Колата на българина: Дизел втора употреба, често над 20 г.

Статистиката: На 1000 души се падат по 450 автомобила
Обновена: 28 юли 2018 07:32 | 27 юли 2018 19:13, Красимир Ангелов
220
Колата на българина: Дизел втора употреба, често над 20 г.
Снимка: Reuters

Българите масово карат коли втора употреба, близо половината от автопарка у нас е на възраст над 20 години и автомобилите са основно на дизел. Това показват обобщени данни на Евростат и на Асоциацията на автомобилните производители (АСЕА) за автомобилния парк на ЕС през 2017 г.

Според данни на европейската статистика у нас през миналата година е имало регистрирани около 3,4 милиона автомобила, което прави приблизително по 450 автомобила на 1000 българи.

Според анализа на Евростат автопаркът у нас нараства с по около 100 000 автомобила годишно.

За първото полугодие на тази година у нас са продадени около 18 000 нови коли - при 8 милиона броя за страните на ЕС, сочат последни данни на АСЕА.

Близо половината автомобили по пътищата на България обаче са над 20 години или около 1,5 млн. леки коли на тази възраст. Около 35 на сто от автомобилите са на възраст до 15 години или около 1,3 млн. броя леки коли, а до 10 години са около 350 000 автомобила или около 10 процента от автопарка у нас.

Новите автомобили у нас (на възраст до 5 години), са едва около 5 на сто от автопарка или приблизително 160 000 броя, сочат пък данните на АСЕА. Годишно у нас се купуват средно между 25-30 000 нови автомобила, като за миналата година по официални данни на АСЕА, у нас са били продадени 38 000 нови коли.

Масово българите карат коли на дизел - близо 1,7 млн. автомобила или над 50 на сто от автопарка у нас. Автомобилите на бензин са малко по-малко, но с уговорката, че много от тях са снабдени и с газова уредба.

Наличието пък на екологични автомобили по родните пътища е почти символично - отчетени са едва 2 474 регистрирани хибридни леки коли (около 0,08 на сто от автопарка) и едва 274 електромобила - 0,009 на сто от автопарка.

Ако погледнем за сравнение в Европа, най-нови коли в ЕС карат белгийците - средно на 7 години, следвани от жителите на Дания, Великобритания и Германия - автопарк на средна възраст 8 години, Франция и Италия - 9 години и др.

Освен България, с регистриран над 50 процента автопарк от 20-годишни автомобили, най-стари автомобили са отчетени в Полша - близо 40 на сто от автопарка, Латвия, Литва и Румъния - повече от една трета от автопарка в тези страни и др.

Най-висок дял автомобили на глава от населението е регистриран в Люксембург - 662 автомобила на 1000 жители, а най-малко в Румъния - 260 коли на 1000 жители.

За разлика от България, повече от половината коли в ЕС са с бензинови двигатели - 56 на сто, около 40 на сто са с дизелови двигатели, а едва 4 процента са задвижвани с алтернативни горива или електричество.

През миналата година в ЕС са продадени общо над 800 000 автомобила с алтернативно гориво, като регистрациите на подобни автомобили почти са се удвоили в Испания и Германия - ръст от 90 на сто, следвани от Обединеното кралство и Франция - ръст от 48 процента, Франция и Италия - ръст от 33 процента.

Около 12 милиона души в ЕС или 5,7% от заетата работна ръка в Евросъюза работят в сектора на автомобилостроенето. Автомобилният сектор генерира близо 400 млрд. евро оборот в ЕС и търговски излишък от около 90 млрд. евро за ЕС, отчитат още данните, цитирани от БТА.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


220
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
181
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Остава авторът да напише и как да си купиш нова кола с 800лв заплата и семейство за отглеждане, че то така да цитираме статистика и да си говорим за еко норми е много лесно. Празен стомах, мръсен въздух не му пречи, аланколу!?!
180
3
 
6
 
! Отговори
Истината преди 5 години
Караме 12 годишен дизел, втора употреба, като споделен автомобил. Да наистина е премиум автомобил, но цената на експлоатация е 4 пъти повече от тази на бившия 22 годишен бензинов, закупен и той втора ръка, като 10 годишен.И двата автомобила са закупени без заем. Бензиновият не е бил споделен. Следователно има голяма скрита инфлация и явно задържане на доходите на работещият българин.
179
2
 
4
 
! Отговори
123 преди 5 години
Накратко: Купувайте си нови коли! Ама ако ще и и насила да е!. Абе я по-спокойно, никой не може д ами наложи какво да карам. А новит еколи станаха толкова тъпкани с електроника, че въобще да с ечуди човек за какво са ти. Гледах кола като моята чисто нова, има малко повече екстри и струва над 35 бона, с изплащане и т.н. 40 и кусур... За същата кола напрактика. Ами не мерси.
178
9
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Аз затова карам кола, при която годината няма значение, а е просто една цифра в талона - 14 годишен СААБ ! Това няма чупене , невзрачно е, но като го настъпиш става весело. Въпреки, че съм на 47 години, ме кара понякога да се впускам в гонки с нови лачени аудита, пасати и БМВ- та . Миналата година един с А6 се отказа да ме гони при 240 км/ч на Тракия...
177
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не знам за здрави, не съм карал никога нова кола... ако някой знае как става с 1200 лв. заплата да си купиш кола за 30к (която впоследствие излиза 40), да сподели. Само да подчертая, че не си я харча сам, имам жена и две деца, едното тийнейджър...
176
1
 
