След просветната реформа: Шокиращ срив на резултатите на деветокласниците на PISA

Последни по математика в ЕС, предпоследни по четене
5 дек 2023 16:08, Стела Стоянова
178
След просветната реформа: Шокиращ срив на резултатите на деветокласниците на PISA
Снимка БГНЕС, архив

Образователната реформа се провали. 54% от българските деветокласници са под критичния минимум на знания и умения по математика, 53% от тях нямат елементарни четивни умения, а 48% от тях са с драстични дефицити по природни науки.

Това показва последното издание на едно от най-авторитетните международни изследвания на грамотността PISA 2022, оценяващо знанията и уменията на 15-годишните ученици по математика, четене и природни науки. Сривът в резултатите на нашите ученици е шокиращ - постиженията им са сред най-слабите, наблюдавани някога и при трите предмета. По математика те са последни в ЕС, а по четене - предпоследни.

Важно е да се знае, че това са ученици, които от 5 клас учат по нови учебни програми, влезли в сила след голямата промяна в образованието през 2016 г. и уж насочени към формирането на умения, т.е. катастрофалните резултати днес са достатъчно ясна оценка за образователната реформа, пише "Сега".

Какво е PISA?

PISA се провежда на всеки 3 г. от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Последното изданиетрябваше да се проведе през 2021 г., но бе отложено с 1 г. заради пандемията. През 2022 г. в проучването са участвали около 690 000 ученици от 81 държави.

Българските ученици, решавали тестовете, са 6107 от 202 училища, което представлява около 53 400 ученици, или приблизително 80% от общата популация на 15-годишните. Те са полагали два едночасови теста, всеки посветен на един предмет. На различните ученици са били дадени различни тестови въпроси и различни комбинации от предмети (например математика, последвана от четене, или наука, последвана от математика и т.н.).

Самите тестове изследват доколко учениците могат да решават сложни проблеми, да мислят критично и да комуникират ефективно, което дава представа колко добре образователните системи подготвят учениците за предизвикателства в реалния живот и бъдещия им успех. Въпросите оценяват способността на учениците не да възпроизвеждат факти, а да разсъждават и прилагат знанията си към нови ситуации, т.е. няма значение дали те са учили дадени български или чужди автори, от тях се иска просто да разбират основни принципи и концепции.

PISA 2022 се фокусира върху математиката, с четене и природни науки като второстепенни области. Творческото мислене е иновативна област на оценяване, резултатите от която ще бъдат представени през 2024 г., както и тези от оценката на финансовата грамотност на младежите, която не е била задължителна за страните.

Къде сме ние?

Както и при предишните изследвания, през 2022 г. резултатите на България от PISA са под средните за ОИСР, но сега те са сред "най-ниските, наблюдавани някога и при трите предмета", се отбелязва в доклада за страната ни. При разглеждане на всички оценки на PISA от 2006 г. насам и при трите предмета резултатите описват дъга - първоначално постиженията се повишават, следва спад, започнал около 2015 г., след което средните постижения през 2022 г. се връщат до нивото от 2006 г.

Спрямо 2018 г. средните резултати на българските деветокласници през 2022 г. се понижават значително по математика и четене и по-малко по природни науки. Сривът по математика е най-голям - учениците с най-слаби резултати се увеличават с 10 процентни пункта - от 44% на 54%, по четене учениците с най-големи дефицити се увеличават от 47% на 53%, а по природни науки - от 47% на 48%. Спрямо 2012 г. делът на учениците с резултат под базовото ниво на владеене (ниво 2) се е увеличил с 9 процентни пункта по математика, с 13 по четене и с 11 по природни науки.

Особено тревожно е, че през последния период (от 2018 до 2022 г.) разликата между учениците с най-високи резултати (10% с най-високи резултати) и най-слабите ученици (10% с най-ниски резултати) не се е променила значително по математика, четене и природни науки. По математика представянето е спаднало в сходна степен както за учениците с високи, така и за тези със слаби постижения. По-малък дял от учениците в България, отколкото средно в страните от ОИСР, са били най-добри (на ниво 5 или 6) по поне един предмет. В същото време по-малък дял от нашите ученици от средното за ОИСР са постигнали минимално ниво на владеене (ниво 2 или по-високо) и по трите предмета.

Математика

Средният резултат на учениците по математика е 417 точки при 436 през 2018 г. С това се нареждаме след Бразилия и Мексико, а преди нас са САЩ.

