София – завзета от коли! Пешеходците – в стрес!

Друг проблем: Разхвърлени навсякъде магазинчета и павилиони
30 мар 2017 11:07, Петя Славова
152
София – завзета от коли! Пешеходците – в стрес!
Снимка: архив, Булфото

Екипът на едно от най-значимите имена в градското планиране и автор на проекти за подобряване на градската среда - Ян Геел се разходиха из улиците на София и очертаха проблемите на града, които трябва да се решат в новата "Визия на София".

Те са на работно песещение у нас, след като миналата година получиха лична покана от кмета Йорданка Фандъкова да се включат в дългосрочната стратегия на града.

В рамките на работната седмица в София Хенриет Вамберг и Лиза Мюлер направиха проучвания на състоянието на градската среда в столичния център и ще проведат серия от обучения за използваните от Gehl Architects методи и подходи с представители на местната администрация, експерти и неправителствени организации.

"София е много красив град, имате много хубави паметници от миналото и прекрасна планина. Бих казала, че ДНК-то на града е много добро. Структурата на града е много последователна, обединена-имате много зеленина, паркове, дървета по улиците.

Целта ни е да съберем информация как се използва града от хората, които живеят тук, както и какво е качеството на публичните пространства. Това, което ни направи голямо впечатление е, че града има всички добри елементи, но с течение на времето са станали някои натрупвания, които са довели до нарушаване на публичното пространство", обясни арх. Хенриет Вамберг пред "Монитор".

Тя акцентира, че прекалено много автомобили влизат в града, като според нея е обезпокояващо че тенденцията е те да нарастват.

"Имате паркинги, разположени около черкви и паметници. Това е проблем, който трябва да бъде решен", даде за пример Ваберг.

Според нея качеството на живот на пешеходците в София е нарушено. Хората са стресирани от факта, че трябва да пресичат тичайки там където няма светофари, настилката на улиците е остаряла и не е толкова качествена.

"Има проблеми свързани с построени във времето високи сгради в София, които са засенчили красотата на планината".

Друг факт, който нарушава общественото пространство според архитектите са разхвърлени навсякъде магазинчета и павилиони. Не добро впечатление са направили и зоните за сервиране пред заведенията за хранене, които според Вамберг и Мюлер заемат твърде голяма площ върху тротоарите, което нарушава движението и комфорта на преминаващите пешеходци.

Главният архитект на София арх. Здравко Здравков информира, че през следващите месеци екип от български урбанисти и архитекти, специално обучени от Gehl Architects, ще се занимава с анализирането и събирането на информация, след което ще бъде изготвен окончателен доклад, който да даде ясна картина какви стъпки трябва да бъдат предприети от тук нататък.

"Постепенно трябва да махнем тези натоварващи наслоявания в градската среда, да създадем правила. Вече започнахме да работим по промени в нормативната уредба в ЗУЗСО и въвеждането на нова наредба, която ще регламентира всички намеси в града, както и ще спомогне за подобряване на градската среда, чрез извеждане на автомобилния трафик от града.

В момента София е завзета от автомобилите. Трябва да намерим постепенни и радикални решения, за да освободим града от това натрупване. Важно е да решим и проблема с транзитния трафик от изток на запад. Най- голямото предизвикателство пред нас обаче е да мотивираме хората да слязат от автомобилите, тъй като ние сме на първо място в Европа по брой на автомобили на глава от населението.

Това може да стане с довършване на велоалеите, с финализиране на работата по трети метродиаметър“. Според арх. Здравков промяната ще дойде тогава, когато започнем да използваме все по-малко и рядко личните си автомобили в градската среда.

Главният архитект даде за пример Виена, където след 2020 г. няма да се ползват дизелови автомобили в града, както и наложено ограничение за влизане на автомобили в центъра на Лондон. Арх. Здравков подчерта, че преди да бъдат въведени такива мерки в София, градът трябва да е готов с алтернативни методи за придвижване, които да бъдат предложени на гражданите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


