Присъдата е произнесена! Дизелът си отива – няма връщане назад

Политиката пожали виновните за Дизелгейт, пише в свой коментар DW
132
Присъдата е произнесена! Дизелът си отива – няма връщане назад
Снимка: Reuters

След три години на залъгване и изчакване, дойде време да се каже истината на хората: двигателите с вътрешно горене си отиват. А политиката пожали тъкмо виновниците за дизеловия скандал, пише в свой коментар за DW Сабине Кинкарц.

Нека да кажа веднага: Не карам дизел. Но добре разбирам онези собственици на дизели, на които им писна да ги разиграват цели три години. И които са разочаровани и гневни. Защото – минат, не минат няколко седмици – на тях им се сервира по някоя нова лоша новина. Особено когато концентрацията на азотен окис надхвърли допустимото, а все повече градове оповестяват ограничения за дизелите. И след като непрестанно изплуват нови измами, вършени от автопроизводителите, пише Кинхарц.

Още по темата

Успя ли правителството да реши всички проблеми? Надявайте се! Коалиционните партньори стигнаха до един гнил компромис, който със сигурност няма да възмезди притежателите на дизелови автомобили за всички преживени ядове и финансови загуби. Нека само припомним, че в САЩ всеки собственик на дизел с манипулиран двигател можеше просто да върне колата, че дори и обезщетение да получи. Изтерзаните германски собственици на дизели могат само да мечтаят за такова решение.

Преоборудване или премия?

На тях им се предлага или преоборудване на автомобилите или пък премия, ако решат да си купят нова кола и да разкарат старата. И предложението дори не е толкова добро, колкото изглежда. Първо, защото по технически причини необходимото преоборудване не може да се извърши в пълен обем за всички по-стари дизелови автомобили, които са милиони. Което си беше ясно още от самото начало. И второ, защото решението засега е само пожелателно: правителство просто очаква от автомобилопроизводителите да поемат разноските за това преоборудване.

"Насила не можем да накараме никого", вдига рамене министърът на транспорта Андреас Шойер, който от самото начало поддържаше предложението на самите автомобилни концерни: да се избере само вариантът с премиите. Защото този вариант с един куршум удря два заека: хем изтегляш старите трошки от пътищата, хем продаваш нови коли. А преоборудването не продава нищо.

Да, но малцина притежатели на автомобили могат току-така да си купят нова кола. Това е покупка, която се планира отдалеч и иска дългосрочно финансиране. А парите от премията и от продажбата на бракуваната стара кола, разбира се, изобщо не стигат за нова.

Политиката пак пожали виновниците

Малко по-добре изглеждат нещата за онези, които използват дизелов автомобил, за да упражняват професията си – например шофьори на такси, занаятчии и други. За тях са предвидени помощни програми, които ще покрият 80% от разноските по преоборудването. Тези програми ще се финансират с парите на данъкоплатците, а това малко напомня за начина, по който бяха спасявани банките по време на финансовата криза. И тогава политиката пожали виновниците и обобществи дълговете. Да припомним ли на политиците до какво доведе това? До политическа апатия и разцвет на популизма.

Нека припомним и нещо друго. Правителството реши да действа единствено под натиска на съдебните решения, които поставиха акцент върху опазването на здравето на гражданите. В продължение на три години управляващите изчакваха, бавеха топката и не предприемаха почти нищо. Защото лелееха измамната надежда, че проблемът ще се реши от само себе си. И че все някой ден метлата на времето ще измете старите дизели от улиците. Надежда, която се подклаждаше и от автомобилопроизводителите. А знайно е, че те умеят да се грижат за облагите си, пък и разполагат със силно лоби в канцлерството.

Германия е страна на автомобилистите. В началото на тази година броят на регистрираните лични автомобили достигна 46 милиона. От тях 30 милиона използват бензин, а 15 милиона – дизел. А тук дори не са включени големите камиони и автобусите. С други думи, имаме си работа с милиони разгневени автомобилисти, които се превръщат в разгневени и политически обезсърчени избиратели. И които ще обърнат гръб на и без това отслабените управляващи партии.

Това навярно ще се усети още на изборите за провинциални парламенти, които предстоят тази и идната година в страната. Но дори ако си представим, че в бъдеще всички ще карат само бензинови коли, това пак няма да реши проблема. Напротив – стойностите на въглеродния двуокис ще се повишат още повече. Защото германците искат да карат все по-бързи, все по-големи и по-удобни автомобили, екипирани с всевъзможни устройства за удобство, сигурност и стабилност.

Автомобилите ще стават по-леки и по-малки

В един модерен автомобил броят на тези устройства е около 100, а това увеличава и теглото. Типичен пример са особено популярните днес SUV. С дизелов двигател беше много по-икономично, бензиновите мотори обаче трябва да са доста по-мощни и в градско движение лесно ще стигат до изразходване на 20 литра за 100 километра. А това ще доведе до още повече емисии на вредни парникови газове, които увреждат климата.

Който е решил да си купува "Порше Кайен" едва ли се тревожи от проблемите около дизела. Тъкмо поради това производителите на тази луксозна марка автомобили тъй безболезнено се отказаха от дизеловите двигатели. Но при "Фолксваген", "Ауди", "Даймлер" и БМВ нещата изглеждат другояче. Те обаче също вече не могат да повтарят баснята за чистия дизел, с която толкова дълго печелеха добри пари. Вместо това трябва най-сетне да кажат на клиентите си истината в очите: двигателите с вътрешно горене си отиват. Бъдещето принадлежи на електрическото задвижване, заедно с което ще дойде и олекотяването и опростяването.

