Борбата с дизеловите коли в Европа – ненужна истерия!?

КАТ: Броят на бензиновите и дизелови коли в страната е равен
Обновена: 21 юли 2018 19:50 | 21 юли 2018 10:49, Анисия Иванова
110
Борбата с дизеловите коли в Европа – ненужна истерия!?
Снимка: Булфото

Борбата с дизела в Европа е световна политика, която няма нищо общо с изчистването на въздуха, а е по-скоро истерия и балон, който ще се спука”. Това заяви за “Труд” зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили в България Любомир Доросиев.

“Не бих казал, че в Америка се карат само бензинови коли”, допълни той по повод факта, че в редица градове от Европа се ограничава достъпа на дизелови коли.

“И бензиновите автомобили изпускат вредни емисии в атмосферата, докато дизеловите имат специален филтър, който пречиства около 95% от мръсните газове, които колата изпуска”, обясни Доросиев. Въпреки европейските политики за ограничение на старите дизелови автомобили в сърцето на града, цените на колите с такива двигатели и в Европа и в България остават без промяна.

“Няма и промяна в търсенето, дизелът продължава да се купува”, каза Доросиев и допълни: “не виждам как би могло да имам дизелов автомобил и да ми забранят да влизам в центъра на града”.

“Годишно в страната се внасят 255 хил. автомобилa втора ръка от чужбина, като 90% от тях са дизелови”, заяви Любомир Доросиев. Това означава, че за година в страната се внасят 230 хил. автомобила с дизелови двигатели.

Относно предпочитанията на българите за втора ръка автомобили, Доросиев заяви, че в по-големите градове хората най-често си вземат кола на 10 години, а в по-малките на около 15 години с бюджет около 5000 лв. Вносът на автомобили в страната е предимно от Италия, Швейцария и Германия.

Доросиев обясни, че внасяните в страната стари корейски автомобили най-често се продават за 6-7 хил. лв., а за европейска кола до 10 години се плащат около 30 хил. лв. Предлагането на коли втора ръка е много по-голямо от търсенето, като голям дял от бизнеса е в сивия сектор, коментира експертът.

Според него екотаксите за регистрация на кола не отиват за почистване на въздуха. А освен това автомобилите не са най-голямата причина за замърсяването. “Едни от най-големите причинители на замърсяване са камионите, а да не говорим и за отоплението с твърдо гориво, както и рядкото почистване на улиците”, заяви той.

В България се обсъждат няколко варианта за промяна на налозите, чиято цел официално е да се стимулира покупката на по-екологични коли. Преди няколко месеца министърът на финансите Владислав Горанов, заяви, че може да се обмисли промяна на местния данък за колите и за по-старите, които замърсяват повече, данъкът да е по-висок. Наскоро кабинетът увеличи екотаксите за регистрация на автомобил. За кола над 10 години таксата нарасна от 267 лв. на 310 лв.

Вдигането на данъците обаче няма как да накара човек, който работи за 1000 лв. на месец да си купи нова кола за 30 хил. лв., коментираха финансисти. Обсъжда се и възможност на колите да бъдат поставени стикери, които да показват колко замърсяват въздуха. Идеята е да са в три цвята – зелен за тези, които замърсяват най-малко (Евро 5 и 6), жълт за Евро 3 и 4, и червен за най-старите коли – Евро 1 и 2. Като идеята е кметовете да имат право да забранят движението в центъра на града на коли с жълт или червен стикер.

Броят на автомобилите на бензин и на дизел в страната е равен, сочат данните на КАТ. От общо 3,645 млн. автомобила, точно по 44,4% е делът на тези на бензин и на дизел. Но в тези данни влизат както леките коли, така и камионите. Ако се погледнат данните само за колите, нещата се променят. Колите на бензин са 1,374 млн. и имат дял от 49,5%. Докато дизелите са с дял от 42,9%. Останалите коли са с монтирана газова бутилка, хибриди, или електрически. В страната има само 495 електрически коли, а 4251 са хибриди.

