Бързата мода постепенно умира, поколeнието Z вече търси еко дрехи и обувки

Екотакса за текстил и обувки у нас ще детронира бързата мода
47
Бързата мода постепенно умира, поколeнието Z вече търси еко дрехи и обувки
Снимка: Pixabay

Според Програмата на ООН за околната среда (UNEP) текстилната индустрия е вторият по големина потребител на вода и е отговорна за около 10% от глобалните въглеродни емисии – повече от всички международни полети и морско корабоплаване взети заедно, съобщи Асоциацията по тексилно рециклиране.

85% от целия текстил отива на сметищата всяка година. Три пети от всички дрехи завършват на сметища или в пещи за изгаряне в рамките на една година от производството – статистика, която се превръща в камион с използвани дрехи, изхвърлени или изгорени всяка секунда.

Дори прането на дрехи отделя 500 000 тона микрофибри в океана всяка година, което се равнява на 50 милиарда пластмасови бутилки. От 100-те милиарда облекла, произведени всяка година, 92 милиона тона завършват на сметищата. Ако тенденцията се запази 134 милиона тона текстилни отпадъци годишно заплашват околната среда до 2030 г.

Бързата мода и бавната смърт на околната среда

Бързата мода е евтина и харесвана, но е проблем. Бързата мода може да стимулира глобалната икономика, но околната среда плаща ужасна цена. Нейният модел е бърз дизайн, производство, дистрибуция и маркетинг на модерни дрехи, използвайки евтини материали. За търговците това означава - големи количества от по-голямо продуктово разнообразие, а за потребителите – честа смяна на нови дрехи на ниска цена.

Само, че това евтино и бързо производство на нискокачествени дрехи, за да се отговори на най-новите и най-нови тенденции, постепенно умира. Прекомерното производство и безсмисленото потребление постепенно отстъпват пред грижата за околната среда и дрехите втора употреба слагат първите спирачки на бързата мода.

Поколението Z- синоним на устойчивото пазаруване

Поколението Z има по-голямо чувство за социална отговорност в сравнение с миналите поколения, а моралът и ценностите оформят техните навици за пазаруване. Поколението Z, което изпитва екологична тревожност, започна да купува от устойчиви модни марки, да пазарува втора употреба или повторно да използва дрехите. Над 60% от поколението Z вече търсят продукти с намален въглероден отпечатък и иска да пазарува по-устойчиво.
Gen Z и милениалите скоро ще се превърнат в най-обширната потребителска база на глобалната икономика и ще притежават 143 милиарда долара покупателна способност. Следователно марките, които искат да привлекат интереса на нарастващите потребители, ще трябва да отговорят на тези изисквания за устойчивост.

Младите потребители изискват устойчиви материали, практики за рециклиране и инициативи за повторно използване на производството. Екосъзнанието на хората се променя и то е в синхрон с изискванията и предизвикателствата пред текстилната индустрия в света, в Европа и в България.

Мащаба на предизвикателството, пред което сме изправени, е огромен. Но апетитът за евтини, ориентирани към модните тенденции дрехи – повечето от които завършват на сметището – няма да изчезнат светкавично бързо.
Ето защо Европейският съюз подкрепи набор от нови разпоредби за „слагане край на бързата мода“, включително политики, предназначени да направят дрехите по-издръжливи, по-лесни за повторна употреба, ремонтируеми и рециклируеми. Преминаването към кръгова икономика – където всички дрехи могат да се използват повторно, рециклират или са биоразградими и компостируеми – е от решаващо значение за справяне с въздействието на модата върху планетата.

Въпреки че експертите са скептични относно това дали насоките на ЕС за екодизайн ще окажат значително влияние върху бързата мода, има повече надежда за предложенията за разширена отговорност на производителя (EPR), които биха направили търговците на дребно финансово отговорни за събирането, сортирането и рециклирането на облекла.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


47
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
24
1
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Европа до 2030 г трябва да надмине Северна корея. Във всичко. В цензура, в тоталитаризъм, в мизерия, в лишения, без нови дрехи, без коли, без ток, без индустрия, без животновъдство, без земеделие. По всичко,което се случва в последните две години, изтлежда че това е крайната цел.
23
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Няма да ползваме автомобили, ел. енергия, няма да си купуваме дрехи, няма даже да се къпем и перем, защото зелените шамани казаха че така не е еко. Ще се върнем към средновековието, защото сме прогресивни либерали, ще живеем в землянки и ще пасем трева, но малко за да има за зайчетата - добре дошли в прекрасния екоталибански рай.
22
2
 
