Мръсен въздух в София? Общината хем я сърби, хем я боли

На "Московска" добре набелязаха мерките, остава обаче да действат
174
Мръсен въздух в София? Общината хем я сърби, хем я боли
Снимка: Булфото

Темата с мръсния въздух над София отново стана страшно актуална в последните дни. Запрашаване, замърсяване, мръсен въздух и паметници в центъра на София, които осъмнаха с противогази. В цялата тази ситуация излезе и тревожната статистика - над 18 100 души умират в България годишно заради дишане на мръсен въздух. Като цяло 1% от населението на Европа е у нас, а сме отговорни за 2,5% от замърсяването с фини прахови частици.

Още по темата

А София е една от столиците в Европа, която има прекрасна перспектива да има чист въздух. Заобиколена от планини, гори и кислород, а превърнала се в отровна пролука между Витоша, Люлин, Стара планина... И после се питаме защо на Витоша пече слънце, а като погледнеш надолу нищо се не вижда.

Преди ден стана ясно, че столичният кмет Йорданка Фандъкова ще настоява при завишени нива на замърсяване – да се ограничи движението на коли в София. За сметка на това пък Столичната община ще пусне безплатен градски транспорт. На пръв поглед чудесна идея, разбира се. Само че е малко странно как Общината хем първо тикна хората обратно в колите със здравия скок на билетчето, хем после се чуди как да свали хората от колите.

Сега някой ще каже – билетчето, пък билетчето... стига с това билетче, беше преди почти година. Да, така е. И е факт – много от хората масово започнаха да си купуват карти за пътуване, което явно беше главната цел. Но е факт и друго – че много хора толкова се ядосаха, че отново се върнаха по колите си. Други пък се заканиха още по-жестоко, че никога няма да слязат от тях. А в днешно време, когато почти всеки има кола, градският транспорт трябва да мотивира и примамва хората да го използват, да се качат на метро, трамвай, автобус. Особено в силно замърсени градове, какъвто очевидно е София. А вместо това тук се получава обратното – почти всеки, който има възможност, бяга от него.

И е напълно логично, защото в градския транспорт в София трябва да се вложи още доста отношение, за да се превърне той в приоритет. Да, факт е, масово автобусите се смениха с нови, възрастта на парка падна значително, има вече удобно метро. Има и бус ленти, които да дадат предимство на масовия транспорт в тапите. Това е повече от похвално. Но трябва да се направи още доста, за да оставят хората удобните си и коли и да се качат на автобус. И това, че 3-4-5 дни в годината, при страшно мръсен въздух, ще се спрат колите и ще се накарат хората да се тъпчат в автобусите като сардели, няма да реши абсолютно нищо. Трябва политика в тази насока и то последователна, не само от дъжд на вятър. Вие как си представяте да станете рано сутринта, да си пуснете телевизора, за да чуете, че въздухът през изминалата нощ е бил ужасен и заради това днес няма да излизате с колата си? И в последния момент да потичквате до спирката?

Ако наистина Общината реално иска да тръгне към решаване на проблема с мръсния въздух, тя трябва да превърне този проблем в истински приоритет в своята политика. Не само в единични акцийки, когато въздухът е мръсен, или се очаква да бъде мръсен. И да, колите са само част от проблема с въздуха.

През миналата година Талин стана първата европейска столица, която реши градския транспорт да е безплатен. Идеята е да се намалят задръстванията и замърсяването на въздуха. Дали това ще даде необходимия резултат и дали той си заслужава високата цена – предстои да стане ясно. Но пък има и доста градове в света, където има постоянен безплатен градски транспорт в централната градска част, в замяна на забрана на колите да влизат в центъра на градовете в определени часови пояси. С две думи – спираш колите в центъра на града, а който има работа и там се вози без пари в определена зона в тази част. Един трик хем реален, хем рекламен. В такива градове и кметовете се движат я с колело, я с градски транспорт... И защото явно им е удобно, но и защото е добър стимул, добър пример за останалите. След като кмет и министри може да се возят в метро или автобус, защо останалите хора да не могат? У нас обаче представата е друга – градският транспорт е за простолюдието, а за големците има хубави коли. Кой от вас е виждал високопоставен политик в градски транспорт?