При товарните автомобили съотношението в използваното гориво е различно. От всичките 367 хил. камиона, над 85% са на дизел, а само 11,8% са с бензинови двигатели.

В България над 41% от автомобилите са на над 20 години, показа проверка в данните на КАТ към 1 юни 2018 г. В България са регистрирани общо 3,645 млн. автомобила. Като от тях над 1,494 млн. са на над 20 години. Като основната причина за това са ниските доходи.

Други над 1 млн. автомобила също са доста стари – на 15-20 години. Те имат дял от 27,5% от всички регистрирани автомобили в страната. Близо 20% са на между 11 и 15 години, а 6,7% са между 6 и 10-годишни. Под 5% от автомобилите в страната са на под 5 години и може да се каже, че са почти нови.

Дизеловите автомобили се очаква да паднат до 5% от пазара на автомобили в ЕС до 2030 г., твърди проучване, цитирано от BBC. Отказването от дизела обаче ще направи още по-трудно ЕС да постигне целите си за намаляване на въглеродните емисии.

Дизелът дори бе популяризиран като по-екологично съобразен от бензина като част от усилията на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове и по-специално на въглероден диоксид. Въпреки че дизеловото гориво съдържа малко повече въглерод, общите емисии на въглероден диоксид на средния дизелов автомобил са по-ниски от тези на бензиновите коли. Дизеловите двигатели обаче генерират по-високи нива на азотни оксиди и фини прахови частици – малки частици сажди.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


110
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
60
9
 
8
 
! Отговори
3d преди 5 години
До ДалновиденТака е. И ще станем свидетели на новия подход в близките 10-15 години. Автономните коли ще направят безсмислено притежаването на автомобил.
59
6
 
16
 
! Отговори
ВЪПРОС преди 5 години
Евро 1,2,3,4,5 - до тук ли ще Спрем ?Аз мисля поне до 12 клас - Абитуриенти ?Айфона стигна до 8 .
58
5
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До До 52 Това което си написал е абсолютна глупост, ако газовите уредби по автомобилите бяха незаконни никога нямаше да минат на ГТП . Мога да кажа за моята монтирана е в оторизиран сервиз както и повечето такива така, че не виждам къде е проблема или просто ти е по-лесно да местиш въздуха.
57
4
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Историята за дизеловите коли е само в отделни държави, в които има наднормено замърсяване с азотни оксиди като Германия и които ще бъдат санкционирани от ЕС за това. Дизеловите по Евро 6 са на близки до бензиновите нива на замърсяване с азотни оксиди. При ФПЧ бензин и дизел имат равни норми от Евро 5. При въглеродния двуокис бензиновите замърсяват повече от дизеловите. В България няма наднормено замърсяване от колите.
56
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
България е на едно от последните места в ЕС по брой автомобили на 1000 човека от населението, но според онези 80% колите били много!
55
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 53Понеже улиците не са пълни с нови коли за 50к+ лв. Всички са в гаражи, бати смеха.
54
10
 
10
 
! Отговори
До 52 преди 5 години
Захващат се с дълга тема - колите на газ. Първо, 99% от газовите уредби са незаконни. Официално в КАТ се водят само няколкостотин коли на газ. Ако искаш нещо за колите на газ, първо трябва газовата уредба да е законна, т.е. да се бръсне дълбоко в джоба и т.н
53
10
 
11
 
! Отговори
Далновиден преди 5 години
Може би е време да се въведат нови форми за използване на автомобилите,защото броят им е абсурдно и ненужно висок.Пълно е с коли,които стоят и заемат място над 95% от времето.В същото време цените за наемане на кола са твърде високи.Просто е назрял моментът да се предложи нов подход.
52
6
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Къде са ни велосипедите?В Гърция поне всеки има мотопед скутер и кола. Ако е топло и не му трябва колата кара скутера. Лятно време скутерите по градовете са значително повече от колите.А тук, всеки тръгнал с трошката за някъде си. Колоездачите са малко.Още има в София и павирани улици, което е ад. Отделно качеството на асфалтираните улици е зле. За жълтите павета пък да не говорим, уж центъра на София, а там пътя е нагънат на вълни. Какъв център, какъв представителен вид?
51
8
 
