За по-чист въздух: Въвеждат нискоемисионна зона в София

На ден в центъра на столицата минават 170 хиляди коли
25 юни 2022 09:05, Петя Славова
170
За по-чист въздух: Въвеждат нискоемисионна зона в София
Снимка: БГНЕС

Всеки ден през центъра на София минават 170 000 коли и създават фини прахови частици. Столична община се опитват да ограничат това и намират алтернатива. "Ние не предлагаме забрана, която да няма житейска логика. През цялото време целият градски транспорт и всяка друга алтернатива за предвижване и преминаване през центъра си остава в сила. Просто спираме за три месеца годишно най-замърсяващите автомобили – Евро 1 и Евро 2." Това заяви пред БГНЕС общинският съветник Симеон Колев във връзка с въвеждането на нискоемисионни зони в София от 1 декември тази година.

Още по темата

Нискоемисионната зона в София ще бъде въведена на няколко етапа. От 1 декември влиза в сила наредбата на Столична община. Първоначално ще бъдат въведени две зони за ниски емисии в центъра на града. Първата зона е наречена "Малък ринг" и тя е с по-тесен обхват, докато втората зона – "Голям ринг", съответно ще има по-голям обхват.

"Малката зона обхваща най-общо казано центъра, след което постепенно ще я разширяваме до така наречената зона – широк център. Всички тези усилия, които полагаме са във връзка с нашата борба за по-добър атмосферен въздух", обясни Симеон Колев.

Тази зона ще важи в рамките на три месеца – декември, януари и февруари, като засега това е предложението, което ще се разгледа. Изборът за този конкретен времеви период се дължи на тежките метеорологични условия. В рамките на тези три месеца има най-голяма концентрация на фини прахови частици, по тази причина се забраняват и най-замърсяващите автомобили да минават през центъра. Периодът, в които ще важи тази наредба е от 1 декември 2022 г. до 28 февруари 2023 г.

"В центъра ще влиза градският транспорт, колите на живеещите в района, коли на инвалиди, таксита и всички бензинови коли, които отговарят от Евро 3 нагоре и дизеловите автомобили от 2002 година", обясни общинският съветник, като подчерта, че ограничението не ощетяваме ничии права.

Глобата, която се предвижда за първо нарушение е 50 лв., като при по-чести нарушения глобата може да достигне до 500 лв.

"Ние не разчитаме на глобите да бъдат възпитателно средство, ние разчитаме на ограничението и показването на хората, че никой не се е родил с кола и никой не се е родил с правото да преминава с коли под Евро 3", каза Колев.

Нискоемисионните зони не обхващат само автомобилите, но и отоплението на твърдо гориво.

"Това е най-големият замърсител и ние трябва да се преборим с това", категоричен е общинският съветник от групата на ГЕРБ-СДС в местния парламент.

Около 55 000 домакинства се отопляват на твърдо гориво, което генерира около половината замърсяване на града. Затова ще бъде въведена и нискоемисионна зона и за този вид отопление, като тя ще влезе в сила през 2025 година и ще обхваща районите, в които вече има изградена инсталация на топлофикация или възможност за свързване с газ.

"От 2030 година ще бъде забранено на цялата територия на Столична община отоплението на твърдо гориво", съобщи Симеон Колев.

Столична община има два безплатни проекта за абсолютна подмяна на уредите, които работят с твърдо гориво. Тези програми ще продължат до 2030 г. "Към тези програми има интерес. Надявам се да сменим уредите на около 10 000 – 15 000 домакинства. Ние не забраняваме нищо, без да предложим алтернатива. Досега сме получили близо 7 000 заявления и са подменени около 3 000 печки", каза още Колев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


170
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
135
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Началниците от запад пращат нареждания към местните марионетки да изтикат всички бедняци от улиците на градовете, за да освободят място за теслите и електричките с цени 50 000+ евро. Само богати зад ници, ще могат да карат. Свърши се със задръстванията и часовете "пик". Богатите няма нужда да ходят на работа. А вие ходете пеша, дишайте чист въздух и пийте по една студвна вода. Газова уредба на стар таралясник не се брои за зелен.
134
0
 
