У-лицата: Има ли война между велосипедисти и шофьори?

Ако не сме на колела, трафикът ще е кошмарен, казва Ивайло
11 юли 2016 13:30, Петя Славова
114
У-лицата: Има ли война между велосипедисти и шофьори?
Ивайло Александров. Снимка: Антонио Вълчев, Facebook

И днес Dnes.bg ще ви срещне с интересни личности в рубриката ни У-лицата. Това са хора, правещи любопитни неща. Хора, на които не им пречат политиците и останалите, за да създадат каквото са си наумили. Лица, които ще срещнем в парка, на улицата. С две думи: Лица от улицата.

Критична маса

Колоездачите – вечната провокация за уличното движение. Поне в България. Но ако не са на колелета, всички тези хора ще правят много по-голямо задръстване, качвайки се в автомобила. Именно това е причината много държави по света да развиват велосипедната си инфраструктура. У нас все още не е така, но е повод за Ивайло Александров да организира велошествие на 8 юли, тръгвайки от колоните на НДК.

Целта на събитието е да покаже на обществото – шофьори, пешеходци, институции, че колоездачите са част от движението и не му пречат. Всъщност подобно събитие се прави на много места по света всеки последен петък на месеца. В България не е точно така, но шествието е извънредно, провокирано от инцидент, станал на 30 юни.

Едно такси съвсем умишлено блъска участник във велоразходка из нощна София."Бяхме 40 човека", спомня си Ивайло, когато техен приятел попада под гумите на автомобила.

"Шофьорът подаде звуков сигнал, но велосипедистът нямаше как да се изпари толкова бързо и той реши да мине през него", пояснява колоездачът. След инцидента, шофьорът дори се опитал да избяга, но успели да го хванат. Органите на реда също дошли, но така и не му наложили нужното наказание, разказва още очевидецът.

"Именно в това се крие голяма част от проблемите ни", обяснява инициаторът на "Критична маса" и уточнява, че ако има инцидент на пътя, включващ велосипедисти, полицаите често пренебрегват проблема.

"По закон този човек трябва да остане без книжка от 1 до 6 месеца. И то, само защото се е опитал да избяга. Отделно – умишлено е предизвикал ПТП, а за това какво е наказанието – не знам", разказва още велосипедистът.

Ивайло

Ивайло кара велосипед активно от 2-3 години. Все още е новак в колоезденето. Запалва се, след като му се налага да работи в "Люлин", а живее в "Младост". Осъзнава, че това разстояние не е непостижимо да се минава с колело. Малко е опасно, екстремно, има тръпка, но е интересно и му доставя много повече удоволствие от това да се качи в метрото или в градския автобус.

"По този маршрут в началото нямаше нито една велоалея", спомня си Ивайло. Налага му се да минава през парковете, където между другото е забранено за колела, защото са пешеходни зони. Това пък е другият абсурд, тъй като именно те са и най-безопасното и приятно място за каране на колело в София. Въздухът е далеч по-чист от този на улицата, а движението не така сериозно.

Ивайло харесва и планинското колоездене, но не толкова, колкото карането на дълги разстояния. За момента, рекордът му е 150 км. "Това не е нищо за професионалните колоездачи, които минават по над 1000 км. Аз съм аматьор все още, но като порасна, ще стигна и аз такива разстояния", убеден е той.

Проблемите

Всъщност, най-големите проблеми на колоездачите е, че все още у нас общините не са стигнали до извода, че влагането на ресурс в подобряването на велосипедната инфраструктура ще понижи голяма част от проблемите на градската среда. Намалява задръстванията, катастрофите, подобрява здравето у хората.

И докато в много страни, общината има специално разработени планове и активно призовава хората да използват велосипедите, то у нас дори пешеходните алеи, които са кът, често са опасни и непригодни за ползване.

"Криворазбрана ни е цивилизацията – велоалеи се правят предизборно, некачествено, колкото да издържат до самите избори, след това не се поддържат", обяснява Ивайло Александров и допълва, че тук няма стандартизиран подход, който да е съгласуван с колоездачите.

"Управниците имат някакви документи, стандарти, които ги устройват, но на практика те са неприложими. По закон ние сме длъжни да ползваме велоалеята, но когато тя е опасна, или я няма, караме по шосето", казва той.

Пешеходците са другото препятствие за колоездачите, тъй като хората често вървят именно по тях и се получават конфликтни ситуации. Те пък правят това, поради липса на леснопроходими тротоари, а по новите алеи теренът е равен. Но на места текучеството от хора е толкова голямо, че при Централна гара велоалеята практически е неизползваема от колоездачи, заради многото пешеходци по нея.

