"Жигули" навърши 42 години

От легендарния автомобил са произведени над 4.8 млн. бройки
Обновена: 20 апр 2012 16:27 | 20 апр 2012 16:25, Диян Пенев
103
"Жигули" навърши 42 години
Снимка: АвтоВАЗ

Точно преди 42 години от конвейра на АвтоВАЗ слизат първите 6 автомобила ВАЗ 2101, познати като "Жигули". Машините са боядисани в цветовете на бившата РСФСР – синьо и червено, и са базирани на италианския Fiat 124.

Производството на ВАЗ 2101 е заигравка от страна на съветското правителство с италианската комунистическа партия. По същото време град Ставропол на Волга е прекръстен на Толиати в чест на лидера на италианските комунисти Палмиро Толиати.

Името на автомобила е избрано след всенародно гласуване. С помощта на съветски и италиански конструктори той е модернизиран, за да може да отговаря на климатичните условия в бившия СССР. Усилена е каросерията, напълно преработено е задното окачване и е увеличен пътния просвет. При Fiat 124 той е 140 мм., докато при "Жигула" – 174 мм.

Освен това при италианския автомобил клапаните на двигателя са разположени отдолу, докато при руския са отгоре. Като цяло измененията в 2101 са повече от 800, като автомобилът напълно преобръща представите на руските водачи за леките автомобили.
 
"Копейката", както наричат „Жигула”-та в бившия СССР, се отличава с просторен салон, съвсем нелоша динамика, леко управление и по-икономичен от познатите по това двигатели. Машината бързо се превръща във "всенародна", като до края на 90-те години на миналия век от нея са произведени над 4.8 млн. бройки.

Тя играе важна роля и с факта, че само заради нейното производство и модернизиране на територията на СССР са открити над 60 научно-изследователски центъра. ВАЗ 2101 е първият руски автомобил, в чието производство са използвани материали като пластмаса например.

Още любопитни новини от света на автомобилите вижте в Automedia.bg


103
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
77
0
 
1
 
! Отговори
Слави преди 8 години
ПРОДЪЛЖЕНИЕ - мъжка ***/ навъзръстни жени.Това е.....
76
0
 
2
 
! Отговори
Слави преди 8 години
Личи си, че не сте в час- първите Жигули 2101 бяха сивички и на капака на двигателя пишеше ФИАТ. Никои не искаше да ги купува - имаха фабричен дефекг изхвърчаха им ябълковидните болтове и от там предните колела. Оправиха ги и ги пуснаха даже и на изплащане. След около година се усети , че са добри за времето си автомобилилПрез 1976 на такава взех шофьорската си книжка.Тази на снимката е ЛАДА 1200. Стана лада защото при износа на ЖИГУЛИ се установи , че на жаргон в ЕВропа това е компаньон/мъжка п
75
6
 
0
 
! Отговори
X 300 преди 8 години
V BG se ychen da karam s Moskvich 427, 1974- godina. Kolata be na diado . Posle minah na semeinata Lada 1976. Zaminah v chujbina- karah za malko 1984 Odsmobile Delta 88 da se naycha po amerikanskite putishta. Vzeh si izpita s Chevrolet Impala, 2006-ta. Sega karam Jaguar XJ6 (X300), 1996-ta. Sega sum s 245,500 miles pri originalen dvigatel. Karam s Castrol i bih kazal che sum ocharovan ot kachestovoto na tozi dvigatel. Kolko li Jigulki v BG mogat da izdurjat 245,500 miles?
74
4
 
1
 
! Отговори
софийски шоп преди 8 години
абе карай си скучната кола бе ***,нали е таралясник, я си купих чистак нова Дачия и ми дреме на куро за твоята изгорела фурна...
73
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Аз имам много скучна капиталистическа кола. Преди три години си я купих, употребявана, и досега не ми се е налагало да и наливам масло в праговете, нито да и сменям свещите (ами тези *** от NGK правят едни скучни свещи, дето издържат по 50 000 км), не се налага да и регулирам карбуратора, защото тези тикви сложили инжекцион с някакъв компютър, нито да регулирам клапани (направили ги с хидравлични повдигачи, глупавите капиталисти!), умрях от скука съботите и неделите...
72
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Хубаво си сменяхте маслата пред блока и старото го изсипвахте в канала...За вас само волска каруца и с катраницата да и смазваш осите по малко, да не скърца.
71
0
 