7
 
! Отговори
Ясно... преди 1 година
... Колите пак ще си минават през центъра ... ама вече Кинти ще се събират .
133
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Зимата трабва да се забрани и яденето на боб с неизхвърлена първа вода! Сакън на центърджии да не им замирише!
132
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тецовете в София, като минат на мазут, тогава тази зона ще е напълно излишна!
131
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Във Факултето и Красна поляна, Филипините кога ще се въведе ниско емисионна зона за печки на твърдо гориво?
130
0
 
13
 
! Отговори
Николов преди 1 година
Всичко е с цел приходи за общината, които после да откраднат общинските съветници. Всичко е обратно при нас.
129
0
 
9
 
! Отговори
Пелтеков преди 1 година
Цитат: От 2030 година ще бъде забранено на цялата територия на Столична община отоплението на твърдо гориво", съобщи Симеон Колев. Значи мекото гориво не е забранено - гуми, стари дрехи, изгорял масло...те ще си останат в цитанския фолклор като средство за отопление и няма да се наказва. Много са ни умни общинарите.
128
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
За жалост,живея близо до ромския квартал "Хр.Ботев".През зимата не мога да си отворя прозорците за проветряване,защото въздуха ще ме отрови.Инверторния ми климатик ми вкарва отровата вътре,вместо да ми освежава въздуха.Затова си стоя вкъщи с мокра маска.Ако щете ми вярвайте.А в останалото време е рай за каручките със смърдящите коне и кочияши,вдигайки облаци прах след себе си.Но кметицата никога не е стъпила там.
127
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Колите не изпускат прахови частици при горенето на гориво. Изпускат газове и вода. Спирачките изпускат нищожни количества прах понеже едни накладки карат 20 000км! Така че проблемът с прахоляка е от смотаните улици! Или да оправят паветата както е в Милано да речем или да вземат да асфалтират тия павирани улици, защото най-големите замърсявания са ТОЧНО около улиците с павете! Аман вече от ограничения за колите. А за газовите емисии из центъра благодарете на велоалеите откак ги има се утроиха!
126
0
 
4
 
! Отговори
Патка.......... преди 1 година
или по-точно ми.сирка. Още в началото написала прЕдвижване, с Е. Възможно ли е толкова, хм, простодушие :D
125
2
 
4
 
! Отговори
124 преди 1 година
Хайде да се помисли малко и за шума от някои превозни средства.
124
0
 
5
 
! Отговори
Няма да стане преди 1 година
С колело до офиса и после да мириша на пот и кисело .
123
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Комините да ги вдигнат нагоре с по десет двайсет метра . Пушека от киюмюра да заминава нагоре
122
10
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ще ходиш на работа с автобус като не можеш да си позволиш кола. И аз искам да ходя с хеликоптер но нямам пари и ходя с метрото
121
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Споко, тая зима като спре газчицата, топлофикациите, та и тока, такава еко норма ще падне над София, че нищо няма да може да се види от нея.
120
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
С тоя мръсен въздух нищо не ще да втасва. Направо вкисва.
119
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Цялата мара втасала, та и рингове ще има. Кварталите където населението се отоплява с горене на гуми и памперси в кой ринг попада? Не ме бърка забраната лично, колата ми няма да е извън правилата, но не може да се въвежда тази мярка, като има много по-сериозни замърсители. И то не само с фпч, а и с канцерогени
118
1
 
9
 
! Отговори
Хейтър Петър преди 1 година
В центъра само пеш. Вървите внимателно. И се забранява да си тътрите обувките . Да не се вдига прах.
117
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Принципно няма разлика в общото замърсяване на въздуха с ФПЧ от различните автомобили, независимо дали имат катализатор или катализатора е откраднат. Много е малко това замърсяване от колите с ФПЧ, за да окаже влияние на общото замърсяване.
116
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Спираме всички автомобили в София, а замърсяването с ФПЧ се оказва същото. Какво правим тогава?