На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък

В Малта има и наказателни такси за старите коли
365
На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък
Снимка: архив, БулФото

България е единствената страна в Европейския съюз, където данъкът на автомобила и екотаксите са обратно пропорционални на възрастта на колата.

Преди дни министърът на финансите Владислав Горанов не скри, че в България да притежаваш и ползваш стар автомобил, е лесно и евтино, заради което страната се е превърнала в автомобилното гробище на Европа.

Още по темата

В момента в България има 2,77 милиона регистрирани леки коли. От целия автопарк 1,34 млн. превозни средства са на повече от 20 години, а 1,04 млн. са произведени преди 15-20 г.

Това означава, че внушителната бройка от 2 милиона и 380 хиляди коли се пада на тези на възраст над 15 години, или на 10 автомобила само два са под 15 години. Хибридните коли са 3487, а електромобилите са 384, пише "24 часа".

Размерът на местния данък за притежаване на автомобил зависи от мощността и за коли под 55 kw (74 к.с.) е 1,2 лв. за киловат. До 74 kw (99 к.с.) е 1,62 лв. за киловат, след което таксата скача двойно. За коли на възраст от 5 до 14 г. таксата се увеличава с 50%, а за по-новите - със 180 на сто.

Така например за малък градски модел “Опел Корса 1,0 Екотек” с мощност 90 конски сили с регистрация в София и до 5-годишна възраст данъкът е 126 лева. Ако същият опел е между 5 и 14 г., данъкът е 67,50 лв., а ако е над 14 г., ще дължите за корсата едва по 45 лв.

В Германия има около 58 милиона автомобили, от които държавата годишно взима близо 8,5 милиарда евро данък. Данък се дължи за всеки автомобил, регистриран в страната, както и за чуждестранните коли, които се карат постоянно в Германия. Най-общо, колкото по-стар и голям е един автомобил, толкова по-висок е данъкът върху него. С това държавата се опитва да създава предпоставки хората да купуват по-екологични возила.

Досега данъкът се изчисляваше, като се взимаха предвид обемът на мотора, количеството въглероден двуокис, който колата изхвърля, и годината на производство. Изчислява се така: на всеки 25 куб. см от мотора се дължат 1,84 евро годишно. От 2009 г. все по-голяма роля за размера на данъка играят и емисиите, които колата изхвърля. По това автомобилите са разделени на класи, като най-изгодна е “Евро 6”.

Освен това се дължат различни ставки за дизелови и бензинови двигатели. Например един дизелов автомобил плаща на всеки 100 куб. см двигател 9,50 евро в “Евро 6”, във всички останали класи сумата се увеличава до 37,58. При бензиновите този данък е съответно от 2 евро в “Евро 6” до 25,36 за всеки 100 куб. см мотор.

Автомобили над 3500 кг плащат допълнително и за шум. Изразено в цифри, това означава, че за един “Опел Корса 1.0 Екотек” с 90 конски сили се плащат 34 евро. За един “Мерцедес Е 200” със 194 PS са 204 евро, а за ауди SQ7 TDI куатро с 435 PS – 568 евро.

От септември 2018 г. обаче данъкът за изхвърлен въглероден двуокис се увеличава, тъй като измерването ще стане по-прецизно. Причината за това е скандалът с “Фолксваген” и изкуствено занижаваните от него стойности на вредните емисии.

Заради този скандал германците принудиха производителите на автомобили да затегнат контрола при измерването на вредните газове и се смята, че те ще се увеличат значително. Така за опела корса вместо 34 евро ще се дължат вероятно 70 евро, за мерцедеса 254 вместо 204 и за аудито 644 вместо 568 евро.

В Гърция данъкът за собственост е разделен на два основни вида - за коли, регистрирани преди 2010-а, и за по-нови возила. В първия случай дължимата сума зависи основно от обема на двигателя, като тя се движи от 240 до 630 евро на година. За по-новите автомобили скалата за определяне на данъка зависи от вредните газове и разходите са по-ниски.

Едни от най-високите налози за притежаване на стара кола, произведена преди 2008 г., плащат в Ирландия. За двигател с обем 1,6 куб. см сумата е 544 евро. При 2,2-литров мотор скача до 994 евро. За по-новите возила се събират между 180 и 300 евро.

