Активисти зоват напълно да се откажем от автомобилите

Според тях и електрическите коли представляват проблем
12 ное 2021 21:33, Нели Христова
157
Активисти зоват напълно да се откажем от автомобилите
Снимка: БГНЕС

По време на Cop26 в Глазгоу, компаниите и производителите на автомобили се обединиха около нови цели за драстично увеличаване на използването на електрически превозни средства. Но активистите на срещата на върха поставиха един по-фундаментален въпрос – какво ще стане, ако просто се откажем от всички видове автомобили?

С новата цел за постепенно спиране на новите продажби на бензинови и дизелови автомобили в рамките на 20 години, десетки страни и автомобилни компании са използвали Cop26, за да възхвалят възхода на електрическите превозни средства като начин за намаляване въглеродните емисии.

"Това е огромна трансформация", каза Омар Алгабра, министър на транспорта на Канада, една от 24-те държави, които ще подпишат новият договор. Алгабра говори в сряда пред панел от държавни служители и бизнес лидери в огромния конгресен център в Глазгоу, където многоцветен състезателен автомобил Envision Formula-E бе кацнал на преден план на подиума. "Виждаме това като огромна възможност за създаване на работни места", добави той.

Синтия Уилямс, мениджър по политиката за околната среда във Ford - един от производителите на автомобили, които се присъединиха към споразумението, призова за подкрепа от правителството, за да помогне за разпространението на нова вълна от електрически превозни средства по света.

"Нуждаем се от тези превозни средства сега, имаме нужда от действия, които да отговарят на нашите амбиции", каза тя. "Едно от ключовите неща, от които ще се нуждаем, за да ускорим революцията в електрификацията, са стимулите. Имаме нужда от инфраструктура, инфраструктура, инфраструктура. Това е необходимо, за да вкараме повече хора в превозните средства, без да оставяме никой след себе си.”

Макар че тази грандиозна визия би намалила емисиите,  транспортът е отговорен за около една пета от замърсяването с въглерод в света, а електрическите превозни средства са много по-чисти от автомобилите, задвижвани от изкопаеми горива – борците за климата призоваха правителствата да преосмислят по-дълбоко ролята на автомобилите.

На поредица от протести, проведени в сряда, активисти призоваха за по-голямо финансиране на обществения транспорт и пешеходни и велосипедни алеи, като твърдят, че обещаната "зелена революция" далеч от автомобилите по време на пандемията от COVID-19, не успя да се осъществи в повечето градове.

Нанси Хендерсън, протестираща, която живее в Глазгоу, казва, че колоезденето е процъфтяло по време на локдауна, но и че много хора са се върнали обратно към колите, тъй като не чувстват, че карането на колело в трафика е безопасно.

"Това ще е проблем и при електрическите автомобили - хората все още ще се чувстват несигурни около тях", на мнение е тя. "Ел. колите няма да променят въпроса със задръстванията и броя на колите по нашите улици. Преминаването към електричество не променя вредата на автомобилите в нашите градове. Все още ще сме изолирани в нашата малка кабина, не общуваме, не се срещаме с други хора."

Хендерсън казва, че много граждани на Глазгоу са недоволни от пропуските за обществен транспорт със смарт карти, дадени на делегатите на Cop26, които позволяват неограничено използване на влакове и автобуси по време на конференцията. "Никой друг тук не е имал такава смарт карта", обяснява тя. "Това маргинализира хората, когато нямате добър обществен транспорт."

Екологичните критици на електрическите автомобили твърдят, че те все още задръстват градовете и са опасни за велосипедистите и пешеходците. Въпреки че са значително по-малко замърсяващи от традиционните автомобили, литият за батериите се добива при често противоречиви обстоятелства, а прахът от автомобилните спирачки и гуми все още отделя известно количество замърсяване на въздуха.

На отделен протест за велосипедисти, проведен в сряда, определеният ден за фокусиране върху транспорта по време на разговорите на Cop26, активистите държаха табели с надпис "Електрическите автомобили са отбиване на номера" и "Кола кола кола бла бла бла".