Утрешните автомобили най-вероятно ще бъдат не само по-леки, но и по-малки. Или поне автомобилите на достъпни цени. А дизелът ще остане в миналото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


132
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
83
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тей бахуууура иска да ми забранят, ама имаше бахууууур ! И акциз на 40 литра да им платя, ама ша пкатя бахууууур !
82
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До МдаТОва с 20те литра, бързо-бързо изчезна след 2008-а. Ако през 2002-3 беше модерно да караш Хамър, то през 2013-а, си беше за срам. И това преди 5 години ти казвам ..
81
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Статията е преведена от руски източник, така че е пълна глупост.
80
3
 
15
 
! Отговори
Мда преди 5 години
Да не би американските бензинови автомобили горящи 15-20 и нагоре литра да са по-екологични от европейските дизели с разход 6-10л и по-добър вървеж?Хайде холан!Работата е ясна-скандалът бе за да бъдат изритани от пазара по-добрите коли и то по непазарен начин.Впрочем,дизелите излязоха извън екологичните стандарти при режими,в каквито на пътя няма да работят на практика никога.
79
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Коли с ядрени двигтели. Може да се направят сголемината на кутия за обувки :)И като за бонс - не ти трябват фарове, защото ще свети колата !!!
78
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До МдаЕ ок ... Ама VW ни гък ни нищо ... Ако беше всичко наред, щеше да има далеч повече рев.
77
2
 
19
 
! Отговори
Мда преди 5 години
Поредното европейско самоубийствено решение!Не че не трябва да се търсят нови решения за транспорта,но да се зачертава старото,без да има налице добре работещо ново си е безумие!Ел.автомобилите са много далеч от пълната функционалност,която трябва да имат и там е нужен сериозен пробив.А дотогава?Впрочем американският Дизелгейт си беше целенасочено активно мероприятие за отстраняване на европейската автомобилна конкуренция.САЩ НИКОГА не са имали читав дизел,особено лек.
76
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До do 73Да ти има ориятелите, дето за подарък ми дават, да им карам колата ...
75
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Стига сте ревали. Ако стане, какво я мислите, немската икономика ще пострада и ние, ще може да намажем от цялата работа :)
74
1
 
4
 
! Отговори
Тук един интелект.. преди 5 години
..вече се похвали, че електрическите коли нямат двигател, кормилна рейка и спирачки.....Кеф, а?
73
1
 
2
 
! Отговори
Щерю преди 5 години
То остави - ами ще помъкне и бензина, и тогава моя Москвич 412 ще стане нарушител...
72
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Карам си Кайенчето, пада на студенткат сутиенчето и си къде дизелченцето ...
71
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не разбирам, защо не сторим термоядрени електроцентрали. Да, проектът ще е мног скъп, но след изграждането му, подръжката ще е много ниска и ще може да снабдим ЦЯЛ свят с енергия, която не струва и 1/100 от сегашната. Е, предполагам, че някой хиени, няма да правят печалби ...
70
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До XИ моляте, ела на гости в Осло, да видиш, как 1/10 коли е вече електрическа, а -5 градуса, става още началото на ноември.
69
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До х250 км, за Нисан Лайф или каквто беше там. S-kite почват от 450 и стигат до 650 км пробег. След 500 цикъла (мнооого хора направиха далеч повече), батерията губи около 5% от оригиналния си капацитет и след това губи по още 5-6% на всеки 300-400 цикъла. Това са от рода на 400-600 000 километра. Станции няма, защото ... няма коли. Да не мислиш, че 1920 годиниа е имало 1000 бензинджийници в България ?Айде, докарай ги до 500, моля те.
68
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 76Като има търсене, има и предлагане. Ако 100 милона коли минат на ток в Европа, ще почнат да никнат като гъбки тези централи.
67
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 73Е класата почва от 70 000 и стига до 190 хиляди лева.Tesla S започва от 135 000 лева и стга почти 280 000 лева. Тесла е осезаемо по-скъпа от една Е класа.
66
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А може ли да ми кажат тези ел. Автомоболи с какво ще се зареждат. Някои умници ще кажат ами с ток. Добре а тока от какво ще се призвежда и за колко автомобила ще стигне когато се наводни с ел. автомобили. Колко ел централи трябва да се построят за да задоволят търсенето. И колко щее цената на тока когато всички подкарат електрокари. А колко пушилка ще бълват централите. Щото не си мислите че ветърните мелници и жамлъците ще могат да задоволят консумацията на ток. Никой не мисли гледат печалбата.
65
4
 
11
 
! Отговори
х преди 5 години
До Анонименима много причини да не се купуват електрокари:1) нисък пробег - 250 км максимум 2) не става за планини и не може да се кара под -5 C3) огромно време за зареждане - 4.5 часа за Тесла-та (те за това са си и тесли), дори и с бързо зарядно4) тотална липса на зарядни станций5) безумно скъпа батерия с живот максимум 300 цикълалесно мога да ги докарам до 50 или до 500
64
4
 
2
 
! Отговори
do 73 преди 5 години
Ами неговата е 2ра ръка, за 80К евро, 3 годишна. Е-класа толкова стара е далеч по малко пари.А иначе и аз бях много скептично настроен, докато не ми я даде за 2 дни да я карам като подарък за РД. Сега много се замислям, но ценатааа.Няма двигател, скоростна кутия, охлаждане, стартер, агренажи, верига, ремъци, кормилна рейка, хидравлични спирачки. Разбирай - колата няма нужда от никакво обслужване. Само гуми и вода за чистачките.