Папа Франциск в речта си за Коледа: В кой Бог вярваме?

Войната бе в центъра на речта му
Обновена: 25 дек 2023 13:04 | 25 дек 2023 13:00, Нели Христова
97
Папа Франциск в речта си за Коледа: В кой Бог вярваме?
Снимка: БГНЕС

Във ватиканската базилика Франциск ръководи светата литургия в коледната нощ.

Мислите му се насочиха към земята, където Бог стана плът и където "ревът на оръжията и днес му пречи да намери място в света". Той прикани да се покланяме на Княза на мира, който "не потушава неправдите от свише със сила, а отдолу с любов; не избухва с безгранична сила, а се спуска в нашите предели; Той не избягва нашите слабости, а ги поема."

Въплъщението не е движено от безпокойство относно представянето от страна на един непоклатим и контролиращ Бог, а от волята на един справедлив Баща, който идва да обитава нашите несправедливости. Това бе сърцето на проповедта на папа Франциск, който ръководи тържествената литургия в коледната нощ, съслужена във ватиканската базилика от почти 250 кардинали, епископи и дякони. Литургия, пресечена, още от акта на покаянието, от мисълта за войната: „изпитани от мрака на греха и ужасите на войната, ние молим Отца за дара на Духа, Създател на утеха и радост, за да може да обнови лицето на земята“.

Ватикан нюз публикува пълният текст на проповедта на папа Франциск.

"Преброяването на цялата земя" (Лука 2,1). Това е контекстът, в който е роден Исус и върху който се фокусира Евангелието. Можеше да го спомене набързо, но вместо това говори с точност за това. И с това откроява един голям контраст: докато императорът брои жителите на света, Бог влиза почти тайно; докато онези, които управляват се опитват да се издигнат сред великите в историята, Царят на историята избира пътя на малкостта. Никой от силните не Го забелязва, само няколко овчари, изоставени в периферията на социалния живот.

Но преброяването казва повече. В Библията за него няма добър спомен. Цар Давид, поддавайки се на изкушението от големите цифри и нездравословна претенция за самодостатъчност, извърши сериозен грях, преброявайки хората. Той искаше да знае силата и след около девет месеца получи броя на онези, които можеха да държат меча (виж 2 Царе 24,1-9). Господ се възмути и нещастие сполетя хората. В тази нощ обаче „Давидовият син“ Исус след девет месеца в утробата на Мария се ражда във Витлеем, града на Давид, и не наказва преброяването, а смирено се оставя да бъде преброен. Един сред многото. Ние не виждаме разгневен Бог, който наказва, а милостивия Бог, който се въплъщава, който влиза в света немощен, предшестван от известието: „на земята мир между човеците“ (Лука 2, 14). И сърцето ни тази вечер е във Витлеем, където Князът на мира все още е отхвърлен от губещата логика на войната, с рева на оръжия, който дори днес му пречи да намери дом в света (вижте Лука 2, 7).

Накратко, преброяването на цялата земя проявява от една страна твърде човешкия сюжет, който преминава през историята: този на свят, който търси сила и могъщество, известност и слава, където всичко се измерва с успехи и резултати, с цифрите и с числата. Това е обсебеността по представянето. Но в същото време в преброяването се откроява пътят на Исус, който идва да ни търси чрез въплъщението. Той не е богът на представянето, а Бог на въплъщението. Той не потушава неправдите отсвише със сила, а отдолу с любов; не избухва с безгранична сила, а се спуска в нашите предели; Той не избягва нашите слабости, а ги поема.

Братя и сестри, тази вечер можем да се запитаме: в кой Бог вярваме? В Бог на въплъщението или в този на представянето? Да, защото съществува риска да се изживее Рождество Христово с една езическа идея за Бог, сякаш Той е могъщ господар на небето; бог, който съчетава властта, светския успех и идолопоклонството на консуматорството. Винаги се връща фалшивият образ на необвързан и докачлив бог, който се държи добре с добрите и се ядосва на лошите; на бог, създаден по наш образ, полезен само за решаване на проблемите ни и премахване на злините ни. Той обаче не използва магическа пръчка, не е търговският бог на „всичко и веднага”; Той не ни спасява с натискане на бутон, но се приближава, за да промени реалността отвътре. И все пак колко дълбоко вкоренена в нас е светската идея за един далечен и контролиращ Бог, непоклатим и могъщ, който помага на своите последователи да надделеят над другите! Много пъти този образ е вкоренен в нас. Но това не е така: Той се роди за всички, по време на преброяването на цялата земя..

