На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък

В Малта има и наказателни такси за старите коли
365
На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък
Снимка: архив, БулФото

България е единствената страна в Европейския съюз, където данъкът на автомобила и екотаксите са обратно пропорционални на възрастта на колата.

Преди дни министърът на финансите Владислав Горанов не скри, че в България да притежаваш и ползваш стар автомобил, е лесно и евтино, заради което страната се е превърнала в автомобилното гробище на Европа.

Още по темата

В момента в България има 2,77 милиона регистрирани леки коли. От целия автопарк 1,34 млн. превозни средства са на повече от 20 години, а 1,04 млн. са произведени преди 15-20 г.

Това означава, че внушителната бройка от 2 милиона и 380 хиляди коли се пада на тези на възраст над 15 години, или на 10 автомобила само два са под 15 години. Хибридните коли са 3487, а електромобилите са 384, пише "24 часа".

Размерът на местния данък за притежаване на автомобил зависи от мощността и за коли под 55 kw (74 к.с.) е 1,2 лв. за киловат. До 74 kw (99 к.с.) е 1,62 лв. за киловат, след което таксата скача двойно. За коли на възраст от 5 до 14 г. таксата се увеличава с 50%, а за по-новите - със 180 на сто.

Така например за малък градски модел “Опел Корса 1,0 Екотек” с мощност 90 конски сили с регистрация в София и до 5-годишна възраст данъкът е 126 лева. Ако същият опел е между 5 и 14 г., данъкът е 67,50 лв., а ако е над 14 г., ще дължите за корсата едва по 45 лв.

В Германия има около 58 милиона автомобили, от които държавата годишно взима близо 8,5 милиарда евро данък. Данък се дължи за всеки автомобил, регистриран в страната, както и за чуждестранните коли, които се карат постоянно в Германия. Най-общо, колкото по-стар и голям е един автомобил, толкова по-висок е данъкът върху него. С това държавата се опитва да създава предпоставки хората да купуват по-екологични возила.

Досега данъкът се изчисляваше, като се взимаха предвид обемът на мотора, количеството въглероден двуокис, който колата изхвърля, и годината на производство. Изчислява се така: на всеки 25 куб. см от мотора се дължат 1,84 евро годишно. От 2009 г. все по-голяма роля за размера на данъка играят и емисиите, които колата изхвърля. По това автомобилите са разделени на класи, като най-изгодна е “Евро 6”.

Освен това се дължат различни ставки за дизелови и бензинови двигатели. Например един дизелов автомобил плаща на всеки 100 куб. см двигател 9,50 евро в “Евро 6”, във всички останали класи сумата се увеличава до 37,58. При бензиновите този данък е съответно от 2 евро в “Евро 6” до 25,36 за всеки 100 куб. см мотор.

Автомобили над 3500 кг плащат допълнително и за шум. Изразено в цифри, това означава, че за един “Опел Корса 1.0 Екотек” с 90 конски сили се плащат 34 евро. За един “Мерцедес Е 200” със 194 PS са 204 евро, а за ауди SQ7 TDI куатро с 435 PS – 568 евро.

От септември 2018 г. обаче данъкът за изхвърлен въглероден двуокис се увеличава, тъй като измерването ще стане по-прецизно. Причината за това е скандалът с “Фолксваген” и изкуствено занижаваните от него стойности на вредните емисии.

Заради този скандал германците принудиха производителите на автомобили да затегнат контрола при измерването на вредните газове и се смята, че те ще се увеличат значително. Така за опела корса вместо 34 евро ще се дължат вероятно 70 евро, за мерцедеса 254 вместо 204 и за аудито 644 вместо 568 евро.

В Гърция данъкът за собственост е разделен на два основни вида - за коли, регистрирани преди 2010-а, и за по-нови возила. В първия случай дължимата сума зависи основно от обема на двигателя, като тя се движи от 240 до 630 евро на година. За по-новите автомобили скалата за определяне на данъка зависи от вредните газове и разходите са по-ниски.

Едни от най-високите налози за притежаване на стара кола, произведена преди 2008 г., плащат в Ирландия. За двигател с обем 1,6 куб. см сумата е 544 евро. При 2,2-литров мотор скача до 994 евро. За по-новите возила се събират между 180 и 300 евро.

