Влез в час: Дигиталните деца и остарялото образование

Ивелина Атанасова: Подготвяме децата на 21 век с познания от миналото
Обновена: 19 сеп 2017 10:49 | 19 сеп 2017 10:15, Анисия Иванова
34
Влез в час: Дигиталните деца и остарялото образование
Снимка: Reuters, архив

Образователната ни система трябва да подготвя децата на 21 век за бъдещето им. Но проблемът на българското образование е, че то функционира само за себе си – изолирано от световните тенденции и без връзка с бизнеса.

"Подготвяме децата на бъдещето с познания, които са били валидни за миналото. Това е жестоко и като общество имаме голям грях към тях. В училище се опитваме да ги пречупим, учим ги по начин, който е против тяхната същност. Създаваме хора, чийто продукт е с ниска икономическа стойност или си тръгват от държавата, като оставят тук родителите си". смята Ивелина Атанасова, председател на фондация "DigitalKidZ".

Образованието в този му вид е морално остаряло, защото още обслужва потребностите на едно индустриално общество, а ние отдавна живеем в информационната ера, убедена е тя.

Нейните страхове са свързани с това доколко нашите дигитални  деца са подготвени за това, което им предстои, защото образователната система, и в глобален мащаб, е фокусирана към миналото.

Резултатите на ПИЗА показват колко функционално неграмотни са децата ни и трябва да си зададем въпроса: "На какво ги учим, какво правят те 12 години в училище. Времето е най-скъпият ни дар, а ние губим 12 години от живота им. Когато излязат от клас, става ясно, че не са подготвени за пазара на труда, голяма част от тях са депресирани, защото са неудовлетворени", допълва Атанасова.

Според нея сбъркана е цялостната концепция в българското образование, а промените, които се правят, са на парче.

В икономически развитите общества технологиите навлизат все по-естествено в учебния процес, променяйки ролята на преподавателя в класната стая и превръщайки го в ментор, който подпомага, а не ръководи знания. При нас обаче не е така!

Според статистиката няколко са проблемите в родното образованието - застаряващи учители, които са в предпенсионна възраст и нямат вътрешна мотивация за промяна, защото след 3-4 години им предстои пенсия, обяснява Атанасова.

Вторият проблем - на ниво общество има базови технически умения. Тук влизат както учители, така и родители. Те могат да работят с текстообработка, с офис пакета и да влизат в интернет, и толкова. 

Като друг проблем тя посочва, че към момента технологиите в училище са някакви самоцелни актове на покупка, без визия до какви промени ще доведе това и колко устойчив е процесът, който започваме.

"В момента най-често говорим за забрана на технологиите. Например - изключване на телефоните и събирането им преди час. Но това е опасно, защото децата живеят в свят, наситен от технологии. Дигиталната революция преминава на следващо ниво и ако днес махнем децата от компютрите, утре, когато устройствата физически ще изчезнат, децата ни ще се окажат чуждоземци в свят, контролиран от сензори и датчици, инсталирани във вещите от първа необходимост - часовници, очила, коли, домове," смята тя.

ЕК отдавна настоява да се променят нещата в образованието и посочва, че дигиталната грамотност е много важна.

И като отговор в училище се купиха компютри, пакети, софтуер, хардуер, интерактивни дъски, настолни компютри, обзавеждат се кабинети, в които се ходи само в час по програмиране или информатика като в музей. Няма създадени уроци с интерактивно съдържание.

Интерактивните дъски се използват както белите или черните дъски от едно време. А тяхната цел е да се направи интерактивна класна стая, в която може да участва всеки един от учениците.

Това означава, че всички в нея ще са равни като познания, умения и участници в образователния процес, обяснява Атанасова. За това обаче учителят трябва да създаде интерактивно съдържание – да седне и да си напише предварително урока, да го направи годен за интерактивна дъска. Това задължително върви с комплект от поне 25 таблета за работа на учениците.

Но тук би се променил целият модел на преподавате, където не учителят ще е активният. Той всъщност ще е ментор, който организира образователния процес. Не е той, който изначално дава информация, а децата само да го следват.

Прогнозата на Атанасова е, че "ако направим промяната днес, след 5 години ще виждаме първите резултати, а след 10 години тя ще е факт и ще дава своите плодове".

В Европейския съюз решението на проблема е на различно ниво.