Единствено Малта прилага наказателни такси за стари коли. За всички возила на възраст до 5 г. има фиксирани годишни налози според отделянето на CO2, които нарастват с остаряването на превозното средство.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


365
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
44
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До ВасилевВасилев , иначе ти от кое село си ?
43
0
 
24
 
! Отговори
МaйМyнaтa преди 6 години
Тия цел ден се неспреха бе, то винетки беха, после застреховки а сега и данъциЕ тва живот ли е, да плащаш хартии и стикери...постоянно
42
1
 
29
 
! Отговори
Дядо Радой преди 6 години
Ще изсе..ат нещо герберастите.Научиха се да лапат много пари и няма начин да не изсе..ат нещо голямо и смрадливо. То не бяха винетки,то не бяха акцизи и данъци!Анатема и до девето!
41
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
то толкова хора няма в държавата колкото бракми :)
40
2
 
48
 
! Отговори
DO ГОРАНОВ преди 6 години
Пич в Малта Минималната Заплата е 1500 евро ,В България , Благодарение на Вашите кражби , е 250 евро .Докато ви има вас от ГЕРБ щекараме стари коли и ще се отопляваме през зимата с Дърва и Въглища .Има Господ както казваше Майка ми преди да умре от Рак на Панкреаса заради Отказано Лечение от ГЕРБ .*** Нещастни сте - Изядохте Народа .Извинете че съм Гневен - Но Цинизма на Министъра Граничи с Този на Хитлеристите в Германия спрямо Милионите Убити заради Болести и Недъзи .
39
0
 
21
 
! Отговори
Българофилъ преди 6 години
Господа от ГЕРП - покажете че обичате България и българите ! Да не е късно преди изборите !
38
2
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
*** дето гласуваха за Тиквата е те са виновни за всичко случващо се и искам те да отговарят, да плащат сега те заемите на Борисов и всички други сметки!
37
13
 
4
 
! Отговори
Професор Тюхчеф преди 6 години
Жулкайте с кола и до веце-то , пък после се оплаквайте че ви било скъпо.
36
3
 
53
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Герберугите ежедневно мислят поредните глупости. Ами че оправете ми додходите и няма да карам 10 годишна кола за 9000 лева, ами ще си купя нова. Ама с 1500 заплата, как да изплаща по 1200 на месец за кола?!? И после за да ви вървят далаверите, по още 1000 за апартамент. После колата да й направя "Каско", щото гражданската която ще платя не покрива нищо. Че и свинетка да си купя. Че и данък на апратамента. Че и данък "Смет". Алооооу, аре у лево. Мен ми трябва поне 5000 заплата да ви плащам всичко
35
2
 
16
 
! Отговори
hm преди 6 години
Ми според мен трябва да вземат за база данъка, който е сега на масовите над 15 годишни коли и да направят на по-екологичните нови по-нисък от на т.нар. трошки. Ама те кво ще направят - ще вдигнат на старите и съвсем леко ще намалят на новите.
34
2
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
ГРОП да не се излагат така щото 3/4 от таратайките са на газ което е по-екологично от всяка нова кола на бензин или дизел.
33
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Поредната фалшива новина. По-новата кола до 100 к.с., ползва облекчения и не може новата Опел Корса от примера да плаща 126 лева данък. По скоро юе плаща около 50 лева данък. Малкопо-старата Опел Корса ползва по-малка отстъпка от данъка и т.н.
32
2
 
46
 
! Отговори
герб ли.... преди 6 години
Герб ме съмнява, че на следващите избори много лошо ще загубят! То глупост след глупост, тоест не глупост а точно измислени хитрини за пълнене на Бюджета!Айде винетките преглътнахме, данъци, вдигането на гражданската, катализатори, ама вече не се търпи бе! Е сега вижте горивата, всеки ден по стотинка нагоре! Всичко е пълна каша, ядем трето качество храна, взимаме най-мизерните доходи и сега ще ни карат нови коли да си купуваме! Незнам..., незнам какво още искат от нас!
31
1
 
38
 
! Отговори
PD преди 6 години
В техниката няма понятие трошка. Има изправни и неизправни машини. За изправноста има органи които да следят.Всичко останало е клубно култово неумно мислене, което цели финансово заробване.
30
0
 
28
 
! Отговори
Дарвин философ преди 6 години
От утре всички дипутати на колело -дайте пример.За Волен без седалка."Аре дъ въ видъ " нали крещеше от трибуната като налапа милионите не ще да вижда никой ...
29
0
 
34
 
! Отговори
DEVSADIVTAME преди 6 години
Ама така удрят бизнес интереси - те искат хем онея да ти продадат трошляка хем да вземаш малка запрата хем да ти качват данъка щото си карал неекологична кола !
28
0
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Е, с тези пътища какви коли да караме бе, джанъм? Колко е ремонт по окачваме на ауди или бмв от 2013 година и на vw пасат 01 година ? много нагли
27
0
 
41
 
! Отговори
Наблюдател преди 6 години
Лобито на вносителите на автомобили натиска.
26
19
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Да се забрани вноса на коли под пет години.За лош външен вид сваляне на табелите ,черен или сив дим също.Коли с ремуси или подобни простотии включително ксенонови крушки на обикновен фар ,защото заслепяват др.водачи.
25
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Абе Бойко вместо да санира гнилите панели да раздава по една Тесла.