Застрахователи нестабилен сектор не искат, а методика за обезщетения!

Те трябва да съберат почти 1 млрд. лева за обезщетения отпреди 5 г.
Обновена: 5 ное 2018 14:00 | 5 ное 2018 14:00,
58
Застрахователи нестабилен сектор не искат, а методика за обезщетения!
Снимка: Bulphoto, архив

"Решението на Върховния касационен съд заплашва да има изключително тежки социални последици за нашето общество. Най-малкото последствие е предстоящото драстично увеличение на Гражданската, до нива, които българите няма да могат да поемат". Това  посочи Светла Несторова, председател на УС на Асоциацията на българските застрахователи на пресконференция в БТА.

С решение на Върховния касационен съд от 21 юли 2018 се разшири кръгът на лицата, които имат право на обезщетение във връзка с пострадал близък при ПТП. С решението на съда на обезщетения имат право и баби, дядовци, внучета, както и хора, създали близка емоционална връзка със загиналия.

Разчетената цена на "Гражданската отговорност" заплашва да достигне 1 000 лева, тоест да надхвърли трикратно увеличение на застраховката, алармират от Асоциацията. В момента 330 лева е средната цена на застраховките.

"На практика ще бъдат засегнати всички домакинства в страната, тъй като по последни данни у нас има над 3 млн. автомобила", посочи председателят на Асоциацията на българските застрахователи.

Още по темата

В момента средния брой на лица, които получават обезщетение е 2,5 души. Ако предположим, че с новите правила ще дойдат още 2,5 души, които имат право на обезщетение, това означава двоен скок и на обезщетенията. Застрахователите трябва да съберат още между 800 милиона и 1,3 млрд. лева за да покрият претенции за щети от последните пет години", настоя Несторова.

Вече има нови съдебни дела по стари случаи с нови ищци, посочиха още от Асоциацията.

"Първото решение на съда е в полза на непълнолетно братче, и съдът е присъдил 50 000 лева", посочи Несторова.

"Обезщетението за неимуществени вреди би трябвало да бъде само част от обезщетението по Гражданска отговорност по ПТП. Би следвало основна роля да имат имуществените вреди - медицинските разходи, загуба на трудоспособност и от това невъзможност за поемане на грижи за деца", посочи още Светла Несторова.

Тя посочи, че в Европа фокусът на обезщетенията е насочен към възстановяване на ранените. А у нас застрахователите се притесняват, че методите, по който се установява съжителство, са неточни.

"Стигаме до абсурдите майки да бъдат разпитвани от психолог колко точно са обичали детето си, за да може да се прецени размера на обезщетението", посочи още Несторова.

Друг проблем е, че голяма част от изплатените суми не достигат до обезщетените лица, а отиват в джоба на адвокати.

"Щетимостта е основен фактор, който влияе на цената на Гражданската. У нас имаме едни от най-ниските цени в ЕС, а за сметка на това имаме почти двойно жертви", посочи Несторова и поясни, че това оказва натиск върху застрахователната индустрия.

"Обратно на тиражираните послания: Нямаме интерес от непосилна гражданска отговорност", посочи още тя. Асоциацията няма интерес от социална криза и главоломно увеличаване на цената.

На много места в Европа действително има професионални методики, по които да се изплатят обезщетенията по начин, който адекватно се посрещат медицинските разходи и други последващи на пострадалите ПТП-та.

От Асоциацията отново призоваха за въвеждане на системата бонус-малус, както и по-фина методика за определяне размера на обезщетенията.

Според нея системата бонус-малус няма да промени съдебната практика и няма да промени нищо друго, освен изходната цена. Въпреки това застрахователите се надяват системата да промени поведението на водачите на пътя.

"Методиката на изплащане на обезщетения ще засегне не само автомобилистите, а всички процеси. Най-вероятно решението на ВКС е било с добри намерения. Но е уморително да се срещаш със съдебни решения, които не отразяват икономическите последствия и въздействията върху обществото", посочи още тя.