"Във Франция, например, имаха същите проблеми както в българското училище. Но преди 2 години правителството реши това да стане национален приоритет - направиха програма, отделиха специален бюджет, програмата е със срок от 5 години и систематично започнаха да повишават дигиталната грамотност на учителите си. На практика държавата си промени целия образователен процес - дигиталната грамотност и интерактивния процес станаха част от образователния процес и методологията и там вече имат резултати", обяснява тя.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


34
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
13
0
 
6
 
! Отговори
Един българин преди 6 години
Че цялата ни образователна система е сбъркана, това е вярно. Само по този въпрос не може да има спор. Също така ясно е, че нищо няма да се направи по въпроса и ще си караме по същия път - тоест, да вървим назад.Учителите вече си мислят за пенсията (освен тези които ВЕЧЕ са пенсионирани), камо ли да учат компютри. И не съм съгласен, че трябва да са само ментори.Ако не са на ти с компютрите, нищо няма да направят. А децата не умеят да намират информация в интернет без помощ.
12
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
За голяма част от родителите в България технологиите са враг 1. Не знайно защо, в нашето общество компютрите са сатанизирани и според тях трябва да пазим от тях децата си все едно те като порастнат няма да имат нужда от тях. Технологии винаги са и ще бъдат белег за развитие, да се страхуваш и пазиш от технологиите, ти гарантира мизерно бъдеще.
11
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
N8Първо опитай да вникнеш в съдържанието и тогава се изказвай.Образованието, което получават децата е неприложимо е съвременната бизнес среда - това е факт , който не може да оспори никой. А нали ,това е целта .Учиш за да можеш след това да използваш наученото на практика и то да ти носи добри доходи и възможност за развитие.Как например учителка по информационни технологии в 11 клас в софийско училище ще научи децата на нещо , като им говори за перфо карти ???
10
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен 9Не просто казвам,че някои хора са способни да правят невероятни неща и без айпад.На други и супер компютър да им дадеш пак ще си останат ***.Разбира се ако мислиш,че там е причината да има способни и неспособни хора значи всичко ти е ясно.Достигнал си съвършенството .
9
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Материалът е поредната реклама да се харчат пари. Толкова е далеч от реалността, че е живо отражение на вица, дето информатикът, избирайки си най-хубавото агне, посочил кучето.
8
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 8По-тъпо и изсмъкано от пръстите нещо не бях чел, евала.На кво го написа тоя коментар, междудругото? На тетрадка ли?
7
8
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Вместо да се оплаквате ,че децата не можели да се развиват защото нямали таблети за 2000 лева и цветна електронна дъска помислете колко хиляди генилани неща са измислени на "черна дъска" Май не е проблемът в липсата на айпади.Май проблемът е в липсата на интелигентност и разум. SR71 са го измислили на черната дъска- даа оня самолет който изглежда като извънземно и лети с 5000 км/ч.И двигателите са му проектирани там.Който си го може си го може.Тия нашите една лютеница не могат да направят.
6
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Всички напреднали държави се развиват в модерна и технологична посока, докато България отново държи да върви назад. Тук лелчетата все още си записват в тетрадки свършената работа, каси за self checkout няма, защото половината население работи като продавачка и ще остане безработно иначе, учениците пишат с тебешири и бършат с дунапренени гъби като от едно време... жалка работа.
5
4
 
10
 
! Отговори
Иван Пешев преди 6 години
Ние не плащаме данъци за да гоним ПИЗА и други тъпотии, да училището няма връзка с реалността - кой махна професионалното образование - кой подлъга цяло поколение да учи висше без да знае какво ще прави после - пак същите експерти дето сега дават акъл.Може да погледнете как го е правил гнилия социализъм за да осъзнаете колко сте зле.
4
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Валентин Ти как знаеш кое кво може, като до такава дъска не си се докосвал. Пиши си там с тебеширчето и не давай акъл.
3
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
О боже, някакви нереализирали се чичковци и лелички, вършещи скучна и елементарна работа, която компютър на 20г би могъл да свърши и да ги замести, се обясняват кой бил затъпявал и как не се развивал. Айде обратно в пещерата.
2
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
купища технологии за да могат едновременно да пишат на "черната дъска" и да пишат и да не пишат нищо не могат да измислят.Просто затъпяват защото въображението им и мисленето им закърняват.
1
6
 
5
 
! Отговори
Джон Атанасов преди 6 години
Дигитални деца. Демек роботчета. Нямах това предвид като измислих компютъра.