Затова нека погледнем към "живия и истински Бог" (1 Солун. 1, 9): към Него, който е отвъд всяко човешко изчисление и въпреки това позволява да бъде регистриран от нашите преброявания; към Него, който революционизира историята, като живее в нея; към Него, който ни уважава дотолкова, че ни позволява да го отхвърлим; към Него, който изтрива греха, като поема отговорност за него, който не отнема болката, а я преобразява, който не премахва проблемите от живота ни, а дава на живота ни надежда, по-голяма от проблемите. Той иска да обхване нашето съществуване толкова много, че, от безкраен, Той става краен за нас; от голям, става малък; праведен, живее нашите несправедливости. Братя и сестри, това е чудото на Рождество Христово: не смесица от сладки чувства и светски удобства, а безпрецедентната нежност на Бог, който спасява света, като се въплъщава. Нека погледнем Младенеца, нека погледнем неговите ясли, да погледнем към сцената на Рождество Христово, която ангелите наричат ​​„знак“ (Лука 2:12): това всъщност е разкриващият знак на лицето на Бог, който е състрадание и милост, всемогъщ винаги и само в Любовта. Той става близък, става близък, нежен и състрадателен, това е Божият начин на съществуване: близост, състрадание, нежност.

Сестри, братя, нека се удивляваме, защото "Той стана плът" (виж Йоан 1,14). Плът: дума, която напомня за нашата крехкост и която Евангелието използва, за да ни каже, че Бог влезе дълбоко в човешкото ни състояние. Защо стигна толкова наделеч? - се питаме. Защото го интересува всичко за нас, защото ни обича до такава степен, че ни смята за по-ценни от всичко друго. Братко, сестро, за Бог, който промени историята по време на преброяването, ти не си цифра, а си лице; името ти е написано в сърцето Му. Но ти, гледайки към сърцето си, към представянията си, които не са на ниво, към света, който съди и не прощава, може би на това Рождество живееш зле, смяташ, че не се справяш добре, таиш чувство за неадекватност и недоволство от твоята крехкост, от твоите падения и твоите проблеми, за твоите грехове. Но днес, моля те, остави инициативата на Исус, който ти казва: „Заради теб станах плът, за теб станах като теб“. Защо оставаш в затвора на своята тъга? Подобно на пастирите, които напуснаха стадата си, напусни оградата на твоята меланхолия и прегърни нежността на детето Бог. И направи го без маски и без броня, хвърли грижите си в Него и Той ще се погрижи за теб (вижте Псалм 55, 23): Той, който стана плът, не чака твоите успешни представяния, а твоето отворено и уверено сърце. И ти в Него ще преоткриеш кой си: възлюбен син на Бог, дъщеря, обичана от Бог. Сега можеш да повярваш, защото тази вечер Господ дойде в света, за да освети живота ти и очите Му блестят с любов към теб. Трудно ни е да повярваме в това, че Божиите очи блестят от любов към нас.

Да, Христос не гледа цифрите, а лицата. Който обаче гледа към Него, сред многото неща и луди надпревари на един винаги зает и безразличен свят? Кой го гледа? Във Витлеем, докато много хора, уловени от тръпката на преброяването, идваха и си отиваха, изпълвайки квартирите и странноприемниците, говорейки за това и онова, някои бяха близо до Исус: това бяха Мария и Йосиф, пастирите, после мъдреците. Нека се учим от тях. Те стоят с поглед, прикован в Исус, със сърца, обърнати към Него, не говорят, а се поклонят. Тази нощ, братя и сестри, е времето за обожание: за поклонение.

Поклонението е начинът да приемем въплъщението. Защото именно в мълчанието Исус, Словото на Отец, става плът в живота ни. Нека направим и ние както във Витлеем, което означава "дом на хляба": нека застанем пред Него, Хляба на живота. Нека преоткрием поклонението, защото поклонението не е губене на време, а позволяване на Бог да обитава нашето време. То кара семето на въплъщението да процъфтява в нас, то сътрудничи в делото на Господ, който като квас променя света. Да обожаваш е ходатайство, поправяне, позволяване на Бог да поправи историята. Един велик разказвач на епични дела пише на сина си: "Предлагам ти единственото велико нещо, което да обичаш на земята: Пресветото Тайнство. Там ще намериш чар, слава, чест, вярност и истинския път на всички твои любови на земята" (J.R.R. TOLKIEN, писмо 43, март 1941 г.).

Братя и сестри, тази нощ любовта променя историята. Стори да повярваме, о Господи, в силата на Твоята любов, толкова различна от силата на света. Господи, стори така че, като Мария, Йосиф, пастирите и мъдреците да се съберем около Теб, за да ти се поклоним. Направени от Теб по-подобни на Теб, ние ще можем да свидетелстваме на света красотата на Твоето лице.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


97
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
47
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Папата отчаяно опитващ, да се вмети в модерните социо-иономически норми, като ореди свдимица каза, че можело да се благославят хомосексуалистите, но не и брак между тях. С две думи - mid на макс, в жалък опит, да се хареса на всички. От една страна - за гей хората, от друга против връзките им ... Стига да не са "официални". Е, все ока не е толкова лошо, като ония път в които допусна идоли и шамани във ватикана.
46
1
 
