Борят трафика в София като вдигат "синя зона" с 300%

Ще имаме също такси за "зелена" и "жълта" зона
16 май 2010 20:22,
164
Борят трафика в София като вдигат "синя зона" с 300%
Снимка: Булфото

От 20 до 25% намаляване на трафика в центъра на София целят промените в правилата за паркиране в града, изготвени от работна група към Столична община (СО).

Положителната промяна ще бъде усетена съществено от софиянци дори при 5% намаление на автомобилния поток, което може да бъде постигнато до есента, ако предложените мерки влязат в сила, смятат експертите.

Изготвеният от работната група "Проект за концепция за зони за организация и контрол на паркирането на територията на Столична община" бе представен официално днес по време на кръгла маса, инициирана от ПГ на общинските съветници на ГЕРБ в Столичния общински съвет.

В търсене на решение на проблема с нарастващия поток от автомобили и недостига на паркоместа в центъра, проектоконцепцията предвижда създаването на три зони за краткотрайно платено паркиране – синя, зелена и жълта.

Те покриват съответно идеалния център, разширения и периферията му. В тях се предлага да действат диференцирани правила, като в синята зона е позволен престой до 2 часа срещу 3 лева на час, в зелената до 3 часа срещу 2 лева на час, а в жълтата до 3 часа срещу 1 лев на час.

Предложените цени подлежат на обсъждане и утвърждаване от СОС. “Тези цени трябва да се разглеждат като инструмент, а не като цел. Нашата цел не е да събираме повече пари, а да подобрим организацията на движението и паркирането в центъра”, категоричен е Марчело Доковски, председател на работната група и съуправител на Център за градска мобилност.

Концепцията предлага и по ключови улици и артерии в града паркирането да бъде изцяло или частично забранено.

За да се стимулира търсенето на транспорт, който не утежнява трафика, са заложени безплатни места за паркирането на велосипеди и мотоциклети в центъра. Няма да се таксуват и електромобилите, което пък е преференция с визия за запазването на екологичния баланс в града.

“Ползването на градския транспорт, особено с перспективите, които дава метрото, е основна алтернатива на ситуацията в момента. Затова ключов момент е изграждането на паркинги до станциите на метрото”, обясни Доковски.

Въпросът за паркирането на живущите в трите зони се предвижда да бъде решен с издаването на винетни стикери. Цената, която ще плащат те, ще бъде до 10 лева на месец.

От СО се аргументираха с резултати от проучване на НЦИОМ, според което 82% от столичани приемат, че т.нар. Синя зона за краткотрайно платено паркиране трябва да остане същата и дори да се разшири.

Само 12% искат да се намали периметърът й. В същото време пълната забрана за паркирането и спирането по основни пътни артерии се подкрепя от 80%, което съвпада с мерките заложени в Концепцията.

Волята на обществото за подобряване на реда и организацията на движение се потвърждава от високия процент на одобрение за мерките срещу нарушителите, като евакуацията с паяк среща 53% привърженици, а блокирането чрез скоба – 74%.

Предложените нови цени за престой на час естествено не се приемат безкритично, но противниците са под половината от всички интервюирани (между 33 и 49% в зависимост за различните зони).

Общо 84% от столичани и 93% от редовно ползващите Синя зона одобряват изграждането на паркинги до метростанциите, което показва, че със създаването на такава алтернатива голяма част от шофьорите няма да навлизат в центъра с автомобилите си.

Изключително силна подкрепа срещат заложените в концепцията предложения за създаване на пешеходни зони в идеалния център (88%), създаване на безплатни места за паркиране на велосипеди (89%) и мотоциклети (76%).

Изследването на НЦИОМ е направено сред 1200 пълнолетни столичани и е регионално представително проучване за Столична община.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


164
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
137
0
 
4
 
! Отговори
стефан преди 14 години
Абе има алтернативи....Аз вече си ходя на работа с метрото и се прибирам с него! Няма задръстване, стигам за 10 минути!
136
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
В същия дух предлагам билетчето да стане по 5 лева, защото в автобусите има много хора и не може да се качи човек.
135
0
 
5
 
! Отговори
Legolas преди 14 години
Истенските фенове на палар метала не плащат за паркиране.
134
1
 
