България - газов хъб. Какви са очакванията и какви са реалностите

Експерт: Москва и Анкара ще диктуват правилата, а влиянието на София ще е ограничено
4 авг 2018 21:22,
186
България - газов хъб. Какви са очакванията и какви са реалностите
Снимка: Архив, Reuters

Вероятно повечето от вас са чували за големия газов проект "Северен поток II", който ще отклони почти целия руски газ, преминаващ сега през Украйна, директно към Германия и по този начин напълно ще изолира бившата съветска държава. Но какво се случва с един друг, не толкова обсъждан газопровод, наречен "Турски поток", който свързва доставките на газ от Каспийско море с Югоизточна Европа през Турция и е с капацитет от 32 милиарда кубически метра.

През май беше обявено, че втората линия на газопровода ще бъде пренасочена към най-бедната страна в ЕС - България, която се изявява като безпристрастен посредник в газовия бизнес в региона. Засега желанието на българската страна е втората тръба да достигне по дъното на Черно море до Варна, където да бъде изграден газов хъб и от там да се транспортира газ до съседните Румъния, Гърция и Сърбия, пише в свой материал "Дойче веле".

Българската част от газопровода ще бъде с капацитет от 15 милиарда кубически метра и ще влезе в експлоатация вероятно в края на 2019 или началото на 2020 г.. Сухопътният транзитен интерконектор до границата с Гърция ще е с дължина около 182 километра и ще пренася около 3 млрд. куб. метра природен газ годишно, като този капацитет може да бъде увеличен до 5 млрд.

"Включването на България в съвместния руско-турски газов проект може да изглежда изненадващо, особено след фиаското около "Южен поток ", но като се има предвид геополитическата позиция на България, няма защо да се учудваме от това", казва за ДВ политическият експерт Ян Мус.

"България се оказва най-естественият избор, за да стигне тръбата до Централна Европа, тъй като по този начин се избягва политически и географски проблематичната Македония. Освен това София е много по-прагматична в подхода си към Русия, отколкото Полша или Румъния", продължава Мус.

В очакване на разрешение от Брюксел

Засега Москва действа предпазливо, за да не се повтори случаят с изоставения "Южен поток", като междувременно и "Северен поток II" създава проблеми на руската страна. В този контекст руският енергиен министър Александър Новак заяви, че Русия ще се ангажира с проекта само ако и Брюксел даде зелена светлина. Сигналите от там засега изглеждат положителни.

"Диверсифицираните доставки на газ за България и региона на Югоизточна Европа са от изключителна важност за успешния енергиен съюз, тъй като енергийната сигурност е един от петте му стълба", заяви за ДВ заместник-председателят на Европейската комисия Марош Шевчович. "Европейската комисия напълно подкрепя амбициите на България за свързване на доставките на газ, което ще допринесе за по-диверсифицирани и конкурентни газови пазари", допълва той.

Междинните резултати от проучването за осъществимост бяха представени на 12 юни в Брюксел, където операторът на газопреносната система в България "Булгартрансгаз" обясни, че проектът трябва да бъде осъществен на два етапа - първо, чрез нова изходна газова точка от Турция и след това - нова входна точка до Варна, на брега на Черно море, където ще се намира основният хъб. "Обсъдих лично това с премиера Борисов и министър Петкова", каза Шевчович.

"Нашите оценки показват, че с оглед на важната роля на газа като резервно гориво, ЕС ще има нужда от газ и през следващото десетилетие. Затова е необходимо да се запазят съществуващите транспортни маршрути в ЕС, включително и тези в Украйна. "Българският газов възел е замислен като предлагащ повече разнообразие, а не като ограничаващо средство".

Все пак европейските власти изразиха своите опасения, че София може да се възползва от своето положение и да наложи транзитни такси, от които да печели допълнително.

Фанфари и реалности

"България все още не отговаря на условията на ЕС да стане газов хъб, но те идеално знаят какво да правят", каза Клаус-Дитер Борхард, директор "Вътрешни енергийни въпроси“ в Европейската комисия. "Ако наистина има желание да се създаде хъб, а не само да се пренася руски газ, както в случая с " Южен поток ", възможностите този проект да се осъществи са напълно реални. От разговорите ми с българското правителство оставам с усещането, че то е решено да създаде балкански газов възел в България. В този случай Комисията е готова да подкрепи България ".

Шевчович също така предупреди, че изграждането на нова газопроводна инфраструктура в България ще се следи изключително внимателно, за да е сигурно, че тя ще отговаря на европейските норми.

Въпреки фанфарите и големите очаквания, някои смятат, че е малко вероятно България да се превърне в газов хъб за една нощ, ако това изобщо се случи. Това би изисквало голям пазар на течен газ, който от своя страна изисква увеличено търсене, много различни източници на доставки, различни участници и регулиран достъп на трети страни до всички тръбопроводи, смята Джонатан Стърн, учен от изследователската програма за природния газ на Института за енергийни изследвания в Оксфорд.

"България изпълнява малко или нито едно от тези изисквания. По същество това е малък пазар, доминиран от руски газ от Азербайджан и втечнен природен газ от Гърция", казва той.

