Светът е физика! Пробваме да научим как е възникнала Вселената

В мощния ускорител на частици в ЦЕРН пускат сноп протони с невероятна скорост
10 сеп 2008 09:35,
Светът е физика! Пробваме да научим как е възникнала Вселената
Част от магнитите, чиято цел е да ускорят максимално сноповете с протони. Снимка: БГНЕС

Днес физиката ликува!

За пръв път на 10 септември 2008 година в най-мощния в света ускорител на частици ще настъпи дългоочаквания от няколко поколения физици момент.

Сноп протони ще бъде ускорен в най-интересния научен експеримент в последните години, провеждан от Европейската организация за ядрени изследвания, известна още като ЦЕРН.

Проектът е финансиран от Европейската общност.

Събитието стартира в 10.00 часа българско време край Женева, на границата между Франция и Швейцария.

Учени от целия свят и медии са препълнили мястото, а самият експеримент може да бъде наблюдаван наживо тук, както и по BBC.

Какво точно ще се случи в ЦЕРН?

"Днес практически ще бъде извършен последният тест, че тази голяма машина /ускорителят на частици, бел. ред./ има шанс да проработи и всъщност правим първата стъпка към научаването за това как е възникнала Вселената", поясниха за Dnes.bg специалисти по физика на елементарните частици към Института по ядрени изследвания и ядрена енергетика /ИЯИЯЕ/ и Физическия факултет към СУ.

Три десетилетия след първоначалната идея за експеримента, днес учените ще пробват да пуснат сноп от частици в 27-километровия подземен тунел на мощния ускорител на частици.

Целият проект, който струва феноменалните над 6 милиарда евро /навремето Конгресът на САЩ е отказал финансиране на аналогична разработка поради високата цена/, цели да сблъска частиците с невероятна енергия.

До някаква степен това ще пресъздаде условията, в които е съществувала Вселената веднага след Големия взрив.

На 10 октомври пък ще бъде направена втората стъпка в проекта, а именно сблъскването на противоположни снопове протони.

Изискваната точност за сблъскването на двата снопа образно казано е сравнима с точността, която е необходима при сблъскването на върховете на две игли, изпратени една срещу друга от двата края на Атлантика, обясни пред ВВС Дейв Барни, експерт от контролния пункт в ЦЕРН.

За да може сблъсъкът да стане факт, в тунела, който е построен под границата на Франция с Швейцария, са поставени над 1000 цилиндрични магнити, които имат за цел да ускорят сноповете с елементарните частици, наречени протони, до скорост близка до тази на светлината.

Ролята на магнитите е да фокусират тези снопове,  които ще се насочат в противоположни посоки и накрая ще се сблъскат.

Така учените се надяват да открият нова частица, чието съществуване е хипотеза от много време насам - Хигс-бозона, наричан още Божествена частица, единствената ненаблюдавана  от участващите в Стандартния модел на взаимодействията на елементарните частици.

Малко пояснения

Точното значение на LHC е "large hadron collider", тоест „голям адронен ускорител“ и представлява уникална машина, която ще ускорява насрещни /обикалящи в противоположни посоки, по и срещу часовниковата стрелка по окръжност с обиколка 27 километра/, снопове протони, които ще се срещнат на четири места.

На тези четири места са разположени четири основни експериментални установки /детектори/ за изучаване на „продуктите на взаимодействието им“.

Все още обаче, дори и след днешния експеримент, LHC е в пробен период. Енергията на насрещните снопове от протони ще се увеличава на стъпки през следващите месеци, докато достигне проектната енергия от 5 TeV /тера електронволта/, което е равно на 5000 GeV (гига електронволта/.

Първият опит на ускорителя на частици, насрочен за днес, ще е с енергия 450 GeV, тоест по-малко от 1/10 от проектната.

Какво се очаква, когато LHC заработи истински, тоест на пълна мощност?

На първо място – откриване на така наречената частица Хигс-бозон.

За нея единствено липсва експериментално потвърждение /тоест, не е наблюдавана/, от всички присъстващи в обичайната версия на теоретичния, т. нар. Стандартен модел на взаимодействията на елементарните частици.

Тестване на различни теоретични хипотези, издигнати от различни съображения в областта на физиката на елементарните частици, теорията на струните, астрофизиката и космологията.

