Китай настъпва, Европа е принудена да рестартира автомобилната си индустрия

Автомобилни компании са склонни на обединяване на ресурси и сливания
23 фев 2024 21:41, Анисия Иванова
122
Китай настъпва, Европа е принудена да рестартира автомобилната си индустрия
Снимка: БГНЕС

Volkswagen, Renault и Stellantis мислят за немислимото, проучвайки възможностите за свързване със заклети конкуренти, за да произвеждат по-евтини електрически автомобили и да отблъснат екзистенциалните заплахи.

Тъй като китайските съперници и Tesla Inc. разкриват конкурентните слабости на най-големите европейски производители на масови автомобили, стана ясно, че чувството за спешност нараства и подходът да се работи както досега е губещ вариант.

Налице е "перфектно признание, че в бъдеще компаниите, които не са пригодени да се изправят срещу китайската конкуренция, сами ще се поставят в беда", заяви в интервю миналата седмица Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis NV - компанията, създадена от сливането през 2021 г. на италианския Fiat и френската PSA Group. Преди това той е казвал, че европейската автомобилна индустрия е изправена пред "кървава баня", ако не се адаптира.

Притиснати от забавянето на темповете на въвеждане на електрическите превозни средства, ръководителите на автомобилни компании обсъждат идеи, вариращи от обединяване на ресурсите за разработка до обединяване на предприятия в рамките на европейските граници, за да се конкурират по-добре в условията на промяна, която се случва веднъж на поколение. Предстоящите месеци са от решаващо значение.

Според BloombergNEF, вместо да изместят бензиновите автомобили, продажбите на напълно електрически автомобили през тази година ще нарастват с най-бавния темп от 2019 г. насам, като неочакваното забавяне на темпото ще засили конкуренцията. Дори за Tesla забавянето, което доведе до широко разпространено намаление на цените, оказа влияние. Спадът от 20% на акциите през тази година е изтрил около 150 млрд. долара от пазарната й капитализация - повече от два пъти стойността на VW.

Сред неблагоприятните фактори за сектора са правителствата, които намаляват стимулите, фирмите за отдаване под наем, които се сблъскват с нарастващите разходи за ремонт, и потребителите, които са все по-разочаровани от политиките за климата, засягащи джоба им. Изборите в САЩ и Европа биха могли допълнително да подсилят настроенията срещу електрическите превозни средства, точно когато наближава критичната точка.

През 2025 г. в Европейския съюз влизат в сила по-строги правила за емисиите, което означава, че производителите трябва да продават повече автомобили, задвижвани с батерии, или ще бъдат подложени на големи глоби. Според изчисленията на Bloomberg, базирани на данни на компанията и регулаторните органи, при малко вероятния най-лош сценарий Volkswagen AG може да бъде санкциониран с над 2 млрд. евро (2,2 млрд. долара), ако не успее да намали в достатъчна степен емисиите на автомобилния парк.

Тъй като натискът върху европейските производители на автомобили да продават повече електрически превозни средства се засилва, китайските производители, подкрепяни от държавата, навлизат на охлаждащия се пазар с модели, които често са по-добри и по-евтини.

Например цената на Dolphin на BYD Co. е с около 7000 евро по-ниска от тази на аналогично оборудвания VW ID.3, който германският автомобилен производител първоначално представяше като Beetle на ерата на електромобилите. Китайският производител ще подчертае европейските си амбиции, като покаже няколко електрически модела на автомобилното изложение в Женева следващата седмица, включително луксозен SUV, конкуриращ Mercedes-Benz G-класа.

Ако европейските автомобилопроизводители не успеят да разработят работещ план Б, има опасност от сътресения в индустрията, в която работят около 13 милиона души и която представлява 7 % от икономиката на ЕС.

"Ние похарчихме милиарди като индустрия, за да направим електрическата мобилност възможна", заяви Холгер Клайн, главен изпълнителен директор на ZF Friedrichshafen AG, германски производител на части, в който работят около 165 000 души по целия свят. "Сега въпросът е: Имаме ли правилните параметри?"