10
 
! Отговори
Ивелин Михайлов преди 4 месеца
Според най-големия Исторически парк в света до Варна, папата е атеист!
45
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Човека няма нищо общо с маймуните ..... Всеки може като поиска да е ***, магаре... и всичко друго.... но не и човек.... Човека е Вечна Енергия изпълнена с РазУм
44
10
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Ние Боговете - Българите не се Кръстим, ни на лево, ни на десно.... понеже всеки от нас на долната част на гръбнака си имаме Кръст и винаги гледаме на не ни заболи Кръста от робско бачкане, от хапване на химия по магазините... Истината за Торта с която нашите Български Скелетни Кръстове покриват Земята е нашата ИсТория - за Истинската жива Слънчева Енергия в нашите тела с които сме ходили от раждането до края по Земята!
43
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Какво означава символа "Кръст"? Защо Човек - Чо (Енергия), Чек (Вечна) си има в долната си част на Гръбнака - "КРЪСТ"? Понеже ЧОВЕКА носи КРЪСТА в СЕБЕ СИ, още веднага след раждането си до смъртта! какво означава КРЪСТ? Това е Светлинна ЕНЕРГИЯ която поема нашето тяло с консумиране на растения, сътворени с Светлинна Енергия от Твореца - (((Слънцето))) и тази енергия е перпендикулярна на Гравитацията на Земята! Когато повече не можеш да използваш тази светлинна Слънчева енергия - падаш в гроба!
42
5
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Танцът на радостта на ощастливените и заплодени принцеси - щастливи майки от всички племена, опрашени с феноменното Божие семе на Сеяча Павел, от които Богоизбрани принцеси стартират и се развиват и раклоняват новоепохалните кланове на Божия жречески род Дуло сред всички племена, от които за 2000 години са всички духовни водачи и лидери на народите и техния творчески и прогресивен елит, както и изродените им и реакционни управленчески и богаташки елити.
41
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Вие как се кръстите? От ляво надясно или от дясно наляво?
40
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
много красива, дълбока и трогателна реч. имаше смисъл да се публикува на български, дори и да са останали само 10 души сред бруталните и безучвствени *** на тази проклета земя, които да я разберат.
39
2
 
4
 
! Отговори
Дай 5 лв. преди 4 месеца
Аз вярвам в бог Шиши и неговият пророк Боко.
38
7
 
0
 
! Отговори
Хо-хо-хо преди 4 месеца
Дядо Мраз убил дядо Коледа на кока-кола на фронта в Украйна. И сега потропва с червените ботушки. Терорист-комунист-окупатор-антидемократ!!!
37
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Нас нормалните хора какво ни интересува какво е изцвилил коня Франциск Первий.
36
3
 
6
 
! Отговори
Цецо Елвиса преди 4 месеца
Аз вярвам в Толупа(Винету),той е нашия Бог.В него ми е надеждата.
35
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Слушайте! Един сеяч излязъл да сее и докато сеел, някой семена паднали край пътя. Долетели птици и ги изкълвали. Някой семена паднали върху камениста почва. Те скоро поникнали, но Слънцето изгряло, изгорило растенията и те исъхнали, защото нямали дълбоки корени. Някой от семената паднали сред трънливи плевели, които избуяли и задушили растенията, пречейки им да дадат зтрно. А някой паднали в добра почва, поникнали и дали зърно. Исус им каза: "Който има уши да чува, да слуша!"
34
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
А Шиши в кой Бог вярва ?
33
7
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Синът на Исус и Диана - Кан и Цар Авитохол - Павел, в обятията на принцеси от староепохалните кланове на рода Дуло от различни племена от целият свят, в който той в качеството му на мистериозния притчов Сеяч е посял Свещеното Божие Български феноменно генетично семе за новоепохалното рестартиране на първосвещената Божия жреческа линия, от която е Божия син, Човешкия Син, обещаният ни от Боговете Исус и Мария Магдалена Спасите на Българите и на света - "Българите и човещката цивилизация"
32
3
 
13
 
! Отговори
Бойкот на ОLX преди 4 месеца
Не ни интересува папата, той е католик и не харесва Източното православие...
31
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Мразят нас източноправославните от сърце тия гадини бог с нами
30
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
В Българския свръхсекретен съкровищен интимен фолклор, съставен както целия ни фолклор само с шифровани документи за Българските Богове и Божествения генезис на Българите, Павел се е засекретил в култовия образ на пияницата, ухожар, сваляч, женкар и любовник Трифон Зарезан, Свети Трифон, а в кодираната от него Библия и Новия завет в образа на Сеячът от най-секретна и важна новозаветна притча за Семето и Сеяча.
29
4
 
5
 
! Отговори
Бойко Борисов преди 4 месеца
Този ме е галил.
28
4
 
5
 
! Отговори
Бойко Борисов преди 4 месеца
С този съм се целувал.

Спонсорирани публикации