София запази традицията: Пак е най-мръсната евростолица

Качеството, обаче се подобрявал, обясни експерт
21 яну 2018 10:15, Петя Славова
145
София запази традицията: Пак е най-мръсната евростолица
Снимка: кадър Bulgaria ON AIR

По данни на европейската агенция по околна среда България е най-замърсената столица в ЕС, така беше през 2016, ситуацията не се промени и през 2017. След като от началото на годината много граждански организации скочиха срещу невземането на мерки срещу мръсния въздух, следващата седмица на 25 предстои гласуване в общината.

Четни и нечетни номера на колите, забрана за влизане на автомобили в определени зони, евтин градски транспорт в дните на замърсяване – са част от предложените мерки, ще проработят ли –" коментираха пред Нова тв експертът по устойчиво развитие Боян Рашев и Стефан Димитров, който е  един от създателите и ръководител на Гражданска мрежа за измерване на чистотата на въздуха.

"Очевидно няма как да не повярваме на осъдителната присъда от Европейския съд”, каза Стефан Димитров.
България се намира в състояние на "екологична катастрофа", според него. Традиционните мерки срещу това, не са налични. "В момента трябва да се взимат мерки за управляването на една катастрофа", каза той.

"Проблемът с качеството на въздуха, не се решава с мерки", заяви експертът по устойчиво развитие Боян Рашев. Той подчерта, че това не става "от днес за утре".

Още по темата

Въпреки, че София е най-мръсната столица в Европа, качеството на въздуха се подобрява, каза той, цитирайки данни на европейските агенции.

Стефан Димитров подчерта, че проблемът не е само политически, а и на обществото. Той каза, че гражданите са длъжни да съблюдават тези въпроси и да се отнасят отговорно към тях.

Предложението за четни и нечетни номера на автомобилите е неефективно, смята Боян Рашев. Той каза, че във всеки град, в който е била предприета тази мярка, резултатът е бил повече от незадоволителен.

Главните мерки са насочени към транспорта и отоплението, каза той. Определени дългосрочни ефекти на предприетите политики, повлияват все още негативно върху въпроса с чистия въздух в цяла Европа каза тай, като даде пример за по-ниските дизелови акцизи на континента.

Стефан Димитров от своя страна подчерта, че данъчната политика трябва да бъде променена, за да се направи решителна крачка в решаването на този проблем.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


145
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
113
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Твърди се, че проблем при замърсяването в София има само с фините прахови частици (ФПЧ), но не и с изгорелите газове от автомобилите и индустриалните замърсители. Смешно е да се твърди, че колите били голям замърсител с ФПЧ, когато има два други многократно по-голями замърсителя - отоплението и прахолякът от неизмитите от общината улици. Другоот, което е важно за колите е, че колите в София са доста по-нови, а най-голяма вина за замърсяването от тях е на общината заради задръстванията.
112
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Никога няма да имаме по-чист въздух в София, докато се ограничават колите и нищо не се прави за двата най-големи замърсителя в София - отоплението и неизмитите улици.
111
2
 
4
 
! Отговори
ФПЧ преди 6 години
Замърсяването от колите с ФПЧ е пренебрежимо малко - по-малко от 2 мкг/м3, при максимално допустима норма от 50 мкг/м3 и замърсяване миналата седмица от отоплението с твърдо гориво в размер на 200-300 мкг/м3. Разбира се и тези 2 мкг/м3 може да ги намалим до под 1 мкг/м3, ако държавата си свърши работата по отношение на качеството на горивата и ако общината най-накрая възложи на експерти да оправят лошата организация на движението и паркирането в София, която от 28 години непрекъснато се влошава.
110
2
 
3
 
! Отговори
димчо преди 6 години
Всичко опира до пари и мислене ако имаше по висок стандарт на живот щеше да имаме по нови коли с катализатори , газифициране филтри на индустриални и битови комини Да не се горат скапани гуми и пластмаси да има по добра инфраструктура метро в пълен размер с три линии и разклонения както си е било по план ама народопсихология + преход и ето резултата кой ми ср. в гащите
109
2
 
7
 
! Отговори
До 108 преди 6 години
Как няма да се ядосваме като от сутрин до вечер ни занимават само с софиа ? Държавата цъфти и зрее та само софиа остана да доискусурват. Си сик тир
108
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Замърсяването от колите, не е ли пряко зависимо от качеството на горивото?
107
1
 