Евентуално: някои от свойствата на Вселената ни, тъй като при взаимодействията на протоните, при тези високи енергии, ще се пресъздадат част от условията, които са съществували в сравнително ранната Вселена.

Ползата от всичко това: естествено, научните открития, които се очакват и които, разбира се, не могат да се предскажат, както и усвояването и развитието на върховите технологии, които са ценност за развитието на икономиката и информационните технологии.

Да не забравяме, че Интернет е замислен и създаден именно в ЦЕРН от хора, работещи там, като първоначалната идея е била за улесняване на научните комуникации...

Нашето участие в ЦЕРН

Ние сме 20-та страна-членка на ЦЕРН. България е приета преди десетина години, а в момента там има почти 100 български студенти и учени.

Някои от тях /например д-р Георги Султанов и д-р Владимир Генчев от Института по ядрени изследвания и ядрена енергетика /ИЯИЯЕ/ и д-р Леандър Литов от Физическия факултет на СУ/, както и други наши докторанти и млади учени, участват непосредствено в построяването и в бъдещите експерименти на ускорителя.

И накрая - за тези, които много се притесняват, че най-мощният ускорител на частици ще взриви планетата и ще доведе до преждевременен край на света - посетете сайта, носещ името "Мощният ускорител на частици унищожи ли вече света?".

Търсете отговора там :)

ЛХК преди 14 години
Трябва да има подобни дръзки проекти ... добре, че поне има инаши учени там ...

Sunny преди 15 години
a dano da dojiveq sled tozi eksperiment

любопитко преди 15 години
абе тая черна дупка дето ще я правят , бръсната или космата ще е ?

scum преди 15 години
... едно лекарство против хронична хрема не измислиха,седнали анихилация да правят факани кретеноиди !!!

scum преди 15 години
Да отидат на луната да си копаят тунели да си създават вселени !!!При неуспех ако оцелеят нека се върнат да разкажат !!!

Waterfall преди 15 години
Големият взрив се посочва като събитие създаващо Вселената . Обаче аз изпитвам дълбоки съмнения .Първо защото за да има взрив трябва да има нещо което да се взриви . Понеже невярвам нищото да подлежи на взривяване. Второ енергията ,материята никой не е доказал да може да се създава и унищожава. Свидетели сме само на нейното преобразуване.Трето щом е имало материал за да стане взрив значи той неможе да бъде посочен като баща на вселената по отношение на нейната материална част. Склонен съм да приема че е способствал за конструкцията ,но само толкова. Четвърто експеримента ще е интересен но не подлежи на контрол и наистина не се знае до какво би се стигнало.На смелчаците бих казал ,че никога смелостта не е била признак на разум . Самите физици незнаят какво би станало .Ако знаеха нямаше да го правят опита .

punkez преди 15 години
Не пускайте тая машина, че ще вземе да гръмне нещо....кфо ш праим после!!!

преди 15 години
Благодаря! Статията в "Капитал" е наистина велика.

някой си преди 15 години
Защо коментиращите трябва да вършат работата на журналистите? Как е възможно в Капитал да са написали чудесна, разбираема и все пак лишена от глупости статия по въпроса (достъпна в онлайн изданието им), а тук не могат?

преди 15 години
229 проблемът точно там че журналните мишки отразяващи събитието хал хабер си нямат от физика, но нали са реномирани репортери ги натрисат по брифингите защото са известни като нашите чалга певачки и от всичко което се изприказва на пресконференциите журналните мишки са вдянали аджеба, че "щяло да се сътвори чернадупка и земята щяла да изчезне, като изобщо не са вдянали хумора на шефа на ЦЕРН. И от там започват да реват с пълен глас / без да вдяват вхумора/ "затриват света, идва армагедон". това е целия дерт. А как да ти го обясни журнална мишка след като си няма хал хабер от тези нещица, но иначе е на първа линия с микрофона и добре изглеждаща. Толкова по въпросите. Другото е обяснено в по-сериозните интернет издания, в които има пълна информация и план на експеримента и очакванията като резултати. но тези издания се четат от доста по-малко хора защото в тях няма емоция, шоу, клюка, интрига и прочее. та който търси намира независимо колко много или малко разбира. всичко останало изписано за колайдера е интрига и чесане на езици между хора които дори си нямат на представа това голямото нещо дали ускорител или колайдер, а да не говорим за това какви глупости се изписаха като "теории и експерименти" прочетени или видяни в някоя научна фантастика. то хората са казали простотията ходи по хората, не по гората.

