Влез в час: Научете децата да спортуват

Съвети как да развием двигателната култура на подрастващите
Обновена: 26 сеп 2017 16:40 | 26 сеп 2017 09:15, Анисия Иванова
4
Влез в час: Научете децата да спортуват
Снимка: Reuters, архив

Не е тайна, че двигателна култура на съвременните деца е ограничена поради начина им на живот. Затова в днешното ежедневие спортът става задължителен за наследниците ни. Той е начин за за разтоварване, изгражда характер, прави детето активно, учи го да мисли. С него децата ще пораснат здрави, самоуверени и щастливи хора.

Но началото на този процес трябва да бъде поставен от родителя. Той трябва да научи детето още от малко на редовни физически упражнения. Ако те се превърнат в част от ежедневието, има голям шанс детето да запази добрите навици, когато порасне. Още едно от предимствата на добрите упражнения за деца е, че те се научават самостоятелно на дисциплина и самоконтрол.

Треньорите препоръчват като първа стъпка - родителят да остави избора на вида спорт на самото детето.  Ако го запишете въпреки волята му, това може да го отдръпне от спорта.

Втора основна стъпка - да съобразим вида спорт според възрастта на детето. За най-малките - спортове, които развиват симетрично цялото тяло, за тийнейджърите - спортове, които наблягат на координацията, издръжливостта и самодисциплината.

Ето и някои предложения за спорт според възрастта на детето.

Във възрастта 4 – 6 години децата могат да координират прости движения. С какъвто и спорт да започнат, наблегнете на забавния момент. Подходящи са танци, балет за момиченцата, плуване, скачане на въже, каране на колело или тротинетка, игра с топка.

Между 7 – 10 години децата вече имат свое мнение. Каквото и да спортуват - индивидуален или колективен спорт, той ще ги научи на организираност, доверие, самостоятелност, решимост. Опитайте с гимнастика, танци, джудо, плуване, каране на колело, тенис, футбол, кънки.

Ако детето е между 10 и 13 години, можете да го запишете на спорт, в който е важна издръжливостта - бягане, колоездене. Според психолозите децата в предпубертетна възраст запаметяват изключително лесно и това е моментът, в който могат да изберат спорт, с който евентуално да се занимават професионално. За тази възраст специалистите препоръчват от индивидуалните спортове - бойни изкуства, лека атлетика, танци, езда, катерене,  плуване, гимнастика. Подходящи колективни спортове са гребане, футбол,  баскетбол, волейбол и др.

Индивидуалните спортове развиват у детето способността да се концентрира, да бъде инициативно и да разчита основно на себе си за постигане на целите си.

Колективните спортове развиват способността да се работи за общия успех, но не по малко изграждат и  индивидуалността – в общата игра всеки има своето място и роля. Наред с това тези спортове развиват мисленето, освен мускулатурата.

Ето някои съвети и кратка характеристика на някои спортове, направена от италианския педиатър Джанфранко Трапани в книгата му "Кой спорт за моето дете?”

Плуването е един напълно аеробен спорт, който благоприятства хармоничното психическо и физическо развитие при децата. То подобрява работата на сърдечно-съдовата, дихателната и мускулната система, както и координацията на движенията. Родителите трябва да зная, че няма по-вълшебен спорт за децата с гръбначни изкривявания или прекаран рахит. Ако се чудите какво да правите с хилавото си, много бързо израснало 12-13-годишно момиче или момче, изберете плуването. Само за година-две ще се развие гръдният кош и тялото му ще стане красиво и пропорционално.

Ските са прекрасен спорт, който насърчава любовта към планината и природата. Основното му ограничение е високата цена, освен това е сезонен спорт, който изисква сняг. Възрастта, от която може да се започне със ските, е 4-6 години, въз основа на трудността на пистата и желанието на детето да прояви усилие. Това е спорт, който укрепва сърцето, белите дробове и мускулите. Той е много аеробен, както тичането, плуването и колоезденето.

Колоезденето е индивидуален спорт, практикуван в група. Детето го овладява бързо и ако свикне да кара редовно трудно би имало проблеми с наднорменото тегло. Като спортна дейност впряга на работа мускулите, сърцето и дихателния апарат, "изгаря” значително количество калории, като помага за отслабването и не позволява натрупването на излишни килограми. И едно предупреждение - този спорт не се препоръчва, ако детето е предразположено към гръбначно изкривяване.

Карането на ролкови кънки или ролери е добра алтернатива на тичането и колоезденето. Това е аеробен спорт и изобщо не е скъп. Активира всички големи мускули в тялото. Възрастта за начало е около 4 години, а за ролерите – 6.

Футболът е спорт, любим на момченцата от най-малка възраст. Ако треньор се грижи за обучението и се фокусира върху атлетичната подготовка, футболът представлява добра аеробна физическа активност.

Тенисът е индивидуален спорт. Не е вярно, че развива повече някои части на тялото в сравнение с други; прави го само, когато детето е предразположено и не допълва своето обучение с друга физическа активност, а да повиши издържливостта си на продължително усилие и способността за бърза и незабавна реакция. Тенисът развива тактическия усет, бързината на реакциите, способността за наблюдение, волята и постоянството. Възрастта за начало е на около 7 години (за контрола, движенията и силата, която е необходима да се държи ракетата в ръка).

Волейбол и баскетбол: тези спортове са особено препоръчителни в началото на пубертета и ще помогнат на детето ви да израсне повече. При тях обаче се работи предимно с едната ръка и това може да причини изкривявания, предупреждават лекарите. Добре е тези спортове да се съчетават с плуване.

Ако момиченцето е избрало художествена гимнастика, най-добре е да се започне на 8-9 години. Макар че детето ви да не стигне до световна титла, то ще си спести артрозните изменения в ставите, когато порасне, и болките в кръста, съветва педиатърът.

И не на последно място разходки в планината и алпинизъм. Планинските екскурзии и алпинизмът учат децата да си поставят цел и да я постигат, независимо от трудностите и пречките; да не се оплакват от жегата или студа; да обичат и уважават природата. Ходенето в планината подпомага координацията на движенията, чувството за баланс, силата и постоянството; учи да се преодоляват пречки, които изглеждат непреодолими; носи голямо удовлетворение, когато се постигне набелязаната цел; подобрява функцията на сърдечно-съдовата и дихателната система.


4
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
3
0
 
2
 
! Отговори
popa ot razgrad преди 1 година
преди 30 години такъв проблем нямаше...защо ли?
2
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Учим ги бе бате, бой с кол, шамарене за норматив, групови нападения в женската тойлетна, прескочане на ограда на къщи на самотно живеещи, също така практически уроци по психология- как да си докараш 2-3 хил лв с 2 обаждания и др. под.
1
0
 
5
 
! Отговори
попо преди 1 година
Първо ги научете на морал. Всеки втори спортист стана , не останаха инженереи и архитекти.