4
 
! Отговори
Мими преди 14 години
Гнусни лицемери!!!!!!:@:@:@
133
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
Алтернативи вече започва да има! Първият лъч на метрото вече е факт, а до няколко години ще има още две метра! За да има много паркинги, трябва паркирането по улиците да е много скъпо за да има стимул за строеж от частни фирми. Дори и в най-богатите държави в света не си позволяват да строят паркинги за стотици хиляди автомобили! В софия има регистрирани над 700 хиляди автомобила, а с провинциалните регистрации стават над 1 милион!Освен горните алтернативи общината ти предлага и безплатно паркиране за велосипед, мотор и електромобил!
132
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
абе що не построиха паркинги докато копаеха метрото?сега пак ще има копане, затваряне на улици, задръствания по тези места !
131
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
Една кола заема средно по 10 квадратни метра площ! Защо трябва безплатно или на много ниска цена да се дава право да се ползва общински терен за паркиране?
130
1
 
5
 
! Отговори
ivo преди 14 години
p0 edna kola na chovek s knishka drugite na platen parking isvan sofia koli s ne sof. nomer ako ne rabotjat v sofia na parkinga isvan sofia no i tova njama da opravi rabotata nadsemni i podsemni parkingi da se postrojat ama kade toja grad e prenatapkan s hora i sgradi
129
5
 
4
 
! Отговори
Селянин преди 14 години
Тъй жай тя софиянци, да кажа че ми е жал за вас, ша излъжа. Сами натъпкахте сичко у любимата ви София, сега ще го лапате мазен. Знам ви мисленето, не веднъж съм виждал учудване в очите ви, когато разберете че нещо важно НЕ Е в София, така че вие сами си го набутахте.
128
0
 
4
 
! Отговори
... преди 14 години
Нека стане 10 лв. на час!
127
1
 
5
 
! Отговори
Тони преди 14 години
Малка подробност е че европейските градове, които гоним не са с гъсто населена централна част. Там са офисите и магазините, хората живеят предимно в покрайнините. Друга малка подробност е удобството наречено паркинг, което в София все още е рядкост и най-често е придружено от думата мол.
126
5
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
Има по лесен вариант да се намали трафика в София и то с повече от 25% ,просто всички коли с несофийска регистрация да се паркират ина околовръстното и селяните дошли в София на МОЛА да си ползват градски транспорт.33668
125
6
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
интересно, тая простотия продължава да се развива главоломно, яво бойко набара златна кокошка - хем я скубеш, хем ти се радва :)обяснете ми откъде накъде ще искат 120 лева годишно за да си паркирам под прозорците, като същевременно твърдят че тротоарите са мои и трябва аз да ги чистя от сняг и да ги мета, въпреки че си плащам и такса смет?ей.... съсипват България от некомпетентост, вие им се радвате, че накривили `шапката` на `комунистите`.....
124
0
 
9
 
! Отговори
sofiqnec преди 14 години
Da go napravqt 20 leva na chas ta da se vidime koi sme chorbadjiite
123
5
 
10
 
! Отговори
c0ldblooded преди 14 години
Леле какви плиткоумници има тука ще ви го набиват четвъртит а вие викате ура...баси пропагандата, баси промитите мозъци
122
0
 
12
 
! Отговори
с. преди 14 години
Ами нали строят метро и не знам какво си!Явно се опитват!Не че съм фен на общината или нещо подобно!Но с тоя трафик и безразборно паркиране трябва да се направи нещо!В момента цяла България е в София и всеки прави каквото си поиска!Е,не става така!Като искаш да паркираш-плащаш!Като искаш да си хвърляш *** през прозореца-5 бона глоба!Фаса на улицата-1000!Който иска да става софиянец да се съобразява с правилата и да уважава града!Ако не-куфарчето!
121
1
 
10
 
! Отговори
Ц.Ц. преди 14 години
След като се вдигат цените, ще има ли алтернатива? Подобрен градски транспорт, паркинги около спирките на метрото? Не може да се поставят допълнителни рестрикции, без да се осигурят алтернативи.
120
3
 
10
 
! Отговори
;) преди 14 години
ТОВА Е НОРМАЛНА ПРАКТИКА ЗА ВСИЧКИ ГОЛЕМИ ГРАДОВЕ ПО СВЕТА.ЯВНО СКОРО И СОФИЯ МОЖЕ ДА СТАНЕ ГОЛЯМ СВЕТОВЕН ГРАД.
119
6
 
10
 
! Отговори
СЕЛЯНИН преди 14 години
В СОФИЯ ХОДЯ САМО ПРИ ГОЛЯМА НУЖДА
118
0
 
10
 
! Отговори
Възмутен преди 14 години
Виновна е общината защото гаражите се направиха на магазини офиси и заведения в центъра.Кой им даде право да сменят статута от гараж на заведение после ще ми ревът че нямало къде да се спре.Сега е време да се върнат правилата което е било гараж да си е гараж