Единствено Малта прилага наказателни такси за стари коли. За всички возила на възраст до 5 г. има фиксирани годишни налози според отделянето на CO2, които нарастват с остаряването на превозното средство.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


365
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
64
5
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Моята кола е на 17 години, от къде на къде ще я наричат трошка, като е при мен от 6 годишна и няма нито една забележка? Поддържана редовно и е на газ, не замърсявам околнота среда! Вместо да ме стимулират да карам на газ, колата ми била трошка?
63
37
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Абсолютно за високия данък на автомобили над 5 години! Който няма пари за нов автомобил, няма да кара такъв. Стига с този балкански сбъркан манталитет да се ходи навсякъде с автомобил. Това не е САЩ, където разстоянията са огромни. Това би следвало да е Европа. Бачкаторите от крайните квартали изобщо нито имат пари за автомобил, нито социалния статус да го поддържат. Това е. Ама на прoст човек колкото и да му обясняваш ще си остане прoст. Затова са и бачкатори, де- животът достатъчо им е взел.
62
2
 
2
 
! Отговори
Ано преди 6 години
Да, но когато има пазар! Пазар, пич!знаеш ли какво е това! Бококлийничната?!
61
2
 
30
 
! Отговори
мухахах преди 6 години
Спонсорирана статия от вносителите на нови автомобили........
60
16
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Пропуска се важната подробност че хората които нямат пари на запад не се возят с коли.
59
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
мноого си остроумен, а крачета нямаш ли ?
58
2
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Моята трошка я закупих на възраст 9 години, а сега е на 13 и данъка ми е почти 200лв. Технически е изрядна и не представлява опасност на пътя ако зависи от техническо състояние. Кое е малкото на почти 200лв. Или да стане 400. пп има катализатор и то почти нов. Кой плаща тока на хибридите? Всички ние.
57
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Месут и Йозил са пристигнали в Холандия.
56
0
 
7
 
! Отговори
до 52 преди 6 години
за да не яздят магарета,че трудно се отглеждат в апартамента
55
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До (-_-)Парите трябва постоянно да се въртят за силна икономика и всички да взимат хубави пари иначе се къса веригата и колето спира да се върти.
54
0
 
33
 
! Отговори
ДО 46 преди 6 години
Не пиши глупости - Дори и да си млад и образован , в България ще вземеш мах 3000 лева заплата , за същата позиция в ЕС се взима 5000 евро заплата .В момента в България се изкарват пари на Митниците като се взимат по 10 евро на камион , в Хасково се взимат по 10 евро на пътник в Автобус с Контрабандисти .Това е - Другото е Дрога и Изнудване - но е бързо - убиват те за две години .
53
0
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
така и не чух един политик да направи опит да вдигне доходите на населението,но пък всеки от тях е пълен с идеи как да бръкне по-дълбоко в кърпената кесия на бедняка,поне ги правете напролет тези увеличения ,че хората да могат да си купят билети за външна дестинация, сега е много студено,нека не ги мъчим изселниците
52
2
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Дай пари да си купиме нови автомобили бе Гората! Виж в Германия как си подменят на всеки 5 години автомобилите подпомагани от държавата. Най старите автомобили в германия са на имигранти които автомобили са на 8 години. В мутроландия ни продават коли на по 9 годишни в най добрият случай а цената им е над 10 000 лева. Кой може да си позволи такъв сравнително нов автомобил? Повечето хора си купуват автомобил на 15 до 18 годишни за по 2 или 3 хиляди лева.Каквито са заплатите такива са автомобилите
51
27
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ами като хората нямат пари защо карат коли тогава ?
50
1
 
38
 
! Отговори
(-_-) преди 6 години
Данъците трябва да са съобразени с доходите на населението. Хората нямат пари, за това България е автоморгата на Европа.Сравнения с други държави въобще не ми правете, щото е безпредметно.
49
12
 
5
 
! Отговори
Герберуга преди 6 години
Герберугите ежедневно мислят поредните глупости. Ами че оправете ми додходите и няма да карам 10 годишна кола за 9000 ле------------Имаш предвид ние да работим вместо теб?
48
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
изкефи ме от цялата статия, че и на Ханс са му вдигнали данъка с 25 % заради медийния шум от ФВ скандала. Със сигурност самият Ханс го е пожелал това увеличение, да
47
1
 
1
 
! Отговори
РотшилдМорганСорос преди 6 години
До Анонименфашингтон СиАйЕй ....
46
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Нищо не може да се промени. В бризките 20 години няма шанс за високи доходи на всички. Който е образован и кадърен и сега кара нова кола и има пари.
45
6
 
5
 
! Отговори
КраварятОтФашингтонъ преди 6 години
До ВасилевНе се къпят софиянките щото ги мързи та затова меришат така ! В Кравария как миришат краварките ??????????????