На път хората се познават

Въпреки че движението в София е най-динамично, шофьорите в столицата са по-толерантни от тези в  провинцията, разказва честно Ивайло, който е родом от Видин. Той заявява съвсем искрено, че освен права, колоездачите имат и задължения. На шествието пред НДК агитира и велосипедистите да са по-внимателни и да спазват правилата. Що се отнася до институциите, би препоръчал на държавниците да почерпят опит от чужбина, например от Дания.

Там общините си наемат велосипедисти, които активно карат колела и постоянно ползват тази инфраструктура. В Дания ги наемат като експерти, за да одобряват или не съответно някоя нова велоалея.

"Тук няма такова нещо. Съществуват стандарти, които са от миналото и не са приложими в днешната обстановка.  Трябва да бъде по-адекватна инфраструктурата и хората, които я проектират да я ползват активно. Да са наясно с удобствата и опасностите", убеден е той.

Всъщност Ивайло не дели хората: "Идиотът не се дели на това какво пътнотранспортно средство кара. Има го сред велосипедистите, между пешеходците и шофьорите на автомобили. Ако си такъв, ще си показваш характера и на пътя".


114
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
98
1
 
2
 
! Отговори
Мария преди 5 години
Вчера един велосипедист караше пред колата ми , почти по средата на пътното платно. Не можех да го заобиколя , защото в лявата пътна лента имаше автомобили. Това се случи на бул. Сливница във Варна,велоалеята беше празна . Свирнах му , но той продължи да си кара така ....
97
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Правете разлика между планинско колоезнеде (показано на СНИМКАТА) и градско каране на колело. Преден фар, заден мигач, светлоотразители (включително и на раницата) и каска. А повече от половината по улиците не знаят правилника и не си гледат здравето. Всеки ден карам колело до работа и обратно, разбира се, не в България, и е изключително приятно и здравословно. Въпрос на нагласа. Инфрастуктурата обаче допринася значително за мотивацията. Особено на подрастващите.
96
17
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Наблюдавам ги как шарят между колите на платното, между пешеходците по тротоарите. Създават заплаха за всички - и за себе си. Особено са нагли по тесничките алеи, наречени шосета в крайградската зона - по завоите към Бистрица пречат на автобусите. Това са хора без инстинкт за самосъхранение, без отговорност за околните. Карат велосипеди и дишат най-вредните газове, претендирайки, че това е здравословно. Когато се изградят велоалеи, да карат - дотогава да не създават повече опасности на пътя.
95
7
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Да, разбрах българинът не е най-умното същество на земята... В колите са насядали най-големите комплексари, на които всичко им пречи до бабата, дядото и колелото. Проблемът не е в колоездачите, защото толерантност на пътя няма. Това всичко идва от вас, уважаеми шофьори!
94
2
 
15
 
! Отговори
боби преди 5 години
Нека все пак и те да уважат пешеходците - не може да се кара с такава бясна скорост по велоалеиите, постоянно да бибиткат на пешеходците и да им се карат и викат. Редовно хората си пресичат на зелен светофар по Цар Борис и като стигнат до велоалеята никой не им дава предимство, а трябва да се озъртат и на двете страни и да чакат велосипедисти с бясна скорост да профучат. И ако не спреш и някой с колелото набие спирачки, за да не те блъсне, се почват едни викове и ругатни..
93
0
 
1
 
! Отговори
Велосипедист преди 5 години
Правата и задълженията ми като велосипедист на пътя! -> pravatami.bg/11503
92
0
 
4
 
! Отговори
Canon преди 5 години
Ето това е статия, всичко е казано точно и на място! Коментари за възпитанието са излишни!!!
91
15
 
16
 
! Отговори
Ицо преди 5 години
До ШофьорА колко шофьори си видял които да спазват предимството на велосипедистите, да не ги притискат и да се правят , че не съществуват на пътя, само защото негово "величество" шофьора е с по големото железо и може да си позволи да мачка.Квото почукало такова се обадило.Силни сте, само докато ви измъкнат за гушите навън от тенекията.После акаме в гащичките.
90
14
 
20
 
! Отговори
Сас преди 5 години
В София е пълно с велосипедисти ***... преобладаващо или пияници или надрусани... Срещам и нормални, спазващи правилата за движение, но все по- рядко... Изтръпвам да не ми се качи някой изтрещеняк на капака
89
13
 