Главният изпълнителен директор на Renault SA Лука де Мео се застъпва за алианс, подобен на обединението, което създаде европейски производител на самолети, който да се конкурира с Boeing Co. чрез обединяване на активите в Германия, Франция, Испания и Обединеното кралство. Изпълнителният директор твърди, че един "Airbus на автомобилите" би спомогнал за споделяне на огромните разходи за създаване на евтини електрически превозни средства, като същевременно би им позволил да се възползват от по-големия мащаб.

Интересът към по-широкото споделяне на разходите нарасна в края на миналата година, когато Renault представи концепция за електрически градски автомобил, който би струвал по-малко от 20 000 евро - половината от цената на ID.3 на VW. Инициативата на Де Мео е вдъхновена от японските автомобили тип "кей". Популярните миниавтомобили се произвеждат от няколко производители и получават преференциално третиране от регулаторните органи.

Появяват се различни подходи. Таварес от Stellantis открито обсъжда интереса си към сливания и придобивания, докато други са по-фокусирани върху по-малко трънливи сътрудничества.

Миналата седмица де Мео от Renault омаловажи спекулациите за голяма комбинация, като заяви пред телевизия Bloomberg, че гъвкавостта е по-важна от размера. Той потвърди, че разговорите за съвместна платформа за електромобили продължават "наляво и надясно", съобщи Bloomberg TV Bulgaria.

"Много сме отворени за споделяне на този вид инвестиции, защото е много трудно да се правят пари с малки автомобили", каза де Мео, който преди това е работил за Volkswagen, както и за Fiat. "Опитваме се да намерим начин."

Сътресенията в Европа могат да се разпространят и в САЩ, където General Motors Co. и Ford Motor Co. също намаляват инвестициите си в електромобили и са заявили, че са отворени за партньорства с други компании. Администрацията на президента Джо Байдън обмисля да даде на производителите повече време за преминаване към електрически автомобили, съобщи през уикенда New York Times.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


122
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
46
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
"НашиОТ няма 2лв. в джоба и кара Е60ка, струваща наполовина на нормална заплата за София," - Откога станах по 30000 лева заплатите...
45
4
 
7
 
! Отговори
Христо Христов преди 2 месеца
До 38 "Просто немците объркаха играта заради изискванията на ЕС" - мухаха.... Немците са некадърници. Дан'би изискванията на ЕС да им пречат да правят качествени бойни машини Пума, при които от 12 произведени, 12 са некачествени? Дан'би ЕС да им пречи, че от 4 подводници в пристанището на Пирея, само 2 са произведени качествено?
44
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Аудито което се отървах от него , като тръгна да дъдг път и започваха да светят всички лампички по таблото .Всеки път по някой чип . Нямам случай в който да отида до морето и като се върна да не съм на сервиз . Сега съм с една Акура , не е известна марка , но сега разбрах какво е да караш и да си свиркаш .
43
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До 35 - Ела да ми вземеш нещо и ще те гостя с пушката...
42
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
А чували ли сте леки за леки коли които карат на "ВОДА"? Да чрез изгаряне на "ВОДА"? Ееее някой ще каже .. тоя е много голям тъшунгер! Как може да се изгаря ВОДА? Ами ето така! Българинът Илия Вълков (Yull Browm) - Изобретателят на "Браунов Гас" - с много ниска ел енергия, но с честота на резонанс на водната молекула се разпада на два атома "Водород" и един "Кислород" (Браунов Гас) и веднага се изгаря в двигателя на леката кола!
41
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Спрете с мизериите от рода на Евро 4-5-6-7 и да ни налагат и ще свърши всичко...
40
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Китайските така или иначе ще наводнят пазара и дано да можем да си ги позволим , поне най накрая да покара народа нови коли . Ако случайно не ги пуснат в европа , ще караме Дачия и готово
39
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Малко им остава на евробирджиите. Дръпнатите вечв им дръпнаха чергата и е въпрос на лош вкус да купуваш на немчугите прескъпите и чупливи таралясници на двойни цени а фи(а)тките познайте колко пробег имат на хибрид пандата си на батерия? 1 (с думи един) километър! И това се прави да получат от регулаторите ЕКО стикер! То Г-н Флинтстоун може по- далеч да я подкара на кракомобил без двигател и батерии. А французите кой ги е излъгал, че могат да правят коли? Убитаци, продаващи на араббели бокл
38
2
 
