Борят трафика в София като вдигат "синя зона" с 300%

Ще имаме също такси за "зелена" и "жълта" зона
16 май 2010 20:22,
164
Борят трафика в София като вдигат "синя зона" с 300%
Снимка: Булфото

От 20 до 25% намаляване на трафика в центъра на София целят промените в правилата за паркиране в града, изготвени от работна група към Столична община (СО).

Положителната промяна ще бъде усетена съществено от софиянци дори при 5% намаление на автомобилния поток, което може да бъде постигнато до есента, ако предложените мерки влязат в сила, смятат експертите.

Изготвеният от работната група "Проект за концепция за зони за организация и контрол на паркирането на територията на Столична община" бе представен официално днес по време на кръгла маса, инициирана от ПГ на общинските съветници на ГЕРБ в Столичния общински съвет.

В търсене на решение на проблема с нарастващия поток от автомобили и недостига на паркоместа в центъра, проектоконцепцията предвижда създаването на три зони за краткотрайно платено паркиране – синя, зелена и жълта.

Те покриват съответно идеалния център, разширения и периферията му. В тях се предлага да действат диференцирани правила, като в синята зона е позволен престой до 2 часа срещу 3 лева на час, в зелената до 3 часа срещу 2 лева на час, а в жълтата до 3 часа срещу 1 лев на час.

Предложените цени подлежат на обсъждане и утвърждаване от СОС. “Тези цени трябва да се разглеждат като инструмент, а не като цел. Нашата цел не е да събираме повече пари, а да подобрим организацията на движението и паркирането в центъра”, категоричен е Марчело Доковски, председател на работната група и съуправител на Център за градска мобилност.

Концепцията предлага и по ключови улици и артерии в града паркирането да бъде изцяло или частично забранено.

За да се стимулира търсенето на транспорт, който не утежнява трафика, са заложени безплатни места за паркирането на велосипеди и мотоциклети в центъра. Няма да се таксуват и електромобилите, което пък е преференция с визия за запазването на екологичния баланс в града.

“Ползването на градския транспорт, особено с перспективите, които дава метрото, е основна алтернатива на ситуацията в момента. Затова ключов момент е изграждането на паркинги до станциите на метрото”, обясни Доковски.

Въпросът за паркирането на живущите в трите зони се предвижда да бъде решен с издаването на винетни стикери. Цената, която ще плащат те, ще бъде до 10 лева на месец.

От СО се аргументираха с резултати от проучване на НЦИОМ, според което 82% от столичани приемат, че т.нар. Синя зона за краткотрайно платено паркиране трябва да остане същата и дори да се разшири.

Само 12% искат да се намали периметърът й. В същото време пълната забрана за паркирането и спирането по основни пътни артерии се подкрепя от 80%, което съвпада с мерките заложени в Концепцията.

Волята на обществото за подобряване на реда и организацията на движение се потвърждава от високия процент на одобрение за мерките срещу нарушителите, като евакуацията с паяк среща 53% привърженици, а блокирането чрез скоба – 74%.

Предложените нови цени за престой на час естествено не се приемат безкритично, но противниците са под половината от всички интервюирани (между 33 и 49% в зависимост за различните зони).

Общо 84% от столичани и 93% от редовно ползващите Синя зона одобряват изграждането на паркинги до метростанциите, което показва, че със създаването на такава алтернатива голяма част от шофьорите няма да навлизат в центъра с автомобилите си.

Изключително силна подкрепа срещат заложените в концепцията предложения за създаване на пешеходни зони в идеалния център (88%), създаване на безплатни места за паркиране на велосипеди (89%) и мотоциклети (76%).

