Ще си купи ли българинът е-кола? Обмисля се помощ от 6135€

Едно обикновено семейство едва ли би доплатило още 70 000 лв.
10 ное 2021 18:22, Анисия Иванова
62
Ще си купи ли българинът е-кола? Обмисля се помощ от 6135€
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Българската държава планира да субсидира покупката на нов електромобил, като поеме до 30% от цената му, но максимум 6135 евро (12 000 лв). Тази сума обаче реално ще бъде много под 30%, защото електрическите автомобили са с високи цени. Така че подходът, заложен в проекта на оперативна програма "Околна среда" (2021-2027 г.), едва ли ще повлияе върху продажбите на електромобили в страната. Това сподели д-р Веселин Грозданов, преподавател във Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“, в ефира на предаването “Бизнес старт” с водещ Христо Николов.

В близките 4-5 години само по-богатите кръгове на българското общество, които имат сигурни доходи или са пионери в своите области, ще могат да си позволят електромобили.

“Едно обикновено семейство, което си закупува стандартно автомобил втора употреба на 5-10 години, едва ли, като му се дадат 12 000 лв., би доплатило още 60-70 000 лв. за електромобил.”, допълни Грозданов.

С тази субсидия България прави малка стъпка към политиките за насърчаване на електромобилността, които се прилагат от години в други европейски страни. Финансовите инструменти там често са комбинирани с изискване за предаване за рециклиране на стари автомобили, които замърсяват най-много.

В България трудно може да увеличи броят на електромобилите и заради несигурността. Дори и хората да имат необходимите средства за тях, те биха ги спестили, защото не знаят какво ще се случи през следващата година, смята д-р Веселин Грозданов.

От години продажбите на употребявани автомобили в България са повече от новите, като съотношението понякога е 1:10. така че предвиденият стимул от 6135 евро трудно би променил потребителското поведение. И все пак гостът определи като положителна тенденцията, че през последните години населението все повече подменя старите си автомобили и ако преди е било нормално да има 15-20-годишна кола, сега средната възраст на автомобилите, поне в столицата, намалява.

Интересът към изграждане на зарядните станции трябва да идва от бизнеса, а да не се разчита на държавни субсидии, каза д-р Грозданов. Причината за не толкова добра развитата инфраструктура са малкото електромобили, а инвестицията, която трябва да се направи за зарядна станция, не може да възстанови разходите си.

Целия разговор може да чуете във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


62
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
47
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До АБСУРД! - Абсурдно ще е, ако това е нужно на повече от 0.1% от населенеито на планетата. Те много работи е хубаво да ги има, даже и може да се направят, ама има ли икономически смисъл?
46
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 47 - Да ееее ... Ама е дачия, дето и на най-бързото се зарежда от 20 до 80% за 5 минути не 100, не 80, ами и 5 км не можеш зареди.
45
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
От тези, дето не са в налседствени имоти, 90% живеят в апартаменти, дето са или купемни за по 30-40 000 лева, "по време уно" или са с някакъв буртален кредит, дето отиват 3/4 от едната заплата. Не електрическа, ами Дчия е постижение, да си купиш.
44
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Хората спират по тротоари и градинки пред панелите си, че няма елементарно нещо като паркинг, къде ще ги зареждат електричните? Или може би тази субсидия е за хората които живеят по драгалевци и Бояна само
43
0
 
0
 
! Отговори
Бонго Бонго преди 2 години
С тоя скъп ток????
42
1
 
3
 
! Отговори
Гошето преди 2 години
Кафа от схеми, пак разни тарикати ще се възползват
41
2
 
2
 
! Отговори
Македонско девойче преди 2 години
Защо трябва да е точно ел кола, хибрид не може ли.
40
10
 
6
 
! Отговори
Ев преди 2 години
Ето какво предлагам аз...Събирате всички военни и други подобни, които не стават за нищо и ги пращате по строителните фирми, за да измажете всички блокове и реставрирате инфраструктурата като цяло...Закривате всички църкви и спирате да унижавате хората с подобни глупости...Вдигате заплатите и махате казината и тотото и накрая вички ще си купим домове и електромобили!
39
1
 
16
 
! Отговори
. преди 2 години
Онзи ден около Овча Купел , карам си колата и край мен минават 4-5 каруци за в рамките на 10 минути , с непълнолетни , с бити и изтормозени от глад коне и крадено желязо в тях , 2021 столицата ни , как мислите , ще ди купи ли българина e-кола и политиците ни кога ще спрат тия каруци и пътеките от фекалии след тях, къде сме 15 век ???
38
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Дачия Спринг при цена 34000 лв - 12000 събсидия са 22000 лв, доста прилична цена.
37
2
 
6
 
! Отговори
Я, па Я преди 2 години
Това се прави от държави които си произвеждат и така си стимулират производството и симулират хората да купуват родното. За БГ това е безумие, така ще изтекат милиони който ще стимулират чужди икономики с пари на българския данъкоплатец, нашите пари.
36
2
 
3
 
! Отговори
СЕГА... преди 2 години
АБСУРД! Най-рано след 30 години, когато станат по добър ми.
35
1
 
3
 
! Отговори
До 41 преди 2 години
Какво удоволствие има в това, да си караш немския джип до подемника и обратно?
34
1
 
3
 
! Отговори
Кико преди 2 години
Пред избори, щели да раздават коли по - желание на марка , цвят, кубатура!
33
9
 
10
 
! Отговори
АБСУРД! преди 2 години
Следващите 30 години едва ли. Като направят батериите да издържат в тежки зимни условия при минус 20 градуса по 1к километра и да се движи автомобилът поне със 130 км/ч, при смяна на батериите веднъж на 20 години, при фабрична пълна гаранция за това, за не повече от 1к лева всичко, при обща цена за чисто нов автомобил от не повече от 10к лева всичко, като говорим само и единствено за нимска марка джип, тогава евентуално може и да се замисля! Оттогава ще си карам немската джипка с удоволствие!
32
17
 
3
 
! Отговори
Веселинъ 7112136860 преди 2 години
Хайде сега,след като задръстихте света с петролни коли,го дозадръстете и с електрически...Не е ли редно отпървом да притиснем до стената производителите да извършат чудото с изчистването на милиардите теникии,наречени "автомобили" (произведени досега) и чак след това да тъпчем Природата с новите простотии. За мен шофьорите са абсолютни инвалиди,които не могат да се научат да ходят пеша. Безобразие не,а ми абсолютно безобразие. Съд за производителите на автомобили и производителите на петрол!
31
2
 
13
 
! Отговори
зелената сделка преди 2 години
Искам да питам тия които я измислиха и тия, които я подписаха от наша страна преди 1 година, къде им беше акъла. Днес видях, че сметката за ток е три пъти по-висока от това, което беше преди месеца! Три пъти (потреблението е същото като мегавати)! Какви коли на ток? С тия тъпотии от газария ще вървим пеша и ще се возим като по 4-5 човека в една кола и ще си я споделяме като комунари. Замислете се много сериозно върху това и тока.
30
0
 
14
 
! Отговори
Абе преди 2 години
Май ще изчакам да поевтинеят !
29
6
 
10
 
! Отговори
Герги преди 2 години
До Анонимен Ми купи си Мини незнам си какво, на мен ми трябва КОЛА не фоъьол с колела, жена 2 деца и 2 кучета с тва трябва да направя 3 курса до морето + още един за багажа :)
28
9
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Абе какви 70 000 лева? Да не би искате всички българи да си купят по една Tesla? Най- продавания електромобил в света WulingHongguangMiniEV китайците го продават за 4000 евро.