правите секс, как се възпитават деца , къде да живеете, колко пъти да пускате вода в тоалетната, по какъв маршрут да се разхождате, как да мислите и говорите- иначе тоягата
36
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
На планетата няма толкова литий, че всички да минат на ел коли.
35
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Автомобилите с литиево-йонна батерия имат общ "въглероден отпечатък", когато са включени ефектите от добива на литий и производството на всички части, което е по-лошо от дизеловите превозни средства.
34
0
 
4
 
! Отговори
Кола на ток преди 2 години
Ако искате кола на ток излиза по-добре на лизинг. После не се занимаваш да я продаваш електрическа кола втора употреба и не притесняваш колко ще си е загубила от стойността. Също и за капацитета на батерията ти е все тая.
33
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Животът на батериите е много кратък, ако всички са на електрически ще има тонове от стари батерии, а те са токсични, ще ни изтровят и ще съсипят цялата еколосистема на планетата. А климатичните промени ще дойдат и без това, но ще имаме отровена от батериите планета + климатични промени.
32
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Леша! Много хубаво, че " джобните" са ти колкото няколко барутника, но ако можеше и малко разсъдък да вземеш с джобните...поне на самочувствие го докарваш. Годините на една кола не са никакъв фактор, освен ако не я вземеш чисто нова от магазина. Коли под 10 години на по над 300 000 хиляди колкото щеш. 5- 6 годишна кола, като мине става целия път черен. Докато например в Германия има и доста коли над 10 години, ама са много по- запазени. В България " барутници" и на под 10 години колкото щеш
31
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Вятърните мелници и соларните панели не могат да произведат енергия дори за 1/10 от домакинствата, какво остава да зареждат ел колите! Значи да горим въглища, за да произведем ток за ел колите.
30
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Цели полета във Франция са пълни с закупени автомобили Тесла и други подобни, знаете ли защо? Защото хората не знаят какво да правят с тях след това! Жизненият цикъл на акумулаторите им е кратък, а рециклирането на тези акумулатори е реален и скъп проблем. Не е прието да се говори за това на глас, но тези технологии нанасят несравнимо по-голяма вреда на екологията и околната среда, отколкото традиционните двигатели с вътрешно горене.