Йона Шепърд от парламентарните групи GoBike и Pedal, които организират протеста, посочи, че "активното пътуване дори не е на масата за дискусии" на срещата на върха за климата. "На конференцията електрическите автомобили заемат централно място, докато нашата устойчива форма на транспорт – най-евтиният и лесен начин за намаляване на емисиите от транспорта – дори не се споменава", казва тя. "Нуждаем се Cop26 да договори по-добри инвестиции и политическа воля за устойчиви видове транспорт, ако те са сериозни по отношение на Парижкото споразумение за ограничаване на затоплянето до 1,5 градуса по Целзий.

Броят на електрическите превозни средства все още е по-нисък от тези на бензин и дизел по света, но продажбите се покачват през последните години и експлодират след избухването на пандемията. Очаква се глобалните продажби да надхвърлят 5 милиона тази година, увеличение от над 80% през последното десетилетие.

Покупките на електрически превозни средства в Китай, САЩ и Европа – първите три автомобилни пазара – нараснаха със 160% през първата половина на 2021 г. спрямо година по-рано, подпомогнато от ентусиазираната подкрепа на политически лидери. Джо Байдън настоява половината от всички продажби в САЩ да бъдат електрически до 2030 г. и очаква следващата седмица да подпише огромна сметка за разходите, която ще насочи милиарди долари в потребителски отстъпки за закупуване на нови автомобили с нулеви емисии.

Трябва да има преосмисляне на тази стратегия, казват активисти извън срещата на върха. "Въпреки че признаваме важния принос, който електрическите превозни средства ще имат за намаляване на въглеродните емисии в бъдеще, ние трябва да намалим емисиите сега", казва Пол Туохи, главен изпълнителен директор на Кампания за по-добър транспорт. "Убеждаването на повече хора да заменят поне някои пътувания от автомобили с обществен транспорт ще има незабавни ползи за климата."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


157
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
36
2
 
5
 
! Отговори
хаха преди 2 години
До Байдън потвърди!- В статията пишеше , че " СЕ Е ИЗПУСНАЛ.." - Това може да значи много работи ?!
35
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Немската асоциация на производителите на метал предупреди, че запасите от магнезий в Европа ще бъдат изчерпани до края на годината. Цената на магнезия стигна рекордни 4700$ за тон - два пъти повече от началото на годината и оже да стигне 10-14 хил долара до края на годината. Китай доставя 95% от магнезия в ЕС но закри 35 от 50 завода за магнезий заради икономия на електроенергия чиито дефицит е предизвикан от изчерпването на въглищата. Магнезият е необходим за производстовто на автомобилните каросерии. Ако запасите от магнезий бъдат изчерпани автомобилната промишленост в ЕС ще спре.
34
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Това е защото на Запад повече нямат ресурси и енергия, а не за друго. Като нямаме енергия и като не можем да произвеждаме вече автомобили - дай да се откажем, гроздето е кисело. В Китай и в Русия никой не смята да се отказва от автомобилите, при това Русия е водеща в зелените технологии и много пред ЕС и САЩ по използване ни ниско въглеродни енергии, а и Китай работят по въпроса със зелените технологии.
33
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Мечтата на еко-тата е да се откажем от всичко, да си изкопаем по една землянка и да хрупаме трева от ливадата отпред. Не може водопроводи, не може отопление, дума да не става да ядете животни или растения по-големи от храст с човешки ръст. И да нямате никакви деца, щото те замърсяват. Аз лично не знам защо не дадат личен пример? Да видим как ще им се развие живота за 100-150 години и ако е хубаво и ние ще се присъединим.
32
7
 
3
 
! Отговори
Гроздето е кисело преди 2 години
Това е защото на Запад повече нямат ресурси и енергия, а не за друго. Като нямаме енергия и като не можем да произвеждаме вече автомобили - дай да се откажем, гроздето е кисело. В Китай и в Русия никой не смята да се отказва от автомобилите, при това Русия е водеща в зелените технологии и много пред ЕС и САЩ по използване ни ниско въглеродни енергии, а и Китай работят по въпроса със зелените технологии.
31
0
 
