Безплатен транспорт срещу мръсния въздух. Действа ли?

От естонската столица Талин, където е въведена мярката, споделят опита си
19 фев 2018 19:15,
63
Безплатен транспорт срещу мръсния въздух. Действа ли?
Снимка: Архив, Reuters

ЕС заплаши със санкции, ако Германия не ограничи силното замърсяване на въздуха в някои градове. Затова правителството в Берлин смята пробно да въведе безплатен обществен транспорт в пет германски града, един от които е Бон.

Естонската столица Талин е сред малкото градове в света, които отдавна са въвели такъв проект. По този повод "Дойче веле" разговаря с естонския експерт по транспортните въпроси Одед Катс.

Защо Талин въведе безплатен градски транспорт и успешен ли беше експериментът?

Одед Катс: Целта беше пътуването с автобуси и трамваи да стане по-привлекателно за пътуващите, да се намали автомобилният трафик и да се подобри мобилността на безработните и хората с ниски доходи. Последното е постигнато, мисля. Много хора с ниски доходи вече са много по-мобилни. Незабавният ефект, свързан с чистота на въздуха обаче, беше по-скоро ограничен. Но година-две след въвеждането на проекта броят на хората, ползващи обществен транспорт, нарасна с 14%. Само че по-голямата част от тях бяха сред онези, които преди са се придвижвали главно пешком. Незначителен беше обаче делът на онези, които преди това са предпочитали да се возят с личните си автомобили.

Защо безплатният транспорт не привлече повече автомобилни шофьори?

Одед Катс: Опитът в други градове, въвели за кратко време безплатен градски транспорт, показва, че парите рядко са решаващият фактор в избора на това дали човек ще предпочете автобуса или автомобила. Определящо в случая е качеството на услугата. Практиката показа, че нови клиенти се печелят, ако се промени графикът на обществените превозни средства, така че те да се движат на по-чести интервали и ако мрежата на обществения транспорт обхване по-широки градски части.

Какво може да накара повече хора в Германия да използват обществения транспорт вместо лични автомобили?

Одед Катс: Експериментът в Талин и в други градове доказа, че най-ефективно е да се повишат разходите, свързани с ползването на автомобила, а именно: цените на бензина, на таксите за паркиране и на винетките. С други думи - трябва да се повишат разходите, които се правят, когато един автомобил не седи само в гаража, а действително се ползва.

Нека накараме шофьорите на автомобили да плащат за нежеланите странични ефекти на автомобилния транспорт, а именно: замърсяването на въздуха и задръстванията по улиците. Само ако им бръкнете по-дълбоко в джоба, шофьорите на автомобили вероятно ще предпочетат все пак обществения транспорт.

Какво можем да научим от други градове, които също вече са експериментирали с безплатен обществен транспорт?

Одед Катс: Можем да разберем защо не са успели. Има доста градове - най-известен сред тях е Хаселт в Белгия, - които дълго време са ползвали безплатен обществен транспорт и впоследствие са били принудени отново да въведат заплащането на билети, защото моделът се е оказал неприложим във финансово отношение.

Как така Талин, който има половин милион жители, може да си позволи безплатен обществен транспорт?

Одед Катс: Размерът на местните данъци в Естония зависи от местожителството. Имаше много голям брой хора, които живееха в Талин, но бяха регистрирани на адрес в друго селище. Така градът губеше значителна част от данъчните си приходи. Предлагайки на тези хора безплатен обществен транспорт, столичната управа ги подтикна да се регистрират в Талин, тъй като безплатната оферта важи само за хора с адресна регистрация в този град. С новите данъчни постъпления естонската столица успява да покрие разходите за безплатния транспорт.  

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


63
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
23
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
В Кьолн има около 800 хиляди частни коли, при малко над 1 милион население, а в Прага колите са малко над 1 милион при около милион и двеста и петдесет хиляди население
22
7
 
2
 
! Отговори
край преди 6 години
Западноевропейските градове един по един забраняват движението на дизелови коли. *** потрива ръчички че ще кара евтино трилитрово ауди /малко харчи -много бега/ ОБАЧЕ това става за на село а в София това ще се плати с асмата на децата му.
21
0
 
7
 
! Отговори
Замърсяването преди 6 години
Това 560 коли на 1000 жители в София, всъщност е една голяма лъжа. КАТ не публикува такива данни. Това, което публикува КАТ е брой регистрирани превозни средства, в което влизат: всякакви видове ремаркета и полуремаркета, всякакви видове мотоциклети, товарни автомобили, специални автомобили, влекачи, автобуси, трактори, мотокари, електрокари и т.н., както и леки автомобили. В другите държави дават само броя на частните автомобили и така всички градове в България са на първите места по брой
20
6
 
1
 
! Отговори
Край преди 6 години
Берлин (около 340 коли на 1000 души) Лондон (307 коли на 1000 души, както и по-близки по население градове като германския Кьолн (420 коли на 1000 души) или чешката столица Прага (490 коли на 1000 души.Това са актуалните данни за броя автомобили За София - 560 на хил. човека.Града просто е задръстен и то със СТАРИ, ГОЛЕМИ ДИЗЕЛОВИ коли.
19
4
 
