Тези дни американското издание Cunsumer Reports обяви електричката Tesla Model S за автомобила, доставящ най-голяма удовлетвореност на своите собственици. 99 от общо 100 запитани са потвърдили, че са напълно доволни от решението си да изберат този модел. Журналистите, тествали машината, пък я определиха като "една от най-добрите" в цял свят.
В Европа обаче подобни коли са екзотика, като са обвити предимно с митове и легенди. Изданието CarTimes избра 5 от тях и се опита да ги отрече или потвърди.
Мит №1 - електромобилът идва от бъдещето
Мнозина все още вярват, че машините с двигатели с вътрешно горене са миналото, а бъдещето принадлежи на електрически транспорт. Това, меко казано, не е вярно. Първият електромобил се появява още през 1828 г. или цели 57 години преди бензиновия автомобил. И дълго време точно колите на електричество са считани за далеч по-перспективни. Само че заради си ниския запас на енергия и усъвършенстването на колите с двигател с вътрешно горене, електромобилите постепенно попадат в забвение.
Опитите да се пускат возила, задвижвани от електричество, продължават десетилетия, но и до ден-днешен на тях им пречи отсъствието на евтини, компактни и мощни акумулатори, осигуряващи преход без зареждане, съвместим с този на автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Все пак в тази насока се работи много сериозно и нещата са на път да се променят.
Мит №2 - електромобилите са опасни
Само през октомври в САЩ бяха регистрирани 3 случая на изгорели Tesla Model S след пътни инциденти. Това породи много дискусии за безопасността на подобни машини. Причината за трите инцидента бе механично повреждане на батерията, довело до късо съединение. Във всичките случаи обаче огънят не влиза в купето, а водачът и пътниците успяват да напуснат колите невредими.
Статистиката показва, че процентът на изгорели електромобили все още е по-нисък от тези при машините с двигатели с вътрешно горене. В това отношение далеч по-опасни са автомобилите, чиито двигатели могат да работят и на газ. А в перспектива това важи и за бъдещите леки коли, които ще бъдат задвижвани с водородни клетки.
Мит №3 - електромобилите пазят околната среда
За да се опровергае това твърдение е достатъчно да се замислим откъде идва електричеството в мрежата. Голяма част от него се получава в топлоцентрали, които както и двигателите на автомобилите, използват природно гориво. Вярно е, че коефициентът на полезно действие при електростанциите е по-висок от този при автомобилите с двигатели с вътрешно горене, което означава, че разходът на гориво е по-малък.
Друг проблем за екологията при електромобилите е свързан с процесите на производство и последвалото бракуване на батериите. По правило при тях се срещат много токсични химични елементи. Докато електромобилите са все още екзотика, проблемът не е голям, но с нарастване на тяхната популярност, човечеството ще трябва да търси нови начини, както за производство, така и за бракуване на акумулаторите и батериите.
Мит №4 - електромобилите са бавни
Това е доста нееднозначно твърдение. От една страна електромоторите са по-компактни и реагират по-бързо - въртящият момент при тях е наличен още при старта. Вижте само с каква скорост се движат електрическите влакова на френските TGW или германските Siemens! Така че мощен двигател под капака на електомобил - не е проблем.
От друга страна, за разлика от влаковете електромобилите са обремени с акумулатори, които първо увеличават общото тегло на конструкцията, и второ - ограничават мощността на мотора, тъй като в противен случай зарядът им бързо ще свърши. Освен това с увеличаване на скоростта батериите започват да се разреждат доста по-бързо и затова максималната скорост на електромобилите почти винаги е ограничена по електронен път.
Мит №5 - електромобилите не са за зимата
В доста държави с по-суров климат се шири мнението, че електромибилът не може да се използва през зимата. Някои "специалисти" са убедени, че заради снега и студа скъпата електроника бързо ще излезе от строя, което съвсем не е така.
Вярно е, че капацитетът на акумулаторите намалява при понижаване на температурите. Но за това помага използването на електрическо отопление в салона и за фаровете и другите светлини. Факт е също така, че през зимата разстоянието, което един автомобил може да измине без презареждане намалява два пъти.
Още любопитни статии с автомобилна тематика - вижте в Automedia.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Wall Street записа четвърта поредна положителна сесия преди паузата за Деня на благодарността
Кадър на деня за 26 ноември
Украйна постигна споразумение с МВФ за финансиране на стойност 8,2 млрд. долара
Investor Finance Forum 2025 (Галерия)
Спадът на запасите от сребро в Китай представлява нов риск за горещия пазар
Великобритания повиши данъчното бреме до нов следвоенен връх, за да заздрави финансите
Осем причини за стягане в гърлото
Протеин на прах: Необходим ли ни е и на кого помага наистина?
Здравен съвет: Сменете маслото и олиото със зехтин и живейте по-дълго
Слави за протеста в София: ПП-ДБ са специални в наглостта си, позволено им е да бият и псуват
Три зодии с незабравим финал на годината
Спортът по телевизията днес, 27 ноември
Мачовете по телевизията, днес 27 ноември
Легендарен инженер става шеф на Астън Мартин от новия сезон
За 6 минути Аталанта смаза Айнтрахт във Франкфурт
Атлетико удари Интер в добавеното време
Везенков наниза 29, но Цървена Звезда подчини Олимпиакос
Дневен хороскоп за 27 ноември, четвъртък
От табу до бизнес: историята на успеха на еротичен онлайн магазин и разширяването му в Европа
Изключителен финал на 2025 за 3 зодии
4 малки трика за разширяване на пространството в дома
Трапезата на Андреевден
Зимна мода: 5 пуловера, които ще владеят гардероба
Какво трябва да бъде нивото на маслото в двигателя
Обвиниха украинец, наръгал и убил младеж в Студентски град
22-ма пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
Спипаха варненец, откраднал ел. тротинетка
Природният газ поевтинява с 4% през декември
Цените на горивата продължават да растат
Човечеството е открило 40 000 астероида
Озоновата дупка е значително по-малка – какво се случва?
Мисията ESCAPADE изпрати първите си снимки
Фиксиран е първият пряк сигнал от тъмната материя
Amazon пуска конкурент на Starlink
Магнитното поле на Земята издава зловещи звуци: Чуйте как „пее“ нашата планета