Но автомобилите са едната част от проблема. А почти никой не обръща внимание, че в една столица на страна от ЕС в XXI век има квартали, чиито жители зимата масово се топлят на твърдо гориво. И то на некачествено, евтино твърдо гориво, което отделя и много вредни газове. Немотия ще кажат някои, но нима точно такива дребни подробности, съчетани с безветрието, мъглата и неблагоприятните зимни условия не спомагат жителите на София да дишат отровен въздух? И не е ли редно щом нещата са толкова сериозни, да се помисли и за ограничаването на използването на това твърдо гориво? Похвално е, че по думите на Йорданка Фандъкова, в Столичната община вече мислят по този въпрос. Остава да се надяваме на наистина реални мерки още за следващата зима. Защото това е проблем и е не по-малко важен от колите. Дори напротив.

И разбира се, в София трябват още повече зеленина и дървета, особено около големите булеварди, по-често миене на улици, ограничение на старите автомобили, които бълват най-много вредни емисии... Има и още доста варианти, които може да се обсъдят от една работна група от експерти, стига да има интерес за това. И стига тази тема наистина да е приоритет. А след като това стане приоритет трябват и действия. Иначе само си констатираме едно и също всяка година. Пък и какво да го констатираме – ние си го знаем!

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


174
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
112
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Под маската за грижа за чистотата на въздуха, ГЕРБ и Фандъкова пак ще ни съдерат още някоя и друга кожа, а замърсяването ще се увеличава.
111
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Единственият вариант за София е забрана на отоплението с твърдо гориво. Всички останали замърсители да спрем, замърсяването ще си е в пъти над нормата, ако не спрем използването на твърдо гориво.
110
0
 
11
 
! Отговори
venix преди 7 години
ще гласувам с калашников пред домовете на тия престъпници! аман от предатели вече! Бойковци, Цветановци, Цацаровци... долни ***! дедите ни се обръщат в гробовете си от вас, изедници гнусни! повръща ми се от вас!
109
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
В Лондон след Големият смог от 1952 година, 18000 човека умират заради голямото замърсяване на въздуха. Там проучили откъде идва замърсяването и забранили отоплението с твърдо гориво. В София ще забраняват колите, а замърсяването ще си се увеличава. А познайте защо!
108
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Колкото и да замърсяват колите през зимата, в сравнение със замърсяването от използването на твърдо гориво, замърсяването от колите е доста малко. Даже неизмитите улици в София са причина за по-голямо замърсяване с ФПЧ от колите.
107
4
 
8
 
! Отговори
Ефикасно преди 7 години
Забрана на въглища и дърва в ж.сгради с ТЕЦ и ток. Веднага ще кажа кой съсед в нашата сграда гори дърва и чупи асансьора докато ги пренесе с дърварска количка до 8 етаж. Не му пука, че един асансьор е 10 000 евро. И ги цепи на балкона.- Синя зона-5 лв. за 10 мин. в карето Гешов, България, Славейков, Борис-Миене на улици два пъти седмично- Забрана на клошари, разхвърлят *** по тротоари-Зареждане на магазини м/у 22 и 6 сутрин-Пълна забрана за паркиране на тротоара, жестоки глоби над 100
106
0
 
3
 
! Отговори
N преди 7 години
Прочетете го това заглавие пак всички българи, защото е много вярно!!"Мръсен въздух в София? Общината хем я сърби, хем я боли"А откога София засърбя.. Сещате се от коя вой*а! И от нея цяла България Я ЗАБОЛЯ!!
105
0
 
10
 
! Отговори
Бай Иван преди 7 години
Още когато вдигнаха цената на билета ми стана ясно че нещата отиват към по-висока синя и зелена зона. Ама май освен това и допълнителни такси/данъци ще ни натресат. Няма да се учудя ако в действителност нормите са като миналата и по-миналата година, а сега само вдигат врява за да се оправдаят.
104
2
 
11
 
! Отговори
Х преди 7 години
До Нека да започнемНищо няма да се спести, а ще дойдат още разходи.Дали ще караш колата си или не, парите си вървят - застраховки, наем на гараж/паркинг, консумативи, обслужване, смяна на всички филтри + масло (сменя се на 1 година, дори и без да е карана колата въобще).Накрая въздухът ще е пак толкова мръсен, защото улиците са мръсни и заради отоплението с твърдо гориво + гуми.Целият този шум е, защото най-вероятно гласят някаква такса/винетка за София и ще скубят пари.
103
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Бензин да замърсява по-малко от дизел? Че то като спра след дизел на светофара, затварям прозорците и спирам парното, ако е зима, за да не вкарва въздуха на този пред мен. Дизелът как мирише и пуши, без аналог е. Говоря за масовата кола в Бг, а не за някакви на под 5 години. Дори в Сф, средно автомобилите са около 10 годишни и повече. И съм убеден, че бензинът е нищо на фона на дизеловият.
102
9
 