6
 
! Отговори
вила мизерия преди 6 години
Целата държава е на принципа днеска да има утре кво дойде никои не мисли с една крачка напред секи е сложил маската и върви като кон с капаци ам и той не знае накъде..към нищото
106
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Всеки четвърти българин живее и/или работи в София. Нормално е темата да е във фокуса на общественото мнение. Провинциалистите нека не се ядосват на това.
105
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Забрани не са нужни, просто трябва да има мозък в главата на управляващите при определяне на данъчната политика:1. Домакинствата, които използват твърдо гориво трябва да плащат по-висок данък сгради. Много е лесно да се разбере кой с какво се топли, Така ще се насърчи преминаването им към по-цивилизовани начини на отопление.2. Кога най-после данъците върху автомобилите ще станат като навсякъде, т.е. старите коли да плащат много повече, а не обратното както е в обърканата ни държава?!!!
104
0
 
9
 
! Отговори
Пловдив преди 6 години
С тази кметица толкова!
103
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Изобщо, ама изобщо не ме боли за този скапан со ро сои ден град.
102
1
 
7
 
! Отговори
Реалист преди 6 години
Трябва със закон да се забрани използването на твърдо гориво в градовете с над 10 хиляди жители, както и осигуряване на спазването на закона. Специално за горенето на силно замърсяващи материали, като гуми и т.н. трябва да има затвор. Човешкият живот няма цена и е престъпление държавата и общината в София да си затварят очите за последиците от замърсения въздух - повишените смъртност и заблеваемост. Това за ограничаване на колите са за отвличане на вниманието от огромният замърсител, отоплението
101
1
 
4
 
! Отговори
ФПЧ преди 6 години
С изключение на хората с промити мозъци,всеки нормален човек знае, че замърсяването с фини прахови частици е заради използването на твърдо гориво, а не заради колите. Разбира се има някакъв малък прцент на замърсяване и от двигателите на колите, но то е толкова малко, че даже и да спрем от движение всички коли с двигатели с вътрешно горене, няма да усетим по-чист въздух. Колите по Евро 5 и 6, които са над 1/4 от колите в София имат норма на замърсяване с ФПЧ от 0.005 г/км, т.е. не замърсяват.
100
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Докато ги има ромските гета ще има и смог и каруци по улиците (срам!) и мръсотията...
99
0
 
7
 
! Отговори
Големият смог преди 6 години
В Лондон след Големият смог от 1952 година, заради който загинаха хиляди хора, забраниха отоплението с твърдо гориво. В София лъжат, че като ограничат колите, замърсяването щяло да е в нормите, а не 5-6 пъти над нормите заради отоплението с твърдо гориво, както е сега.
98
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Няма как да се сравнява замърсяването от отоплението от времето от преди 1989-та и сега. Огромната разлика е, че преди 1989-та на един живеещ в гетата, се падаха 200 човека извън гетата, а сега на 1 в гетата се падат 20 човека извън гетата. Второ, преди 1989-та не смееха да горят така масово гуми, както е сега. При това въздуха си беше мръсен и преди 1989-та, особено около Кремиковци. Относително чисто беше през 60-те години по моите спомени.
97
0
 
7
 
! Отговори
Знае се преди 6 години
Знае се, че горенето на гуми, дърва, въглища, пластмаси, найлони, стари дрехи, отработени масла и т.н. е източник на над 90% от замърсяването през студените дни в София, но ГЕРБ няма да посмее да спре избирателите си в гетата да горят гуми и какво ли не, а от горенето на тези гуми е най-голямото замърсяване в София.
96
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Минавам през Орлов мост всеки ден. Нивото на ФПЧ е в норма. Повишават се азотните окиси, което вече е заради колите. Не пишете глупости и неща, от които не разбирате.
95
1
 
1
 
! Отговори
До 93 преди 6 години
А ти къде си живял до 89-та? Аз не си спомням някой да ни е уведомявал тогава за нивото на замърсяване. Комунистите криеха всичко. Хората в Русе се давеха по улиците, а комунистическите убийци твърдяха, че всичко е наред.
94
1
 
2
 
! Отговори
Картофелия преди 6 години
На КОЙ му пука, че столицата на РъБъ била най мръсната! Квото отпъна, отпъна и ще се пенсионирам и ще си живея живота, достоен в Белчин! Там не е мръсно и бат Смион Пешов къщичка ще ми спретне, като на бат Цв 6те апартамента.