Изследването на НЦИОМ е направено сред 1200 пълнолетни столичани и е регионално представително проучване за Столична община.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


164
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
117
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
118, а от къде пари за правене на хубави и модерни паркинги или пак данъкоплатците трябва да дотират автомобилистите? Ако беше голяма далавера да се строят паркинги до сега щеше да има стотици такива вместо хотели, молове и т.н. Проблемът е, че паркирането в София е много евтино и просто не си струва да строиш паркинг!При 3 лева вече доста частници ще се замислят в строежа на паркинг, но не се надявай, че като построят паркингите ще паркираш по евтино!
116
1
 
8
 
! Отговори
с. преди 14 години
Само така!Дори евтинко ми се струва!5 на час ще е по-справедливо!Писна ми от коли с регистрации РК,Е и така нататък!Идват да бачкат в София и си зарязват таралясниците където им падне!Сутрин на Владая е ад!Сега с тия цени ще ги откажат и ще ги принудят да идват по други начини!Центъра трябва да е по-спокоен!С велоалеи,заведения и пешеходни зони!Който не му харесва-куфарчето и откъдето е дошъл!
115
0
 
9
 
! Отговори
Съни преди 14 години
Живея в околностите на София, всеки ден оставям колата на крайната спирка на метрото и влизам с метро на работното си място в центъра! Мога да ви кажа, че много по малко се нервирам и винаги се предвижвам по бързо.Нормално е цената за час да е 3 лева, защотото в момента всеки който отива за един час в центъра предпочита да влезе с кола от колкото да спре извън центъра и да си купи две билетчета за отиване и връщане по 1 лев!
114
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
Ако направят едни хубави огромни паркинги ще е сто пъти по добре, а не на всяка дупка сграда да се строи. Къде е паркинга на софиянци, питам аз. Много им е добре обществото да го настройват на селяни и граждани и никой да не вижда тяхната некадърност и безхаберие. Тази високи цени ще доведат до допълнително напрежение. Това е поредния опит да се създаде спокойствие на тези които крадат от народа. Мислят си, че по бедните ще се откажат. Да ама не. Я само да си помислят всичкия този народ в метрот
113
2
 
6
 
! Отговори
рт преди 14 години
Какво толкова сте писнали срещу новата такса за паркиране? Движете се с градски транспорт, велосипед, мотор или електромобил и няма да плащате и 1 лев за паркиране! Не може всеки който може да си купи таралясник за 1000 евро да има право да го стовари в центъра на София и да задръства града!
112
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
В Токио за да си купиш кола първо трябва да докажеш, че си си купил или наел място за паркиране! В България бай *** естествено си мисли, че основно човешко право е да имаш кола и да задръстваш с нея където си искаш!София и големите български градове приличат много повече на градове от третия свят от колкото на нормални европейски градове! В много западни градове спирането в центъра не само е скъпо, но в голямата си част е забранено и е пълно с пешеходни зони, велоалеи и т.н.
111
2
 
8
 
! Отговори
kotarak преди 14 години
Какво лицемерие само: "......Нашата цел не е да събираме повече пари, а да подобрим организацията на движението и паркирането в центъра. Ако по провинцията се даде възможност хората да работят и печелят добре няма да се тъпчат в София. Пък и много ще се върнат от чужбина,защото иначе като се устроят там какво да правят в България. А после ще се оплакват,че имало демогравски проблем.
110
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
ГЕРБ
109
0
 
5
 
! Отговори
vde преди 14 години
Само едно нещо може да оправи проблема с паркирането в София-център. паркинги на много ключови места, които да играят ролята на синя зона + добра инфраструктура
108
3
 
7
 
! Отговори
Наблюдател №1 преди 14 години
И тази мярка няма да е ефективна! Вместо само да ни мъчите, просто пуснете една неутронна бомба и ще решите проблема кардинално!
107
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
Безумие са тези цени!!! И няма да има никакъв резултат, просто хората ще се врат по малкото останали места, които не са "златна" зона и ще стане още по-голям ад!!! И нека поне въведеат цена за паркиране под 1 час, ако ми се налага да спра някъде за 10 мин. трябва ли да платя 3 лева?! А с тези проучвания на общественото мнение просто са смешни, питали са някакви баби, които си вдигат стационарния телефон в работно време, естествено, че ще са ЗА, те нямат коли и за тях всеки шофьор е враг :P
106
3
 
