Китай настъпва, Европа е принудена да рестартира автомобилната си индустрия

Автомобилни компании са склонни на обединяване на ресурси и сливания
23 фев 2024 21:41, Анисия Иванова
122
Китай настъпва, Европа е принудена да рестартира автомобилната си индустрия
Снимка: БГНЕС

Volkswagen, Renault и Stellantis мислят за немислимото, проучвайки възможностите за свързване със заклети конкуренти, за да произвеждат по-евтини електрически автомобили и да отблъснат екзистенциалните заплахи.

Тъй като китайските съперници и Tesla Inc. разкриват конкурентните слабости на най-големите европейски производители на масови автомобили, стана ясно, че чувството за спешност нараства и подходът да се работи както досега е губещ вариант.

Налице е "перфектно признание, че в бъдеще компаниите, които не са пригодени да се изправят срещу китайската конкуренция, сами ще се поставят в беда", заяви в интервю миналата седмица Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis NV - компанията, създадена от сливането през 2021 г. на италианския Fiat и френската PSA Group. Преди това той е казвал, че европейската автомобилна индустрия е изправена пред "кървава баня", ако не се адаптира.

Притиснати от забавянето на темповете на въвеждане на електрическите превозни средства, ръководителите на автомобилни компании обсъждат идеи, вариращи от обединяване на ресурсите за разработка до обединяване на предприятия в рамките на европейските граници, за да се конкурират по-добре в условията на промяна, която се случва веднъж на поколение. Предстоящите месеци са от решаващо значение.

Според BloombergNEF, вместо да изместят бензиновите автомобили, продажбите на напълно електрически автомобили през тази година ще нарастват с най-бавния темп от 2019 г. насам, като неочакваното забавяне на темпото ще засили конкуренцията. Дори за Tesla забавянето, което доведе до широко разпространено намаление на цените, оказа влияние. Спадът от 20% на акциите през тази година е изтрил около 150 млрд. долара от пазарната й капитализация - повече от два пъти стойността на VW.

Сред неблагоприятните фактори за сектора са правителствата, които намаляват стимулите, фирмите за отдаване под наем, които се сблъскват с нарастващите разходи за ремонт, и потребителите, които са все по-разочаровани от политиките за климата, засягащи джоба им. Изборите в САЩ и Европа биха могли допълнително да подсилят настроенията срещу електрическите превозни средства, точно когато наближава критичната точка.

През 2025 г. в Европейския съюз влизат в сила по-строги правила за емисиите, което означава, че производителите трябва да продават повече автомобили, задвижвани с батерии, или ще бъдат подложени на големи глоби. Според изчисленията на Bloomberg, базирани на данни на компанията и регулаторните органи, при малко вероятния най-лош сценарий Volkswagen AG може да бъде санкциониран с над 2 млрд. евро (2,2 млрд. долара), ако не успее да намали в достатъчна степен емисиите на автомобилния парк.

Тъй като натискът върху европейските производители на автомобили да продават повече електрически превозни средства се засилва, китайските производители, подкрепяни от държавата, навлизат на охлаждащия се пазар с модели, които често са по-добри и по-евтини.

Например цената на Dolphin на BYD Co. е с около 7000 евро по-ниска от тази на аналогично оборудвания VW ID.3, който германският автомобилен производител първоначално представяше като Beetle на ерата на електромобилите. Китайският производител ще подчертае европейските си амбиции, като покаже няколко електрически модела на автомобилното изложение в Женева следващата седмица, включително луксозен SUV, конкуриращ Mercedes-Benz G-класа.

Ако европейските автомобилопроизводители не успеят да разработят работещ план Б, има опасност от сътресения в индустрията, в която работят около 13 милиона души и която представлява 7 % от икономиката на ЕС.

"Ние похарчихме милиарди като индустрия, за да направим електрическата мобилност възможна", заяви Холгер Клайн, главен изпълнителен директор на ZF Friedrichshafen AG, германски производител на части, в който работят около 165 000 души по целия свят. "Сега въпросът е: Имаме ли правилните параметри?"

Главният изпълнителен директор на Renault SA Лука де Мео се застъпва за алианс, подобен на обединението, което създаде европейски производител на самолети, който да се конкурира с Boeing Co. чрез обединяване на активите в Германия, Франция, Испания и Обединеното кралство. Изпълнителният директор твърди, че един "Airbus на автомобилите" би спомогнал за споделяне на огромните разходи за създаване на евтини електрически превозни средства, като същевременно би им позволил да се възползват от по-големия мащаб.

Интересът към по-широкото споделяне на разходите нарасна в края на миналата година, когато Renault представи концепция за електрически градски автомобил, който би струвал по-малко от 20 000 евро - половината от цената на ID.3 на VW. Инициативата на Де Мео е вдъхновена от японските автомобили тип "кей". Популярните миниавтомобили се произвеждат от няколко производители и получават преференциално третиране от регулаторните органи.

Появяват се различни подходи. Таварес от Stellantis открито обсъжда интереса си към сливания и придобивания, докато други са по-фокусирани върху по-малко трънливи сътрудничества.

Миналата седмица де Мео от Renault омаловажи спекулациите за голяма комбинация, като заяви пред телевизия Bloomberg, че гъвкавостта е по-важна от размера. Той потвърди, че разговорите за съвместна платформа за електромобили продължават "наляво и надясно", съобщи Bloomberg TV Bulgaria.

"Много сме отворени за споделяне на този вид инвестиции, защото е много трудно да се правят пари с малки автомобили", каза де Мео, който преди това е работил за Volkswagen, както и за Fiat. "Опитваме се да намерим начин."