152
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
98
5
 
11
 
! Отговори
Примерът на умните преди 7 години
В Лондон са намерили решението отдавна.Искаш да караш автомобил в централната част на града? За това се плаща допълнително.Таксита? Само определен брой таксиметрови коли могат да се движат в централната част.
97
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Колко нови използваеми паркоместа е осигурила общината? Колко от тях са платени?
96
4
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Някои искат да се върнем в каменната ера. Колите не са проблем и това е повече от ясно. Проблем са хората, расли на село, които сега решават в София как да бъдат нещата с градския транспорт, с организацията на движението и паркирането и къде да се строят нови мастодонти, които да дозапушат движението.
95
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Копирането на чужд опит, както май се опитва да прави Здравков, в България по правило винаги е водело до влошаване на положението и то няма как да не е така, защото копирането на едно нещо изисква копирането и на още "1000" неща, а това не се прави. При това Здравков и други като него лъжат. Това, което се прави в Западна Европа не е спиране на дизеловите коли, както ни лъжат, а спиране продажбата на нови дизелови коли от примерно 2030 година, както предвиждат в Германия.
94
8
 
13
 
! Отговори
Пора преди 7 години
Да сложат годишен данък от 1000 лв на кола която ще се кара в софия (или винетка за града), да пуснат дневни и месечни винетки за каране в софия по 20/100 лв да видите как ще намалеят колите....ама не искат защото ще им намалеят печалбите на бензиностанции/сервизи/пътища и тн.. всичко е вързано
93
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Проблемите на София не са колите, а други наистина важни неща: на първо място презастрояването разрешено от подкупни общинари. Това презастрояване води до уж много коли, които реално не са много, но "през 20 метра" спират на поредния светофар. Второто, което бих добавил тук е намаляващия брой места за паркиране, най-вече заради нови сгради, вкл. и тези, които са строени върху паркинги. В другите държави тези проблеми са на първо място и така при тях не се случват задръствания, породени от некадъ
92
1
 
11
 
! Отговори
ФПЧ преди 7 години
Замърсяване с ФПЧпрез декември и януари замърсяването е 5-6 пъти над нормата81% от отоплението на твърдо гориво19% от неизмитите улици (прах вдиган от вятъра и всичко, което се движи)9% от това, което изгарят двигателите1% други причиниПрез юли и августзамърсяването е в нормите65% заради неизмитите улици33% от това, което изгарят автомобилите2% други-Манипулацията: Средно за една година 57% от замърсяването е заради колите, вкл.и защото се движат и вдигат прахът от неизмитите улици.
91
15
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
По гнусен град от София няма и по-големи селя.ци от "кореняк" софиянците няма!!!
90
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Чудесно, пример могат да ни дадат министрите, кметовете и всички политици, като започнат да се придвижват с колела и градски транспорт. Както е прието във Виена и като цяло в развитите общества. Така и техните разходи ще намалеят, което ще се отрази благоприятно не само на града, но и на бюджета. А и би било добра стъпка към печелена на народната любов;)
89
8
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Проблемът не са автомобилите, а тези, които са некадърни да организират движението и паркирането им. Само ще ви кажа, че колите изглеждат много, защото пропускателната способност на улиците и булевардите падна от два до пъти, а някъде и над 5-10 пъти. Въпрос на лоша организация на движението, за което пряко е отговорна столичната община. Лошото е, че те и не мислят да си вършат работата, а вървят по друг път - по пътя на забраните: ще забраним това, ще забраним и онова.
88
8
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
И аман от конспирации - колите не били виновни за количеството на ФПЧ - аре стига глупости, престанете да се правите на "дръж ми шапката". Истината е очевадна, даже малко дете може да я проумее.
87
6
 
10
 
! Отговори
до 100 преди 7 години
Не, приятел, колите СА замърсяването. Не говорим за пушека, а за това, че заемат по-голямата част от площта на градовете, предназначена за употреба от човека. Колите са един неодушевен ***, който отдавна е иззел мястото на улиците, по тротоарите, по алеите и даже в парковете. Виждаш го навсякъде тоя ***, и нищо друго освен него. Въздухът да ни беше проблемът. Долу колите! И линч за гадните замърсители, които ги карат!
86
7
 
10
 
! Отговори
Факт преди 7 години
Кой иска да стане скъпо да имаш кола в София или да се забрани движението на някои коли? Искат го некадърниците, които не могат да се справят с организацията на движението в София, както и хората с промити от тях мозъци. Факт!
85
11
 
12
 
! Отговори
селянин преди 7 години
До господата "кореняци" софиянци само да споделя че вече дори седалището на "Морска администрация" е в София - не че София е на морето. Всички държавни учреждения от цялата страна се преместиха в София за да се дават службици на наши хора и за хората от провинцията шанса е или в чужбина или в "любимата" ни столица! Така че недейте рева срещу обикновените хора за които избор почти не остава! Като не сте съгласни знаете къде да ходите да протестирате!
84
7
 
