Присъдата е произнесена! Дизелът си отива – няма връщане назад

Политиката пожали виновните за Дизелгейт, пише в свой коментар DW
132
Присъдата е произнесена! Дизелът си отива – няма връщане назад
Снимка: Reuters

След три години на залъгване и изчакване, дойде време да се каже истината на хората: двигателите с вътрешно горене си отиват. А политиката пожали тъкмо виновниците за дизеловия скандал, пише в свой коментар за DW Сабине Кинкарц.

Нека да кажа веднага: Не карам дизел. Но добре разбирам онези собственици на дизели, на които им писна да ги разиграват цели три години. И които са разочаровани и гневни. Защото – минат, не минат няколко седмици – на тях им се сервира по някоя нова лоша новина. Особено когато концентрацията на азотен окис надхвърли допустимото, а все повече градове оповестяват ограничения за дизелите. И след като непрестанно изплуват нови измами, вършени от автопроизводителите, пише Кинхарц.

Още по темата

Успя ли правителството да реши всички проблеми? Надявайте се! Коалиционните партньори стигнаха до един гнил компромис, който със сигурност няма да възмезди притежателите на дизелови автомобили за всички преживени ядове и финансови загуби. Нека само припомним, че в САЩ всеки собственик на дизел с манипулиран двигател можеше просто да върне колата, че дори и обезщетение да получи. Изтерзаните германски собственици на дизели могат само да мечтаят за такова решение.

Преоборудване или премия?

На тях им се предлага или преоборудване на автомобилите или пък премия, ако решат да си купят нова кола и да разкарат старата. И предложението дори не е толкова добро, колкото изглежда. Първо, защото по технически причини необходимото преоборудване не може да се извърши в пълен обем за всички по-стари дизелови автомобили, които са милиони. Което си беше ясно още от самото начало. И второ, защото решението засега е само пожелателно: правителство просто очаква от автомобилопроизводителите да поемат разноските за това преоборудване.

"Насила не можем да накараме никого", вдига рамене министърът на транспорта Андреас Шойер, който от самото начало поддържаше предложението на самите автомобилни концерни: да се избере само вариантът с премиите. Защото този вариант с един куршум удря два заека: хем изтегляш старите трошки от пътищата, хем продаваш нови коли. А преоборудването не продава нищо.

Да, но малцина притежатели на автомобили могат току-така да си купят нова кола. Това е покупка, която се планира отдалеч и иска дългосрочно финансиране. А парите от премията и от продажбата на бракуваната стара кола, разбира се, изобщо не стигат за нова.

Политиката пак пожали виновниците

Малко по-добре изглеждат нещата за онези, които използват дизелов автомобил, за да упражняват професията си – например шофьори на такси, занаятчии и други. За тях са предвидени помощни програми, които ще покрият 80% от разноските по преоборудването. Тези програми ще се финансират с парите на данъкоплатците, а това малко напомня за начина, по който бяха спасявани банките по време на финансовата криза. И тогава политиката пожали виновниците и обобществи дълговете. Да припомним ли на политиците до какво доведе това? До политическа апатия и разцвет на популизма.

Нека припомним и нещо друго. Правителството реши да действа единствено под натиска на съдебните решения, които поставиха акцент върху опазването на здравето на гражданите. В продължение на три години управляващите изчакваха, бавеха топката и не предприемаха почти нищо. Защото лелееха измамната надежда, че проблемът ще се реши от само себе си. И че все някой ден метлата на времето ще измете старите дизели от улиците. Надежда, която се подклаждаше и от автомобилопроизводителите. А знайно е, че те умеят да се грижат за облагите си, пък и разполагат със силно лоби в канцлерството.

Германия е страна на автомобилистите. В началото на тази година броят на регистрираните лични автомобили достигна 46 милиона. От тях 30 милиона използват бензин, а 15 милиона – дизел. А тук дори не са включени големите камиони и автобусите. С други думи, имаме си работа с милиони разгневени автомобилисти, които се превръщат в разгневени и политически обезсърчени избиратели. И които ще обърнат гръб на и без това отслабените управляващи партии.

Това навярно ще се усети още на изборите за провинциални парламенти, които предстоят тази и идната година в страната. Но дори ако си представим, че в бъдеще всички ще карат само бензинови коли, това пак няма да реши проблема. Напротив – стойностите на въглеродния двуокис ще се повишат още повече. Защото германците искат да карат все по-бързи, все по-големи и по-удобни автомобили, екипирани с всевъзможни устройства за удобство, сигурност и стабилност.

Автомобилите ще стават по-леки и по-малки

В един модерен автомобил броят на тези устройства е около 100, а това увеличава и теглото. Типичен пример са особено популярните днес SUV. С дизелов двигател беше много по-икономично, бензиновите мотори обаче трябва да са доста по-мощни и в градско движение лесно ще стигат до изразходване на 20 литра за 100 километра. А това ще доведе до още повече емисии на вредни парникови газове, които увреждат климата.