От Асоциацията на застрахователите подчертаха, че са нужни лимити и това е изцяло в полза на застрахованите лица, защото така всички засегнати ще знаят какво закона предвижда за тях.

Светла Несторова посочи случаи, в които адвокати обещават на семейства по 5000 лева обезщетение, след което прибират огромни суми обезщетения.

"Ако се въведат лимити, независимо колко е голям, хората ще знаят какво трябва да получат, адвокатският хонорар ще отиде там, където му е мястото и ще настъпи порядък в обезщетяването на пострадалия", заяви още тя. 

Тези лимити е редно да бъдат съобразени с европейската практика, но и със стандарта на живот в България, настоя Несторова.

По думите й наличието на лимити ще спре злоупотребите в сектора.

Припомняме ви, че новите предложения за въвеждане на таван на обезщетенията за пострадали при катастрофи бяха внесени от шефката на бюджетната комисия в НС и депутат от ГЕРБ Менда Стоянова.

С новите поправки се предвиждаше таван от 20 000 лева обезщетение за близките на загинал при катастрофа. На нея ще имат право съпруг или човек, живял на семейни начала със загиналия, както и на дете и на родител.

Застрахователният бранш обаче настоява промените да станат факт, защото според тях именно отпадането им ще доведе до драстичен скок на "Гражданска отговорност".

Оказва се, че застрахователите са притиснати от решения, тъй като всяка година се повишават неимуществените обезщетения, присъждани от магистратите.

Задължителната полица "Гражданска отговорност" трябва да покрие имуществени и неимуществени вреди, нанесени от виновния водач.

Имуществени са щетите по колата и пътната инфраструктура. Неимуществени са разходите за лечение при пострадали или при смърт. Покрива се и загубата на доход на лицата, които починалият или пострадалият е издържал. Отделно съдът може да присъди обезщетение за болки и страдания на близките.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


58
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
29
0
 
12
 
! Отговори
Сашо преди 5 години
Ей. Бонус малус - кога? КОГА? Справка - малус е завишение на премията за виновните водачи......
28
0
 
3
 
! Отговори
az2000 преди 5 години
До Василза какво плащаш застраховка, ако после ще се наложи да доплащаш. И какво ще гледам да не се блъскам във ферарита, а само в голфове. И това, че ти не си правил птп-та, не означава, че няма да направиш.
27
0
 
5
 
! Отговори
az2000 преди 5 години
До бе мамавидаеПропускаш факта, че ако умрелият е виновен за катастрофата, не плащат нищо. Та от тия 900 умрели годишно плащат най-вероятно за около 500.
26
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Точно заради тази застраховка болшинството от водачите се осланят на нея и изобщо не се стремят да спазват правила и ограничения. Ако я нямаше и ако водача знаеше че ако направи катастрофа и убие човек ще трябва да плаща директно от джоба си катастрофите щяха да намалеят драстично. Върнете се назад във времето и вижте преди да я въведат тази застраховка че катастрофите са в пъти по малко от колкото след въвеждането й. Аз нямам гражданска и карам много по внимателно отколкото когато имах.
25
1
 
22
 
! Отговори
бе мамавидае преди 5 години
Бе маматавидае... 3 000 000 автомобили, 90% обхванатост са 2 700 000 застраховки средно по 300 лева са 810 милиона, средно годишно 900 смъртни случая и още толкова осакатени са 1800 обезщетения , на 4 човека роднини по 50 000 /дето е максимум и почти не ги дават/ та са 360 милиона, 20 000 катастрофи общо по 500 лева средно техническо обезщетение са още 100 милиона, общо под 500 мил. обезщетения на година , другите 300 милиона са ПЕЧАЛБИ на застрахователите. Ейй наяждане нямат бе.
24
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
мухалбоиков недоразумение крадливо продажно предател г.рбераски време е да бъдеш изметен на ***
23
1
 
3
 
! Отговори
от сиднеиAaвстралия преди 5 години
Добреее, пращам и поздрави и бонус-фалос на застрахователите от най райския край на Планетата, Сидни австралияяяя. Тук лятото дойде
22
1
 