водач на МПС преди 15 години
Тук се включвам само за да вмъкна че Народопсихологията...не е от Марко Семов,а от Иван Хаджийски.Друго нещо:Днешното състояние на науката или на обособени части от нея е такова,каквото е било да речем през ХV-и век.Оттогава ,когато е било направено откритието ,НИЩО не се променило,не се е усъвършенствало!Имам предвид измервателните прибори!Е,драги ми форумни колеги,ТАКА ЛИ ИСКАТЕ ДА БЪДАТ ОСТАВЕНИ НЕЩАТА?На нивото на Средновековието?Или искате науката да се развива!Ама за да се развива,трябват ЗНАНИЯ!А знания се придобиват при учене! Изучаване...Знания,учене ... Много учене! Цял живот учене! И не само.

PROTON преди 15 години
VSI4KI OPITI S TOZ USKURITEL E BOCH LAV NICHTO NE MOJE DA DOKAJE TOVA E EDIN PROEKT ZA LAPANE NA PARI.A TOVA KAK E VAZNIKNAL SVETA SAMO EDIN BOG ZNAE.

преди 15 години
Определено коментарите по тази тема не са по-различни от коментарите по останалите. Но как така не прочетох нито един въпрос или нито едно пояснение на това, което се е случило или на това, което предстои да се случи. Какво очакват учените? Какво се опитват да направят, защо и т.н., на достъпен език. Защо от толкова много знаещи и добре образовани хора не излезе никаква информация по въпроса? Защо все си мерим онези работи или IQ-то със злобни обиди по адрес на този или онзи?!Уважаеми знаещи, не всички могат или искат да са физици. Както и не всички могат да са писатели, поети, актьори или просто дърводелци. Затова не обиждайте знаещите по-малко от Вас хора. Проявете разбиране и обяснете за какво става въпрос, защо този ускорител (сблъсквач ако мога така да се изразя), за който някой с добро чувство на хумор попита дали може да се "тури" на Golf 3, е толкова важен, какво учените се надяват да открият, за какво аджеба са похарчени тези огромни средства и с какво по дяволите баба Гицка от с. Горно нанадолнище ще излезе на кирия от цялата тази парлама. Обяснете по народно му, че и бабката да схване. Едва тогава ще Ви признаят за знаещи и велики!А на по-простите ще го кажа така: На простия и с канче и фуния да му наливаш акъл, той като не иска, ще го излее. Щото главата му като исъхнало буре...С питане се образова. Който пита, значи иска да научи и ще научи. Онзи, който само се надува е само един пуяк. Знаещите знаят, че знанието им не е само за тях. Незнаещите си мислят обратното!Айде със здраве и се надявам, че поне част от вас са ме разбрали правилно.

ehh преди 15 години
prikazno, fantastichno :)

morfine преди 15 години
мм интересното е че никой не ви (ни) търси мнението ... особено на тези опасяващи се от опита

преди 15 години
Всичко се създава във времето,всичко се стабилизира във времето ,всичко се разгражда във времето,за да продължи-но само напред.Като ти видят сърцето на скенер-разпадали се ***.Или по-добре виждат как е устроено и къде ти е проблемът.

преди 15 години
Хорица гледаите irreversible там много точно е казано всичко се разрушава с времето, може да ви се стори гадно, но някои от хората дали коментар няма да са живи до 2010 година :D

Притеснен преди 15 години
Вместо да се правиш на разбиращ от физика,ходи стани философ,а моето мнение си остава мое мнение,и не ми дреме кво мислиш ти - нито за мнението ми,нито за мен ! Относна мързела - смешен си с представите си за мен ;) ! Айде със здраве !

Бранко преди 15 години
Относно - 162. - "Zashto ni lyjat". Каквото и да стане е ЦЕРН ще бъде "филтрирано" какво да се "пусне" на човечеството като данни и знания. Петролните магнати, коити са високо в йерархията на Световното правителство, имат това влияние.