17
 
! Отговори
Чичо Пешо преди 2 години
Абе Вие активисчета сте си за СОПА , и да ва подкарват към село да работите нещо , а не само а плюскате ( дришльовци ниедни ) !! Пеша ли щяхте да отидете до Глазгоу , и да Ви питам : А вашите майки и бащи дето още Ви хранят , за да си играете на активисчета - Те ще ОТКАЖАТ ли от автомобилите ви дето ги имате вкъщи , че може и по два да имате ?? И още нещо - ТРЯБВА другият път до ООН да ви пуснем да плувате през океана !!!
30
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Прозорецът на овертон в действие.
29
1
 
3
 
! Отговори
ля ля преди 2 години
има много решения - неизгодни! кое е най-така за бързо отдаване .... роботика!
28
1
 
9
 
! Отговори
Пешо преди 2 години
Таз мома, от парламентарната група ***, искам да я видя как ще отиде на почивка, с мъжът си, и двете деца с бициклетите?!?
27
1
 
8
 
! Отговори
що бе преди 2 години
Нали щяхме да караме илекртик като дойде прекрасното зелено бъдеще. Драйваш си илектрика, на тавана вятърна мелниц и соларен панел като на запад и безплатно точиш ток за отопление, за готвени и да зареждаш иликтрика? Кво стана, защо да се отказваме?
26
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Защо не съобщите, че най-малко 64 частни самолети с по един двама вътре са кацнали за срещата! А най големия добродетел на човечеството Гил Бейтс каца с хеликоптер на яхтата (кораб) на Бжеф Дезос от an(m)azon за да празнува 66-я си рожден ден! Защо ни правите на де би ли или вече сме? Стига с тези fake новини за грандомани в една все още държава, където 30% от пенсионерите търсят насъщния си в кофите за бо к лук! Фарисеи!
25
2
 
20
 
! Отговори
Помнещ преди 2 години
Честно казано според мен,който твърди подобно нещо,е от тези индивиди,дето едва ли са карали и колело през живота си!-:( Аз като малък яздих и магаре и колело карах,та днес и Товарни автомобили карам!-:) Бре вие " Зеленофилите" не сте у ред честно! Без двигателите с вътрешно горене,сме живи загинали бре хора!-:) Едно селско стопанство примерно,с" Електрички" ли ще орем,сеем ,торим и жънем? А корабите? А въздухоплаването? Свалете шапка и днес,на човека умник измислил двигателя с вътрешно горене!
24
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Човечеството уверено върви към пропастта.И това е резултат от нищоправенето,точно такива са така наречените активисти,хора който са отдадени на мързела.
23
3
 
8
 
! Отговори
Идеалист преди 2 години
Докато не се намали населението нищо няма да се промени. Биологината война е в разгара си. Във Франция се готвят да приветстват 5 -та вълна на Ковид 19. Електрическите коли са една времена заблуда за простолюдието, надежда че някой иска да имат някакъв живот. Лошото е, че човечеството няма да може да събере енергия за масово напускане на Слънчевата система и да се пресели в други светове. Животът, какъвто до познаваме е твърде случаен и може би неповторим.
22
1
 
19
 
! Отговори
sandi преди 2 години
Зелените талибани да скочат на мъск и безос с техните частни самолети и космически туризъм,бълващи СО2. После на военно промишления комплекс на сащ,който комбинирано мърси колкото целия ЕС. И последно,но не по важност - вместо да се друсат,да засядят поне по 1 дърво тия бездарни тротинеткаджии!!!!
21
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Активисти зоват напълно да се откажем от автомобилите . . . и да започнем с лък и стрела да си ловим яденето! Така по бързо и по успешно ще намалим световното население!
20
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
И аз съм ЗА да се откажем от активистите.
19
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ами като начало защо не вземат да намалят цените на билетите драстично,за да ти стане поне по евтино да използваш обществен транспорт.
18
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
A защо не се откажем от активистите?
17
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Опитвам се да си представя икономика без автомобили и.... не става.