9
 
! Отговори
pomnite li... преди 8 години
POMNITE LI KAK SUBOTA I NEDELQ SI POPRAVQHME SAMI JIGULITATA, KAK SI STOQYHME SLED DOBRE SVUR6ENA RABOTA NA PO EDNA ISTINSKA BIRA I SI GOVOREHME, KAK SI SMENQHME MASLATA I FILTRITE, 4ASTITE PPO PREDNICATA, SVE6TITE, KARDAN, PULNEHME PRAGOVETE S MASLO?STRUVA VI SE GLUPAVO NO TOVA BQHA ZDRAVI KOLI!SEGA KATO VI SE SKAPE BLOKA S KOMPA 6TE VI PITAM KKOLKO STRUVA, KOGATO KOMPA SI PODAVA SIGNALI BEZ DA ZNAE6 ZA86TO, HODI6 NA SERRVIZ TI SUDIRAT ZADNIKA. A PARNOTO NA JIGULKATA POMNITE LI? BE6E O.K..
70
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Щирлиц, кое не съм написал правилно?
69
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Аз понеси спомням рай, сега е ***. На 30г съм и карам чисто нова кола.
-----------------
Е, какво си спомняш, като си бил на 7 годинки тогава, бре ***?
Да не си купувал апартамент или помниш какво е било сиренето и месото?
Да не си ходил на манифестация или на бригада или войник?
Значи аз, 40-годишният да те слушам тебе какво ми разправяш за социализма, като че ли не съм живял тогава и не съм изкарал книжка на ГАЗ-53? Айде у лево.
Аз па имам 4 коли, и какво сега?
68
0
 
0
 
! Отговори
щирлиц преди 8 години
до82:Тъпчо,първо си оправи правописа.
67
3
 
3
 
! Отговори
баче кико преди 8 години
Не знам ама по-добре вартбург
66
0
 
3
 
! Отговори
българин преди 8 години
това е LADA 1200 s или 1300 :) добра колица за годините си :)
65
4
 
14
 
! Отговори
До 84 преди 8 години
Защото 15-годишните трошки днес са произведени през 1996-1997, когато общо взето се правиха здрави коли. Айде да видим колко 15-годишни трошки ще са в движение през 2027г и какво ще струва поддръжката им. А всяка социалистическа кола ме изпълва с носталгия. Ностагия по Бай Тошовото време, когато сиренето беше сирене, месото месо, всичко можеха да си купят апартамент на кредит с лихва 1,5% годишно, нова кола след чакането. Аз понеси спомням рай, сега е ***. На 30г съм и карам чисто нова кола.
64
3
 
3
 
! Отговори
Учен от БАН преди 8 години
> 60 научно-изследователски центъра за "модернизация" на Фиат-а !!!!!!!!!
И кво - голямо модернизиране са направили мужиците... Ей затова не им щем технологиите и пущините ! Да си ги правят те и да им се радват по 40 години, че и повече... и да се гордеят!
63
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Жигула - Фиат-124
Волга М21 - Форд Мейнлайн
Газ 53 и Зил 130 - Фордове
ЗАЗ - Фиат и НСУ
Всичко е копия на Пакарди, Студебейкъри, Фордове, Опели, Москвич Алко беше някаква невлязла в производство Симка, на която присадиха жигулов двигател и се получи трактор, с който можеше само да си караш мотиките на вилата, в малките паузи, когато не е в сервиза.
Добре че постепенно си седнаха на задниците ( кризата ги научи) и сега не се правят на инженери, а кротко си произвеждат Дачии с емблема ВАЗ.
62
0
 
7
 
! Отговори
смех преди 8 години
O боже !? кой ги пише тея работи !?

Освен това при италианския автомобил клапаните на двигателя са разположени отдолу, докато при руския са отгоре.
61
6
 
10
 
! Отговори
Шоп преди 8 години
Жигулата беше свесенсъветски автомобил именно защото беше максимално близо до западния си прототип - Фиат 124.
И да си знаете, руски коли няма, има лоши съветски копия на западни автомобили...
60
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Скоро ще е по добре да имаш жигула или москвич отколкото която и да е 10 годишна западна.Както ги оборудват с електроника като я купиш 7-8 годишна точно като идва време за изхвърляне и ти се издъни някой компютър на пътя кво прайш
--------------------
Странно защо същите русофили като тебе твърдвт, че българите карали 15-годишни западни трошки, нали на осмата година са за изхвърляне?
59
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Ако пък я сравним не с Москвич, а с волска каруца, беше просто изтребител.
58
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
двойно натискане на съединител
----------------
Двойно амбриране се казва, тъпчо.