6
 
! Отговори
Iceblast88 преди 5 години
Предавам думи на собственик на фирма за пътна помощ-90% от колите които возя на пътните помощи са след 2005 от които 75% са все още гаранционни.Както искате го разберете.Когато чисто нови коли,гаранционни са всеки месец в сервиз заради датчик,филтър или пръснат блок(във форд има 22 нови транзита всичките за двигател),а цените са като за 20 читави няма да стане.Или да смъкнат цените да отговарят на качеството или масата от българите да имат доходи за нови коли.Докато сме с 250 евро= коли на 20г.!
175
8
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Сиромаси си купуват коли 2 употреба...Сиромаси и в мисленето и в джоба...
174
5
 
5
 
! Отговори
Кортес преди 5 години
Автопаркът в София е по нов и скъп от този в Мюнхен.
173
18
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
На старо - само вино! Храна, кола, дрехи, електроника - трябва да са нови. Другото е липса на възможности. А това че старите коли били по-здрави е пълна нелепост. Технически е невъзможно. Да не споменаваме, че масовия вснос в Бг не е просто стари коли, а коли с извадена душа. А пък прецаканите които са си ги купили, обясняват на тия дето са купили нови коли - колко яко са се набутали! Нема такова нещо. Тоя дето вади 30к за нова кола, след 5 години пак ще може да ги извади. Него не го бъркат.
172
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Новото си е ново... ама дори и в Германия голяма част не искат да губят парите от ненормалната обезценка първите 2-3 годиниНяколкото познати Германци които имам всички споменават за яресваген. тоест кола на 1 ,макс 2 години много популярен термин там напоследъкИначе е ясно че колкото по карана и раздрънкана е колата толкова повече ще патишНо и вземете за пример нов фият от Турция срещу Японски лексус на 10год
171
3
 
24
 
! Отговори
Skk преди 5 години
Личи се, че не разбирате логиката на производителя. Неговата цел е да продава. Мислите ли че един принтер произведен преди 10 г. е по малко надежден от произведения миналия месец. Мислите ли че лаптопа с i3 6-то поколение произведен вчера е по надежден от i5 2ро поколение произведен преди 5 г. Отговора е не. Идеята е че трябва да купуваш ново и ново.Щом ви кефи копувайте си нови неща но не ми давайте акъл. Ползвайте си ги със здраве.
170
19
 
16
 
! Отговори
Дядо Хю преди 5 години
Само българин може да ти хвали 20 годишна кола.Която струва колкото нов смартфон.И да се трепе по пътищата с нея ,като аптал.И гуми трета употреба.И дрехи трета употреба.И да гледа реклами на Лопедиум на фона на българското море.И да продаде два големи апартамента ,за да купи на детето две стаи в София.И да му праща пари,за да върже месеца.
169
5
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До SKKОнзи ден, пих от една чаша и на дъното имаше надпис "Произведено: 1958-а". От нея се пие всеки ден, все час. 21915 работни дена или 525960 часа. Когато компютрите, станат толова здрави и аз ще си взема компютър...Разбираш ли, как звучиш ?
168
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ама ако питам някой "работодавател", все казва: БЪлгарите цял ден висят по кафетата и кви коли карат...Все едно че висим по ресторанти, където 120 лева е менюто за един човек, а валето отвън ни чака с новото ни Мизерати.
167
8
 
13
 
! Отговори
до Skk преди 5 години
През 2014 година си купих нов компютър и до ден днешен никакъв проблем не съм имал с него!Нищо не ми се е повредило.все още си работи като в първият ден в който го купих.До този момент е на 27516 работни часа!Когато започнат и колите да ги правят толкова здрави тогава ще си купя и нова кола.Колата ми е на 27 години и като знам как загазиха тия с новите коли не смея да си купя.
166
3
 
19
 
! Отговори
възмутен преди 5 години
Как така може в днешно време да се направи здрав компютър който поне 5 години с него човек да няма проблеми,а с електрониката на колите няма оправия?Не ми трябва капризна и проблемна кола.Ще си карам старата 28 годишна в която няма никаква електроника и работи безотказно!Как може 28 годишният двигател на 6-7 хиляди километра да харчи четвърт литър масло,а новите двигатели на елитните производители да харчат литър на 1000 километра?Аз имам пари за нова кола,но не обичам да ги хвърлям за ***!
165
3
 
18
 
! Отговори
Смешен вой преди 5 години
с 8000/год ще си карам старата, но здрава и мощна джипка и ме боли фара за новото Пежо 301, което между другот харчи поне 30% повече от това, което пише в брошурите. Толкова за икономичния нов автомобил.
164
5
 
26
 
! Отговори
Смешен вой преди 5 години
Искате нова кола? Тогава се пригответе за това: Да кажем, че искате някакъв що-годе сносен *** за 30 хил лв, който да изплащате 5 г. Тогава започвате с 10 хил лв първоначална вноска и месечна от 300-350 лв. Това ще ви оскъпи колата с около 2000 лв за 5 г (стана 32 000). - каско - започвате с около 1600/год, после намалява; - гаранционно обслужване - 700-800 лв/год в оторизиран сервиз или ви пада гаранцията.В крайна сметка колата ви излиза около 40 000 лв или по 8 000/година. Как е?
163
6
 
27
 
! Отговори
Skk преди 5 години
Да старите са по здрави от новите. Ако не сте чували за консуматорско общество. Всичко ново е ***, като започнеш от електроника и коли и всичко останало. Така че старите се ремонтират по лесно и са 100 пъти по здрави. Новите са направени да ги сменяш по често а не да се карат дългло. Всичко в света върви натам да не се ремонтира лесно, а да се сменя. Затова новите коли са проектиран 5 години и хвърляш. Това е истината.
162
4
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
През 2002 година си купих 13 годишен Голф 2 внос от Италия. В следващите 8 години, единственото, което смених извънредно е радиатора, който протече. За сметка на това акумулаторът, с който го купих работи 9 години. Голфът още го карат хората, на които го продадох. Рядко го ползват и нова кола не им трябва.