"Автомобилен европакет": Винетките – на километри, а не на време!

Гласуват промените до средата на годината
12 фев 2018 09:10, Петя Славова
82
"Автомобилен европакет": Винетките – на километри, а не на време!
Снимка: архив, Булфото

При пътуване в страните от Европейския съюз водещо да бъде изминатото разстояние вместо таксата време. Промени, наречени "автомобилен пакет", предвиждат изменения при таксуването при пътуване на територията на Съюза. С гласуването им от евродепутатите до средата на годината може да се наложи нов принцип на плащане - замърсителят и ползвателят плащат.

"Нека уточним, че когато става дума за "евровинетка", която ще гласуваме през пролетта в Европейския парламент, не става въпрос за винетка, която ще важи за Европейския съюз. Това ще остане в прерогативите на отделните държави-членки сами да избира колко да струва пътната такса. Така ще се постигне уеднаквяване, хармонизация на методологията, по която се ценообразуват", коментира въвеждането на новите правила евродепутатът от ГЕРБ/Европейска народна партия Андрей Новаков.

Още по темата

Идеята е от 2026 г. винетките в целия Евросъюз да се образуват в зависимост от това колко разстояние е изминало превозното средство и колко е замърсявало околната среда, а не за време, уточни евродепутатът. По думите му цените ще се определят от всяка една страна, но методологията ще бъде една и съща, пише "Монитор".

Новаков ще настоява мотоциклетите и градския транспорт да не бъдат включени в промените на директивата.

"Има колеги, които смятат, че всички трябва да плащат солидарно. Това се отнася и за хората с мотоциклети, но аз смятам, че основната тежест трябва да пада върху хората, които най-много замърсяват околната среда и най-много рушат пътищата. Как един мотоциклет руши пътя или колко замърсява околната среда?", коментира още той.

През декември м.г. министрите на транспорта в държавите от ЕС дебатираха проектите за директиви "евровинетка" и за оперативна съвместимост на електронните систем за пътно таксуване и улесняване на трансграничния обмен на информация относно наплащането на пътни такси в Съюза.

Предложенията вече са обект на дебати и от европейските избраници в регионалната комисия, на която член е Новаков. Предвижда се до 21 февруари да могат да се правят изменения и допълнения, след което предложенията се гласуват през март в комисията. Очаква се разискването и гласуването на промените в пленарна зала да бъде през първата половина на годината.

Дали старите автомобили у нас ще трябва да плащат по-скъпи винетки още не е ясно. Има държави-членки в съюза, които в зависимост от категорията, определят цената на винетката.

"Преди да кажем, че старите коли трябва да плащат повече, трябва да отчетем и социалният фактор. Има много хора, за които това означава, че ще трябва да се разделят с колите си", смята Новаков.

Последните промени в директивата за "евровинетката" депутатите на Съюза приеха през 2011 г. Тогава те решиха тежките превозни средства да плащат освен инфраструктурна такса за ползване на пътя и допълнителна такса за покриване на разходите, породени от замърсяването на въздуха и шума. ЕС одобри новите екотакси след две години тежки преговори заради гнева на транспортния сектор.

В момента автомобили, които покриват високи екологични стандарти, Евро VI и камиони, ползващи "чиста енергия", ползват преференции – за тях таксата за замърсяване е по-малка. За да регулират задръстванията страните-членки имат възможност да променят тарифите на таксуване, като ги увеличават до 175% в пиковите часове спрямо по-ненатовареното движение.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


82
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
70
1
 
4
 
! Отговори
Убил маикя си с кол преди 6 години
Тоз евродупетат да покаже с парите от винетки как ще пречиства въздуха ама искам конкретна схема как от едната страна влаза мръсния автомобилен въздух и от другата излаза чист планински въздух кристално чист или само ше рекетираме колите пък то въздуха е божа работа
69
2
 
0
 
! Отговори
Смешник преди 6 години
Да ама ЕС незнам дали се сещат че между източно и западно европейските държави в Ес има бав разлика... И аз искам в западна европа да мога плюя хвърлям *** както в източна и да няма дерт айде да го гласуват тва че е расизъм за източно европейските чираци.
68
1
 
6
 
! Отговори
До 71 младен преди 6 години
Какво е "вродено изконно право"?
67
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Чудесна идея, как не са се сетили в НАП - плащаш си тол-таксите и винетката се запазва, само че вече я наричаш еко-винетка и твърдиш, че парите от нея отиват за екология.
66
1
 
0
 
! Отговори
Киро кардана преди 6 години
До Анонимен 76То и твоя дедо нема. .
65
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Киро карданаАсфалт-паша има лоби в парламента, а дедо ти няма.
64
1
 
