Бъдеще без личен автомобил: Защо става все по-трудно да притежаваме кола?

Новите коли са скъпи, старите - забранени
17 окт 2021 22:40, Нели Христова
207
Бъдеще без личен автомобил: Защо става все по-трудно да притежаваме кола?
Снимка: Pixabay

"Кола за всеки джоб и за всяка цел": под този девиз Алфред П. Слоун навремето превърна General Motors в най-големия производител на автомобили в света, а самия автомобил - в нещо общодостъпно. Притежаването на лично превозно средство даде на хората невиждана дотогава свобода, промени из основи трудовия пазар, увеличи конкуренцията между работодателите, разви изцяло нови индустрии, начело с масовия туризъм. Но днес все повече изглежда, че песента на личния автомобил е изпята. Просто защото девизът на Слоун вече не е в сила.

Автомобилите поскъпнаха драстично в последните десетина години. Ако през 2010 една малка градска кола в сегмент В (Ford Fiesta, Opel Corsa) струваше около 20 000 лева, днес е над 30 000 лева. В С-сегмента, наричан още "класа на Golf", доскоро можехте да имате прилично оборудван автомобил за 30 000 лева. Сега границата е около 40 000 лева. Най-достъпните седани в D сегмента започваха от 40 000 лева, сега са над 50 000. И така нататък.
Поскъпването на колите надминава в пъти обичайния ход на инфлацията. А, според единодушното мнение на експертите, това е само началото. Ето десетте основни фактора, които ще оформят бъдещето на личния автомобил.

Стандартите за вредни емисии

Най-съществената причина за поскъпването са опитите да се намалят вредните емисии. В името на тази цел още преди три десетилетия Европейският съюз създаде т. нар. "евростандарти". Започна се с Еuro 1 през 1992. Сега в сила е Euro 6d. Евростандартите ограничават максималните количества вредни вещества, изпускани от автомобилите - най-вече азотни оксиди, въглероден оксид, фини прахови частици. За годините от Euro 1 до 6d допустимите концентрации се понижиха в пъти. За да ги покрият, производителите трябва да изпозват нови и нови хитрости - катализатори, впръскване на урея в отработилите газове при дизелите (т. нар. AdBlue), въвеждане на филтър за твърди частици и за бензиновите двигатели (GPF) и така нататък. Естествено, всяка допълнителна технология оскъпява производството.

А отделно има и тавани за т. нар. парникови емисии - отделяните количества СО2. По сега действащия регламент 2019/631, в сила от януари 2020, те са ограничени на 95 г/км средно за автомобил. Производителите, които надхвърлят това, плащат глоби - по 95 евро за всеки допълнителен грам, за всеки автомобил. Това ще ви изясни защо по-големите двигатели внезапно изчезнаха от масовите автомобили, а цели марки, като Infiniti например, напуснаха Европа. И защо всички масово използват трицилиндрови турбодвигатели вместо по-просто устроените и по-надеждни мотори с атмосферно пълнене.

Но нещата тепърва ще стават по-сложни. От 2025 в сила ще влезе следващият стандарт - Euro 7. Чиновниците в Брюксел още не са уточнили какъв точно ще е той, но предложенията са за до 10 пъти намаляване на тавана за въглероден оксид и между 3 и 8 пъти - за азотните съединения. Много хора от автомобилната индустрия окачествиха това като реална забрана за двигателя с вътрешно горене, и дори за хибридните автомобили. След Euro 7 ще оцелеят само чистите електромобили.

Масовото електрическо задвижване

На теория електромобилите звучат като добро решение за Европа: нулеви емисии в градовете, по-ефективно използване на енергията от вятър и слънце, намаляване на зависимостта на ЕС от вноса на горива, който сега е на стойност 1 милиард евро... на ден. Има още проблеми в областта на инфраструктурата, генерацията на електроенергия и адаптирането на електропреносните мрежи, но те са решими.
Онова, за което все още няма решение, е цената на самия електромобил. "Ако се опитам да обобщя положението с електромобилите днес, то е много просто: цената на автомобила зависи от цената на батерията", каза в разговор с Automedia.bg Филип Брюне, вицепрезидент на групата Renault по задвижването (на снимката).

"Грубо казано, батерията е 50% от цената. Само батерията. Докато при конвенционалните автомобили двигателят е между 20 и 25% от себестойността. А при електромобила към батерията трябва да добавим и електромотора, и силовата електроника. Докато цената на батерията не се понижи до подобни стойности, няма да сме в състояние да предложим електромобил на наистина ниска цена... Възможен е бюджетен електромобил, но в днешните условия това означава малък електромотор и малка батерия". Добър пример е актуалният Citroen Ami - с две места, 8 конски сили, 45 км/ч максимална скорост и до 70 км пробег с едно зареждане на батерията. Но не всеки би определил това нещо като "автомобил".