26
 
! Отговори
Никога стар дизел преди 5 години
Дизел на повече от 10 години е лошо решние... На запад се купува, ако човек кара минимум 50-60 км на ден от и до работата. Тука ги карат повечето над 300 000км умрели кошници. Отделно българинът не знае как се поддържа дизел и че трябва да се кара на дълъг път веднъж месечно, за да се изчисти филтъра за твърди частици. Оттам и лопатките на турбото отиват... Тоест с дизел да се премислят едни 2-3 хил. отгоре за ремонти. За България най-удачен е *** бензинов мотор без турбо.
50
2
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
При тези масови кражби е нормално човек да си купи стара кола, за да не й трепери, че ще я откраднат. Новата кола си иска гараж, иска си Каско за хиляди лева и т.н. Трябва да не си много наред, за да си оставиш новата кола на улицата.
49
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Предполагам, че някои няма да се съгласят с мен, но на управляващите у нас изобщо не им пука за качеството на въздуха. Цялата тази истерия обаче им е много удобна за увеличаване на всякакви такси под предлог за борба с нещо си, ако искаха наистина да променят нещо щяха да намалят данъка на автомобилите с газови уредби. Горивото което ползват е доказано, че поне за сега е най-щадящо спрямо качеството на въздуха, но както казах всичко е мижи да те лажем.
48
11
 
4
 
! Отговори
Мда преди 5 години
Безумията в ЕС са ежедневие!Измислят се забрани направо на произволен принцип!Ясно е,че пушещи дизели са недопустими в 21-ви век,обаче като се решава тоя проблем,трябва да се мисли за всички!Примерно,като се забранят дизелите под Евро 4,то нищо не пречи да се оставят за сиромасите стари бензинки,НО ЗАДЪЛЖИТЕЛНО С РАБОТЕЩ КАТАЛИЗАТОР(сериозни санкции).Една бензинка на газ е напълно сравнима с нов дизел.Освен това трябва да се лансират хибридите,щото ситуацията с ел.колите тепърва ще се закучва.
47
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В Германия два пъти по-малко хора отиват на работа с обществен транспорт в сравнение с България. Нормалното е колите в България да се увеличават поне докато приближил средното ниво за ЕС.
46
6
 
15
 
! Отговори
БГ преди 5 години
В коя ли нормална страна хората масово карат коли за по 2000-3000 лв като в семейството има поне 2 такива
45
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Разни от 80-те процента, непрекъснато ни дават примери за въртипедалковеца в държави и градове с много по-голяма гъстота на населението от България и българските градове. Защо ли велосипедите не се използват там, където гъстотата на населението е сравнима с българската...
44
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тук някои пак пишат за неща, които не знаят. Има си изследвания как по света се ходи на работа. За Европа България и Румъния са двете държави с най-голям процент отиващи на работа с обществен транспорт и с най-малко процент на хората отиващи на работа с кола.
43
6
 
11
 
! Отговори
ьзц преди 5 години
ти под рециклиране знаеш ли какво точно се има предвид...изваждат се клетките и се заменят с нови това е рециклиране на батерията въпроса е какво става с премахнатите? отделно от това при удар и разрушаване на някоя от клетките на батериите те са запалват а това няма гасене...просто го чакаш да изгори напълно и по големия проблем ако в БГ всички минат на ел. коли няма да има достатъчно ел. енергия защото според ГЕРБ нови ел. централи не са ни необходими
42
8
 
3
 
! Отговори
БГ преди 5 години
Ами петрола как се извлича как се доставя А относно батериите сменят се след 10+ години и се рециклират
41
2
 
17
 
! Отговори
ьзц преди 5 години
до 42и къде са ти условията за пътуване с велосипед? или викаш да рискувам всеки ден живота си за да съм еко...