Кафето наистина е полезно за здравето и насърчава дълголетието, но само ако го пиете сутрин. Това е заключението, до което са стигнали изследователи от университета Тулейн и Националния институт за сърце, бели дробове и кръв на САЩ, съобщава YourTango.
Проучването, публикувано през 2025 г. от "Oxford University Press", е обхванало 40 725 души. В продължение на близо 10 години учените са проследявали техните навици и здравни показатели. Резултатите показват, че тези, които редовно пият кафе, имат по-нисък риск от смърт от сърдечно-съдови заболявания и по-ниска обща смъртност.
Както обаче беше отбелязано, от решаващо значение е кога пиете кафето. Изследователите казват, че пиенето на кафе следобед, вечер или през целия ден не само подкопава ползите от напитката, но дори може напълно да ги елиминира, особено ако пиете кафе през целия ден. Учените са открили ясна закономерност: тези, които пият кафе само сутрин, имат 16% по-нисък риск от смърт от сърдечно-съдови заболявания и 31% по-ниска обща смъртност. Тези, които изобщо не пиеха кафе (приблизително половината от участниците), не показаха нито подобрение, нито влошаване на тези параметри. Резултатите останаха стабилни дори след отчитане на други фактори, свързани с начина на живот, а количеството консумирано кафе беше без значение – ключовият фактор беше времето от деня.
Според автора на изследването д-р Лу Куи, резултатите от това проучване са в съответствие с много други, които са показали, че консумацията на кафе не само не увеличава риска от сърдечно-съдови заболявания, но дори може да предпазва от състояния като диабет тип II.
Защо времето от деня е толкова важно?
Учените смятат, че кафето може да наруши циркадните ритми и хормоните, ако се консумира през деня. Куи теоретизира, че ако кафето се консумира по-късно от сутринта, кофеинът нарушава тези деликатни ритми и нивата на ключови хормони, особено мелатонин, който регулира съня. Ниските нива на мелатонин и нарушените цикли сън-бодърстване са свързани с повишен оксидативен стрес, високо кръвно налягане и възпаление, които са основни рискови фактори за сърдечно-съдови заболявания, пише БГНЕС.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Китай бърза да обезвреди тиктакаща бомба със закъснител за имотния пазар
ЕС все още няма емисар, който да участва в преговори с Русия за Украйна
Тръмп иска да засили икономическия натиск върху Иран, какви са вариантите му?
Кадър на деня за 16 август
АЕЦ "Козлодуй" работи без промяна в графика, предприети са мерки заради ниското ниво на Дунав
Спортните залози набират популярност в плановете за забогатяване на поколение Z
Централна емисия
Проституция, трафик на хора: Трима мъже от престъпната група в Новачене остават в ареста
Александра Начева след медала в Бирмингам: "В най-добрата форма съм в живота си"
Централна емисия
НА ЖИВО: ЦСКА – Ботев Враца 4:0, червен картон за Иту в дебюта му
Звезда на ПСЖ вдигна сватба с гореща моделка + СНИМКИ
Роналдо шокира: Кристиано ще спира с футбола
Тотнъм отряза Ювентус
Златната Стилияна Николова: Пълна съм с емоции
Арсенал разкости Ман Сити в дебюта на Мареска и ликува с трофея от Къмюнити Шийлд
Дневен хороскоп за 17 август, понеделник
Седмичен хороскоп за 17 - 23 август: Емоции за Лъва
От една мечта до собствен бранд – историята на Силвия и Studio REFORMER Vibe
5 насекоми, които са полезни за градината
Седмична таро прогноза за 17 - 23 август
Късмет за 3 зодии в седмицата от 17 до 23 август 2026
Отити при децата през лятото – рискови групи, профилактика и клинични особености
УМБАЛ „Лозенец“ представя преживелищни подходи в психотерапията
Билки-репеленти срещу насекоми
Първа двойна трансплантация у нас: Лекари от ВМА присадиха черен дроб и бъбрек
МЗ намали заплатите на директорите на държавни болници
ББА поиска анализ и обществен дебат преди административната реформа в здравната система
ЦИК: Машините, на които ще гласуваме през октомври, са с изтекла гаранция
Портних: Дори картинките не са на Коцев. Ние му ги оставихме. Той просто ги наследи.
Златен медал: Стилияна Николова е световна шампионка на бухалки
На 28 юли 2061 човечеството ще види Халеевата комета
През това лято във Варненска област данъчните са разкрили над 250 нарушения на търговци
Идват резки обрати на времето