За по-чист въздух: Въвеждат нискоемисионна зона в София

На ден в центъра на столицата минават 170 хиляди коли
25 юни 2022 09:05, Петя Славова
170
За по-чист въздух: Въвеждат нискоемисионна зона в София
Снимка: БГНЕС

Всеки ден през центъра на София минават 170 000 коли и създават фини прахови частици. Столична община се опитват да ограничат това и намират алтернатива. "Ние не предлагаме забрана, която да няма житейска логика. През цялото време целият градски транспорт и всяка друга алтернатива за предвижване и преминаване през центъра си остава в сила. Просто спираме за три месеца годишно най-замърсяващите автомобили – Евро 1 и Евро 2." Това заяви пред БГНЕС общинският съветник Симеон Колев във връзка с въвеждането на нискоемисионни зони в София от 1 декември тази година.

Още по темата

Нискоемисионната зона в София ще бъде въведена на няколко етапа. От 1 декември влиза в сила наредбата на Столична община. Първоначално ще бъдат въведени две зони за ниски емисии в центъра на града. Първата зона е наречена "Малък ринг" и тя е с по-тесен обхват, докато втората зона – "Голям ринг", съответно ще има по-голям обхват.

"Малката зона обхваща най-общо казано центъра, след което постепенно ще я разширяваме до така наречената зона – широк център. Всички тези усилия, които полагаме са във връзка с нашата борба за по-добър атмосферен въздух", обясни Симеон Колев.

Тази зона ще важи в рамките на три месеца – декември, януари и февруари, като засега това е предложението, което ще се разгледа. Изборът за този конкретен времеви период се дължи на тежките метеорологични условия. В рамките на тези три месеца има най-голяма концентрация на фини прахови частици, по тази причина се забраняват и най-замърсяващите автомобили да минават през центъра. Периодът, в които ще важи тази наредба е от 1 декември 2022 г. до 28 февруари 2023 г.

"В центъра ще влиза градският транспорт, колите на живеещите в района, коли на инвалиди, таксита и всички бензинови коли, които отговарят от Евро 3 нагоре и дизеловите автомобили от 2002 година", обясни общинският съветник, като подчерта, че ограничението не ощетяваме ничии права.

Глобата, която се предвижда за първо нарушение е 50 лв., като при по-чести нарушения глобата може да достигне до 500 лв.

"Ние не разчитаме на глобите да бъдат възпитателно средство, ние разчитаме на ограничението и показването на хората, че никой не се е родил с кола и никой не се е родил с правото да преминава с коли под Евро 3", каза Колев.

Нискоемисионните зони не обхващат само автомобилите, но и отоплението на твърдо гориво.

"Това е най-големият замърсител и ние трябва да се преборим с това", категоричен е общинският съветник от групата на ГЕРБ-СДС в местния парламент.

Около 55 000 домакинства се отопляват на твърдо гориво, което генерира около половината замърсяване на града. Затова ще бъде въведена и нискоемисионна зона и за този вид отопление, като тя ще влезе в сила през 2025 година и ще обхваща районите, в които вече има изградена инсталация на топлофикация или възможност за свързване с газ.

"От 2030 година ще бъде забранено на цялата територия на Столична община отоплението на твърдо гориво", съобщи Симеон Колев.

Столична община има два безплатни проекта за абсолютна подмяна на уредите, които работят с твърдо гориво. Тези програми ще продължат до 2030 г. "Към тези програми има интерес. Надявам се да сменим уредите на около 10 000 – 15 000 домакинства. Ние не забраняваме нищо, без да предложим алтернатива. Досега сме получили близо 7 000 заявления и са подменени около 3 000 печки", каза още Колев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