43
 
! Отговори
Шофьор преди 5 години
До Анонимен 85Карам кола от мноооого години. Досега не съм видял един велосипедист да пресича по ПЕШЕХОДЕН преход както написано в закона - вървейки ПЕША. Как да ги уважавам? Изкачат неочаквано на пътеката и очакват да ги забележа.Не съм видял един мотоциклист да кара не между редовете, а спазвайки закона. Как да ги уважавам? Те купуват велосипеди и мотоцикли за да нарушават правилника. Те купуват или преоборудват мотоциклети за да тормозят половин град със шума на моторите. Фандъкова ?
88
5
 
7
 
! Отговори
Силвия Костова преди 5 години
Шофирам активно а през свободното си време карам велосипед ! Живея в град Варна и не мога да се съглася че има велосипедисти на шосе за амтомобили без необходимите обозначения или оборудване - каска , светлоотразителна жилетка или светлинки !
87
26
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Една темичка за размисъл за хейтърите - не ми се правете на отворени, защото сте с кола. Лесно мога да ви бия по един шут на огледалата и ще ме хванете после за шлифера.Да - има гадни колоездачи - те за всички са проблем, но има и много злобни шофьори.А да не говорим, че ако ми счупите колелото ще ви счупя аз кухата кратуна.
86
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До българинГаньо не гледа на велосипеда като на простотия, а на по-голямата част от притежателите им. Но... какво да се прави и велосипедистите са просто "извадка" от народа. Какъвто народът - такива и велосипедистите, и шофьорите, и т.нар. "политици"(полуграмотни алчни кариеристи), и управниците. Вие си вадете натам заключението, защо всеки ден има по 3-4 убити - по всякакъв начин.
85
6
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 88Как ще караш по тротоара и зелените площи, бе raдино! Тротоарът е за пешеходците. Нали ви направиха колоездачни алеи, ама и те не ви стигат.Пpocтакът си е npocтак и на велосипед и на Волво. И на тротоара, разбира се. И вкъщи. И учи децатана npocтащина и незачитане правата на другите. Изобщо - омагьосан кръг. И понеже нещата са генерално изпуснати остават 2 възможности - самopaзправа или жecтоки глоби. Но община няма, КАТ няма, защита от държава - няма. Следователно - вариант 1 ?
84
4
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Някои от шофьорите са гадни спрямо велосипедистите, но САМО НЯКОИ. Докато ПОЧТИ ВСИЧКИ ВЕЛОСИПЕДИСТИ СА ГАДНИ към пешеходците! Нагло ФУЧАТ ПО ТРОТОАРИТЕ, изскачат изненадващо, без сигнал, карат с висока скорост, нямат звукови уреди - звънец, тромба. Груби, псуват, издевателстват нарочно към възрастните хора, вечно някой им е виновен... Ами, както карат зад гърба на старец, без сигнал, и човекът ненадейно мръдне пред колелото, какво става?! Безмозъчни! Трябва ДА МИНАВАТ ИЗПИТИ за разрешително!
83
3
 
5
 
! Отговори
Крум преди 5 години
Основна реформа на радските условия за велосипедистите.Ще се облекчи и трафика и изнервеността и замърсяването.Кмета ще заслужи малко повече своята заплата!sofiawars/r/164063/
82
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен (87)Прочети ЗДП. Там си пише пределно ясно какво е велосипед и къде трябва да се кара.
81
20
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Нямат право да карат по пътя на колите, има си пътеки или по тротоарите. На пътя ли е мачкайте и ще се научат
80
2
 
11
 
! Отговори
Ивайло преди 5 години
До Анонимен (68)Кое по-точно от закона показвам, че не познавам, че чак и завидно?Всъщност да те поправя - велосипедът е ППС - Пътно Превозно Средство.Също така съм казал, че велосипед Е ЗАБРАНЕНО ДА СЕ КАРА по пешеходни зони.И жилетката е задължителна само през тъмната част от денонощието.
79
6
 
6
 
! Отговори
Ивайло преди 5 години
До Баси Държавата (55)Извинявай, случайно да ми се развика на кръстовището на бул. Витоша и бул. Пенчо Славейков преди 4-5 дни? Един дебел и мазен тип, с мерцедес за 2 сака пари?Директно започна с въпроса "АЛОООУ МЕПЕСЕТО", а остатъка от репертоара съвпада с твоя?Отговорих му, че велосипедът е ПЪТНО ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО.Виж закон за движение по пътищата, потърси за ДВУКОЛЕСНО ППС.Прочети и там, където пише, че сте длъжни да ни пазите, защото сме уязвими участници в движението.Да, имам книжка.