Постоянно поскъпващите суровини

Постоянно повтаряната мантра в индустрията е, че с масовизацията на производството електромобилите ще поевтинеят, защото ще постигнат икономии от мащаба, и цената им ще се изравни с тази на колите с вътрешно горене. Това обаче не се случва. Себестойността на батериите действително падна над десет пъти от ранните образци преди 15 години. Но все още си остава доста над 100 долара за киловатчас. А на икономиите от мащаба противодействат растящите заради повишеното търсене цени на суровините. Mining.com прави свой EV Metal Index, проследяващ котировките на основните метали, използвани в електромобилите. За периода от лятото на 2020 до лятото на 2021 този индекс се е покачил със 167 процента. Литиевият хидроксид надхвърля 21 500 долара за тон. Кобалтът е над 60 000 долара за тон.

Още по темата чете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


207
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
29
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен - наводненията и снега нямат нищо общоо с колите и дизела и СО2, няма никаква връзка, това са измислици на зелените фашисти. Климата се променя, независимо от колите и човешкат дейност. А наводненията са следствие от изсичането на горите, а не на дизела.
28
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
В САЩ и Канада на практика има градове, където притежаването на автомобил е доста трудно. Например, ако работите в Ню Йорк, само за удоволствието да си паркирате автомобила в определени квартали трябва да плащате колкото наем на голям апартамент. Задължителните застраховки на автомобилите пък в Торонто са огромни, ако сте начинаещ шофьор застраховата разбита на месеци е по-висока от цената на нов автомобил. Ако пък ви хванат пиян, по-евтино ще ви излезе да ходите с такси, отколкото с колата си.
27
0
 
18
 
! Отговори
преди 2 години
Ето това уважаеми съграждани ни се поднася от ЕС с уважемие и чаша студена вода !
26
2
 
32
 
! Отговори
Хахаха преди 2 години
Автомобилът е просто средство за придвижване и ако някой смята, че ти дава някакъв статут в живота, просто живее в 90те години на миналия век. Автомобилът не ти носи пари, амортизира се с всяка изминала година. Цената му пада с 30% веднага щом излезе от магазина и с 50% до 3тата година.
25
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Леша А ти ако караш джип от 2020 г примерно какво като е нова кола. Харчи 25 на 100. По-зле е и от кола на 30 г. Да ги *** и тях.
24
14
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"доскоро можехте да имате прилично оборудван автомобил за 30 000 лева." - Кога доскоро, бе? 2012-а, може би. Тогава, вече ГЕРБЕРСКО време, колко беше заплаткат? 720 лева? Аре вари купувай. Ся е поне 1720 лвева, по понася.
23
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Мрън мрън мрън и никакви действя - отгатнете странта!
22
14
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Принципно,че има нужда от промяна на живота ни и замяната на двигателите работещи с нефтени продукти е истина. Не става хем да си караме дизела,хем после да цъкаме,че имало наводнения,нямало сняг като едно време,въздухът бил мръсен. Еми без промяна и по-лошо ще е. Не е приятно,но трябва да се почне от някъде. И не е нужно да ревем като деца,че ще се качваме в градския транспорт ако нямаме кола. Не е чак такава болка за умиране.
21
5
 
27
 
! Отговори
ЕС преди 2 години
С всичките си извратени зелени политики ще се разпадне в миг при една виденова зима в Европа. Успех на бюрократите от Брюксел. Кой ще ги хрантути след 5 години не ми е ясно, но знам че тази зима ще е началото на края им.
20
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 24 - Всщност, реално, з анашите ширини, по-скоро ще е 70 години.
19
29
 
16
 
! Отговори
Леша преди 2 години
Все по трудно? Всяко семейство търкаля по 2-3 барутника, които заедно струват по малко от джобните с които излизам. Всеки автомобил над 10 години трябва да отива за скрап.
18
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Продължавайте, да давате разрешителни за кооперации без паркинги, моля!
17
2
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Тия психопати ще ни върнат в 10 века назад да се возим на животни и с впрагове...
16
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 16 - айде пак конспиративния ...
15
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Да ви зелените мозъци.
14
3
 
17
 
! Отговори
? преди 2 години
А кога ще видим бъдеще с личен самолет? Познавам хора, които никога не са летяли на самолет и никога не са излизали от кочи.ната България-Гърция-Турция.
13
2
 
48
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Идеята на "светлото бъдеще" е да ти отнемат личния автомобил и да ползваш временно автомобили, които са собственост на частна компания. На принципа на е-тротинетките, които са разположили по тротоарите напоследък. За да си максимално зависим. Ако не харесват начина ти на мислене- дърпат шалтера и оставаш без нищо. Част от новото робство, което налагат с "мерките".
12
4
 
10
 
! Отговори
Много умен преди 2 години
Вземайте кредити.
11
2
 
35
 
! Отговори
пфу преди 2 години
Зелените убийци с техните мръсни планове за 2030-та. Скока в горивата е от това, няма други причини.
10
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонименй за излизане от ЕС, тогас ве!