2
 
! Отговори
Нека да започнем преди 7 години
Въздухът е мръсен, всекидневно се тровим с него, но не правим нищо, за да подобрим обстановката. Винаги другите са ни виновни. Защо? Не искаме ли промяна? Нека да започнем от някъде и да видим докъде ще стигнем.Очевидно ограничаването на автомобилите е най-лесното решение. То не изисква никакви допълнителни средства, дори напротив - шофьорите ще спестят доста пари от бензин и консумативи като не използват колите си известно време.Нека да направим града едно по-прияно място за живеене. Заедно
101
1
 
5
 
! Отговори
Т преди 7 години
До Трътляка :DУжас, затова тъпчем 30 години на едно място. Заради хора като теб, с които е пълно все още обществото ни. Ти въобще осъзнаваш ли какво си написал?! Не само, че доказа написаното от мен, което си цитирал, но и стигна още по-далеч. Хората не можели да се сетят и дай ние отбраните да ги подсетим и да им набием "правилното мислене" в главите. Ако някой се съпротивлява, може и с бой по арестите да му го втълпим. Няма надежда за вас. Дори не можеш да осъзнаеш, че имаш проблем.
100
2
 
8
 
! Отговори
77777 преди 7 години
Принципно съвременните бензинови двигатели замърсяват повече от дизеловите. С ФПЧ дизеловите замърсяват повече от бензиновите, но по-малко от пушенето на цигара за едно и също време. С други вещества, бензиновите замърсяват много повече от дизелите.В крайна сметка нито бензиновите, нито дизеловите коли, са причината за замърсяването в София през зимата, а това е отоплението на дърва, въглища, гуми, пластмаси и т.н.
99
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Колите са най-малкият проблем за замърсяването на въздуха, но ни надуха главата с него. Явно ни подготвят за нови данъци и ограничения. Отоплението със твърдо гориво - това замърсява в София, както навсякъде по света.
98
7
 
2
 
! Отговори
Трътляка :D преди 7 години
"Не виждате проблемите и съответно решенията, а само ограничения и забрани са ви в главите, "дайте да задължим, дайте да принудим". Това сте."Дайте тогава само да плюскаме, да лежим и да не помръдваме от колите си. Но всеки сам си избира. Аз се чувствам добре, изглеждам добре. Е верно, доста ми е неприятно като отида на море да гледам заплути тумбаци, ама к'во да се прави. Някой хора не могат да се сетят, че сами могат да направят направят нещо за себе си.
97
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
То в Сф не можаха да накарат собствениците на кучета да им събират изпражненията... Относно замърсяването, трябва по-строг контрол върху автомобилите, да имат катализатори дизелите. Подкрепям и това за твърдото гориво, но не съм убеден, че има кой да го проверява.
96
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Докато не се спре използването на твърдо гориво в София за отопление и за други работи, въздуха в София ще става все по-мръсен. Интересното в случая е какво прецакване пак ни е подготвила фандъкова с тази масирана акция срещу колите. Може би иска да затвори центъра на София за коли, с изключение на колите на депутати, кмет, общинари, министри и мутри, за да не висят в задръстванията създадени от Фандъкова. Другият вариант е някаква данъчна тесла, както винаги за по-бедните.
95
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Да, мързеливи саТи сериозно ли ще пуснеш 10 годишно дете да върви само няколко километра из града?! Въпросът не е до разстоянието, а до това, че не се знае дали изобщо ще стигне до училището живо и здраво! Преди 20 години и аз вървях пеша, ама нямаше "сирийци", а шведите все още бяха наплашени и не смееха да вилнеят. А сега?
94
5
 
5
 
! Отговори
Т преди 7 години
До Да, мързеливи саНе се сърди, но огромен процент на тая възраст и нагоре не можете да мислите самостоятелно. От всяка ваша думи лъха на комунистическа промивка на мозъка. В идеална възраст си бил за умствено осакатяване. Вижте си разсъжденията. Искате всички да са еднакви, не искате да има някой по-добре или по-комфортно, а искате на всички да им е зле. Не виждате проблемите и съответно решенията, а само ограничения и забрани са ви в главите, "дайте да задължим, дайте да принудим". Това сте.
93
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Голяма роля за замърсяването в София е дейността на т.нар ЦГМ. Безхаберни чиновници, които се интересуват единствено от рушвети. Тяхната дейност има огромна заслуга за постоянните задръствания в града. Що се отнася до превишените нива на замърсяване - доказано е, че това се случва през зимните месеци и особено в по-студените дни. Т.е. трафикът не е основната причина, но пък с него най-лесно могат да изкарат пари от глоби и такси, при това без да си размърдат мозъците. Така работят рекетьорите.