Борят софийския смог с Евро 5-6, зелен билет и екостикер

Заради смога може да скочи двойно цената на "синята зона"
11 яну 2018 07:53, Петя Славова
152
Борят софийския смог с Евро 5-6, зелен билет и екостикер
Снимка: Олег Попов, Dnes.bg

Всички коли в България да имат стикери, показващи колко вредни емисии изпускат във въздуха. Такива законодателни промени предлагат от Столичната община. В дни, когато се очаква силно замърсяване на въздуха, в центъра на София ще се допуска движение само на автомобили с екологичен стандарт Евро 5 или Евро 6. Това е една от крайните мерки срещу обгазяването, които предвиждат в общината и които бяха представени на заседание на транспортната комисия към Столичния общински съвет, пише "Монитор".

Мерките ще се прилагат в зависимост от степента на замърсяване и количеството фини прахови частици, които се очакват в следващите 48 часа. Ако те са между 50 и 100 микрограма на кубичен метър, общината само ще отправя призиви към гражданите да не излизат с автомобилите си и да не палят печки на твърдо гориво.

Още по темата

Ако се очаква замърсяване от над 100 микрограма буферните паркинги в града ще работят безплатно, за да могат хората да си оставят там колите и да се придвижат до центъра с метро. В случай, че праховите частици са над 150 микрограма на кубичен метър таксата за паркиране в синята зона в центъра ще е двойно по-висока – 4 вместо 2 лева на час.

Най-драстични мерки се предвиждат, ако очакваното ниво на замърсяване е над 200 микрограма. Именно тогава няма да се допускат в центъра на града автомобили, които не отговарят на най-високите екостандарти Евро 5 и Евро 6. За да се случи това обаче, са необходими законодателни промени, с които всички коли в страната да бъдат сертифицирани и задължително да имат стикери, показващи колко замърсяват.

Следващата стъпка е въвеждане на т.нар. зелен билет за градския транспорт. Той ще струва един лев и с него ще може да се пътува цял ден по всички линии на обществения транспорт. Такъв билет ще се пуска, ако праховите частици са били над 200 микрограма на куб. м. в продължение на два дни и в следващите 48 часа прогнозите са те да останата на това ниво. Ако пък екстремното замърсяване продължи повече от две седмици се предвижда пълна забрана за движение на коли в София.

Мерките ще бъдат гласувани на предстоящата сесия на общинския съвет на 25 януари и ще могат да влязат в сила веднага. Изключение са само тези от тях, свързани със стикерите на автомобилите, тъй като за прилагането им са необходими законови промени, които ще отнемат повече време.

Друга мярка, която предстои да влезе в сила съвсем скоро, е значително повишаване на таксите, които плащат строителните машини и тежката техника, за да влязат в центъра на София.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


152
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
142
2
 
0
 
! Отговори
зз преди 6 години
До АнонименЙес!!!
141
2
 
4
 
! Отговори
пабеда преди 6 години
и победителя в тази епична евро еко битка е парат и интереса аплодисменти дами и господа какъв неочакван обрат какъв оспорван мач
140
2
 
6
 
! Отговори
Бойко Европейски преди 6 години
Хайде "столичаните"качвайте се на файтоните.
139
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 123Ако автомобилите са повече от хората, то кой ги кара?! Един човек няма как да шофира 2 коли едновременно
138
2
 
14
 
! Отговори
Луд преди 6 години
От всичко казано излиза, че пазим просто "центъра на София"
137
2
 