1
 
! Отговори
Zamir преди 6 години
До ЗамърсяванетоNyama da vi spase nishto. Moje da zaginete kato geroyski no nikoy nyama da znae za tova. Zashto se zayajdate ? Mojem zaedno kato sisedi da jiveem mirno. Mir e mnogo hubavo neshto. Ne izkam da vi kaja che ako taka prodiljavate nyama da imate duma za sveta.
18
0
 
9
 
! Отговори
Замърсяването преди 6 години
В София замърсяването е с фини прахови частици, а делът на автомобилте в него е минимален. В София колите изглеждат много, защото не се паркират в закрити паркинги, както е навсякъде по света и паркираните коли пречат на движението. Поради огромната некадърност на кмета и екпиът му, в София има изключително лоша организация на движението и паркирането и едно от следствията са огромните задръствания, което е парадокс - по-малко коли, правят по-големи задръствания в сравнение с други градове в ЕС.
17
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До КрайСтава въпрос за лобизма на автомобилните вносители. На N1 данъкът е няколко лева и има ДДС, т.е. стимул. В Германия на всяка следваща кола на едно и също лице данъкът расте прогресивно и т.н. Това с прегледите и газовете е порнография. И новите коли не минават безпроблемно преглед. Сертификактът е ала-бала.
16
1
 
6
 
! Отговори
Замърсяването преди 6 години
Много лесно ви изпързаляха и всиччки досега се хванахте на въдичката. В София няма замърсяване с азотен двуокис, което е характерно за немските градове, вкл. и в Берлин, градът в Германия с най-малко автомобили на 1000 жители. На другият полюс в Германия са градове като Щутгард, в които колите са почти три пъти повече от тези в Берлин. ЕК затова ще наказва германия и още няколко държаи от ЕС - замърсяване с азотен двуокис. В София няма такова замърсяване, защото колите са много малко.
15
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
В Кьолн частните коли са 790 на 1000 жители.
14
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Има и друга формула. Ако изключим глобалноя фактор ЛОБИЗЪМ - КОРУПЦИЯ да се наложи в пъти по-висок данък на мръсното производство, независимо кой е инвеститора и колко е стратегически, включително концесионери и търговци от дърводобива и да се дотира в залесяване и овщарство.
13
5
 
2
 
! Отговори
Край преди 6 години
Някой може ли да обясни защо София има близо два пъти повече коли на 1000 човека от Кьолн /близки са по размери и по градоустройство./.Единственото обяснение е ПОПУЛИЗЪМ. Допуска се да се кара кола дето в нормална страна преглед няма да издържи, допуска се паркиране по тротоари и градинки /щото нема къде/.
12
4
 
1
 
! Отговори
Край преди 6 години
Няма мечка дето да се е научила да кара колело само с моркови, трябва и тояга.При "демокрацията" властта не иска да управлява държавата/града държи много да се харесва на най-ниските прослойки от населението за да я избират и да прави ОБЩЕСТВЕНИ ПОРЪЧКИ.Та за това милата ни Фандъкова не иска да ЗАБРАНИ отоплението на *** и колите без катализатори, а в мръсни дни и дизелите под евро 4.Тя иска да дава бонуси със събраните пак от НАС данъци. София - 560 коли на 1000 човека Берлин - 340. ААА?!
11
2
 
1
 
! Отговори
Добър ден! преди 6 години
Това е единствената формула. С парите за екология.
10
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
У нас ставало със зелено билетче, ама зеленото билетче, ама зелено билетче можело само в почивни дни и ако има замърсяване на въздуха, а предварително за това трябвало да гласува общинския съвет - те хвърляли един боб и ако боба покажел, че ще е замърсено следващия уйкенд гласували "за". Тук така се прави - немците да идват и да вземат пример.
9
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Кики"Германия да се поучи от Северна Корея:Градски транспорт 0.01щатски цент, Метро 0,03щатски цента"Заплатата там колко щатски цента е? Пропуснал си да го напишеш.
8
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Кики 5Като пишеш едно друго за Северна Корея излиза, че въздуха е чист едва ли не само защото няма автомобили. Забравил си да споделиш дали пък има такива дето горят гуми и всичко що може да бъде горено.
7
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен 6.1 път на 2-3 седмици. Нищо подобно - пуснаха зеленото билетче един-единствен път, можело само в неделя. За 2-3 часа билетчетата свършиха, а се и оказа, че зеленото билетче не важало за багаж, за най-малкия багаж трябваше да се дупчи нормално билетче допълнително - златна мина за контрольорите.Тук с безплатния градски транспорт мисията е невъзможна - българските политици са алчни и веднага ще направят сметката, че това ще им бръкне в джоба, тия пари могат да ги приберат.
6
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Те германските градове даже и не са разположени като нашата столица в "дупка"! Накъде да отиде мръсния въздух от тази "дупка"? Фандъкова измисли няма такава простотия- зелен билет- левче за всички линии за деня и го пуска 1 път на 2-3 седмици! Да вземе да намали билетите на левче ще е в пъти по-добре почти няма да има празни автобуси и тролейбуси и трафика ще понамалее!
5
2
 
11
 
! Отговори
Кики преди 6 години
Германия да се поучи от Северна Корея:Градски транспорт 0.01щатски цент, Метро 0,03щатски цента. Като имаме предвид, че частните автомобили са забранени - севернокорейците дишат най - чистия въздух! Колко е важно управляващите да мислят за народа си!
4
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
АНГЛИЙСКАТА ПРОПАГАНДА Е ПРИМИТИВНА