9-класниците в България без елементарни знания и умения по математика, които са под второто базово ниво, се увеличават от 44% на 54%, при средно ниво за ОИСР от 31%. Учениците ни, които са достигнали поне ниво 2 на владеене на математика, са едва 46%, което отново е значително под средното ниво за ОИСР - 69%. Като минимум тези ученици могат да интерпретират и разпознават, без директни инструкции, как една проста ситуация може да бъде представена математически - например да сравнят общото разстояние между два алтернативни маршрута или да превърнат цените в различна валута. За сравнение, на второ или по-високо ниво са се представили над 85% от учениците в Сингапур, Макао (Китай), Япония, Хонконг (Китай), Тайван и Естония.

Около 3% от учениците в България са постигнали най-високите нива 5 или 6 в теста по математика, което означава, че те могат да моделират математически сложни ситуации, както и да избират, сравняват и оценяват подходящи стратегии за решаване на проблеми, за да се справят с поставените задачи. Средно за останалите държави този процент е три пъти по-висок - 9 на сто. Шест азиатски страни имат най-голям дял най-добри ученици - те са 41% в Сингапур, 32% в Тайван, 29% в Макао (Китай), 27% в Хонконг (Китай) и по 23% в Япония и в Корея. Само в 16 от 81 държави повече от 10% от учениците са достигнали ниво 5 или 6 по математика.

Четене

Средно по четене деветокласниците ни са постигнали 404 точки при 420 през 2018 г., с което се нареждаме след Индонезия и Филипините, а след нас е Бразилия.

Учениците ни с липса на елементарни умения по четене, т.е. неразбиращи какво четат, се увеличават от 47% на 53%, или те са близо два-пъти повече от средното ниво за ОИСР за 2022 г. от 26%. Младежите, които са постигнали ниво 2 или по-високо по четене, са 47% при средно за ОИСР от 74%. Като минимум, тези ученици могат да идентифицират основната идея в текст с умерена дължина, да намират информация въз основа на ясни, макар и понякога сложни, критерии, и да разсъждават върху целта и формата на текстовете, когато са изрично насочени да го направят. Делът на 15-годишните ученици, постигнали минимални нива на владеене на четене (ниво 2 или по-високо), варира от 89% в Сингапур до 8% в Камбоджа.

В България само 2% от учениците (при 2.4% през 2018 г.) са постигнали ниво 5 или по-високо по четене, при средно ниво за останалите страни от 7%. Тези ученици могат да разбират дълги текстове, да се справят с абстрактни понятия и да правят разграничения между факти и мнения въз основа на имплицитни знаци, отнасящи се до съдържанието или източника на информация.

Природни науки

По природни науки средният резултат на учениците намалява незначително - от 424 на 421 точки, като с този резултат сме след Мексико и Бразилия.

Слабите ученици също са почти същият процент като на предното издание на изследването. Българските ученици с липса на базови познания по природни науки се увеличават от 47% на 48%, при среден процент за ОИСР от 24 на сто. Деветокласниците ни, които са достигнали ниво 2 или по-високо по природни науки, са 52% (средно за ОИСР - 76%). Тези ученици могат да разпознаят правилното обяснение на познати научни явления и могат да използват тези знания, за да идентифицират, в прости случаи, дали едно заключение е валидно въз основа на предоставените данни.

Само 1% от учениците в България са били най-добри в природните науки, т.е. са постигнали високите нива 5 или 6. Средно за ОИСР най-добрите ученици по наука са 7%. Те могат творчески и автономно да прилагат знанията си за науката в голямо разнообразие от ситуации, включително такива, които са им непознати.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


178
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
71
6
 
6
 
! Отговори
Владо преди 5 месеца
България е на първите места по вяра в конспирации, на последните места по четене на книги и ходене на културни събития. И тук не става въпрос само за 15 годишните, а и за техните родители. Държавата на антив*акс*ърите, невярващи в наука и образование, но за сметка на това пълнещи ресторанти и чалготеки. Първи по смъртност от корона вирус и последни по производителност на труда. Какво може да очаквате от децата на такива хора? Простотията издигната на пиедестал за сметка на наука и книги...
70
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
"по коменистичиско време някой да е чувал за независими международни изследвания .Не без такива партията твърдеше че имаме най-силните ученици. защото истинското състониие беише обявено за държавна тайна."---------------------Говориш пълни глупости. Децата бяха много по-добре образовани тогава. Да не говорим, че имаше дисциплина в клас.
69
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
То в бг. и платено хубаво няма
68
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
83 USA е нагледен пример....
67
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Безплатно хубаво няма!
66
5
 