16
 
! Отговори
Киро кардана преди 6 години
До Анонимен73Най -добре ще е работим от сутрин до вечер и цялата заплата да я даваме на държавата!Нема да ползваме ток,вода,телефон,лекарства,дрехи ще ни пращат от ЕС,ще се движим с велосипеди, а за да не умрем от глад държавата ще отвори социални кухни и ще ни дава БЕЗПЛАТНО купичка ориз за да можем утре пак да сме на работа !Тогава миже и да мирясат ...
63
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Киро карданаКак така всичко да влезе в цената на горивото, когато нашите хора имат нужда от обществена поръчка за изграждане на ТОЛ-системи? Нема как да стане.
62
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Киро карданаНай-справедливо е всичко да се сложи в цената на горивото. Някой с годишна винетка пътува десетина пъти в годината, друг с годишна винетка не се спира и пътува всеки ден - плащат еднакво. Един с 3,5 тона автомобил и друг три пъти по-лек плащат едно и също. Само че ако трябва да се сложи поддръжката на пътищата в цената на горивото ще възникне проблем, защото вече е сложена в цената на горивото. Въпросът е как да те накарат да платиш още веднъж, акциза да го прибират за друго.
61
2
 
9
 
! Отговори
Киро кардана преди 6 години
Крайно време е да се сложи всичко в цената на горивото..Дедо кара корса на газ и минава 5к километра годишно значи замърсява малко ....Асвалт паша кара тойота секвоя бензин 500коня и не слиза от нея значи замърсява многоо...и трябва да плаща много (то ние му плащаме ,но това е друг въпрос)...елементарно е!
60
7
 
2
 
! Отговори
младен преди 6 години
"Има много хора, за които това означава, че ще трябва да се разделят с колите си", смята Новаков."А стига с това бе. Това притежанието на кола не е вродено изконно право. Мене па ми се кара самолет. Ей са отивам да купя за 10000-15000лв., щото нямам повече, някоя скрап и да си фъркам докато не се разбияа това ще стане веднага щото е скрап, някъде.
59
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 67 И като сипваш в гаража си олио в дизеловото гориво пак не плащаш акциз. Това не променя факта, че горивата са с акциз. Всичко, което вършиш в гаража, не променя законите. В момента има акциз върху алкохола и има хора, които варят ракия в гаража си. Това, което вършиш в гаража си, не може да бъде аргумент за каквото и да било. Винаги могат да те накарат да представиш документи за зареждане от зарядна станция съответстващи на изминатите километри. Просто не знаеш колко изобретателни са в НАП
58
1
 
5
 
! Отговори
До 67 преди 6 години
Казваш ми, че като си включа електрическият автомобил да се зарежда в гаража ми, ще плащам акциз, а ако включа нещо друго няма да плащам акциз, като всичко е на един електромер....
57
1
 
3
 
! Отговори
До 63 преди 6 години
Според официални данни на КАТ от 15.07.2016 година (има ги на сайта им), автомобилите на газ в България, вкл. и смесените (бензин + газ или дизел + газ) са около 216 хиляди, а бензиновите автомобили са 1,851 милиона. Може да има доста, които са си сложили газова уредба и не са я регистрирали, но ако ще искат данъчни облекчения ще трябва да я регистрират, да си платят за това и да минават всяка година на ГТП на газовата уредба.
56
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 65. Не си в час - акциз върху тока има. Отвори ЗАДС и направи справка преди да пишеш глупости. Нулева е ставката само за тока за битови нужди. За всяка друга употреба на ток се плаща акциз.
55
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Сега остана някой да ни обясни защо плащаме акциз - горивото струва около половината от цената на бензиностанцията, другото е акциз.
54
3
 
3
 
! Отговори
До 64 преди 6 години
Няма акциз върху тока, а щом има някакъв данък или такса, каквато е винетката, то трябва да е за всички, вкл. и за електрическите автомобили, които ще станат доста, докато въведат тази нова винетка. Оказва се, че сега би трябвало да махнат акциза за горивата, тъй като не всички МПС са на горива, а има и на ток.
53
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Има акциз върху горивата - колкото повече километри минаваш, толкова повече гориво изразходваш и плащаш повече данък. Т. е. веднъж вече си плащаме на километри, втори път си плащаме пътен данък и трети път плащаме винетка. Да има как по няколко кожи да свали държавата от човек, ще го направи без да й мигне окото. Важното е ония във властта да са добре и да има откъде да си вземат субсидиите и пълната издръжка на всичките си капризи. Докато не разкараме тая п.асмина, политиците, няма оправяне.
52
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
ABE DRASKA4I KOI KARA NA BENZIN V BALGARIA, VSEKI KARA NA GAZ, INE ZAMARSIAVAT TOLKOVA VAZDUHA.
51
1
 
5
 
! Отговори
До 59 винетка ли ? преди 6 години
Кой е този автомобил от 1 тон? VW POLO а над тон и половина. Как предлагаш да се плаща според теглото, което при всяко пътуване може да е различно, както и да се мени по време на пътуването.*Как предлагаш да има справедливост според изминатите километри?