Сътресенията в Европа могат да се разпространят и в САЩ, където General Motors Co. и Ford Motor Co. също намаляват инвестициите си в електромобили и са заявили, че са отворени за партньорства с други компании. Администрацията на президента Джо Байдън обмисля да даде на производителите повече време за преминаване към електрически автомобили, съобщи през уикенда New York Times.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


122
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
86
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Няма да притежавате нищо НО ще сте щастливи! Клаус ви шваб!
85
2
 
2
 
! Отговори
Ze nigmar преди 2 месеца
Каква стана тя:)))
84
13
 
3
 
! Отговори
Ученика преди 2 месеца
Китай настъпва мотиката...
83
2
 
13
 
! Отговори
Направо затваряй преди 2 месеца
Ще рестартира? С какво - с вотоволтаици и милиарди за бело на Зеленски?
82
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Много се равюдвам на процесите които се случват... В последните години всичко е предсказуемо като по учебник... .ейропата да му мисли
81
2
 
23
 
! Отговори
Икономиката Глупаци преди 2 месеца
не партийни постулати... Без евтини ресурси като енергия, минерали и прочие не може да имате конкурентно производство... Та като се научите някога да мислите, и спрете с политиконимиката тогава може и да се конкурирате с Китай... Ноо може и да е много късно, веднъж като загробиш икономиката си много трудно може да я рестартираш. Докато сегашните "началници" на Европейския съюз са на власт, нямате шанс за нищо. Строите ЕСССР начело с фон ДеЛайнен
80
2
 
13
 
! Отговори
Реалист преди 2 месеца
Таман Европата насъбра инженерите и е готова да рестартира всичко..
79
1
 
8
 
! Отговори
до 74 преди 2 месеца
Ще ме спукаш от смях... Значи според тебе и другите фашаги Китай е купувал желязо от арийските царства. Според други фашаги като тебе Ария е древното име на Тракия? 250 000 г. пр. н.е. някакви китайци пазаруват желязна руда от... Тракия! Ти си болен. Ама тотално болен. Я ми покажи къде в Тракия са тия знаменити залежи на желязна руда? Или поне бившите рудници къде са били. То е ще е като депутатски г ъ з огромно. Бъркаш се и клониш към македонската шизофрения. Не се излагай..
78
5
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Незнам колко са по тарикати китайците от останалите но днес видях две еднакви ждипарки VW, директно ми скриха шапката!
77
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Много сте наивни ако си мислите че Си държи едноличната власт и контролира всяко едно зъбно колелце в системата. Ролята му е по-скоро на обединяващ образ и на човек който задава големите стратегически задачи. Единствената причина да го преизберат и да му дадат неограничен мандат е точно САЩ. САЩ постоянно дрънкат оръжия и заплащват Китай и нажежават Азиатския регион до краен предел. В тази ситуация опитът на Си е решаващ. Затова и единодушно му гласуваха доверие.
76
4
 
4
 
! Отговори
Да оправят и пътя!! преди 2 месеца
Уникална инфраструктура. Явно много ги боли Краварите щом пищят така напоследък и всячески се мъчат да стартират конфликт в Азия. А междувременно Канадските пенсионери емигрират в Китай. Ето един! Живее си страхотен живот човека. https://youtu.be/lHsxnTfxRSQ
75
5
 
2
 
! Отговори
В братски Китай преди 2 месеца
Еднопартийна система е формално на хартия! В действителност така наречената партия е една огромна структура от около 90 милиона души, сред които най-способните се изкачват до върха и им се дават управленски лостове на държавно ниво. Вътре в партията има идейни течения и сериозно противопоставяне и дискурс.
74
0
 
0
 
! Отговори
Щирлиц преди 2 месеца
Какво,евро ли?
73
9
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Китай векове наред купувал желязо от арийските царства, докато накрая с триста зора се научил да го добива сам. (впрочем историята се повтаря днес) В китайските летописи пише, че еди кой си император открил колелото, друг желязото, но истината е, че всико това им е донесено от европа. Та малко да не звучи "латетно расистки", ням нужда от кой знае какво доказване, че белите хора по света са допринесли най-много за прогреса на човечеството.
72
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Давите мук, раждаемостъ снижайте, уничтожайте ваших воробъев.... Така ги съветваше преди години Висоцкий. Не го послушаха ...... Песента на Висоцкий за китайците!
71
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Българи! Няма Страшно! Започнете да отглеждате масово коноп и да произвеждате здравословни конопени дрехи и Китайските нездравословни нафтови дрехи по магазините ще изчезнат.....
70
3
 
7
 
! Отговори
китаец преди 2 месеца
Ще кацнете на моя. По добре учете китайски отсега , че е труден. Да свиквате.
69
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Китай отдавна е настъпил и подминал Европа като малка гара. Сега емиграцията ще ни довърши.
68
4
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Европейския съюз му са, преброени дните лошото е че при разтурянето му такива, балъци като нас ще страдат без земеделие, без животновъдство без здравеопазване сега вече и без енергетика
67
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Най - големият страх на петролната - комунистическа индустрия е възвръщането на това което са отглеждали нашите Български Ковбои - Българските Селяни по балканите - КОНОПА преди навлизането по заповед на Сталин на войските на СССР през 1944г. и въвеждането на крепостното право - колхозите - ТКЗСтата... Толкова Българска кръв проляха по Концлагерите в българия за да унищожат КОНОПА и въведат НАФТАТА за производство на всичко - примерно "НЕЗДРАВОСЛОВНИ НАФТОВИ ДРЕХИ"