Как шпионите на Съветския съюз се опитаха да откраднат "Конкорд"

С обратно инженерство те построяват Туполев
24 ное 2023 21:45, Нели Христова
166
Как шпионите на Съветския съюз се опитаха да откраднат "Конкорд"
Снимка: БГНЕС

"Конкорд" е известен като върхът на британско-френската авиация, но историята за това как е станал жертва на руски заговор за кражба е по-малко известна.

Двадесет години след като свръхзвуковият самолет, който преобрази трансатлантическия полет, кацна за последен път, документален филм на Channel 4 разкри шпионина с кодовото име Agent Ace, чиито усилия означаваха, че той беше почти засенчен от съветски съперник.

Concorde: The Race for Supersonic, филм от две части, излязъл в събота, разказва подробно как Ейс предава 90 000 страници класифицирани записи на Съветския съюз през 70-те години.

Сред документите бяха строго секретните проекти за двигателите Rolls Royce Olympus 593 на самолета, тъй като съперникът му от Студената война се опитваше да спечели надпреварата за разработване на свой собствен свръхзвуков реактивен самолет, наречен Concordski от западните медии.

Залогът беше възможността да се докаже коя мощност е най-напредналата в техническо отношение и да се сключи поредица от изгодни търговски договори с авиокомпаниите.

Ейс е разкрит от д-р Калдър Уолтън, помощник-директор на разузнавателния проект на Центъра Белфър в Харвард, след като е проучил строго ограничените архиви на дезертьора от КГБ Василий Митрохин, държани от Чърчил Колидж, Кеймбридж.

Във филма Уолтън посочва Айвър Джеймс Грегъри като къртицата.

Грегъри, който почина през 1982 г. на 73 години, е роден в Хонконг и е обучен като инженер, преди кариерата му да напредне в British European Airways.

"Не знаем мотивите на агент Ейс. Няма нищо в неговия произход, което да подсказва, че е бил идеологически обвързан комунист, въпреки че може да е бил много добър в това да го крие", каза Уолтън. "Въпреки това КГБ бяха майстори на подкупите и изнудването, така че това можеше да е фактор. Или може би просто е търсил пари."

Грегъри е вторият британски шпионин, свързан с "Конкорд", след като електронният инженер Джими Дойл призна през 1971 г., че е споделял тайни с Кремъл срещу пари, след като с него се е свързало съветското посолство.

Информацията, която те споделиха със Съветския съюз, му помогна да изстреля Туполев 144. Тъй като "Конкорд" все още е на етап прототип, той беше представен на Парижкото въздушно изложение през 1973 г., но се разби, вероятно докато изпълняваше маневра извън възможностите си. Шестимата членове на екипажа и осем души загинаха на земята и руският самолет никога не успя да се противопостави на своя западен близнак.

Уолтън, чиято трета книга Шпиони, епичната разузнавателна война между Изтока и Запада ще бъде публикувана следващата година, добави, че степента, до която британското разузнаване е било наясно със ситуацията, остава неизвестна.

Той предположи възможността документите, които Грегъри предаваше на Съветите, да са били саботирани, преди да бъдат предадени.

"Не е невъзможно британците да са повредили част от информацията. Това определено е нещо, което САЩ направиха в други области", каза той.

Туполев вай-накрая влезе в експлоатация две години след "Конкорд", но недостатъците в дизайна означаваха, че той оперира само на ограничени полети между Москва и Казахстан, като пътниците разказваха множество ужасяващи истории. Той беше отменен само след шест месеца и 55 пътнически полета.

"Съветите бяха добри в обратното инженерство на нещата и имаха едни от най-добрите математици на планетата, но бяха много лоши в превръщането на нещата в практични продукти", каза Уолтън. "Конкорд" беше прекрасен символ на статус за Обединеното кралство и западния свят и възможността да създаде съперник беше в основата на желанието на Кремъл да бъде възприет сериозно като световна сила, която е способна на същите неща като западния свят. „Това не е изчезнало, все още е тук днес.“

Началото на края за "Конкорд" дойде на 25 юли 2000 г., когато пожар в шасито причини един от френските самолети да се разбие над село Gonesse, убивайки всички 100 пътници и девет членове на екипажа.

Основен ремонт на безопасността беше завършен след малко повече от година, но първият тестов полет се проведе на 11 септември 2001 г. и въпреки безупречното си пътуване през Атлантика, той се приземи обратно в един променен свят на авиацията, в който вече не се вписваше.

