В изграждането на магистралите в България трябва да се започне от приоритетните отсечки, а налятите пари и бързането да се пускат участъци на практика са забавили процеса. Има нужда и от промяна на нормативната уредба, защото отчуждаването на терени все още става много бавно. Това коментира инж. Ясен Ишев, председател на Управителния съвет на Научно-техническия съюз по транспорт, в предаването "Бизнес старт" с водещ Христо Николов.
"Не можем да хванем едновременно да строим десет отсечки от магистралите, като де факто виждаме че нещата не вървят и на десетте - нито имаме пари за тази, нито отчуждение за онази. Сега магистрала "Хемус" ще пусне една отсечка - как никой не се сети, че тази отсечка отива за никъде, че трябва да се използват прилежащи пътища, за да се докара трафика от нея до главните пътища. Сега се сетиха, че трябва да ги правят."
Ишев коментира и частичното пускане на отсечката Мездра-Ботевград тази седмица. Проектирането и строителството е отнело близо шест години, като първоначално 33-километровата отсечка е трябвало да бъде готова за три години.
"Тези договори, които се сключват, не се спазват по различни причини - дали археологически разкопки, дали геоложки проблеми, проблеми с администрацията, липса на средства. Винаги се намират някакви причини да се удължи строителството; това се случва и по другите магистрали. Ние сме, може би, рекордьори в света по най-дълго изграждане на магистрали като години на километър."
Участъкът все още няма акт 16 и разрешение за ползване, добави Ишев. Останалите участъци към Видин се изграждат много бавно и не се знае кога ще бъдат завършени.
"Дванадесет години откакто е готов мостът Видин-Калафат - къде е пътят? Забавяме се изключително много и с магистрала Европа."
Въпреки наляните средства, няма особен напредък по изграждането на магистрала "Хемус", като реалистично може да бъде завършена между 2032 г. и 2035 г., смята Ишев.
В коментар за магистрала "Струма" и последното решение трасето да мине извън Кресненското дефиле, Ишев заяви, че магистралата няма да бъде готова в следващите двадесет години.
"Двете платна на магистралата ще се качат горе. Тя ще бъде непрекъснато в ремонт. Ще има такива проблеми, че свят ще им се завие на тези, които я изпълняват и които я поддържат. Там геологията е изключително трудна, терените са изключително трудни, ще има непрекъснато срутища и свлачища."
На места по магистрала "Тракия" е започнало разширение, но това трябва да стане масово, особено при наклони и в близост до големите градове, каза Ишев.
Повече за строителството на магистралите в България може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.