Как "Томас Кук" се превърна в цяла епоха в туризма?

Британски пастор открива концепция, която и до днес движи туристическата индустрия
29 сеп 2019 14:35, Красимир Ангелов
33
Как "Томас Кук" се превърна в цяла епоха в туризма?
Снимка: Reuters

За фалитът на "Томас Кук", чийто основател е наричан откривател на модерната туристическа индустрия, се посочват различни причини – от Brexit, през поредица от лоши управленски решения и неуправляемото ниво на задълженията. Вероятно обаче си заслужава да видим този банкрут и като начало на края за туристическия модел, който същата тази компания помогна да се създаде, пише в свой анализ Bloomberg TV Bulgaria.

Възходът на Томас Кук като организатор на екскурзии с влак за британските маси до доминираните от Британската империя Близък Изток и Северна Африка е добре документиран и описан. Ръководен от идеята да отвлече средностатистическия поданик на кралица Виктория от пиенето, баптисткият проповедник Томас Кук решил да ги съблазни с идеята да посетят нови места и да видят нови неща без да напускат зоната си на комфорт. Така пасторът открил концепция, която и до днес движи туристическата индустрия.

Още по темата
"Централно място в неговата нова структура заема курортът, пише изследователят Ф. Робърт Хънтър за  "Томас Кук и Син", предшественика на сегашния туроператор.

"Курортите са места, посветени на туристите. Това може да са места с големи природни красоти, разположени в планините или по крайбрежията. Минералните извори, някога запазени само за болни, сега станаха атрактивни за туристите. Курортът предлага различно настаняване, насочено към клиенти с различна платежоспособност. То варира от пансиони, хотели и гранд хотели със стотици стаи. Най-развитите курорти имали и трите вида настаняване, плюс храна и други услуги. Курортите имали и пешеходна зона или алея за разходки с различна дължина и форма.

И разбира се – имало малка армия от служители, заети да предоставят услуги на туристите – сервитьори, готвачи, гидове и други. За да се осигури бързото придвижване на туристите от дома до курорта и обратно, се появили мрежи от туристически ориентирани услуги – параходи, влакове, агенти и туроператори с техните офиси и подразделения. Появили се и туристически агенции със собствен персонал и планирани пътувания. Промотъри като  Томас Кук създали и понятието "туристически сезони" - време в годината, когато било най-подходящо и изгодно за пътуване", завършва Хънтър.

Това е откриването на това, което изследователите наричат "анклавен туризъм". Всички преживявания, като например пътувания до различни екзотични места или приключения се организират от курорта като отправна точка. Тази ваканция е като изложба – туристите просто разглеждат някакви места и обекти, без да влизат в особено съприкосновение с тях. Алтернативата е интегрираният туризъм, при който пътуващите са в контакт с местните общности, които населяват дадена страна или регион.

Анклавният модел способствал за увеличаване на туристическите пътувания и да се разшири обхватът им до нови, непознати територии с малко или дори никаква туристическа инфраструктура и удобства. Този вид туризъм разчита на специализирана инфраструктура, която е по-лесно да се направи отколкото публичната инфраструктура, но и приложението и е само за туристически нужди.

Томас Кук залагат на анклавния модел, защото бизнесът им се развива на територии, завладяни и контролирани от Британската империя, като Египет и Судан. Местното население там често било враждебно към европейци и особено англичани, а нито империята, нито местните шейхове и крале били заинтересовани от строежа на публична инфраструктура по европейски модел и качество за всички. Затова туроператора построил своя инфраструктура, с малки подкупи към местните власти, за да дадат разрешения.

По този начин, още в края на 19-ти и началото на 20-ти, Томас Кук създава основите на това, което през целия 20-ти век доминира туристическата индустрия, доразвито особено силно след Втората световна война. Според Британската асоциация на туристическата индустрия, 49% от британците, които са пътували зад граница са си купили туристически пакет за целта. Основната причина е, защото в тези пакети е включено всичко, за което иначе туристът трябва да се погрижи сам и освен това, те са и често по-евтини, заради отстъпките, които може да постигне един туроператор в сравнение с индивидуален пътешественик.

Често обаче, дори и без пакет, много туристи отново се озовават в курортите, както е било предвидено в модела на Томас Кук, защото цялата инфраструктура и логистика на едно пътуване – от летища и авиокомпании, до хотели и забавления за децата, е обвързано с този модел. Нека не се заблуждаваме – ако сами резервираме полети и настаняване отделно, ние не избягваме изцяло от модела на "анклавния туризъм", а просто го ползваме отчасти, или пък просто по различен начин.

В Томас Кук явно са решили, че този модел е безсмъртен и просто трябва да доставят на различните поколения туристи предпочитаните от тях пакети. В своя доклад за 2019 г. компанията отбелязва и промяна в търсенето на най-активната група туристи – тези под 35 годишна възраст. Вместо алкохони турове и нощни забавления, все по-често се търсят занимания като йога и здравословно хранене.

Целият анализ четете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


33
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
5
0
 
6
 
! Отговори
Харесва ми преди 4 години
идеята да отвлече средностатистическия поданик на кралица Виктория от пиенето,
4
1
 
3
 
! Отговори
V преди 4 години
Ако банкоматите спрат да плюят пари ,забравете за западни туристи. Освен това вече всичко минава през интернет .А при тия е важно само кой ще хване балъка .Тоя дето набира балъци взема най много .И дори може да не плаща надолу по веригата .Може би има нужда от друг вид туризъм . В областта на авеацията също са нужни промени .
3
3
 
4
 
! Отговори
Бау преди 4 години
До 2Какво си се развикал ве... Даже няма да ти прочета текста. Главните букви са викане .. Да го видят всички нашия. Много важно му е мнението :D
2
7
 
8
 
! Отговори
АнонимеН преди 4 години
10 ХИЛЯДИ ОФИСА НА КОИТО ТРЯБВА ДА СЕ ПЛАЩАТ НАЕМИ ИЛИ САМО КОНСУМАТИВИ20 ХИЛЯДИ СЛУЖИТЕЛИ ВСЕКИ ИСКА ГОЛЯМА ЗАПЛАТА БОНУСИ И ДОПЪЛНИТЕЛНИ ЗАПЛАТИ!!ТО Е ЯСНО, ЧЕ ЩЕ ФАЛИРАТ СУПЕР ЛОШО УПРАВЛЕНИЕ)))МОЖЕЛИ СА ДА ЗАКРИЯТ ЕДИН КУП НЕПЕЧЕЛИВШИ ОФИСИ И ДА СЪКРАТЯТ ЕДИН КУП НЕНУЖНИ СЛУЖИТЕЛИ!!!В ЦЕЛИЯ САЙТ ЗА РЕЗЕРВАЦИИ БООКИНГ Я РАБОТЯТ 100 ЧОВЕКА Я НЕ! И СИГУРНО ИМАТ ПОВЕЧЕ КЛИЕНТИ ОТ ТОЗИ ТУР ОПЕРАТОР!
1
0
 
12
 
! Отговори
шматка преди 4 години
Последния абзац за това какво търсят под 35г дава ясен отговор защо фалира ТомасКук.Тези въобще не си познават клиентите

Спонсорирани публикации