"Дунав мост 2": Един мост, който не сближи България и Румъния

Транспортните потоци са големи, но и проблемите с пътищата – също
Обновена: 21 яну 2017 19:17 | 21 яну 2017 18:55, Елка Василева
23
"Дунав мост 2": Един мост, който не сближи България и Румъния
Снимка: архив, Булфото

На повече от 500 км между България и Румъния дълго време имаше само един мост – в Русе. Вторият мост при Видин трябваше да съживи икономиката в региона и да сближи двете съседни страни. Какво остана от тези надежди?

В Северна България са мечтаели за този мост още през далечната 1909 година. Той обаче става реалност повече от 100 години по-късно: строежът му започва през 2007 - след присъединяването на България и Румъния към ЕС - а е открит едва през 2013.

Имаше огромни надежди, свързвани с него - най-вече за икономически просперитет на региона, който обаче така и не дойде.

"Помогна само натискът от страна на Брюксел"

Бодо Хомбах, някогашният координатор на Пакта за стабилност на Югоизточна Европа, си спомня много добре началото на строежа. А то е било всичко друго, но не и гладко. Навремето той така и не можел да си обясни защо между Румъния и България, които имат обща речна граница от близо 500 км, има само един мост - този между Русе и Гюргево.

Пред Дойче веле той разказва, че и от двете страни тогава не е имало голямо желание за сътрудничество и взаимно опознаване. "Имаше доста игрички", спомня си Хомбах и добавя: "Тогава помогна само натискът от страна на Брюксел".

Въпреки трудното начало на проекта и несбъднатите очаквания на местните хора, няма как да се отрече огромното значение на това съоръжение. Мостът е част от Паневропейския транспортен коридор N°4, който свързва Дрезден с Истанбул и Солун. Той разполага с четири платна за движение, железопътна линия, алея за велосипеди и пешеходци. Още през първата година от пускането му в експлоатация са били надминати всички очаквания, казва Евгения Найденова от АД "Дунав мост Видин – Калафат".

"Експертите очакваха около 100 000 преминавания за първите 12 месеца. Отчетени обаче бяха 450000.  А през миналата година имаше дори 850 000", казва тя.

Транспортните потоци са големи, но не могат да бъдат поети от пътната инфраструктура. Три години след откриването  на моста между него и София все още няма изграден четирилентов път. Шосетата са твърде тесни, а покрай тежките зими в региона те стават и все по-лоши. Шофьорите са недоволни. Нерядко те прекарват часове в задръствания – както се случи и малко преди Коледа, когато пред моста имаше 6-километрова опашка. Затова обаче вина имат не само лошите пътища, но и фактът, че граничните екипи са малобройни и е отворен само един пропускателен коридор.

Съседите, които не се познават

Хасан, на около 40 години, чака търпеливо на опашката. Той е тръгнал от Дрезден и пътува за Истанбул.

"Как беше пътят дотук?", пита го репортер на Дойче веле. "По магистралата, т.е. от Дрезден до Тимишоара, нямаше никакви проблеми. Но сега започва ужасът", казва турският шофьор на ТИР.

От румънската страна на "Дунав мост 2" се намира Калафат. Допреди откриването на моста бизнесът с фериботите е бил един от малкото източници на приходи за местните хора. Турските шофьори на ТИР-ове, чакащи за ферибота, са били най-добрите клиенти на търговците на цигари, кафе и минерална вода.

"И уличната проституция беше част от градския пейзаж", казва един бивш капитан от Калафат. Всичко това обаче вече е минало. Откакто леките автомобили и камионите пътуват по лошите улици към моста, бизнесът на черно е замрял. Няма кой да спре по пътя, за да купи нещо.

Един мост пролет не прави, подхвърлят иронично местните хора. Почти никой не се интересува от живота от другата страна на моста. Всичко, което знаят за Видин, са слухове и разкази, които се предават от уста на уста. Между Видин и Калафат няма автобусна линия. А пътническият влак, който минава по моста, не спира в Калафат, а в едно село, което е на около 10 км от града. Нищо чудно, че един румънски митничар така и не може да проумее защо му е на репортера на Дойче веле да преминава по моста. "Ще отида до Видин пеша", казва му журналистът. А митничарят учудено отговаря: "Тук никой не го прави".


