Думата „суперхрана“ често се среща в здравните списания, върху опаковки на храни и в публикации в социалните мрежи.
Въпреки популярността ѝ, няма официално определение за това какво точно прави една храна суперхрана. Обикновено терминът се използва за храни, които са естествено богати на растителни съединения и са свързани с положителни ефекти върху здравето.
За супер храна са определяни боровинките, спанака, ядки – често срещани в средиземноморската диета, която е известна със способността си да поддържа здравето на сърцето и дълголетието.
В скорошна статия в списанието Journal of Agriculture and Food Chemistry д-р Джон М. Пецуто, водещ изследовател в областта на ресвератрола и превенцията на рака, твърди, че прясното грозде заслужава да бъде наред с другите т.нар. суперхрани.
Д-р Пецуто представя научни доказателства, че гроздето отговаря на всички критерии, които го квалифицират като суперхрана, дори и терминът да не е официално дефиниран.
Една от причините гроздето да е толкова впечатляващо е неговата химическа сложност. То съдържа естествено повече от 1600 различни съединения. Много от тях принадлежат към групата на полифенолите – растителни химикали, които са добре известни с антиоксидантните си ефекти.
Тази група включва флавоноиди, антоцианидини, катехини, фенолни киселини и ресвератрол, между други. Полифенолите помагат за защитата на клетките на тялото от увреждане и могат да повлияят на начина, по който функционират нашите клетки.
Пецуто подчертава, че не само едно-единствено съединение в гроздето е отговорно за неговите ползи, а уникалната комбинация от всички тези съединения, които действат заедно като едно цяло.
Над 60 рецензирани проучвания са изследвали гроздето и неговото въздействие върху човешкото здраве. Едно от най-добре установените му ползи е за сърдечно-съдовата система. Гроздето може да помогне за отпускане на кръвоносните съдове, да насърчи здравословното кръвообращение и да поддържа балансирани нива на холестерол. Това го прави естествен съюзник за здравето на сърцето.
Доказано е, че гроздето има ползи и за други части на тялото. Изследвания сочат, че то може да подкрепя здравето на мозъка, като поддържа здравословен метаболизъм на мозъка и помага за определени аспекти на мисленето и паметта.
То може също да предпазва кожата, като я прави по-устойчива на уврежданията от ултравиолетовите лъчи на слънцето и помага за предотвратяване на уврежданията на ДНК в кожните клетки. В храносмилателната система гроздето може да повлияе на чревния микробиом – общността от бактерии, които живеят в червата ни – като увеличава неговото разнообразие и насърчава по-здравословен баланс на микробите.
За здравето на очите проучванията показват, че гроздето може да повиши оптичната плътност на макуларния пигмент, което е свързано с по-добра функция на ретината и защита срещу свързани с възрастта проблеми с виждането.
Друга интересна област на изследване е нутригеномиката – изучаването на влиянието на храните върху генната активност. Гроздето изглежда влияе върху генната експресия по начини, които са от полза за различни системи в организма. Според д-р Пецуто тези промени на генетично ниво може да са една от основните причини, поради които гроздето е толкова ефективно за поддържане на здравето.
Посланието от работата на д-р Пецуто е просто: гроздето е повече от сладък десерт. То предлага мощен набор от естествени съединения, които могат да помогнат за защитата на сърцето, мозъка, кожата, червата и очите, а дори влияят на нашите гени за по-добро здраве.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.

Румъния намали временно акциза върху дизеловото гориво заради поскъпването му
КЗП ще се намеси при нелоялни практики в офертите за наеми в Бургас заради Евровизия
Германските компании са намалили инвестициите си в САЩ до тригодишно дъно
Парите от АІ помагат за запълването на празнините в луксозния сектор
ГЕРБ: След сто дни Румен Радев е властта и вече няма алиби
Сътресенията в Лондон и Дубай задвижват плановете на Турция да привлича богати хора
Задържаха петима души в София с наркотици, оръжия и боеприпаси
Какви храни можем да носим в багажа при пътуване в ЕС
Спасиха българска след инцидент с падълборд в Халкидики
Обедна емисия
Стилияна Николова завърши седма във финала на обръч във Франкфурт
Дара взриви Варна на празника на града, вечерта завърши с пищна заря
ЦСКА с последното ново попълнение срещу Ботев Вр, любопитно поредно отсъствие
УЕФА прати за рефер на Левски – АЕК съдията, при който „сините“ катастрофираха срещу … АЕК
Аморим разкритикува Леао
След страхотно представяне: Денчева става втора ракета на България
Жалко! Стилияна Николова остана без медал на обръч на Световното
Шаби Алонсо похвали феновете на Челси
От една мечта до собствен бранд – историята на Силвия и Studio REFORMER Vibe
5 насекоми, които са полезни за градината
Седмична таро прогноза за 17 - 23 август
Късмет за 3 зодии в седмицата от 17 до 23 август 2026
10 признака, че отлагате щастието си - и как да спрете
4 сутрешни напитки за бърз метаболизъм
Отити при децата през лятото – рискови групи, профилактика и клинични особености
УМБАЛ „Лозенец“ представя преживелищни подходи в психотерапията
Билки-репеленти срещу насекоми
Първа двойна трансплантация у нас: Лекари от ВМА присадиха черен дроб и бъбрек
МЗ намали заплатите на директорите на държавни болници
ББА поиска анализ и обществен дебат преди административната реформа в здравната система
Спасиха българка с падълборд на Халкидики, после я глобиха
„Любовта е лудост“ започва ново летоброене във Варна
Полицията във Варна с предупреждение заради зачестили кражби на плажа
Наводнение на Пелопонес и пожар на Скирос предизвикаха извънредни ситуации в Гърция
Бронз за ансамбъла по художествена гимнастика на финала с 5 топки на Световното
ГЕРБ след 100 дни управление на Румен Радев: Толерансът изтече, започва търсенето на отговорност