19
 
! Отговори
юрист преди 5 години
Юридическо безумие е застраховка ГО да се прави на автомобил. Мигар автомобила не е вещ, а деликтоспособно лице, което може да носи отговорност за щети причинени други му.Всеки водач, трабва да заяви, кой или кои автомобили ще управлява. Да сключва индивидуален застрахователен договор и застраховката за важи само при управление на МПС-тата които е заявил и съответно платил ! Размера на застраховката да се определя предимно от личното му досие на водач.Другото са катаджийски шмекерии.
21
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Мамичката и на Менда! Моите деца останаха без баща на 1 и на 3г. Да дойде тая овца и да ми обясни как ще ги издържам до пълнолетие с един доход!
20
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ТИРКолега, по мое мнение на застрахователите трянва да се наложи лимит не само на оперативните разходи но и на непреките и косвените разходи както и на разходите за тантиема и възмагражнения на управителните съвети. Иначе си прав за заплатите - застрахователите трянва да имат лимит на заплаите - да работят на средната заплата за да плащаме по малки застраховки.
19
1
 
17
 
! Отговори
ТИР преди 5 години
Застрахователите трябва да имат лимит на оперативните разходи - за офис, заплати и т.н.т. ! Т.е. задължителен % от застрахователните вноски да влиза директно във фонд за обещетения и тези пари да нямат право да ги разходват за друго. Защото ако застраховател харчи 50% от събраните суми за издръжка, естествено няма да има средства за обезщетения.
18
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В цял свят законът се прилага, а в България се "тълкува"?!?
17
1
 
9
 
! Отговори
8 преди 5 години
Откога съдът приема закони? Имало било тъкувателно решение дето увеличавало кръга на ищците до внучета, братчета и правнучета. Къде дреме келявия парламент да вземе със закон да го стесни този кръг отново до тези, които наистина заслужават? Защо са тези тавани като може да стане много по-лесно? Застрахователите май искат хем да остане последното увеличение, хем да не дават пари
16
4
 
21
 
! Отговори
wer преди 5 години
3 600 000 коли по средно 350лв ГО прави 1260 милиона лева. Годишно 800 убити х 100 000 лв =80млн., значи остават едни 1180млн за застрахователите годишно. Още ли искат?
15
1
 
13
 
! Отговори
ПроСоТо преди 5 години
разбира се,в една Мутро-диктаторска държава,нещата са "С краката нагоре"..
14
3
 
13
 
! Отговори
ПроСоТо преди 5 години
ако трябва да сме прецизни,ГО наистина е за повреди по автомобила.За "другото" има "Застраховка живот"..Разбира се,нещата вероятно не са избистрени достатъчно..Има и "трето":-Поне аз не съм чул някой "застраховател" да плати за нещо повече,освен счупен "стоп" ,или "мигач"...Или изчукване на тенекията..За това:-Застраховката "ГО" ТРЯБВА да бъде ДОБРОВОЛНА!!!!!Който иска,да си прави и други застрлаховки:-"Живот","Пожар","Наводнение",..или каквото си иска.Разбира се,в една мутро-диктаторска дъ
13
1
 
14
 
! Отговори
хипотетично преди 5 години
С други думи карал, не карал плащаш, ами да въведат както с винетките месечна или седмична гражданска отговорност и без това много от петъчните шофьори излизат само при хубаво време и през почивните дни.
12
2
 
24
 
! Отговори
ист преди 5 години
Застрахователи готвят поредно голямо ограбване на бедния народ. Правителството ги подкрепя.Застрахователи водят война за всеки водач на МПС да го застраховат, плащат големи суми на агенти по застраховане, а губили от застраховка гражданска отговорност.В учебниците по икономика пише, че застрахователните компании са най големите хищници.Застрахователи и банки които са на мутри и политици в сянка , ограбват народа.
11
0
 
15
 
! Отговори
пена преди 5 години
А ако милиционерите си вършеха работата и вкарваха джигитите в затвора, застрахователите щяха да имат достатъчно пари за обезщетения.
10
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До пенаИма и кръвнина, не е само от застраховката