23
Още от
Напиши коментар Коментари
20
0
 
1
 
! Отговори
Красавец преди 4 месеца
Мостът генерира около 1 млн. евро месечно. Това са повече от 12 млн. евро на годишна база. Ако това е лоша инвестиция, здраве му кажи. Сега, оня с дебелия врат трябва само да построи довеждащата инфраструктура до Видин от София. Тогава със сигурност трафикът ще се утрои. Ама кой да прогледне
19
5
 
6
 
! Отговори
Полека преди 1 година
До някоя си
Ти пък ходила ли си изобщо в южна България? От село май не си излизала? На много места в северна България пътищата вече не са в никой случай по-зле от пътищата в южна. Но и това е много дето са направили там, понеже като цяло хората там(80%) са мързеливи, безхаберни, завистливи и прости! ..Магистралите в южна БГ, са построени единствено заради милиардния бизнес на турците с Европа и туристическия бизнес по морето..иначе и там нямаше да има магистрали..НЕ Е САМО ЯДЕНЕ иска се и МОЗЪК
18
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До някоя си
"... интелигента, прочел "Винету" обслужва ..."
---
Ама, чакай! Той НЕ Е ЧЕЛ "Винету", той САМО Е ГЛЕДАЛ филма с Гойко Митич. :):)
17
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 18 моста беше построен по времето на кмета седесар Ценов и гербаджията Видов
16
11
 
25
 
! Отговори
Влади преди 1 година
Видин се оказа добро място за крадене от комунист кмет и юнаците около него. А от моста има полза, да ревем за румънските семкаджии и проститутки ли? Защо ви са пътища към него, нали асфалт не се яде? А въпросния турчин що минава през този маршрут, щом бил кофти,а ? Такива "немски" журналисти са като нашите - с х.й да ги сочиш!
15
1
 
3
 
! Отговори
анонимен преди 1 година
Оригиналната статия на ДВ прочетете тук: dw/bg/%D0%BC%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%8A%D1%82-%D0%BA%D0%BE%D0%B9%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B5-%D1%81%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B6%D0%B8-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D0%B8-%D1%80%D1%83%D0%BC%D1%8A%D0%BD%D0%B8%D1%8F/a-37188846
В този и вид са спестени някои истини за министерството. Използваното име на моста е
безсмислено и неизвестно.
14
3
 
10
 
! Отговори
bb преди 1 година
И после-аз с жените с леко поведение в Румъния съм се сближил още преди 20години.
13
2
 
35
 
! Отговори
bb преди 1 година
*** коридора,майна!От Враца до Монтана пътя е ОПАСЕН за движение бе,*** -магистралостроители..Какъв Европейски коридор,ами ,,Хемус,, на какво мяза,ами околоМръсното край Казичене,срам ме е че съм Българин бе *** крадливи..
12
3
 
17
 
! Отговори
22839 преди 1 година
Един мост, който не сближи България и Румъния - Е що да ги сближава, нали вече не се казва Мостът на дружбата.
11
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До някоя си

асВалтирано....вземи се върни в началните паралелки та си оправи правописа.
10
36
 
26
 
! Отговори
партийно събрание преди 1 година
Ами сега др. Радев да го затвори. Що да има мост? Няма мост, няма проблем. Кво толкова станало?-----,, Затваряме го , другари! Някой против? Няма . Приема се единодушно"!!!!!........Бурни ръкопляскания и казачок.
9
38
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ъъъъъъ, извинявайте, но 850 хил. преминавания през мостна, се равняват на няма 3000 хил. автомобила среднодневно, което е натоварване на селски път!
8
17
 
74
 
! Отговори
някоя си преди 1 година
Че то и в Русе е така. Минеш прословутия мост и...попадаш на шосе, просто кърпено през последните тридесетина години. От Тошово време шосето не е асвалтирано. Магистрала няма, няма и да има...Цяла Северна България не съществува за "мъдрия" магистрален строител, интелигента, прочел "Винету" обслужва само южна България. Другото за него е пустиня!
7
6
 
20
 
! Отговори
Х преди 1 година
Мост 'Нова Европа'-има нещо сбъркано и манга-сарско,и в самото име.
6
2
 
46
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тоя мост излезе една хубава инвестиция ,защото след няколко години ще се изплати от таксите , а тирове и коли минават много и ще излезе на печалба.
5
26
 
37
 
! Отговори
socialen преди 1 година
Борисов знае само да открива на готово започнатото от другите. Сам да направи, да планува, проектира и построи нещо, не може.
4
10
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Колкото моста ни сближи с Румъния, толкова и интерконекторните връзки ще ни сближат към нищото!
3
17
 
37
 
! Отговори
БАЙ ХОЙ преди 1 година
Как бе защо ме плювате бе? Напраих ви мос за чудо и приказ. Може по секо време да одите у Румания да ги гледате как си живеят. Да зимате премер бе. Е верно че техните заплате са по големи от ваште цените им по ниски ама кво да праим като требе да раним ного приятеле. Да не мисите че ми е лесно да си делкам вашите пари с аверите? Не нее лесно ама нема как. Като посъберем пари и път ше ви напраим от Монтана до Видин. Е нема да е магистрала ама па ше е подобра от таа пътечка дето е сега.
2
18
 
59
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тиквун нали като го откри каза че Видин ще цъфне.Нито една инвестиция няма.Нито едно работно място
1
31
 
31
 
! Отговори
силистра преди 1 година
Защо нищо не споменавате за тировете през Силистра.Тия тъпи шофьори свирят пикаят и какво ли не.И всичко това от ГЕРБ.Откакто те управляват тир след тир през града.