Всеки втори български ученик: Чете! Но нищо не разбира!?

Страната ни е на последно място в ЕС по този показател
Обновена: 22 окт 2018 09:36 | 22 окт 2018 07:00,
197
Всеки втори български ученик: Чете! Но нищо не разбира!?
Снимка: Reuters

Над 40% от българските ученици до 15 г. не могат да разберат това, което четат, сочи доклад на екрокомисаря по образованието Тибор Наврачич. Това означава, че почти всеки втори ученик не може да осмисли текста.

Страната ни е на последно място в ЕС по този показател, като в доклада се посочва още, че нещата не се подобряват, а напротив – влошават се.

През 2014 г. процентът е 39.4%, през 2017-а той вече скача на 41.5%.

В доклада се проследява изпълнението на шест образователни цели, които страните членки трябва да изпълнят до 2020г. Според една от тях процентът на децата с недостатъчни знания и умения по четене, математика и науки трябва да падне под 15 на сто.

Другите са свързани с ранното отпадане на учениците от образователната система, обхватът на децата в предучилищно обучение и нивото на заетост сред новозавършилите.

При работещите новозавършили имаме чувствително подобрение - от 65.4% на 77.7%. Средно за ЕС процентът е 80 на сто. Важен акцент, който трябва да се изпълни е и висшистите между 30 и 34 г. да стигнат до 40%.

По този показател страната ни има подобрение – от 30.9% през 2014г., то през 2017г. висшистите между 30 и 34 г. са достигнали 32.8% от всички.

"България прилага реформи на всички нива в образованието, то е сред политическите приоритети. Въпреки че мерките все още не успяват да се справят с предизвикателствата има целенасочени усилия за намаляване на ранното детско отпадане от училище", отбелязва еврокомисар Тибор Наврачич, цитиран от "Монитор".

За да докаже твърдението си той дава пример с увеличаването на учителските заплати, въвеждането на дуалното обучение, подобряването на дигиталните умения и подобряването на включващото образование.

Същевременно Наврачич не пропуска да отбележи, че страната ни традиционно инвестира малко в предучилищното и началното си образование. В доклада си той посочва, че това са области, които са ключови за равния старт и за превенцията на неравенствата в доходите.

Еврокомисарят отбелязва още, че родният модел на финансиране бил ревизиран, с цел да се отделят допълнителни ресурси за децата в неравностойно положение в училище.

Освен това отчита подобрение и по отношение на знанията на българските ученици по гражданско образование, което също е в резултат на скорошни мерки на България.

"Предизвикателството да бъдат включени ромските деца в училище обаче остава голямо, а педагогическото съсловие застарявало", констатира той.

В заключение еврокомисарят посочва, че уменията на висшистите и на тези, които завършват професионално образование не са достатъчни, за да отговорят на нуждите на пазара на труда в България.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


197
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
165
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Всяко второ не разбира какво чете. Това е от можещите да четат. А неможещите и да четат колко са?
164
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
От около 2 месеца се опитвам да науча на четат шестте шимпанзета в зоологическата. Едното само дава някакви признаци, че разбира нещо. Другите са много разсеяни и не внимават в час. Знам, че вината не е в тях, а е в мен като учител. Явно ги уча по неподходяща система
163
0
 
11
 
! Отговори
Фоя! преди 5 години
До Анонимен> Децата от етноса скоро ще са повече от българчетата . Това е извода .Вече.
162
0
 
10
 
! Отговори
Иво христов преди 5 години
Според мен са 80%, как така станаха 40?
161
1
 
11
 
! Отговори
Бойко се хвали преди 5 години
Алоууу,Аз Бойко съм от тия 50% дето разбират като четат.Веднъж,четох Винету, разбрах, че бил вожд на индианско племе и аз ставах вожд на българското племе и си имам и индийци.Я да не мЪ обиждЪте!!!
160
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И после ми разказват българчетата били мн умни щот всяка година има 2-3 медалиста по математика..----------------------------------------------------Да сме наясно - вдига се много шум около такива "медали", но много малко от хората знаят че медали се раздават на такива състезания в съотношение 1:2:3 - примерно първите 50 получават златен медал, до 150 място сребърен и до 300 място бронзов. А иначе как учениците да разбират, като учителите винаги са искали просто да зазубриш и да изпееш урока
159
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И не се самозалъгвайте, че проблемът е в ***. Защото и много, които не са, не умеят също ни да четат, ни да мислят.Понеже образователната ни система нищо не струва - нито програмите, нито учебниците, нито експертите, нито останалите, които имат за задължение да образоват и възпитават. И двеге са функции и на училището. Вижте си закона.Образование без възпитание няма.
158
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Проблемът, разбира се, не е в учениците. Програмите и учителите не стават. Няма как да е в половината деца, които се научават без проблем на всичко, когато се смени подхода и с това се заемат професионалисти. Но истински, не от нашите, които ходят на работа само за заплата.Не се научават само болните.
157
0
 
0
 
! Отговори
Ytrewq преди 5 години
До QwertyИскам да видя дали можеш да измислиш нещо още по грандиозно глупаво?
156
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Какво цъкате минуси? Много ясно, че резултатите от преподаването се виждат с резултатите на учениците. Важното е да се бутат тъмните за сметка на другите, на които им изкарват всичко през носа. Тъмните преминават с тройки по милост и който не е съгласен значи въобще не е наясно с българското образование.
155
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
По бай тошево време българските ученици бяха с най-добри резултати в Европа.. по бат боко не могат да попълнят бюлетината
154
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И после ми разказват българчетата били мн умни щот всяка година има 2-3 медалиста по математика..
153
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
40% от българите са вече доказано ....
152
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Такъв е примера,който им даваме.Те и самите учители 40% не разбират нищо,в най добрия случай
151
9
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Учителите не могат да мислят , затова децата са такива ..
150
1
 
12
 
! Отговори
,, АСАН БЪЛГАРИНЧЕ,, преди 5 години
Българчето ,чете и разбира ,ама новите българинчета гледат като май...м...ун в калкулатор...
149
9
 
10
 
! Отговори
Qwerty преди 5 години
Като им вдигнат заплатите до 2000 лв тогава и 80% от учениците нищо няма да разбират. То учителят не е научен да мисли, как тогава той да учи децата да мислят.
148
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Трудно им било.... Загубеняци.
147
1
 
18
 
! Отговори
Мемет Али от Гостун преди 5 години
До ПаисийБе брато , те не знаят какво е то синтакасис, и имали той място у нас? А, ти си тръгнал да ми се възмущаваш. ЮЗУ Благоевград е майка на невежеството в България! Говоря Ви от опит.
146
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Това е така защото светът се развива с по-бързи темпове от българският ученик. Ученикът не може да догонва. Просто развитието на света трябва да се спре за да може българският ученик да е в крак с него. Ха сега по минусите и плюсовете да видим кой е разбрал написаното.

Спонсорирани публикации