Ян Мус завършва: "Разбирам, че целият проект е представен от българския политически елит като голям успех, но истината е, че Москва и Анкара ще диктуват правилата, а влиянието на София върху хода на събитията ще остане ограничено".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


186
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
123
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Сакън България да не спечели нещо... злобна статия с откровено нечестни за нас постановки- северния поток е ок, а нашия- от него щяла България да спечели и не можело...
122
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 145Пиздуй нищеброд хохлятский
121
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Давам пример -- пречиствателнастанция на морето . Построенано не функционира както трябваа просто една дълга тръба отвеждафекалиите по-навътре в морето .Наел си лодка плуваш навътре иизведнъж се озоваваш средфекалиите на пожарникаропремиера .Това е строителството на герп .
120
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Пожарникаропремиерът е вредоносен за България .Нищо свястно не е построил .Ако има нещо построенослед шест месеца , една годинапочват да го ремонтират.Това гаранционен ремонт лие или какво ?
119
4
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До АнонименДолбоеб, считай свое бабло.---------------Че скулиш, бьйдло? :)) Пари има, багато грошей, не хвилюйся!
118
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Само ЩЕ ЩЕ ЩЕ чуваме години наред и накрая НИЩО!
117
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Писна ми да обяснявам. Газът не е пръдня, да си го държиш в ***. За него по трасето трябват хранилища. Всичко друго е обикновенна политическа простащина.
116
0
 
5
 
! Отговори
Fallschirmspringer преди 5 години
До Сата НАТО/Тръбата е газова , а не петролна. Вие да не смятате ,че я полагат по пясъка,полага се на дълбочина към 4 метра
115
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Сата НАТОДолбоеб, считай свое бабло.Или считать нечего, няма пари?
114
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Какви такси ще диктуваш не разбрах ?Чувал ли си как някой си правилсметка без кръчмаря ? Украйна сеопитваше да диктува и й показахамястото .
113
16
 
2
 
! Отговори
Сата НАТО преди 5 години
Няма да има клякане пред московската сатрапия, това е положението.На Путин не му е излязло по-евтино да си построи ново пристанище, той просто харчи без мярка и безотчетно, защото рузкото бьйдло за пореден път си е повярвало, че е намерило пътя към световното господство. Е, не го е намерило и този път.
112
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Няма да има такъв филм, примирете се.Ще има тръба, която Путин ще си плати, а после заедно с турците и украинците ще си направим картел на транзитьорите и ще им диктуваме транзитните такси-------------------------------А бе то картел ще има, ама касите ще са в Москва и Анкара, а нито ние, нито укрите ще имат достъп до тях. ние само ще ги пълним тези каси.
111
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ДО Сата НАТО Нима? Силно се съмнявам. Тогава защо виждам на едно друга снимка тук един шкембест политик да върти някакъв кран за турски газопровод?
110
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Пристанището на Рига, Латвия беше второто по големина в Балтика след това в Гданск. Оттук минаваха почти всички товари от европейската част на Русия - и вноса и износа. Латвия печелеще 8 милиарда евро от такси. Работеха 6000 докери.. И решихае, чме това им е малко, удвоиха таксите. тогава Путин за три години изгради огромно модерно пристанище в Уст Луга за всички видове товари, вкл. нефтени терминали. Сега пристанището в Рига пустее, стотици кранове ръждясват, работят около 300 човека
109
11
 
1
 
! Отговори
Сата НАТО преди 5 години
Ние винаги ще си получаваме га през Украйна.
108
2
 
7
 
! Отговори
РАДОСТ И ЩАСТИЕ преди 5 години
БВП НА БЪЛГАРИЯ Е 120 МИЛИАРДА ЛЕВА.СЕГА ПЛАЩАМЕ ЧЛЕНСКИ ВНОС НА НАТО 1%, КОЕТО ПРАВИ 1,2 МИЛИАРДА ЛЕВА. ДОГОДИНА ИСКАТ ПО 2 ПРОЦЕНТА, КОЕТО ПРАВИ 2.4 МИЛИАРДА ЛЕВА. ТРЪМП ИСКА ПО 4 %, което прави 4,8 милиарда лева.Така че удоволствието да бъдем евроатлантическа страна се плаща скъпо.
107
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
На индивидите, които пишат тук глупости ще кажа само, че догодина, когато започнем за получаваме газа от Турция те ще си платят за удоволствието. Защото вместо на нас да плащат транзитни такси, те ще плащат такива на Турция. Защото е сигурно, че руснаците никога няма да пуснат транзитна тръба през България.
106
19
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Никой никога не е имал нищо против да има газопровод и да взимаме транзитни такси.Имахме против да се набутваме с пари за построяването му.Не се получи братския номер да им платим половината тръба.Освен това ги *** бахме да заобикалят през Турция.
105
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Сата Нато, миналата година бях в Дубай. Там пък направили едни Палм Джумейра и Палм Джебел Али, ама баш до нефтените терминали с танкерите. Направо са за убиване. И онези в Рио де Жанейро, срещу Копакабана, и те също.
104
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
140, затуй ли Украйна пищи да не и спрат транзита, щото е роб на Москва от 50г, и иска още? Или заради едни "мизерни" 3млрд годишно транзитни такси? Че и не само те, ами и поляците и другите на клона.