Учени откриха странен квазар извън голяма галактика

Възможно е квазарът да се намира в центъра на галактика, съставена почти изцяло от тъмна материя
16 сеп 2005 13:16,
Учени откриха странен квазар извън голяма галактика
Странен квазар, който не се намира като другите наблюдавани такива обекти в центъра на голяма галактика, а в края на малък облак газ, е бил открит от европейски учени, съобщи АФП.

Откритието, публикувано в четвъртък в списание Nature, може би има изненадващо обяснение: възможно е квазарът да се намира в центъра на галактика, съставена почти изцяло от тъмна материя.

Наблюдавани за първи път с радиотелескоп през 1962 г., квазарите, които изглеждат като обикновените звезди, са много далечни обекти. Като се има предвид разстоянието до тях и голямата им светимост, те излъчват изключително много енергия. Според астрофизиците става дума за ядро на много активна галактика и тази активност се дължи вероятно на наличието в центъра на въпросната галактика на огромна черна дупка.

С помощта на космическия телескоп Hubble и на телескопа на южната европейска обсерватория (ES0) в Чили екип от европейски учени са изследвали едновременно 20 относително близки квазара. Деветнайсет от тях се намират в центъра на голяма галактика. Последният обаче, HE 0450-2958, който се намира на 5 млрд. светлинни години, е почти "сираче".

Липсата на звездно струпване около този квазар позволява на учените да смятат, че ако все пак съществува галактика там, нейната светимост е най-малко шест пъти по-слаба от очакваното, като се има предвид светимостта на квазара (и размера на черната дупка, свързана с него). От друга страна радиусът й не може да надминава 300 светлинни години, тъй като квазарите се намират в галактики с радиус от 6 000 до 50 000 светлинни години.

В близост до квзара се намира много светъл облак от газ, йонизиран от интензивното излъчване на квазара.