3
 
! Отговори
да ама не преди 5 месеца
по коменистичиско време някой да е чувал за независими международни изследвания .Не без такива партията твърдеше че имаме най-силните ученици. защото истинското състониие беише обявено за държавна тайна.
65
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Как е маймуни, има ли банани на промоция
64
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Една голяма част от хората си изхвърлиха домашните библиотеки и после се чудят защо децата им не могат да четат и не разбират написан текст. Тези умения се усвояват с употребата на книги, а не с чатене в месинджъра, тик тока и вайбъра. Да не говорим, че сума народ не е хващал книга кой знае от кога, а детето трябва да има пример, за да се учи. После нещата се завъртат, ама така е и като се оставят учителите да вършат работата на семейството във възпитанието.
63
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
До До65 - Нечие дете сигурно е тъпанарче и не знае що е това Национална математическа гимназия и някои от езиковите, както и някои от частните училища. Няма вече шумкарски привилегии, само някои от вас се откъснаха напред с крадените пари, но и това ще им вземат по-умните в рамките на следващите 1-2 поколения. Поплачи си, има за какво.
62
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
нивото на интелект у съществата живеещи в тази държава е правопропорцинално на нивото на интелект на упраляващите ни, защо си мислите толкова години начело на държавата беше индивиди с коефициент на интелигентност на тиква?
61
0
 
4
 
! Отговори
ясно преди 5 месеца
До Какво се чудите!?ТВ ОБЯСНАВА ЗАЩО ПАРТИИ КАТО УЧИНДОЛСКА ЧАЛГА И *** ИМАТ МЯСТО В ПАРЛАМЕНТА
60
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Това е реформата на Тиквата и Реформаторите, вие си ги избирахте.
59
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
за нас е провал, но за тези които целенасочено сриваха образованието последните 30 години си е абсолютен успех. 500 пъти по-лесно се управляват ниско интелигентни зомбирани в телефона същества, това си е пълен успех за тях в това начинание продължило няколко десетилетия, не може да не им се признае, че ни изиграха много добре
58
2
 
3
 
! Отговори
До Анонимен 63 преди 5 месеца
Не лъжи! Едно е да имаш висок бал, друго е да се класираш за елитна специалност. Говоря за времето, когато приемът във ВУЗ беше по квоти. И те разбирам много добре - да загубиш т.нар. привилегии беше мощен удар по лузърската ви по рождение шумкарско-малцинствената-изоставащоОкръжна пасмина. *** в университет от Бръшляновата лига и там се класирай с максимум точки. Твоите са били максимум само в съня ти, защото знам какво значеше да си отличник, но без никакви т.нар. привилегии от Тошово време.
57
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Де е вечната Амбър по "убръзувательнити" въпроси- Стаматко , шефката му Миленка ,дет Вождо я фалеше навсякъде , които ,там има и други замесени ,да бъдат питани от 2016 до 2023 къде им е Закона за образованието и "риформити" като бяха на власт си удряха д.у.п.е.т.а.гта в тавана , да ги докарат за най- правилните ,въпреки че учителството ,като изключим ласкателите , им казваше направо ,че за нищо не стават - ще им бъде ли потърсена сметка или карнобат пак ще ръси притчи по медиите???
56
3
 
5
 
! Отговори
До65 преди 5 месеца
Е сега като елитните училища не стават за нищо и даже твоето тъпанарче може да ги завърши, та по ли е добре.
55
0
 
3
 
! Отговори
Христо Христов преди 5 месеца
Абе защо на сайта на тази организация данните за България липсват?
54
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
До USA SUPER КИРО НОФ -- Ако ти е мъчно за "светлото" близко минало, когато елитните средни училища и хубавите специалности във ВУЗ-овете бяха само за вашите деца, бягай в Северна Корея. Имаш избор.
53
0
 
11
 
! Отговори
Някой си преди 5 месеца
Сегашният министър бил експерт по история на педагогиката. Каквото и да означава експертизата му, мога само да препоръчам да влезе в един час с описаните по-горе деца. Те ще го набият буквално , физически ще го смелят от бой. Помолете да ви пуснат запис от час по сериозен предмет от училище в провинцията и ще замълчите в укорите си към педагозите. Много права, никакви задължения, претенции да няма домашни. Аз решавах допълнително сборник със зад. по матем. всеки срок. А съм с много разл. професи
52
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
До И още, драги другарю/55 "Спомни си как отличници подсмърчаха пред т.нар. "стена на плача" с резултатите от класирането след кандидат-студентските изпити - някакви правоимащи влизат с тройки в престижни специалности, отличникът, кандидатствал на общо основание чака да падне балът," - егати лу'з'ъра си бил. Пиша го като човек изкарал бал 30 от 30.