9
 
! Отговори
асда преди 14 години
"живея в средно голям европейски град(да кажем,че е горе-долу колкото Сф)"Незнам дали знаеш, че София е град номер 12 по население в ЕС? За справка виж "Largest cities of the European Union by population within city limits" в Гугъл.Иначе за другите неща по-нагоре си прав! Има ужасно много неща да се направят. Трябваше просто да се забрани паркирането, а не да се прави 3 лв. Ама преди да се забрани - трябваше да се построят паркинги в подстъпите към центъра. Слагат коня пред каруцата пак.
105
4
 
7
 
! Отговори
сенсанс преди 14 години
сребролюбиви фашизоиди,неграмотни турци и полуграмотни видиотени гербери,историята ще се повтаря и повтаря.Само се чудя,когато магията на Б.Б. какъв ли ще бъде следващия Спасител?Та така ...винаги има изход....даже са два.....България отдавна е само територия със население,не и държава с народ.
104
0
 
11
 
! Отговори
сенсанс преди 14 години
Къде на друго място в Европа 20 км участък от приоритетна магистрала се строи 20 години??? И кое по -точно правителство е виновно за това?На Луканов ли,на Беров ли,на Костов или на Бойко.Б?Хората отдавна са казали -народ който не знае(не разбира) историята си -я изживява отново.На всеки избори ние чакаме някои да дойде и да ни оправи...И този някой идва,оправя ни едно хубаво и ние доволни се озъртаме за следващия. Та така драги ми анонимен 102,Докато в България гласуват червени баби...
103
2
 
4
 
! Отговори
Иванов преди 14 години
Толкова е ясно защо проекта е 3 лева на час, реалното искане е много по малко, но за да го постигнат обявяват висока цена. После всички "СОФИАНЦИ" ще са доволни на по малкото вдигане на цената :))))) това си е национална стратегия :))
102
1
 
4
 
! Отговори
sensans до 102 преди 14 години
Че не можеш да пишеш -ясно,поне дано можеш да четеш.не съм казвал ,че правилата не се спазват,но в БГ и да искаш да ги спазваш -понякога няма как ,просто защото не са ти предложени условията за това.Второ,ако можеш да четеш,ще вникнеш ,че и аз това казвам -порпорционално спрямо доходите,няма как да стане един англичанин или белгиец да плаща 10-20 % от дневната си надница за паркинг...или транспорт...или списание...кафе или каквото се сетиш от този род.И трето - Хотелите не пречат на пътищата..
101
1
 
9
 
! Отговори
CB преди 14 години
Ако имаше строителни войски досега да са решени проблемите и с инфраструктура и със заводи и със магистрали. Ама ги изпокрадоха. А това беше така да се каже най-мощната строителна "фирма" в България. Апропо и сняг зимата по улиците нямаше да има, пък и *** нямаше да ходят да крадат, а щяха да работят.
100
1
 
11
 
! Отговори
:) преди 14 години
Колко са прости.. как не се сетиха да направят таксата 20 лв. за час - така щяха да намалят трафика в центъра с 99%
99
1
 
7
 
! Отговори
Д0 99 преди 14 години
Защото когато улиците станат еднопосочни, едната страна по българска традиция се превръща в незаконен паркин за тарялсници! И резултата е, че пропускателната способност на улицата е пак същата! Лпгато говорите нещо, помислете и не се излагайте като казаци! Уж коли карате, а сте се научили само гврека да въртите! Аман от разбирачи по всичко!!!!!!!!!!!!!!
98
5
 
7
 
! Отговори
До 101 преди 14 години
След като живееш в средно европшейски град, сигурно ти е ясно, че там правиолата се спазват без коментари! И ако си паркираш колата непозволено ще те глобят солено, така че да не си и помислш 2 път! Що с еотнася до застраховкие - те са налогични на твоите спрямо доходите! А пътища няма, защото когато трябваше да се правят, се строяха хотели и ресторанти на провала! Сега трябва всичко да си дойде на мястото, но с магия това не става!!!!!!! И си спомни разказа "Пази боже сляпо да прогледа"!