14
 
! Отговори
въпрос преди 3 месеца
Знаете ли колко пари прибират пропагандаторите на "новата" идея да си носим старите дрехи... Ще ви се завие свят! Каквото и да ни говорят, никой не може да се намеси до там, да ме наставлява какви дрехи да нося! Казано е "Носете си новите дрехи, момчета"!
21
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
до 17 Преди 2 седмици ми подариха андроид Нокиа. А аз имам нокиа с копчета 15 годишен. И питам тази която ми го подари за рождения ми ден..ЗАЩО е това? Да си с модерен телефон! За какво ми е този телефон, като на мен интернет не ми трябва? Снимки и клипове с високо качество не ми трябват. На мен телефон ми е нужен за да ми се обаждам и да ми се обаждат. За нищо друго. Тя горката не можа да ме разбере. Гледа ме с телефон за 40 лева и решила че съм беден. Само компа ми е 1500 лева от който пиша.
20
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Затворете всички производства и транспорт и да се успокоим най -сетне. Хем по вашите теории икономиките трябвало да имат непрекъснат ръст на БъВъПъ-ту иначе пада рейтингЪ после пък било се много замърсявало. Знаете ли какво искате ? Защото в крайна сметка след много дърдорене се налагат едни данъци а всичко си остава по старому. Това ли е целта ? Къде отиват тия пари ?
19
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Анонимен 11. Не си наясно с нещата и пка не ти се получи. Не е за пенционери. Поколението ЗЕТ няма нищо общо с русофилството. Тва е "западна" измислица. Русофилите не се занимават с подобни глупости. Предното поколение беше "индиго" май...
18
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Точно това поколение пазарува пар.цалки като лудо, които даже не рядко въобще не облича или само 1-2 пъти.
17
1
 
7
 
! Отговори
До 11 преди 3 месеца
Z или Y, поколение, това са щуротии и превземки. Няма такова нещо. Има икономически интереси и нищо друго! Дори така широко прокламираната грижа за природата. Модните къщи за богатите завидяха на Зара /например/ за огромните печалби. Така е, от Зара можеш да си купиш евтина, трайна, здрава и модна дреха, без тя да струва 600 лв. за тениска например. Всичко е ала-бала, става въпрос за пренасочване на печалбите.
16
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Млади сте, луди сте, но най-еко е да си носите старите дрехи, уреди, коли колкото може повече. Да, няма да сте с най-новото но ако наистина ви дреме за планетата това е решението. Но това няма как да се случи, защото хората които ви управляват целят да правят нови продажби, не ремонти и вие сте безсилни и обречени.
15
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До качествоМасовия потребител не може да си позволи качествени дрехи, но може да си позволи много дрехи понеже масовите дрехи се правят от изкуствени материали като полиестер и често имат стърчащи конци и не са ушити винаги добре и затов преди да се взема нещо трябва да се гледа внимателно.Богатите няма да си вземат яке от еко кожа а ще си вземат от естествена.
14
0
 
5
 
! Отговори
АТАКИСТ преди 3 месеца
до 11 Кравар, какви момета те гонят? Момчетата също се обуват с такива дънки до глезена и глезена им е гол, кравар! И всеки случай това не е измислена мода от руснаци, кравар! Понял?
13
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Какво е това поколение z бре? Обезличена държава пълна а с неграмотници.
12
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Хората обичат да си пазаруват нови дрехи. Въпросът е че малко хора биха дали 350 - 400 лева за едно сако, но много биха си взели ново сако за 100 лв от h&m.
11
7
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До АТАКИСТ Мометата искат да си покажат даденостите, много добре знаят от какво се интересуват момците, но това ме разсмя тотално, поколението "Z", само русофилчета могат да го измислят това нещо :)))
10
0
 
8
 
! Отговори
качество преди 3 месеца
Качеството е за богатите, ето защо тази такса си е живата дискриминация. Просто богаташите не са съгласни и останалите хора да изглеждат като тях - с дрехи от по- евтини материи, но по кройка и актуалност да са като скъпите... Не вярвам, въпреки таксите бързата мода никога няма да си отиде. Производителите ще намерят пролука. Чета, че Невена призовава да купуваме само качествени дрехи, моля, нека каже колко струва 1 метър от дантелите, с които тя работи. Ще паднете!
9
1
 
15
 
! Отговори
АТАКИСТ преди 3 месеца
Имаше преди години дънки тип шалвари. Все едно си се изходил в тях-толкова увиснали. След това имаше и продължава да има скъсани дънки. Сега има и проооостотията дънки до глезена, а глезена гол в зимно време на - 10 градуса. После защо яйчниците ги боляли пикличкитe. Тоя който е измислил тази мода последната е за разстрeл!
8
5
 
9
 
! Отговори
Сата НАТО преди 3 месеца
Купувам си дрехи втора употреба, така, както и нови, без изобщо да ми пука за никого. Стига да е здраво и да ми е удобно.
7
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Хахахахаха, поколението "З", да не е писал некой русофил тази статия :)))
6
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Купувайте дрехи втора употреба, е кой ги е носил все едно, жив ли е или...,?много еко са., ама нали са били маркови, па и струват много повече от чисто нова дрешка.:))
5
6
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
онова Z по блатните свинеор-ки това ли зна4ело ?