12
 
! Отговори
Факт преди 7 години
Общината пак ни отклонява вниманието от основните проблеми, а замърсяването от колите не е основен проблем, тъй като е само около 6-7% от максимално допустимите норми. Този Ян Геел е казал някои очевидни неща, но съм сигурен, че общината ще извърти думите му и ще направи нещо, което той не си е и помислял. Примерно да спре движението на коли, а за колите основния проблем е изключително лошата организация на движението в София благодарение на Фандъкова, Борисов, Мафиянски и Янчулев.
83
8
 
10
 
! Отговори
ФПЧ преди 7 години
Масово ни промиват мозъците, че видите ли колите били основния замърсител с ФПЧ, което е невярно. Четох едно изследване направено по поръчка на столичната община и с резултати каквито общината е поръчала, за да се изкарат колите основен замърсител. За да стане това, към замърсяването от колите е прибавено и замърсяването от неизмитите улици - движи се колата, автобуса, пешеходеца, колелото или вятъра, значи се вдига прах и виновни били колите, които мафията в общината иска да ограничи.
82
3
 
10
 
! Отговори
пишман граждани преди 7 години
До extremist ААА, ИМА , АМА НЕ ИМ СЕ КОПА - КОПАТ РОДИТЕЛИТЕ ИМ, А ТЕ С КОНСЕРВИТЕ ПО ЦЯЛА ГОДИНА СЕ ПРАВЯТ НА СОФИЯНЦИ ПО 8 ЧОВЕКА В ЕДНА КВАРТИРА, ЗА ПО-ЕВТИНО! И СЪБОТА И НЕДЕЛЯ В ЧАЛГОТЕКИТЕ ДО БЕЗПАМЕТНОСТ-КЕФ!ЗА 20 ГОДИШНИТЕ ИМ БАРАКИ ДА НЕ ГОВОРИМ - ТЕ ТОЛКОВА МОГАТ И ДА ШОФИРАТ, А ЗА ПАРКИРАНЕТО ПО ТРОТОАРИ И ГРАДИНКИ ИМА ОРГАНИ И ДРАСТИЧНИ ГЛОБИ! КАТО НЕ МУ ХАРЕСВА - МАРШ НА СЕЛО ВЕДНАГА!
81
8
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Слезте от автомобилите, мърляви *** гадни, кво още искате да се случи, за да го направите? Няма нищо по-долно, жалко и презряно от софийския шофер.
80
4
 
20
 
! Отговори
най сетне им го каза преди 7 години
ДОСТАТЪЧНО ИМ Е БИЛО ДА СЕ РАЗХОДЯТ ИЗ СЕЛСКОТО СТЪРГАЛО "ВИТОШКА", ДЕТО ПО ЦЯЛ ДЕН ЗАД НАЙЛОНИТЕ СТОЯТ КАТО ИСТУКАНИ ЕДНИ СЕЛСКИ КИФЛИ И СЪЩИТЕ МЪЖКИ ЕКЗЕМПЛЯРИ И ЯВНО СИ МИСЛЯТ, ЧЕ СА У ПАРИЖ , НАЙ-МАЛКО! КОМПЛЕКСИРАНИ И ЖАЛКИ С ПАНИЦИТЕ СЪС САЛАТА ОТ РУКОЛА, В КОИТО СПОКОЙНО МОГАТ ДА ПЛЮЯТ ПРЕМИНАВАЩИТЕ ДРУГИ МИЕКАЩИ "СОФИЯНЦИ" ПО ОФИЦИАЛНИ АНЦУЗИ! ИЗОБЩО......ПРОСТОТИЯ НА КВАДРАТ В ЕДНА ЕВРОПЕЙСКА СТОЛИЦА! И ЗАЩО ТРЯБВАШИ ДА ИМ ГО КАЗВАТ ЧУЖДЕНЦИТЕ, ТЕ НАШИТЕ ЗА КАКВО ВЗИМАТ ЗАПЛАТИ ДОСЕГА
79
9
 
10
 
! Отговори
Men преди 7 години
МНого лесно ще се реши проблема и без разни измислени архитекти. Високи такси за паркиране в центъра, вдигане на данъка за стари коли - след 10тата година всяка година данъка да нараства със 100% . Спиране на регистрациии на коли под евро 6. Кат най-накрая да започне да работи и найстина да глобавя всички паркирали неправилно, минали на червено, каращи по бус лентата и тн. Така поне 50% от таралясниците в софия ще изчезнат. Парите от данъка могат да се използват са субсидиране на транспорта