Той направи последния си полет две години по-късно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


166
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
68
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Приятни сънища!
67
8
 
11
 
! Отговори
Добре де преди 5 месеца
Унгария като е против всякакви европейски и натовски стандарти, защо не напусне структурите! Да ходи с Русия! Не помни ли 1956 година и руските танкове? И ако сте чели за тая работа, унгарската армия отблъсква руските танкове, но някакви унгарски колаборационисти се споразумяват с руснаците и им лягат! Като Орбан! И това е народ който нищо не дължи на Русия, не като нас дето винаги ни е натяквано че сме турски роби и сме живи заради Русия!
66
4
 
5
 
! Отговори
тъй преди 5 месеца
по едно и също време се разработваха във Франция и Великобритания, в Русия и в САЩ, свръхзвукови пътнически самолети съответно Конкорд, Ту-144 и Боинг, които вънщно много си приличаха, първите два все пак летяха, а Боинга и остана в папките на фаза "проект". Ха напишете защо Боинга не полетя, може да е интересно.
65
9
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Ей няма как копейките да си признаят, че руснаците са и винаги са били гола вода. То няма и как да е друго, това ше означава да си признаят, че целият им живот е бил една лъжа диктувана от Кремъл.
64
10
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Че то на колхозниците всичко им е крадено и въпреки това пак не могат да го направят грамотно. Пропаднала нация са и това си е.
63
9
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Технически Русия е срут, то няма толкова изостанало нещо! Аз мразя Путин и кликата му, руснаците освен пропагандните зомбита, въобще не са лоши хора, те в България са и много готини! Обаче върне ли се там, свободното мнение ще му струва живота в държавата на ФСБ и ГРУ! Това е разликата, руснаците са свободни в България и то много повече отколкото Русия която уж е , освободила" България! България ще освободи Русия, както и я ограмотила!
62
8
 
7
 
! Отговори
Петров преди 5 месеца
Българските животни на постна храна от посолството ги е хванала американска ди а рия
61
7
 
13
 
! Отговори
Иви преди 5 месеца
Ейс предава 90 000 страници класифицирани записи на Съветския съюз през 70-те години. Леле - 1 полет на ту 144 - 1968г - на конкорд 1969г ... но 70те години те са шпионирали .... Ех тази машина на времето ....
60
9
 
6
 
! Отговори
Петров преди 5 месеца
Автомата Калашников убива безпогрешно всякакви нацисти и расисти - немци, французи, американци, украинци
59
9
 
7
 
! Отговори
Петров преди 5 месеца
Интересно българите какво свястно са произвели че са се хванали с руснаците. Сетих се, правихме хубави Москвичи по руски лиценз
58
10
 
9
 
! Отговори
Петров преди 5 месеца
TУ 144 беше свален от френски изтребител над Париж за да прикрие изоставането на прехвалената западна авиоиндустрия. Конкорда след това се превръща в летящ ковчег, който уби над 1000 души преди да го приземят поради липса на пари за безсмисленото му производство.
57
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
за съжаление нито конкорд , нито конкордски (ту-144) ги има вече ... иначе световно идеята е добра за свръх звуковите самолети
56
8
 
9
 
! Отговори
Влади преди 5 месеца
Всичкото им на руснаците е крадено, цялата наука и технологиите. Обаче сега с подкрепата им за въшливите палестинци, еврейските им агенти в света ще ги отрежат, както и еврейските им учени. И тогава руската техника ще разчита на германиеви транзистори и хартиени кондезатори, като в 60-те.
55
7
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
И колко приложим на практика е този "скоростен" Конкорд в съвременния свят когато на запад трябва да отидеш на летището 3 часа по-рано заради проверките за сигурност + 3 часа транспорт до летището в натоварения трафик на магистралите около него, за да дадеш един куп пари за скоростен полет уж да спечелиш време. Плюс още 2 часа проверки граничен контрол, КОВИД, митнически контрол при пристигане. Няма що - голяма придобивка за наивници с излишни пари.
54
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Нямат ли подобни бомбардировачи? Или и тях са копирали.
53
4
 
3
 
! Отговори
Мимино преди 5 месеца
Има филм "Мимино", има го в ютюб на HD и английски и френски субтитри, страхотна комедия, филм от 1977 г. там участва Ту 144.
52
5
 
2
 
! Отговори
До 59: преди 5 месеца
Абе уpoд, дай си истинските имена, с които би трябвало да се гордееш като голям авиокнструктор и покажи какво си направил през жалкия си празен живот освен л'а'й'н'а. Дървен философ.
51
7
 
10
 
! Отговори
До 60 преди 5 месеца
Конкорд е уникален самолет, ТУ 144 е краден на 200%. Просто е скъп, с огромен разход, което го вади от употреба. Нещастната катастрофа, доказано не е във връзка със самолета. А русите и тостер не могат да направят, ако не го откраднат
50
3
 
4
 
! Отговори
Падаря преди 5 месеца
Много гориво се изразходваше и го спряха, стандартно билетите Европа до Америка в едната посока струваха колкото две чисто нови коли от средния клас
49
8
 
7
 
! Отговори
Информационна война преди 5 месеца
срещу Русия.