11
 
! Отговори
Христо Христов преди 2 месеца
Фолксваген и феновете му па'раз'итират на гърба на данъкоплатците като мен. Да фалират, а до 5 години Европа ще бъде освободена от ЕС
37
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Последно като избирах , гледах коя е най масовата в световен мащаб .Оказа се бензинова Тойота .Добри коли са Тойотите , но при нас като нови са на много високи цени . Значи ако европейските страни не са манипулирани да купуват немските марки , едва ли ще се котират по света .За Китайските какво да кажа , на всяко изложение се вижда как са по луксозни от немските и на поне 4 пъти по ниски цени .Просто немците объркаха играта заради изискванията на ЕС
36
1
 
5
 
! Отговори
Веселинъ 7112136860 преди 2 месеца
Европа щяла да рестартира автомобилната си индустрия,но забележете,с автомобили произведени в турски грозен Китай . Защото в Европа няма автомобилостроене вече.Интересна турска статийка
35
0
 
4
 
! Отговори
Веселинъ 7112136860 преди 2 месеца
Европа щяла да рестартира автомобилната си индустрия,но забележете,савто обили произведени в турски грозен Китай . Интересна турска статийка.
34
11
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
В Америка забраниха ДИЗЕЛА през 2008 година! Браво на Америка! На Собствениците на дизелови леки коли им платиха и им иззеха колите. Идва и края на обикновенните леки коли на бензин. В момента се изхвърлят и ЛИТИЕВИТЕ БАТЕРИИ на Ел колите, понеже са тежки и с тях не може да се кара без да се зарежда на всеки 100 километра. Леките Коли с карусерии от КОНОПЕНА пластмаса, тежат 200 кг. и с Батрии от КОНОПЕНИ нано частици могат да карат след зареждане 1500 км. !
33
12
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
НашиОТ няма 2лв. в джоба и кара Е60ка, струваща наполовина на нормална заплата за София, но пръв да коментира НАТО, ЕС, колко кофти е и новите коли какви били. Жалка картинка е нашиОТ бачкотещ бачкер. Смях да има. Добре, че сме хитрите програмисти с новите коли, та да има бачкотещият бачкер да говори за нас.
32
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Последно гледах Опел Корса , магазинска цена над 40 000 лева , е как да си купи човек . По добре Дачия дъстър , по евтино , по красиво , по голямо , и на всичкото отгоре с фабрична ГАЗ
31
8
 
3
 
! Отговори
Веселинъ 7112136860 преди 2 месеца
Европа няма нужда от автомобилна индустрия ,а от хляб и война срещу китайците,които са първотурците и ни превземат с десето качество ненужности. По *** народ от китайците няма! Само църнокожите им съперничат .
30
2
 
6
 
! Отговори
БАНко преди 2 месеца
СКАПАНАТА ЕВРОПА Е ПРИНУДЕНА ДА ...СТОПИРА , НАТООООООВЦИ , ЗАРАДИ МАЛКО УМНИ УПРАВНИЦИ КАТО УРСЪСЕЛА ФОРДОЛНОЛАЙНО !!!
29
3
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Китай пуска коли за 10 000 евро и с доволно екстри . Когато купувах една немска марка , ми поискаха да платя за калобрани . На последното изложение във Варна , всички гледаха колите на Донг фенг , със седем годишна гаранция и кожени салони на всички модели . Германците просто изтърваха пазара откакто свалиха качеството . Аз самия от фен на немските коли , в момента карам японска и нямам нищо против да карам китайска , ако покрива нуждите ми .
28
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Българите дори и руска лада или москвич не могат да си позволят днес, скъпи са им, а 20 годишните западни таралясници които карат скоро ще им ги забранят. И от 2027 г Еврокомисията въвежда нов въглероден данък на бензина, горивата ще скочат драстично. Но за какво ви е скъп бензин, като нямата кола, електричките са толкова скъпи, че ще са достъпни за елита, а българите на колела и пеша.
27
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Как се рестартира мъртвец?