17
 
! Отговори
Кривондел преди 6 години
До 112 В Холандия, към днешна дата, ограниченията (където ги има) са за автомобили без Евро 4. Същото и за Германия. Ние може и Евро 7 да поискаме да въведем за центъра на столицата. И ще го покриват само каруците.
136
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Тая болна кукумявка кметицата, що не се застреля, да ни отърве от простотии й? Щеше да бори далаверите в Топлофикация София, кво стана, нищо! Защо набута 90 милиона в КТБ, за да ги открадне ***. Мисля, че много търпяхме тази ***!! Наближава времето на спонтанни протести. Да се влезе в СО и тая заедно с онзи пейзаньор Крусев да се изметкат от прозорците. Да се разпльоскат на плочките и да знаят следващите, че трябва да се мисли и работи за хората, а не да се брулят с такси и глоби.
135
2
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Тази нещастница няма да е дълго кмет. Някой здраво се опитва да внушава, че проблема са колите. Особено дизелите. А кой ни накара да купуваме дизели, политиката на държавата с високите цени на бензина. За 20 години се мина на дизел защото двг.е икономичен. Нито дума за качеството на горивата, защо? Взели знае, лошо е. А за горенето на гуми и пластмаси от житаните, мерки няма. Там не може, гласуват за нещастницата от Белчин Баня и Тиквара. Нали по Нова година нямаше коли, пак имаше смог. ИдЕоти.
134
2
 
12
 
! Отговори
Joko преди 6 години
Готов съм да сложа стикер на колата си (VW B7) , но преди това кметацата да си сложи същият стикер на ...... Контрол за емисии на СН4.
133
3
 
26
 
! Отговори
ДА преди 6 години
А глоби за общината,която не мие улиците-ще има ли!?
132
5
 
20
 
! Отговори
До 130 преди 6 години
И както как реши, че 80% от МПС-тата са за скрап?Защо да не са 5% или 99%. Никой не шофира МПС, което е за скрап. Всеки си цени животът и внимава какво МПС шофира. Ти като "суперспециалист" по въпроса, реши, че 4/5 от МПС-тата са за скрап. Да нямаш фирма за изкупуване на стари МПС-та.
131
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Това с превъртането на километража няма да проработи, ако не се изработи единна политика за ЕС. Километражът го превъртат търговците купуващи стари коли от ЕС, както и тези, които им ги продават. Всичко това може да стане извън България и какво прави законът важащ за България тогава?! Старите коли, които се внасят в България вече не са толкова стари, но километражът им винаги се превърта.
130
3
 
1
 
! Отговори
Народна милиция преди 6 години
До 117 АнонименМилиционери трябва да си размърдат заДниците.То не може цял живот да се кара далавери,рушвет и аванта.
129
2
 
13
 
! Отговори
Софиянец преди 6 години
А колко по-лесно е селяните включително Борисов, Цачева и Фандъкова да си ходят по родните места, които са извън околовръстното на София, сиреч са вече са София окръг.
128
15
 
2
 
! Отговори
Ти да видиш преди 6 години
В българия 80% от МПС са за скрап.Въведете закон за вредни емисии че *** още дълги години ще трови въздуха с "нов внос" коли от Италия и Германия.Търговците на коли ще ги удари яко криза.Вече няма да можете да лъжете наивния народ.
127
2
 
21
 
! Отговори
+++ преди 6 години
Въздухът в София наистина стана по-мръсен под "мъдрото" управление на ГЕРБ - Борисов и фандъкова. Причините са ясни - безконтролното горене на гуми, пластмаси, найлони и т.н. от техните избиратели, изсичането на много от дърветата в София, вкл. и в парковете, като Западен парк, безразборното строителство, което затвори с години поддържаните въздушни коридори за проветряване на София и мръсните улици и тротоари в София, които на практика не се мият.
126
2
 
28
 
! Отговори
просто питам преди 6 години
Фандъкова дали се вози в градския транспорт? Защото той е "редовен с удобни маршрути и на кратки интервали"
125
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Аман от глупости в тая държава!!! Преди имаше Кремиковци, което тровеше града ми и никой не казваше гък. Сега, когато въздухът е пъти по-чист, излезе тая вредна м0да, за да рекет и тормоз на хората.ПС От кога думата "м0да" е забранена, алоооу!
124
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Аман от глупости в тая държава!!! Преди имаше Кремиковци, което тровеше града ми и никой не казваше гък. Сега, когато въздухът е пъти по-чист, излезе тая вредна мода, за да рекет и тормоз на хората.
123
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Като нямат хляб, да ядат пасти. Дали другарката Фандъчка знае, какво се е случило с авторката на тази мисъл?