Опасен извънреден труд: Шофьорите в градския зад волана по 15 дни

Понякога им се налага да работят по повече от 8 часа
4 мар 2019 07:30, Нели Христова
45
Опасен извънреден труд: Шофьорите в градския зад волана по 15 дни
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

След като шофьорите на градския транспорт облякоха жълтите жилетки и поискаха увеличение на заплатите и промяна на условията на труд, на дневен ред дойде въпросът - какви всъщност са проблемите на сектора?

Още по темата

Заради липсата на достатъчно шофьори, най-опасен за водачите, а и за пътниците е извънредният труд. Вместо 8 часа, на служителите им се налага да карат 8,30 часа, 9,00 часа и над 9,30 часа. Така те трупат извънредно работно време.

На Столична община не й достигат около 100 водачи, като не се знае как се разпределят техните заплати и дали сред тях няма мъртви души, които все още да се водят, че са на работа. Заплащането в сектора е около 1800 лева, като за всеки извънреден час те взимат по 7 лева.

Ала извънредният труд не може да е повече от 150 часа на година.За шофьорите на Столична община обаче, той е 44 часа само за един месец. За тези допълнителни часове, водачът е взел едва 315 лева. Обяснението е следното - курсът на една линия е относително понятие - да фиксирано е някакво време, но винаги може да е малко повече или малко по-малко в зависимост от трафика, и респективно не може шофьорът да кара рейса и като му изтекат 8-те часа да слезе от него и да си тръгне.

Пред Dir.bg,  шофьорите признават, че карат без почивка по 12, 13 и по 15 дни.  И ако приемем, че в тези дни те правят извънредни часове, то след това им се дава компенсация. Понеже дружеството трябва да се съобразява с тези 150 часа извънреден труд на година, когато даден водач натрупа извънредни часове, той се праща на работа в ден Х на малка заработка, а му се калкулира цял ден.

Така по график се пише, че шофьорът е бил на работа от 11 до 14, а се води цял работен ден, като 5-те часа, в които служителят не е бил на работа в деня Х, му се приспадат от извънредното време. Така той получава сумарно заработката си като часове за месеца, а извънредното му време е намалено до някакви граници и му се заплаща.

По този начин, той има ден, в който е работил по-малко, но друг е въпросът дали това го устройва, или не, а дружеството не плаща много пари като извънреден труд и горе-долу влиза в онези 150 часа на година според Кодекса на труда.

Но подобен начин на работа води до умора от шафьорите, която наистина е опасна. Сами можем да предположил, какво е поведението на един шофьор на автобус, който върти цял ден в София на 6-ия, на 7-ия, на 8-ия час и какво ще бъде при 9,40 часа?

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


45
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
41
2
 
6
 
! Отговори
V преди 5 години
Тоя проблем започна с тия електрическите автобуси .При тях шофьора не може да си открадне гориво за откраднатите часове извънреден труд ;) По добре да оправят нещата ,а не да се опитват да крадат труда на хората. А кога ще има седмично заплащане на труда ? Я гледай англичаните как обират работници . Всичко е на седмица и може човек да се пробва . Един месец може да има и 28 дни и 31 дни няма как всичко в бг да е на месец.Би трябвало да е от 37,5 до 60 часа на седмица има и държави до 55 на седми
40
1
 
8
 
! Отговори
минаващ преди 5 години
Има регламент, какъв КТ? Неспазването му води до глоба от 1500 лева. Той не се отнася само за камиони и междуградски автобуси. Ако ДАЙ си вършеше работата, досега ГТ щеше да плати милиони левове глоби.
39
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 29И до обяд си без работа....
38
1
 
10
 
! Отговори
Смешник преди 5 години
Ами заплащане на час . Напрайте стартово 10 лв след 1г 12лв за извънреден 20% + и ще имате кандидати. Така като ми напишете средна заплата 1800 всички знаем че повечето са под 1000лв няколко на 4,5к и ей ти я .
37
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"не изчакват тичащи за рейса деца,"Сори братле, ама си има график. Другия път, детето ще се научи, да не закъснява.
36
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Еее шо да не си караме така. Н мен ми платят добре и не мие проблем!
35
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Сегашните ***.оти съсипаха градският транспорт в София. Навремето бяха с едни от най високите заплати.
34
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Върнете им първата категория и ще има хора в гр.транспорт както преди години. А сега какво, основна заплата 950 лв.извънреден труд не знам колко часа работят, втора категория, изгониха хората от общежитията преди години и ги продадоха, ами няма да има хора.
33
7
 
6
 
! Отговори
. преди 5 години
Освен опасния извънреден труд ги тресе и опасна извънредна простотия шофьорите на автобуси, карат опасно за останалите участници, не отварят вратите отзад или отпред, не изчакват тичащи за рейса деца, дори съм ставал свидетел как затваря на едва движещи се пенсионери вратата под носа, когато му направих забележка, отговори че за него морала няма значение, гонил си графика, така че проблемите са доста по-дълбоки там, в редките случаи, в които се качвам, почти винаги има някаква нередност.
32
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В София може и да дават пари "на ръка" за извънреден труд, но в провинцията масово извънредният труд не се заплаща.
31
14
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
докога ще ни занимават с проблемите на тия ***
30
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 24А, стига с това пари на ръка!Масово извънредният труд не се заплаща. Масово работодателите си измислят глоби, нарушения и какво ли не, за да орежат заплатата. Всички контролиращи органи го знаят, но мълчат. Съучастници в грабежа. Последните 10г. е направо ад.
29
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 28В днешно време е достатъчно и един пост на напишат в фейсбук и д помолят приятелите им да го споделят и така да се види какво представлява работата в дадена фирма.
28
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 27Според мен трябва закон, който да защитава работника от уволнение, ако се оплаче, че са му нарушени правата и държавата да назначава в тази филма отделен човек, който да следи работодателя в продължение на година, при доказани нарушения.Също трябват и високи глоби. Сега глобите не са високи и могат да се плащат лесно.
27
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 26На кого да сигнализират? Всички институции работят за "бизнеса". Инспекцията по труда е неефективна. Синдикатите са в сговор с работодателите. Съдът е на страната на платежоспособния.
26
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В Бг трудовият договор не значи нищо. Работодателите не спазват нито една клауза от ТД- нито раб. време, нито почивни дни, празнични дни, осигуровки, заплати- нииищо! Когато решиш да напуснеш, подаваш предизвестие и 30 дена изедникът те гърчи като червей и се чуди какво да направи, че да не ти плати последната заплата и неползвания отпуск. Законът му позволява да върши такива мизерии.
25
1
 
4
 
! Отговори
Щирлиц преди 5 години
Аз се чудех защо карат като и..ти,а то ето я причината-извънредния труд.
24
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 23В България работниците рядко сигнализират за нарушения поради незнание или паради страх да не си загубят работата.
23
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ЧитателРаботодателите немогат да правят каквото си искат с работното време. Има си законоостановено максимално работно време на седмица. Просто работодателя никъде не вписва, че работника работи извънредно и дава пари на ръка на работника за този труд.
22
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Управляващите заедно със синдикатите позволиха на работодателите да НЕ спазват Кодекса на труда и да погазват всички закони.Управляващите заедно с казионните синдикати узакониха експлоатацията и ограбването на труда, времето и здравето на хората. СИСТЕМНО ОГРАБВАНЕ!