Милена Завалова: В Костинброд произвеждаме продукти не само за България, но и за региона

Интервю с директора на производствения център на Кока-Кола ХБК България в Костинброд в навечерието на 25-атата му годишнина
Спонсорирано съдържание | Обновена: 4 ное 2021 09:44 | 4 ное 2021 09:44, Александър Попов
Милена Завалова: В Костинброд произвеждаме продукти не само за България, но и за региона

Заводът на Кока-Кола ХБК България в Костинброд вече работи 25 години. Кои са постиженията, с които се гордеете най-много?

Горди сме да отбележим нашия юбилей като част от Системата на Кока-Кола в България. Горди сме със силната си история. Продължаваме традицията от 1965 г., когато за пръв път в  България започва да се бутилира Кока-Кола. Гордеем се с това, което правим добре всеки ден - произвеждаме емблематични продукти. Правим така, че магията на освежаващите напитки от нашето портфолио да достига до нашите клиенти и потребители с най-високо качество. И предаваме магията нататък... През последните години вече произвеждаме продукти не само за българския пазар - заводът ни в Костинброд е производствен център не само на картата за България, но и за останалите държави в групата на Кока-Кола ХБК.

Как се отрази на бизнеса и производствения процес последната година и половина в глобална пандемия?

Ходът на пандемията пренарежда ежедневието ни. Тя още повече засилва фокуса ни върху здравето и безопасността на работното място, за да можем да работим и да произвеждаме без риск. Пандемията подчерта сезонния характер в бизнеса ни. И макар, че производствените ни линии за стъкло, например, работеха с ниска натовареност през зимните месеци, ние запазихме екипите си. Научихме сме да бъдем още по-адаптивни към променящия се пазар и предпочитанията на потребителите по отношение на опаковки и вкусове. Не беше лесно, но бързото пренастройване на производствената програма в завода, за да отговорим на реалното пазарното търсене, се превърна в силна черта на екипа ни. Още по-силно осъзнахме и колко важно е крос-функционалното партньорство и подкрепата между членовете на екипите в една организация, когато работим в трудно предвидима среда.

Какви инвестиции са направени до момента в Костинброд и какво предвиждате през следващите години?

Общите инвестиции досега в завода от създаването му са над 160 милиона лева. Днес територията ни обхваща площ над 150 декара. Разширението от 2019 г. и инвестициите в инфраструктурни проекти са на стойност над 40 млн. лева - нова складова база, високотехнологична линия от ново поколение и изграждане на нов водопровод за Костинброд и Волуяк. Ще продължим да правим отговорни инвестиции - такива, които ни позволяват да произвеждаме по-ефективно и отразяват ангажимента ни по отношение на опазване на околната среда. Успехът от нашата работа се измерва както с показатели, свързани с ефективност на оборудването и произведени литри напитка, така и с разход на енергия и вода за 1 литър готов продукт. С инвестицията си във високоскоростна линия от най-ново поколение с автоматична смяна на формата днес имаме възможност да произвеждаме продукти със скорост най-малко  25% по-висока отколкото преди 2019 г. Дейностите по смяна на формата- например от 0.5 на 1 л. се извършват от робот за около 30 минути. С енергията, която ни е била необходима преди 10 години, за да произведем литър  напитка, днес вече можем да произведем не само този литър напитка, но да ни остане достатъчно да стоплим и вода за чаша чай, например.

Били сте част от екипа „Човешки ресурси“ на компанията, как Ви помага този опит на настоящата Ви позиция? И какви са хората, които работят в Кока-Кола ХБК България?

Присъединих се към компанията през 2008 г. като част от екипа на „Човешки ресурси“, през 2016 г. ми беше гласувано доверие да поема отговорност за управлението на завода за бутилиране на минерална вода Банкя. Тогава такъв смел преход се считаше за нестандартен. Мисля, че прилагателното нестандартен изгубва смисъл в реалността на 2021 г., но и днес остава елементът на огромното доверие, което получих от страна на компанията ми тогава. Най-много ми помогна фактът, че обичам компанията, в която работя. Познавам и харесвам колегите си - те са личности с ценности, те са хора, които не се отказват лесно. Обединява ни желанието да постигаме резултати и да сме горди от това.

Има ваши служители, които са в завода над 20 години. Каква е рецептата на компанията да бъде задържан и мотивиран един служител?

При нас има много възможности за развитие. Нямам предвид развитие само като израстване в компанията. С колегите ми имаме възможност да сме част от успешна организация - пазарен лидер, имаме възможност да работим в среда с модерни технологии, производствени линии от най-ново поколение, иновативни решения за по-добра производителност, съвременна инфраструктура. Бих определила успешната рецепта на моята компания в предимството смело да инвестира в хората.

Като водеща компания какви са основните стъпки в посока опазване на околната среда, които предприемате през годините?

Като част от групата на Кока-Кола Хеленик Ботълинг Къмпани сме поели сериозни ангажименти по отношение на опазване на околната среда. Ако стесним фокуса на ниво завод - подобряваме енергийната ефективност на процесите на производство и по този начин намаляваме потреблението на енергия за литър произведена напитка. Подменяме машините си с такива с по-висок енергиен клас, оптимизираме процесите, преминаваме към по-чисти източници- увеличаваме дела на зелената енергия. Стремим се да пестим водата като основна суровина в производството ни, да опазваме водните източници, от които я добиваме, да я използваме повторно там, където е възможно. Намаляването на разхода на вода за литър произведена напитка е основен измерител за успешната ни работа. Другият важен приоритет в отговорната употреба на вода е повторното оползотворяване на литрите, които не влизат в бутилките.

Непрекъснато работим в посока подобрение на опакованите ни - намаляване на теглото им и многократно използване, така понижаваме и количеството отпадъци, които следва да се събират и рециклират и съответно количеството енергия, която се използва в процеса на производство и свързаните с него въглеродни емисии. Голяма част от потреблението на нашите продукти се случва на място в ХоРеКа сектора (хотели, ресторанти и кафенета), което прави употребата на стъклени опаковки за многократна употреба изключително подходяща. В нашите заводи стъклените бутилки се връщат, измиват се старателно и се пълнят отново с любимите напитки на нашите потребители. Всяка стъклена бутилка се използва средно 2.7 пъти в година, а целият и живот преди да бъде рециклиране е 4-5 години. С дуги думи всяка трета напитка, която потребителите ни консумират не генерира почти никакъв отпадък.

Ако трябва да обобщя отговорностите по опазване на околната среда превръщаме в ежедневен ангажимент, който всеки ден безусловно изпълняваме в производствения процес.


Още от