170
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
115
0
 
14
 
! Отговори
Истината преди 1 година
Истината е, че в България няма друго наднормено замърсяване на въздуха освен с фини прахови частици и то само през зимата заради отоплението. Даже неизмитите улици на София, които са втория най-голям замърсител с ФПЧ, замърсяват много по-малко от отоплението, а всички останали причини, вкл. и двигателите на автомобилите, замърсяват с ФПЧ десетки пъти по-малко от неизмитите улици.
114
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
КАТ кога ще изловят тарикатчетата които махат ДПФ-и, катализатори и глей ся ко прай на втора? След това и тези при които са минали прегледа?
113
0
 
5
 
! Отговори
До 114 преди 1 година
Дишай само въздуха от ауспуха! Тогава ще си повярваш, че само автомобилите замърсяват
112
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Най-замърсен е въздуха в гетата и в съседните им квартали, а не в центъра на София. Там замърсяването е наднормено само през зимата, заради отоплението. В центъра на София замърсяването през зимата достига до 40% от допустимите норми, а през лятото до 10% от нормите
111
2
 
6
 
! Отговори
Пушака преди 1 година
Тя столичната община ще ви сложи накрая една тапа на ауспуси те.
110
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
На практика бензинов, електрически или дизелов автомобил замърсяват еднакво с ФПЧ, без значение кога са произведени. Голямото замърсяване "от автомобилите" е от неизмитите улици и вдигнатите във въздуха ФПЧ при движението на автомобилите. При това когато има наднормено замърсяване с ФПЧ, всички останали причини са с много по-малък дял от отоплението на твърдо гориво.
109
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Оставете на мира ауспусите на хората.
108
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 112 "Няма никакво значение какво излиза от ауспуха - то е пренебрежимо малко" Дали? Ако искаш спри се на някое голямо софийско кръстовище и си го повтори това.
107
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ако. Един милион ауспуси заработят . Няма да може да се диша
106
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Няма никакво значение какво излиза от ауспуха - то е пренебрежимо малко
105
2
 
4
 
! Отговори
Смръщен преди 1 година
Какво ни излиза от ауспусите си е наша лична работа.
104
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Според изследване по поръчка на Столична община, при движението на един автомобил с ДВГ, 96% от замърсяването с ФПЧ идва от неизмитите улици и 4% от двигателя на автомобила. При движението на електрически автомобил, неговото замърсяване заради неизмитите улици е 96% от това на бензинов или дизелов автомобил със същите габарити.
103
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Край Всъщност в белите държави се мери ТОЧНО какво излиза от ауспуха: анализ на газовете и става ясно. Какво правите по балканските ширини си е работа на гаааннчо.
102
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Фъндъчката не смее да пипне електората от Факултето,който я избра,затова най-лесно е да спре автомобилите.И за мръсните улици не се сеща,защото за тях трябва нея да глобяваме,а не тя нас.
101
2
 
1
 
! Отговори
Дьо фюнес преди 1 година
Факт е че като минеш педесеттака пръдиш повече без значение жена или маж. За дъртите по ниска категория. Щото младото си е младо.
100
1
 
4
 
! Отговори
Фандъкова преди 1 година
Има и много хора дето замърсяват Един селю дето се я наял с дърт чесън, върви и пърди и фунти и никой не може да диша край него . Не замърсява ли? Катализатор и за него. Ве дна га.
99
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До КрайАбсолютно вярно. На рено клио 1.2 /58кс 2000г на газ дадоха кат1, а на хонда 1.6/115 кс на бензин, която харчеше и масло 2005 г дадоха кат 3
98
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Досега в крайните квартали където няма тец много бяха на газ. С тези цени масово се връщат на дърва.
97
2
 
17
 
! Отговори
Край преди 1 година
Уж мерят газовете при преглед а се оказва, че гледат годината на колата. Това директивата на автомобилопроизводителите - да се забраняват старите за да се продават нови коли. Старата мололитражка на газ замърсява в ПЪТИ по малко от новия тритотен джип. Да ни обясняват, че да си хвърлиш старата но здрава кола за да произведат нова е много екологично и един абсурд.Насърчаването на консуматорството не е ЕКО.
96
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тая няма да я бъде. Хората ще се вдигнат на бунт.