Който е решил да си купува "Порше Кайен" едва ли се тревожи от проблемите около дизела. Тъкмо поради това производителите на тази луксозна марка автомобили тъй безболезнено се отказаха от дизеловите двигатели. Но при "Фолксваген", "Ауди", "Даймлер" и БМВ нещата изглеждат другояче. Те обаче също вече не могат да повтарят баснята за чистия дизел, с която толкова дълго печелеха добри пари. Вместо това трябва най-сетне да кажат на клиентите си истината в очите: двигателите с вътрешно горене си отиват. Бъдещето принадлежи на електрическото задвижване, заедно с което ще дойде и олекотяването и опростяването.

Утрешните автомобили най-вероятно ще бъдат не само по-леки, но и по-малки. Или поне автомобилите на достъпни цени. А дизелът ще остане в миналото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


132
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
23
0
 
5
 
! Отговори
Прогноза преди 5 години
След 20г години хората ще гледат на двигателя с вътрешно горене по същия начин както ние сега гледаме на парния двигател.Към края на 19век целия свят се задвижвал със парни двигатели на въглища. Днес никой не използва парен двигател.
22
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Абслютно всички превозни средства ще минат на ток. Включително самолетите и корабите.Ще се ползват батерии, водородни клетки или ядрени реактори в зависимост от целите и приложението.Единственото което не може да мине на ток са ракетите. Но вероятно и те ще ползват втечнен водород под налягане. Те повечето и сега ползат тази технологиия.
21
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Метан?
20
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
80к евро за 1 тон купе и 1тон батерии. Найс.
19
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Таз присъда Сабине Кинкарц от Дойче Веле ли я произнесе? Те там са най-добрите инженери между репортерите май. Започват производството на автомобили Флинтстоун. Назад към Бедрок.
18
2
 
9
 
! Отговори
ьзц преди 5 години
решението трябва да се търси във водородните коли а не в тези на ток
17
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
който иска да си кара електрокарчета, нема да му пречиме.имаше ги още през 1965-та година. може и още от по преди да са.
16
1
 
15
 
! Отговори
ьзц преди 5 години
ако в момента всички коли станат на ел. енергия но ще има режим на тока...цяло лято мълчаха за замърсяването с ФПЧ е сега като стане студено пак ще почнат да говорят колко са замърсени градовете...е тези коли само зимата ли се карат...
15
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не вярвам.Малките икономични дизели винаги ще се търсят.Какво ще ги замести?Някакъв глупав хибрид на стойност колкото едно евтино Порше?Ха-ха Да бъдем реалисти
14
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ама нали ще си пазят и архивират все пак технически чертежи на дизеловия двигател, щото... после не се знае и ще видим. Мисля, че и на роторния(ванкеловия) двигател трябва да си ги пазят. То, електромобили, ама то и тока може да свърши както е тръгнало.
13
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 1Сравни всичко от 1918 с това, коеот имаме днес и ми кажи пак, как ще отнеме 100 години ?
12
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дизелака не ме кефи, карам само електричак.
11
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ако ел.колите станат по 20к чистак нови, минават по 1000 км, зареждат за не повече от 4 часа на домашно или 30 минутки на бързия заряд, и пак излиза по 3.5 лева на 100 км, съм навитак. Иначе ... Не толкова.
10
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Направих си кола,работеща на дърва.Е,вместо ауспух пушещо коминче,по бавна,но няма да ме засече КАТ.С пепелта торя лозето .С горските може би ще имам проблем,но ще им сложа GPS на колата за да ги засичам в кой район са.
9
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Но при "Фолксваген", "Ауди", "Даймлер" и БМВ нещата изглеждат другояче. Те обаче също вече не могат да повтарят баснята за чистия дизел, с която толкова дълго печелеха добри пари. Вместо това трябва най-сетне да кажат на клиентите си истината в очите: двигателите с вътрешно горене си отиват."Това е поръчкова статия. Манипулира се съзнателно - и бензина е ДВГ, не само дизела.
8
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
На никой не му пука за околната среда,всичко за чичко паричко. Ако ми кажат 5 години без данък ,ако сложиш нов катализатор,а не по-големи данъци
7
4
 
14
 
! Отговори
Бенцин преди 5 години
Меркел трябва да се махне.
6
3
 
22
 
! Отговори
анонимен преди 5 години
Глупости в Германия и държави в ЕС може да забранят дизела но в Индия.Китай.Русия дори и САЩ за сега нямат намерения да забранят дизела и в повечето държави по света.При производството и обработката на старите акумулатори замърсяването също е голямо.При производството на автомобили също има голямо замърсяване,някой иска да печели много та е този шум.
5
2
 
18
 
! Отговори
пецата преди 5 години
има клипове как вадят от блато танк т 34 от 2СВ и двигателя пали
4
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дрън, Дрън!Стават за смях, както с кривите краставици. Двигатели с вътрешно горене, не се слагат само на автомобили, с които неуки да се придвижват от в къщи до работа, и да вадят глобални изводи за края на дизела.